شهید آوینی
 
همراهی نكردن وزارت ارشاد جشنواره دفاع مقدس را تعطیل كرد

جشنواره فیلم دفاع مقدس به دلیل مشكلات اقتصادی ناشی از عدم حمایت وزارت ارشاد و دیگر دستگاه ها و نهادهای فرهنگی هنری كشور تعطیل شد.

سید محمد علوی، دبیر دهمین جشنواره فیلم دفاع مقدس و معاونت هنری بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس، در نشستی خبری كه روز گذشته برگزار شد گفت: برای برگزاری دهمین جشنواره فیلم دفاع مقدس مكاتباتی انجام دادیم. اما نامه های ما در دفتر مدیران گم شد یا بی جواب ماند. خیلی از كسانی كه سنگ سینمای دفاع مقدس را به سینه می زنند با ما همكاری نكردند ما حتی از برگزار كنندگان پیشین این جشنواره خواستیم با ما همكاری كنند اما انگیزه های آنها با ما متفاوت بود و سرانجام پس از رایزنی ها، بعد از یك ماه آنها از ما عذرخواهی كردند.

علوی در میان ناباوری حاضران با انتقاد از عدم همكاری برخی از نهادها با برگزاری این جشنواره تصریح كرد: من امروز شرمنده شهدا و امام هستم كه خبر تعطیلی این جشنواره را اعلام می كنم.

وی با تشریح روند فعالیت ستاد اجرایی جشنواره گفت: این جشنواره با رویكرد تحول و نوآوری در نحوه برگزاری آغاز به كار كرد و موفق شد در بخش های فیلم های بلند، كوتاه، كلیپ، سریال و مستند 400 اثر را جذب كند. در این دوره تركیب تازه ای از هیأت داوران دعوت به همكاری شدند. همچنین قرار بود از 10 هنرمند در دهمین جشنواره فیلم دفاع مقدس تجلیل شود.

سپس علوی بیانیه ای را در اختیار خبرنگاران قرار داد. در بخشی از این اطلاعیه آمده است:بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس با درك ضرورت حمایت از آثار برجسته سینمای دفاع مقدس و ایجاد دلگرمی در آحاد هنرمندان متعهد این مرز و بوم از سال گذشته، تلاش وسیعی بعمل آورد تا مانند سنوات قبل، جشنواره فیلم دفاع مقدس را با مشاركت كلیه سازمانها و دستگاه های فرهنگی كشور در طلیعه بیست و پنجمین سالگرد دفاع مقدس به اجرا گذارد. اما متأسفانه، با وجود درخواست های متعدد بنیاد این درحالی كه در ظرف یكسال گذشته، وزارت ارشاد با برگزاری دهها جشنواره بزرگ و كوچك از جمله: «جشنواره تئاتر ایران زمین» توانایی ها و قابلیت های مالی خود را بخوبی نشان داد ولی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس كه در سال گذشته، سخت ترین شرایط بودجه ای خود را گذرانده بود، در این راه از پای نایستاد، آن هم در شرایطی كه بخش قابل توجهی از اعتبارات جاری و عمرانی خود را با بی مهری سازمان مدیریت و برنامه ریزی كشور دریافت ننموده است، ولی با همه این اوصاف مصمم شد، تا دهمین جشنواره فیلم دفاع مقدس را در ظرف زمانی مربوط، با كمك سایر سازمانها، همانگونه كه در تمامی جشنواره ها متداول است برگزار كند. اما همانگونه كه اشاره گردید: اصلی ترین نهادهای مرتبط با موضوع، بویژه وزارت ارشاد از حمایت های اساسی دریغ نمودند.

ناگفته نماند؛ بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس، در طول مسیر، از ابتدا تا انتها همواره با پیشنهادهای فریبنده صاحبان قدرت و سرمایه آمیخته با فساد مواجه بوده است، اما چون بنا نداشته و ندارد كه با دستمال كثیف، چهره غبارگرفته هنر این مرز و بوم را پاك نماید، لزوماً به همه آنها پاسخ منفی داد و تلاش نمود با اختصاص بودجه مناسبی، اقدامات اولیه مربوط به برگزاری جشنواره را شامل: فراخوان، تشكیل ستاد برگزاری جشنواره دریافت بیش از 400 اثر سینمایی و تلویزیونی از داخل و خارج كشور، تشكیل هیئت انتخاب و داوری و سرانجام داوری آثار را به انجام برساند كه خوشبختانه این مهم با مساعدت دوستان و همراهان صدیق از جامعه هنری و سینمایی كشور و حمایت های بی شائبه «سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران» انجام گرفت، اما همانگونه كه توضیح داده شد در شرایط كنونی، بخش نهایی

جشنواره شامل:
افتتاحیه، اختتامیه، تجلیل و بزرگداشت برجستگان سینمای دفاع مقدس، نمایش فیلم ها در سینماهای موردنظر و دیگر بخش های جشنواره بویژه: اهدای جوایز به هنرمندان برگزیده، متأسفانه بدلیل فقدان اعتبارات موردنیاز قابل اجرا نخواهد بود، لذا تعطیلی «جشنواه فیلم دفاع مقدس» رسماً به اطلاع عموم می رسد.

 

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo