شهید آوینی
 
همایش نکو داشت استاد مطهری در مشهد برگزار شد

در این همایش که با مبحث مطهری و استقلال فرهنگی و با حضور جمع کثیری از طلاب و روحانیون ،اساتید دانشگاهی و علاقمندان اندیشه های استاد مطهری از سراسر کشور در تالار نور مشهد برگزار شد شرکت کنندگان از زوایای گوناگون به تبیین جایگاه شهید مطهری پرداختند.

در این همایش دکتر علی مطهری فرزند شهید مطهری با بیان اینکه مهمترین نوع استقلال ،استقلال فرهنگی است افزود : اگر ملتی بتواند احساس حماسه و برتری فکری نسبت به دیگر ملل پیدا کند و چنین اعتقادی داشته باشد که فلسفه و معنویات انها برترین است در این صورت چنین ملتی هیچ گاه مستعمره فرهنگی نخواهد شد .

وی افزود : آنچه ملتها رادر مسیر فرهنگی از یکدیگر جدا میکند مسئله مکتب و ایدئولوژی است .

مطهری ادامه داد : استعمار فرهنگی از دیدگاه شهید مطهری نام دیگری نیز داشت و آن استصواع فرهنگی است که در این حالت اراده و اختیار از فرد یا ملت سلب و ضعیف می شود و در میان مللی که بسوی استصواع در حرکت بودند امروز فقط کشور ما استقلال فرهنگی خود را حفظ کرده است .

در این مراسم همچنین حجت الاسلام علم الهدی امام جمعه مشهد با تشریح جایگاه فرهنگی استاد مطهری اظهار داشت : مسئله استقلال فرهنگی و ارتباطش با شخصیت فکری و علمی آیت الله مطهری تداعی کننده یک رابطه قهری و قطعی است و نام مطهری فرهنگ و فکر را در جولانگاه استقلال در ذهن تداعی می کند .

دکتر غلامحسین دینانی استاد فلسفه دانشگاه تهران نیز با اشاره به قدرت بالای بحث استقلال فرهنگی در تعاملات ملل اظهار داشت : استقلال فرهنگی مبتنی بر فرهنگ استقلال است و استقلال حاصل نمی شود مگر در پرتو عقل و جایی که عقل نباشد استقلال وجود ندارد و مشکل حال حاضر در دنیا عدم توجه به فرهنگ است .

در این مراسم دکتر کردان معاون امور مجلس و استانهای صدا و سیما نیز با اشاره به نقش فرهنگ در استقلال ملت ایران بیان کرد : مطهری شخصیتی بود که توانست مبحث استقلال فرهنگی را در ایران خلق کند و باید گفت : این نوع استقلال حاصل کاربرد آزادانه عقل ، وحی و تجربه است و نشان دهنده سلامت فطرت و اصول اسلامی است .

وی شیوه اقدام برای استقلال فرهنگی را از دید گاه شهید مطهری 4 مرحله دانست که در مرحله اول وی یک مسئله فراموش شده فرهنگی را بیان می کرد و در مرحله بعد شبهات را بیان و به ان پاسخ می داد و در دو مرحله آخر ابتدا خطر را گوشزد می کرد و بعد از آن برای مبارزه قدم به میدان گذاشت .

گفتنی است هیات داوران در راه انتخابات 90 مقاله رسیده پس از 4 مرحله گزینش، 10 مقاله را حائز شرکت در بخش مسابقه دانستند که این مقالات را در سه بخش چاپ اثر ، ارائه مقالات در همایش و چاپ پوستر گزینش شدند .

لازم به ذکر است در این مراسم که به همت صدا و سیما خراسان رضوی برگزار شد پیام مهندس ضرغامی ریاست سازمان صدا و سیما نیز توسط حجت الاسلام موسوی مقدم مدیر کل صدا و سیمای خراسان رضوی قرائت شد .

 

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo