شهید آوینی

 

امروز یکشنبه هجدهم اردیبهشت سال 1384 هجری شمسی مقارن است با بیست و نهم ربیع الاول سال 1426 هجری قمری و برابر است با هشتم می 2005میلادی

خرید نخستین کارخانه برق : 
درچنین روزی در سال1313هجری شمسی ، نخستین کارخانه برق ایران  به قدرت شش هزار کیلووات خریداری شد . موسسه برق ایران در سال 1318 آغاز به کار کرد .

درگذشت آیت الله حسین شاهرودی :
در چنین روزی در سال 1410 ه ق آیت الله حاج  حسین شاهرودی دیده از  جهان فروبست . از آن عالم ربانی آثاری گرانبها در حوزه علوم فقه و اصول به جای مانده است .

درگذشت آیت الله طاهری خرم آبادی
درچنین روزی در  سال1370هجری شمسی  آیت الله طاهری خرم آبادی از علمای بر جسته جهان تشیع دیده از جهان فروبست . ایشان در سالهای قبل و پس از پیروزی انقلاب اسلامی همواره یار و یاو رانقلاب اسلامی بودند .

آزاد سازی پادگان حمید :

در چنین روزی در سال 1361 ه ش و در پی عملیات پیروز مندانه بیت المقدس که منتهی به فتح خرمشهر شد ، پادگان حمید با یاری و دلاوری  دلا ورمردان هشت سال دفاع مقدس آزاد گردید .

اعدام لاوازیه :
در چنین روزی در سال  1794  آنتوان لاوازیه  شیمیدان برجسته فرانسوی در بحبوحه انقلاب فرانسه  به اعدام محکوم شد . او را پس از محاکمه در دادگاه انقلابی به اعدام با گیوتین محکوم کردند .

تولد پل گوگن : 

درچنین روزی در  سال1903 میلادی پل گوگن  نقاش برجسته فرانسوی دیده به جهان گشود . از او آثار بسیاری با دید و نگاه امپرسیونیست ها به جای مانده است .  

در گذشت جان استوارت میل :
در چنین روزی در سال  1783 جان استوارت میل فیلسوف بر جسته انگلیس در گذشت .او در حوزه علم اقتصاد مطالعات فراوانی کرده است که از میان آنها می توان نگارش کتابی با نام   علم اقتصاد و ثروت ملل اشاره  کرد . 
 
 در گذشت گوستاو فلوبر :
در چنین روزی در سال  1880  گوستاو فلوبر یکی از برجسته ترین نویسندگان فرانسوی  درگذشت . سالامبو ، مادام بواری ، تربیت احساساتی ، وسوسه سن آنتوان ، سن ژولین  و مهمان نواز اشاره کرد . وی در سال 1821 میلادی به دنیا آمد . مادام بواری را شاهکار او می دانند که تا به حال نیز آثار سینمایی بسیاری از روی آن ساخته شده است .
 
روز جهانی هلال احمر و صلیب سرخ :
همه ساله چنین روزی به عنوان روز جهانی صلیب سرخ در کشور های مختلف جهان گرامی داشته می شود . این امر به این دلیل است که در چنین روزی در  سال1828میلادی  ژان هانری دونان مؤسس صلیب سرخ جهانی درژنو به دنیا آمد . او برای نخستین بار در جهان  بنای صلیب سرخ جهانی را گذاشت و به همین دللی نیز جایزه صلح نوبل را از آن خود کرد . 
 جمعیت شیر و خورشید سرخ ایران در سال 1301 خورشیدی در کشور تاسیس شد و پس از پیروزی انقلاب اسلامی و بنا به تصویب شورای انقلاب، اداره کلیه مراکز درمانی جمعیت به وزارت بهداری وقت منتقل شد و نام جمعیت شیر و خورشید سرخ ایران به جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران تغییر یافت.در حال حاضر جمعیت درقالب پنج  رکن اساسی شامل سازمان امداد ونجات ، سازمان داوطلبان، سازمان جوانان، سازمان تدارکات پزشکی و معاونت درمان و توانبخشی، وظیفه انجام  فعالیت های امداد رسانی به آسیب دیدگان حوادث طبیعی و جنگ را برعهده دارد.

اعلام آتش بس در جنگ جهانی دوم :
 

در چنین روزی در سال 1945 میلادی پس از چند سال جنگ خونین میان دول مختلف ، میان کشور های متخاصم اعلان  آتش بس شد .
در چنین روزی در سال 1939 جنگ جهانی دوم آغاز شد . هیتلر پیشوای  آلمان نازی در فوریه 1938 میلادی با در ست گرفتن فرماندهی ارتش  آلمان ، موقعیت خود را استحکام بخشید و به تدریج مقامات حساس مهم دولت را به نازی های اطریشی  واگذار کرد . بنابر نوشته های مورخین ، روز دوازدهم مارس همان سال قوای آلمان از مرز اطریش سرازیر و روز بعد الحاق اطریش به آلمان اعلام شد . هیتلر پس از آن مصمم شد تا با یاری سه میلیون آلمانی ساکن ایالت سودت آن کشور را نیز ضمیمه آلمان سازد .اما همه چیز به اینجا ختم نشد . در ماه مارس سال 1939 هیتلر علنا به چکسلواکی حمله کرد و سر تاسر این کشور را اشغال نمود . پس از اشغال این دو کشور ، وی  شروع به تهدید لهستان کرد . در اوت 1939 آلمان و اتحاد جماهیر شوروی سابق قرار داد عدم تجاوز به یکدیگر را امضا کردند . اما چند روز پس از آن  یعنی در  روز نخست سپتامبر قوای آلمانی ظرف چهار هفته لهستان را تصرف کردند . بهانه جنگ ظاهرا مقررات سنگین معاهده ورسای بود . پس از این تجاوزات ، رسما جنگ جهانی دوم آغاز شد و لهستان ، بریتانیا و فرانسه مشترکا علیه آلمان اعلام جنگ دادند و در ماه ژوئیه نبر دهای آلمان و انگلیس آغاز شد  . این جنگ چهار سال ادامه یافت و کشور های مختلفی چون آمریکا ، ژاپن ، شوروی ، ایتالیا و.. در آن دخیل شدند . در روز 24 آوریل 1945 سرانجام  ار تش آلمان   تسلیم شد و روز هشتم ماه مه 1945 جنگ در قاره اروپا پایان یافت . ار تش آمریکا برای تسلیم نهایی ژاپن دو بمب اتمی بر فراز این کشور رها کرد و سرانجام ژاپنیها در چهاردهم  اوت سال 1945 تسلیم بلا شرط شدند . در طول این جنگ هفت و نیم میلیون سرباز روسی ، سه میلیون سرباز آلمانی ، یک و نیم میلیون سرباز ژاپنی ، چهارصد هزار سرباز انگلیسی وسیصد هزارسرباز آمریکایی کشته شدند . کل کشته شدگان این جنگ را حدود سی و نه  میلیون رقم می زنند .

منبع:خبرگزاري مهر

58/02/18

 

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo