شهید آوینی
 
خبرهایی كوتاه از نمایشگاه كتاب تهران

نمایشگاه هجدهم كتاب تهران هشتمین روز خود را پشت سر گذاشت خبرهایی كوتاه از این نمایشگاه را می‌خوانید.

نمایشگاه کتاب تهران تا پایان روز شنبه ادامه دارد

نمایشگاه بین المللی کتاب تهران تا ساعت 21 روز شنبه 24 اردیبهشت ماه در محل دائمی نمایشگاه های تهران ادامه خواهد داشت .

به گزارش گروه فرهنگ و ادب مهر؛  به نقل از ستاد اطلاع رسانی هجدهمین نمایشگاه کتاب تهران ، نادر قدیانی- عضو کمیته اجرایی ناشران داخلی با اعلام این خبر افزود : با توجه به آنکه در سال های گذشته روز پایانی نمایشگاه کتاب روزجمعه بود، بسیاری از مردم ممکن است تصور کنند نمایشگاه امسال نیز روز جمعه پایان می یابد ، اما از آنجا که نمایشگاه کتاب 10 روزتمام است ، این نمایشگاه تا پایان روز شنبه ادامه خواهد داشت.

جشن رونمایی کتاب در نمایشگاه برگزار می شود

چهارمین و پنجمین جشن رونمایی کتاب با هدف قدردانی از تلاش نویسندگان کتابهای " راز دل " و " درسهای منظومه " روز پنج شنبه - فردا - در سالن 26b نمایشگاه کتاب تهران برگزار می شود .

به گزارش خبرنگار کتاب مهر ، کتاب راز دل ، اثر مرحوم آیت الله علی سعادت پرور ( پهلوانی ) و تقریر جلسات مرحوم علامه طباطبایی در شرح گلشن راز شیخ محمود شبستری است و کتاب درسهای منظومه ، شرح منظومه مرحوم ملا هادی سبزواری است و یکی از منابع مهم در تعلیم فلسفه اسلامی و فلسفه صدرایی است که در طی 10 سال درسهای ایشان گرد آوری شده است .

این مراسم از ساعت 30/10 تا 30/12 دایر خواهد بود ، متولی برنامه سازمان فرهنگی ، هنری شهرداری تهران و دبیر این نشست ، فرید الدین حداد عادل است .

حق " پایداری " درحوزه ادبیات کودک و نوجوان ادا نشده است
حمید هنرجو - روزنامه نگار، شاعر و نویسنده در بازدید از فعالیت های بنیاد شهید و امور ایثارگران در نمایشگاه کتاب و مطبوعات گفت : واژه ایثار و شهادت در سال های پس از انقلاب اسلامی به واسطه جلوه گری ارزش ها ، نمود بیشتری یافته ولی از دیرباز در فرهنگ و ادبیات ایران جایگاهی ویژه و انکار ناپذیر داشته است.

به گزارش گروه فرهنگ و ادب مهر ، به نقل از ستاد اطلاع رسانی هجدهمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران ، وی افزود: هر چند که در سالهای اخیر درباره فرهنگ شهادت و چگونگی تبیین و انتقال پیام آن به نسلهای آینده و اقشار مختلف جامعه سخن گفته شده ، ولی به نظر می رسد که برای پرداختن به این مقوله قدسی و معنوی به ویژه در حوزه کودک و نوجوان ، تلاش مکتوب و شفاهی بیشتری لازم باشد.

این برگزیده برتر جشنواره کتاب دفاع مقدس در بخش کتاب کودک ( در سال 78) به خاطر نگارش کتاب " کوچه فرشته ها " ادامه داد : آنچه در طول هشت سال پایداری مردم ایران درمقابل بیگانگان و مهاجمان صورت گرفت ،  شهادت طلبی و آرمان خواهی این سرزمین ، به مفهوم واقعی کلمه بود.

وی یاد آور شد : متاسفانه بوق های تبلیغاتی دشمنان و برخی اقدامات ناشیانه فرهنگی در داخل کشور مجال ادا شدن حق مطلب در این زمینه را از ما سلب کرده است.

حمید هنرجو با تاکید بر پرهیز از انتشار آثار شتابزده و سطحی در حوزه ادبیات و فرهنگ پایداری اظهار داشت : غربت نسل کودک و نوجوان امروز ما با دوران هشت سال دفاع مقدس انکار ناپذیر است، اما مسلما راه انتقال ارزشهای آن دوران انتشار آثار شعاری ، سطحی و ساختن فیلمهای احساس برانگیز نیست، بلکه بازگویی واقعیت ناب آن دوران است که هنوز تکه هایی از آن پنهان مانده است.

وی تصریح کرد : گفتن و نوشتن از این واقعه تاریخی وحماسی برای نسلی که دفاع مقدس را از نزدیک ندیده، نیازمند داشتن زبان ویژه ، اطلاعات صحیح و تعهد تاریخی و میهنی است.

برنامه‌هاي نهمين روز سراي اهل قلم
نمايشگاه كتاب در نهمين روز از برگزاري خود در سراي اهل قلم، پنج نشست را پيش رو دارد كه در يكي ازاين نشست‌ها خسرو باقري، ناصر باهنر و مرتضي دانشمند به بررسي ادبيات كودك و نوجوان مي‌پردازند.
در نهمين روز از برنامه‌هاي سراي اهل قلم كه پنج‌شنبه 22 ارديبهشت‌ ماه دنبال مي‌شود، بعد از بررسي ادبيات كودك و نوجوان و پرسش‌هاي بنيادين كهاز ساعت 30/10 تا 12 برگزار مي‌شود؛ فرزاد اديبي، رضا عابديني و بيژن صيفوري به بررسي «گرافيك كتاب‌» خواهند پرداخت.
بر اساس اين گزارش، در ادامه نشست‌ها و از ساعت 30/14 تا 16 بررسي انتشار هشت‌ ساله كتاب‌هاي سينماي در ايران اجرا مي‌شود كه در اين بحث مسعود اوحدي، شاپور عظيمي و احمد ميراحسان سخنراني مي‌كنند. بعد از اين برنامه و از ساعت 17 تا 30/18 داريوش مؤدبيان و علي‌اكبر عليزاد به آسيب‌شناسي ترجمه متون نمايشي در ايران مي‌پردازند.
آخرين نشست از نهمين روز در سراي اهل قلم تجليل از كتابداران نمونه كتابخانه‌هاي مساجد كشور است كه محمدرضا حشمتي و ابوالفضل هاشمي در اين باره سخن مي‌گويند.

 

 

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo