شهید آوینی
 
كاخ سفید: مقاله نیوزویك تصویر آمریكا را در جهان خدشه‌دار كرد
 كاخ سفید اعلام كرد: گزارش مجله نیوزویك از بي‌حرمتی سربازان آمریكایی به قرآن در زندان گوانتانامو، تصویر آمریكا را در عرصه بین‌المللی به ویژه در میان مسلمانان جهان خدشه دار كرده است.

به گزارش روز سه شنبه شبكه تلویزیونی یورونیوز، وزارت دفاع آمریكا در این خصوص اعلام كرد كه تحقیقات درباره گزارش مجله نیوزویك مبنی بر اهانت به كتاب آسمانی مسلمانان همچنان ادامه دارد، ولی هیچ مدرك مستندی مبنی بر اینكه چنین بي‌حرمتی صورت گرفته، بدست نیامده است.

افشای بي‌حرمتی نظامیان آمریكایی به قرآن موجب خشم جهان اسلام شده و در كشورهای اسلامی به خصوص افغانستان تظاهرات خشونت‌آمیزی را درپی داشت كه تاكنون دستكم ‪ ۱۶‬كشته برجایی گذاشته است.

به دنبال موج گسترده خشم و اعتراض مسلمانان جهان، مقامات و مسوولان مجله نیوزویك روز گذشته (دوشنبه) از اینكه انتشار گزارش مذكور در این مجله باعث تلفاتی در افغانستان شده، عذرخواهی كردند و تصریح نمودند كه ممكن است، این مجله در تهیه گزارش خود دچار اشتباه شده باشد.

وزارت امور خارجه آمریكا نیز اعلام كرد: هفته نامه نیوزویك باید تلاش بیشتری برای تكذیب مقاله خود درباره بي‌احترامی سربازان آمریكایی در زندان گوانتانامو به قرآن به عمل آورد.

به دنبال عذرخواهی مسوولان نیوزویك و اعتراف به اشتباه در تهیه گزارش و بیان حقیقت، بسیاری از مسلمانان جهان معتقد هستند كه این آمریكا بوده كه پس از مشاهده موج عظیم خشم و اعتراض مسلمانان و احساس نگرانی از این موضوع، نیوزویك و مسوولان آنرا وادار به عذرخواهی و قبول اشتباه كرده است.

خبر انتشار بي‌حرمتی به قرآن واكنش گسترده دولت آمریكا را در خصوص تعدیل اوضاع و شرایط به دنبال داشته بطوریكه "ریچارد باوچر" سخنگوی وزارت امور خارجه این كشور در گفت و گویی مطبوعاتی گفت: "زمانیكه اوضاع بر اساس یك گزارش تا این حد تغییر مي‌كند، انتظار داریم هفته نامه نیوزویك تلاش بیشتری برای تصحیح آن انجام دهد".

"كاندولیزا رایس" وزیر امور خارجه آمریكا نیز روز گذشته با وحشتناك خواندن این موضوع اعلام كرد، مشكل بزرگی برای واشنگتن در دنیای اسلام بوجود آمده بطوریكه انتشار این مقاله در هفته نامه نیوزویك احساسات ضد آمریكایی را در سراسر جهان افزایش داده است".

وی همچنین با اظهار تاسف از كشته شدن ‪ ۱۶‬نفر از شهروندان افغانستان كه در درگیري‌ها و تظاهرات اخیر در این كشور كه در ارتباط با اعتراض به بی حرمتی به كتاب آسمانی مسلمانان كشته شدند، افزود: "انتشار این مقاله در راه تلاش‌های آمریكا برای اصلاح مناسبات خود با جهان اسلام مشكلاتی بوجود خواهد آورد".

به گزارش یورونیوز، بسیاری از زندانیان پیشین گوانتانامو اعلام كردند كه موضوع بي‌احترامی سربازان آمریكایی به قرآن مورد تازه‌ای نبوده و پیشتر نیز بارها در زندان‌های افغانستان و گوانتانامو از جانب نظامیان آمریكایی شاهد این بي‌حرمتی بوده اند.

 

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo