شهید آوینی
 
خبرهایی كوتاه از نمایشگاه كتاب تهران

نمایشگاه هجدهم كتاب تهران هفتمین روز خود را پشت سر گذاشت خبرهایی كوتاه از این نمایشگاه را می‌خوانید.

مجموعه داستاني "قصه فرماندهان" بااستقبال روبه‌رو شد
مجموعه داستاني قصه فرماندهان، به صورت جذاب و خواندني در پانزده جلد و هر كدام در تيراژ ده هزار نسخه توسط نشر شاهد منتشر شده است.
بنا به گزارش، اين مجموعه كتب داستاني به زندگي سرداري چون شهيد مهدي باكري، شهيد محمد ابراهيم همت، شهيد محمد بروجردي، شهيد عباس بابايي، شهيد حسين خرازي، شهيد دكتر مصطفي چمران، شهيد عباس كريمي، شهيد ناصر كاظمي، شهيد احمد متوسليان، شهيد غلامحسين افشردي ( حسن باقري)، شهيد اسماعيلي دقايقي، شهيد غلامعلي پيچك، شهيد يدالله كلهر، شهيد مجيد بقايي، شهيد محمد جهان آرا پرداخته است.
اين گزارش مي‌افزايد: مجموعه كتب داستاني "قصه‌هاي شهر جنگي" از ديگر آثار پرفروش نشر شاهد است كه براي استفاده كودكان و نوجوانان منتشر شده است.
گفتني است نشر شاهد در نمايشگاه كتاب امسال با بيش از 400 عنوان كتاب شركت كرده و آثار خود را در غرفه 60سالن 5 در معرض ديد علاقه‌مندان قرار داده است.

نویسندگان در سرای اهل قلم نمایشگاه کتاب " کاریکاتور " می شوند !

سرای اهل قلم نمایشگاه کتاب تهران ، همه روزه برنامه های مختلفی را با حضور نویسندگان ، منتقدان ادبی و هنری و اهالی کتاب برگزار می کند .
یکی از برنامه های جنبی سرای اهل قلم ، تهیه کاریکاتوراز چهره نویسندگان و مدعوین این سرا است که با اجازه خود آنان صورت می گیرد و نهایتا بر دیوار سرای اهل قلم نصب می شود .
این گزارش حاکی است تا کنون کاریکاتورافراد متعددی درحوزه های مختلف ادبیات ، هنر ، موسیقی ، نشر و ... طراحی و در معرض دید تماشاگران قرار گرفته است ، البته تعدادی عکس نیز از اهالی قلم در این سرا خود نمایی می کنند که می توان به کسانی چون مرحوم حسین منزوی ، قیصر امین پور ، مهدی غبرایی ، نجف دریا بندری ، علی موسوی گرما رودی ، بهاء الدین خرمشاهی و ... اشاره کرد .
 
کتابهای دینی در اروپا توزیع مناسبی دارند
اورسلا هولپ نماینده نمایشگاه کتاب فرانکفورت که درهجدهمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران حضور دارد ، با اشاره به کتابهای  مربوط به مسائل حوزه دین ، این کتاب ها را یکی از زمینه های بسیار معروف فعالیت ناشران در آلمان دانست.
هولپ که درجمع ناشران داخلی و در بازارجهانی کتاب تهران سخن می گفت ، افزود : پراکندگی این کتب درحدی است که درهر کتابفروشی کوچکی می توان این کتابها را  جستجو و سفارش داد.
هولپ تصریح کرد: در بازار گسترده کتاب اروپا کتبی به خوبی توزیع می شوند که جنبه دین شناسی و تحلیل دین دارند و از مقوله تبلیغات دینی خارج اند.
نماینده پخش کتاب MOS+  آلمان دراین گفت وگو از شهید مطهری ، علامه طباطبایی و امام خمینی ( ره) به عنوان نویسندگانی که کتابهایشان در آلمان بیشتر در دسترس عموم مردم قراردارد ، نام برد.


 

میزگرد " تنوع فرهنگی و خلاقیت درنمایشگاه کتاب تهران " برگزار شد
" تنوع فرهنگی و خلاقیت " عنوان موضوع ششمین میزگرد تخصصی سالن " کتاب علم و نهضت نرم افزاری"  بود .
دکتر سید علی مرتضویان دبیر و دکتر یونس صمدی  و دکتر بهروز وجدانی به عنوان میهمان در این نشست حضورداشتند.
دکتر سید علی مرتضویان در این جلسه با اشاره به موضوع تنوع فرهنگی درپرتو کنفرانسیون یونسکو، و بررسی تنوع و چالشها به عنوان محور نشست گفت: جهت گیری در صدورو ورود کالای فرهنگی بین جوامع به عنوان یک کالا ویژه از مهمترین موارد قابل بررسی در روابط فرهنگی کشورها با یکدیگر است.
معاون پژوهشی پژوهشگاه فرهنگ وارتباطات در ادامه یکی از مهمترین کارکردهای یونسکو به عنوان یک نهاد جهانی فرهنگی را ساماندهی و روابط فرهنگی جوامع دانست.
دکتر بهروز وجدانی نیز در این نشست گفت: یکی از وظایف یونسکو معرفی و حفظ میراث فرهنگی جوامع است . مدیر گروه مردم شناسی اجتماعی در ادامه افزود: تعریف یونسکو از میراث فرهنگی آن را حاصل خلاقیتهای فکری بشر درهرجامعه دانسته است که از زمانهای دور به روش استاد و شاگردی زنده نگه داشته شده  است.
وی در ادامه میراث فرهنگی هر کشور را به دو مقوله مادی و معنوی طبقه بندی کرد و اظهار داشت: حفظ میراث فرهنگی در هر جامعه اصولی دارد و این امر با مشارکت مدیران فرهنگی ، سازمانهای دولتی ومردم امکان پذیر است.
مدیر کل حقوق سازمان میراث فرهنگی و گردشگر در این نشست اظهار داشت: یونسکو برای حفاظت ازاصالت فرهنگ بومی هر کشور از تعامل و گفتگوی بین فرهنگها به عنوان یک عامل اساسی بهره می برد.
وی در ادامه افزود: یونسکو با اعتقاد به شکل گرفتن صلح و جنگ و در ذهن افراد به ارتقا فکری و فرهنگی مردم جهان می اندیشد و با بهره گیری از آموزش های فرهنگی در این زمینه سعی در گسترش صلح درجهان دارد.

برنامه های روز  بازار جهانی کتاب تهران
بازار جهانی کتاب ایران روز ( چهارشنبه ) دو نشست تخصصی با حضورفعالان کتاب خارجی و ناشران ایرانی برگزارمی شود.
در جلسه صبح این بازار رایزن فرهنگی سابق ایران درچین و یکی از نمایندگان نشر هند حضورداشته و با ناشران ایرانی شرکت کننده در سومین بازارجهانی کتاب ایران گفتگو خواهند کرد.

درجلسه عصر این بازار نیز دکتر حجابی - استاد دانشگاه آنکارا و آقایان صالح نیا و مازن از فعالان صنعت کتاب سوریه با حاضران گفتگو خواهند کرد.

بازارجهانی کتاب تهران به منظور گفتگو تعامل بین فعالان نشر خارجی حاضر درنمایشگاه هجدهم کتاب تهران و ناشران داخلی شرکت کننده بر پا شده است . این بازار در محل سالن 41 قرار دارد و جلسات هر روز صبح و بعد ازظهر برگزار می شود.

نرم‌افزار آموزشي نقاشي قرآني براي كودكان در نمايشگاه كتاب عرضه شد
نرم‌افزار آيه‌هاي قرآني براي گروه هاي سني 4 تا 12 ساله شامل جزء 30 قرآن براي اولين بار، توسط انتشارات بني هاشمي در نمايشگاه بين المللي كتاب تهران عرضه شد .
اين نرم افزار شامل جزء 30 قرآن كريم است و به زبان‌هاي فرانسه، انگليس هم شده است.
در اين نرم افزار همچنين امكان دسترسي به تفاسير و ترجمه ‌آيات و قرائت همه ايه‌هاي جزء 30 قران كريم طراحي و تعبيه شده است .
از قابليت‌هاي ديگر اين نرم‌افزار مي‌توان به مواردي مثل تمرين و تكرار قرائت آيات، همراه با راهنماي تجويد قرآن اشاره كرد.
گفتني است هجدهمين نمايشگاه بين المللي كتاب تهران تا 24 ماه جاري در محل دائمي نمايشگاههاي بين المللي برپاست .

 

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo