شهید آوینی

 

امروز چهارشنبه چهاردهم اردیبهشت سال 1384 هجری شمسی مقارن است با بیست و پنجم ربیع الاول سال 1426 هجری قمری و برابر است با چهارم می 2005میلادی

تولد خواجه عبدالله انصاری :

در چنین روزی در سال 1006میلادی  خواجه عبدالله انصاری ادیب و اندیشمند ایرانی به دنیا آمد . خواجه عبد الله انصاری هروی از مشاهیر, عرفا, محدثین و فقهای صوفیه, کنیه اش ابوالاسماعیل و لقب مشهورش شیخ الاسلام است. چون مکان تولد ومدفنش نیز بنا بر مشهور, هرات بود به پیر هروی نیز موصوف میباشد.خواجه در چهار سالگی به مکتب رفت. در نه سالگی خوب شعر میگفت. به جهت خدمت دین مقدس اسلام سیاحتها کرد, احادیث بسیاری از محدثین فرا گرفت و به قول خودش حافظ سیصد هزار حدیث با هزار سند بود. حاصل عمر هشتاد  ساله وی تألیفات ارزشمندی است ازجمله:تفسیرکشفُ الاَسرار و عده الابرار،  انس المرید ، انوار التحقیق ، تفسیر آیه الخلق ،ذم الکلام ، شمس المجالس ، مناجات نامه ، منازل السائرین الی الحق (در تصوف) دیوان شعر, آثارمنثور این حکیم فرزانه نیزسبک خاصی دارد که به نثرمسجع  مشهوراست.
خواجه به سال 481 هجری قمری, «خواجه عبدالله انصاری» عالم و حکیم بزرگ این مرزو بوم و مشهور به پیرهرات به دیار باقی شتافت.
«مأخذ: ریحانه ادب فی تراجم المعروفین بالکنیه و اللقب تألیف: استاد علامه میرزا محمد علی مدرس»

در گذشت سید مرتضی علم الهدی :
درچنین روزی درسال 436 هجری قمری سید مرتضی علم الهدی ازبزرگترین فقهای اسلامی دار فانی را وداع گفت . علم الهدی از بزرگترین علمای جهان اسلام است . از ایشان در حوزه حدیث ، فقه و اصول آموزه های چندانی به جای مانده است که امروزه نیز مورد توجه علمای اسلامی است .

در گذشت حجه الاسلام والمسالمین دشتی :
در چنین روزی در سال 1380 ه ش حجه الاسلام والمسلمین دشتی از بزرگان حوزه  علمیه قم دار فانی را وداع گفت . ایشان در مدت عمر گرانقدرشان آثاری چند را در حوزه علوم اسلامی ترجمه و یا تالیف کردند . وی بیشتر عمر خود را بر تبیین مفاهیم نهج البلاغه نهاد . «المعجم المفهرس لالفاظ نهج البلاغه » از مهمترین آثار ایشان است .

 درگذشت آرام خاچاتوریان  : 
در چنین روزی در سال   1978میلادی  آرام خاچاتوریان آهنگساز مشهور  ارمنی  شوروی سابق دار فانی را وداع گفت . 
وی مدت ها مسوولیت اتحادیه آهنگسازان شوروی را به عهده داشت.
     
 اختراع آسپرین  :
در چنین روزی در سال   1889 میلادی برای نخستین بار در جهان  یک کارخانه دارو سازی در آلمان داروی مسکن  آسپرین را اختراع کرد . 

 کشف کاستاریکا :
در چنین روزی در سال 1502 میلادی  کریستف کلمب  سرزمین کاستاریکا را کشف کرد.

انحلال حزب نازی:

در چنین روزی در سال 1945میلادی حزب نازی یا حزب ناسیونال سوسیالیست آلمان منحل گردید . این حزب در سال 1920 ایجاد شد و پس از آن به دیل اتخاذ مواضع نژاد پرستانه  بیش از شش میلیون انسان را  به کام مرگ فرستاد .

آغاز جنگ های داخلی در لبنان : 
درچنین روزی در  سال1958میلادی  جنگهای داخلی لبنان برضد کامیل شمعون رئیس جمهوراین  کشور شد .

منبع:خبرگزاري مهر

58/02/14

راهپيمايي عناصر كانون فرهنگي خلق عرب در حمايت از آيت الله شبير خاقاني و تهديد مجدد شبير به ترك كشور چنانچه روش فعلي كار دادگاههاي انقلاب ادامه يابد .

گزارش خبرگزاري فرانسه از حمله حزب توده به دولت موقت به سبب پيروي از سياست ضعيف و محافظه كارانه و پيشنهاد تشكيل يك دولت ائتلافي متشكل از همة نيروهاي واقعي انقلاب .

گزارش قرارگاه سيا در تهران با طبقه بندي " بكلي سري " از ملاقات با آقاي شريعتمداري ؛ نظر آيت الله شريعتمداري دربارة دولت بازرگان و شيخ محمدطاهر و پيش نويس قانون اساسي . جمع بندي قرارگاه سيا از اين ملاقات جهت استفاده در ارتباط آينده با آيت الله شريعتمداري .

اظهار نظر يك مقام آمريكايي مبني بر تبديل شدن افغانستان به ويتنام شوروي .

گزارش بخش فارسي راديو آلمان از تصميم كشورهاي جامعه اروپا براي اعمال فشار بر ايران كه به گفتة اين راديو آن را وادار به رعايت حقوق بشر كنند .

دعوت روزنامه الاتحاد ( چاپ ابوظبي ) به اتخاذ يك استراتژي نظامي عربي كه بقاي قوت اعراب پس از خروج مصر نشان داده شود .

60/02/14

توقيف يك كشتي آمريكايي در حريم آبهاي ايران.

64/02/14

محكوميت كاربرد سلاحهاي شيميايي با تهديد هواپيماهاي غيرنظامي و رفتار غيرانساني با اسراء در اجلاس كميته منتخب سازمان كنفرانس اسلامي در جده بدون عنوان نام عراق.

موافقت اردن، مصر، عراق در مورد صدور نفت عراق از طريق مصر به درياي مديترانه.

 

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo