شهید آوینی
 
‌موزه ملی قرآن بزودی افتتاح می شود

موزه ملی قرآن با هدف گردآوری و نمایش تخصصی قرآن های تاریخی کشور ، بزودی در تهران افتتاح می شود .

مسعود نصرتی مدیر کل موزه های کشور در ضمن اعلام این خبر اظهار داشت : ساخت بنای این موزه از سال 1355 آغاز و مراحل مختلف آن به تناوب انجام شده است ، به طوری که در حین کار وقفه های طولانی وجود داشته و در نهایت پس از پایان ، در سال  1380 پیشنهاد بهره گیری از بنای فوق بعنوان موزه قرآن مطرح شد .

وی با اشاره به اینکه ساختمان موزه در سه طبقه احداث شده است  ، گفت : زیر بنای موزه 10 هزار متر مربع است که در عمق 14 متری زمین قرار دارد .

نصرتی ، بخش هنرهای سنتی مربوط به قرآن ، نمایشگاه ادواری و بخش نسخه های خطی قرآن و اشیاء قرآنی را بخش های تشکیل دهنده موزه قرآن اعلام کرد که در سه طبقه آن تعبیه می شوند  .

مدیر کل موزه های کشور با اشاره به اینکه تاکنون بین 80 تا 90 جلد قرآن خطی و همچنین یکسری اشیاء قرآنی گردآوری شده است ، گفت : برای تکمیل و تجهیز موزه ، اشیائی نیز خریداری شده است و در صورت نیاز و شناسایی آثار ارزشمند قرآنی ، خریدهای لازم انجام خواهد شد .

وی با اعلام اینکه بخشی از قرآن های  موزه ،  به قرآن های دوران صفویه و قاجار تعلق دارد ، افزود : در این موزه قرآن های متعلق به دورانهای مختلف قرار خواهد گرفت که قرآن هایی خطی متعلق به قرن سوم هجری نیز در میان آنها وجود دارد .

نصرتی با تأکید بر اینکه بطور قطع موزه در آینده و به مرور زمان تجهیز و تکمیل تر خواهد شد ، گفت : در حال حاضر مراحل لازم به منظور افتتاح و آغاز فعالیت رسمی موزه در برنامه کاری قرار دارد و دیگر اقدامات ، بسته به نظر مدیری است که برای موزه انتخاب خواهد شد .

وی با اعلام اینکه موزه فوق ، نخستین موزه تخصصی قرآن کریم در کشور است ، در مورد زمان افتتاح موزه ملی قرآن گفت :  پیش بینی شده که موزه ، 28 اردیبهشت ماه ، همزمان با روز جهانی موزه و میراث فرهنگی افتتاح شود ، اما این تاریخ قطعی نیست .

مدیر کل موزه ها ، وجود نورگیر بر بام ساختمان ، آمفی تئاتری با گنجایش 500 نفر ، عدم نیاز به آسانسور ، بهره گیری از مصالح بادوام و ضد زلزله بودن بنا و همچنین کتابخانه را از ویژگی های این موزه اعلام کرد .

موزه ملی قرآن ، تقاطع خیابان ولیعصر و امام خمینی  (ره) و در جوار کاخ مرمر و ساختمان نگارستان قرار دارد .

منبع:خبرگزاری مهر

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo