شهید آوینی

 

امروز دوشنبه بیست و ششم اردیبهشت سال 1384 هجری شمسی مقارن است با هفتم ربیع الثانی سال 1426 هجری قمری و برابر است با شانزدهم می 2005میلادی .

اعطای امتیاز تهران - جنوب : 
درچنین روزی در سال 1307 هجری قمری  شاه قاجار امتیاز ساخت  راه آهن تهران ـجنوب را به یحیی خان مشیرالدوله واگذار کرد . مدتی نگذشت و تنها به فاصله چند رو ز، امتیاز یادشده  سرانجام کمپانی لینچ انگلیسی اعطا گردید . مردم غیور ایران با پی بردن به واقعیت ،  نسبت به این وقاحت سکوت اختیار نکردند و با اتخاذ مواضع شدید ، شاه را مجبور به لغوامتیاز یاد شده کردند .

تولد لوییس نیکلاس واکولین :
در چنین روزی در سال 1763 میلادی واکلین یکی از شیمیدانان بر جسته جهان به دنیا آمد . وی توانست در طول عمر خویش دو عنصر کرومیوم و بلیوم را کشف کند .

تولد هربرت ارنست بیتز :
در چنین روزی در سال 1905 میلادی هربرت ارنست بیتز یکی از نوینسندگان برتر آمریکایی دیده به جهان گشود .« عشق لیدیا » عنوان مهمترین اثر اوست .

تولد خوان رولفو :
در چنین روزی در سال 1918 میلادی خوان رولفو یکی از مشهور ترین نویسندگان مکزیکی متولد شد . «پدرو پلارمو»  عنوان مهمترین اثر اوست .

در گذشت جرج اید :
در چنین روزی در سال 1944 میلادی جرج اید یکی از مشهورترین نویسندگان آمریکایی در گذشت . وی علاوه بر نگارش رمان به نویسندگی در حوزه نمایشنامه نیز علاقه داشت . او در هفتاد و هشت سالگی در گذشت .    

در گذشت ژان باپتیست فوریه : 
درچنین روزی در  سال 1830 میلادی ،  ژان باتیست فوریه ریاضیدان و فیزیکدان فرانسوی در گذشت . وی به هنگام مرگ شصت و دو سال داشت .  نظریه ریاضی هدایت حرارت عنوان مهمترین اثر این دانشمند است .

کشتار خارجیان :
در چنین روزی در سال 1606 میلادی دو هزار تن از خارجیان حاضر در کشور روسیه به طرز فجیعی به قتل رسیدند . 

 اشغال هندوراس : 
درچنین روزی در سال 1502 میلادی کشور اسپانیا  هندوراس را به اشغال خویش در آورد .

تاسیس دولت افغان :
در چنین روزی در سال 1879 میلاید بر اثر معاهده گاندمارک میان دو کشور روسیه و انگلستان ،  دولت افغان ایجاد گردید .

زلزله در ونزوئلا و کلمبیا :
در چنین روزی در سال 1875 میلادی بر اثر یک زلزله مهیب در ونزوئلا و کلمبیا بیش از شانزده هزار تن از مردم این دو کشور جان باختند .
   
بلند ترین گردباد جهان :
 
درچنین روزی در  سال 1898 میلادی بزرگترین  گردباد  جهان در استرالیا به وقوع پیوست . این گرد باد امواج در یا را بیش از پانصد متر به هوابرده بود .

ورود به غزه :
در چنین روزی در سال 1948 میلادی نیروهای مصری وارد غزه شدند .  

گینه بیسائو و مشروطیت :
در چنین روزی درسال 1984 میلادی گینه بیسائو صاحب قانون اساسی شد .

نخستین دیدار پس از سی سال :
در چنین روزی در سال 1989 میلادی میخاییل گورباچف رهبر اتحاد ماهیر شوروی سابق به دیدار یا دنگ شیائو پینگ پرداخت .  گورباچف در جهت تحکیم پایه های ارتباطی دو کشور و پس از سی سال  رسما با دنگ شیائوپینگ در پکن دیدار کرد .

قرار داد تاریخی سایکس : 
درچنین روزی در  سال 1916 میلادی کشور های  بریتانیا و  فرانسه  کشورهای عربی را میان خود تقسیم کردند . این قرار داد به قرار داد سایکس مشهور شده است .

منبع:خبرگزاری مهر

58/02/26

موضع‌گیری شدید سازمان سیاسی خلق عرب در برابر اظهارات مدنی مبنی بر انحلال كانون‌های فعال در خرمشهر ؛ حمایت شیخ شبیر خاقانی از سازمان سیاسی خلق عرب و مخالفت با انحلال آن .

بازتاب تشكیل كنفرانس استانداران سراسر كشور در رادیو لندن و تجزیه و تحلیل مهمترین مسائل و مشكلات گریبانگیر استان‌های مرزی و طرح‌های دولت موقت برای حل آنها در تفسیر این رادیو .

عزالدین حسینی كه برای دیدار با امام خمینی و مقامات دولتی به تهران آمده است در مصاحبه‌ای با رادیو لندن : « كردها می‌خواهند تمام مناطق كردنشین غرب ایران به صورت یك ایالت واحد و خودمختار درآید . در ایران آینده مرزهای داخلی كردستان خودمختار به روشنی بایست معلوم شده باشد . »

سرمقاله هفته‌نامه امت ( ارگان جنبش مسلمان مبارز ) تحت عنوان « آتش نفاق در زیر خاكستر » درباره نابسامانی‌ها و آشفتگی‌های جاری كشور از جمله در كردستان و خوزستان و احتمال گسترش آن به لرستان ، بختیاری و … پیشنهادهایی برای خاتمه نابسامانی‌ها .

نامه سرگشاده گروهی به نام "هیئت اجرایی جمعیت حقوقدانان ایران" خطاب به نخست وزیر در حمایت از روزنامه‌های آیندگان و پیغام امروز و هشدار در مورد مشاهده “ حلقه‌های زنجیر اختناق و استبداد “ در قضایای جای كشور .

استعفای رحمت الله مقدم مراغه‌ای استاندار آذربایجان شرقی در اعتراض به مداخله ارگان‌های انقلابی در امور و … ؛ گزارش سفارت آمریكاك در تهران در خصوص علل استعفای وی .

آیت الله آذری قمی دادستان انقلاب اسلامی تهران در مصاحبه‌ای رویه قضایی اسلام ، موازین اخلاق و شمول «مفسد فی الارض » و «محارب با خدا » ، مسائل دادگاه‌های انقلاب ، فرمان امام درباره عملكرد دادگاه‌ها ، اعدام انقلابی ، مصادره اموال و مصارف آن ، آیین دادگاه‌های انقلاب ، تصفیه نیروهای كمیته ، مجازات عوامل رژیم گذشته و احكام سرقت مسلحانه و خرید و فروش سلاح را تشریح كرد .

تلگرام قرارگاه سیا در تهران به رئیس سازمان سیا در واشنگتن درباره مزیت‌های تماس مستقیم سیا با آیت الله شریعتمداری و گزارشی از وضعیت و جایگاه او و حزب خلق مسلمان .

انتصاب والتر كاتلر به عنوان سفیر جدید آمریكا در ایران توسط كمیته روابط خارجی سنای آمریكا .

64/02/26

عملیات كمیل (منتفی)

65/02/26

حمله ارتش عراق به مهران و اشغال این شهر

66/02/26

توافق پنج عضو اصلی شورای امنیت پیرامون فاز اول طرح دو ماده‌ای برای خاتمه جنگ.

67/02/26

عملیات بیت‌المقدس 6 در منطقه عملیاتی ماووت

هشدار وزارت خارجه امریكا به هیئت‌های دیپلماتیك امریكایی درخارج از كشور در پیش‌بینی حملات تروریستی ایران

 

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo