شهید آوینی
 
پاسخ « مهر » به جوابیه بنیاد شهید و امور ایثارگران درخصوص گزارش‌های مربوط به جانبازی که در گاراژ زندگی می‌کند

به دنبال دریافت جوابیه بنیاد شهید و امور ایثارگران درخصوص گزارش‌های مربوط به جانباز سید هاشم حسینی ، خبرگزاری مهر نکاتی را مورد تحقیق و بررسی بیشتر قرار داد.

در پی انتشار سلسله گزارش‌های مربوط به مشکلات و وضعیت اسفبار زندگی برخی از جانبازان - تحت عنوان کلی : پیشکسوتان جهاد و شهادت ؛ دهه دوم پس از جنگ - که از اوایل اسفندماه سال گذشته آغاز شد ، روابط عمومی بنیاد شهید و امور ایثارگران چهارم اردیبهشت ماه جوابیه‌ای را در خصوص خبرهای یازدهم و دوازدهم از این مجموعه اخبار ، به دفتر خبرگزاری مهر ارسال کرد که روز گذشته منتشر شد .

پیرو جوابیه بنیاد شهید و امور ایثارگران در خصوص گزارش‌های مربوط به جانباز سید هاشم حسینی ، ذکر نکات ذیل ضروری است :

1 - قبل از هرچیز تأکید می‌شود که خبرگزاری مهر از همه ایثارگران و جانبازان گرانقدر خصوصا جانباز سید هاشم حسینی و خانواده محترمشان به خاطر انتشار جوابیه بنیاد شهید و امور ایثارگران که روز گذشته منتشر شد ، عمیقا پوزش می‌طلبد.

2 - هیچوقت گمان نمی‌کردیم که روزی مجبور شویم در پی اثبات صحت گفته‌های یک «جانباز» برای بنیاد شهید و امور ایثارگران - که به گفته مسئولینش متولی « خانواده بزرگ جانبازان و ایثارگران » است -  بیافتیم.

3 - اگرچه تذکر این نکته وظیفه خبرگزاری نیست و انتظار می‌رفت ، بنیاد شهید و امور ایثارگران متذکر واقعی آن باشد ، ولی بنا به ضرورت و موقعیت مجبور به بیان آن هستیم که : قطعا یک جانباز هم انسان است و جایزالخطا ، ولیکن به سبب شأن و منزلتی که رتبه و جایگاه او دارد ، در متهم کردن وی به دروغگویی و شیوه بیان این اتهام ، وسواس و احتیاط و مداقه‌ای درخور باید لحاظ شود. 

4 - خبرگزاری مهر به هیچ وجه قصد تخطئه و زیر سؤال بردن هیچیک از نهادها و سازمان‌های خدمتگزار ملت و مردم را نداشته و ندارد . و در این راستا منکر خدمات ارائه شده از سوی بنیاد شهید و امور ایثارگران نیز نمی‌باشد . لکن این به معنی آن نیست که از نقص‌ها و کاستی‌ها ، ضعف‌ها و کوتاهی‌ها چشم پوشی شود . خصوصا اگر موضوع کسانی درمیان باشد که به فرموده معمار بزرگ انقلاب ، حضرت امام راحل (ره) هرچه انقلاب اسلامی دارد از برکت مجاهدت آنهاست . این جمله معروف حضرت امام (ره) در سربرک نامه‌های بنیاد - حتی جوابیه‌ای که به دفتر خبرگزاری ارسال شد - به چشم می‌خورد .

5 - خواسته قلبی همه ماست که آنچه در گوشه و کنار از وضعیت اسفبار زندگی و مشکلات عدیده برخی از جانبازان و ایثارگران می‌بینیم و می‌شنویم صحت نداشته باشد و همه این عزیزان در شرایط مناسبی به سر ببرند. هیچ یک از اخباری که در این زمینه منتشر شد، ما را و خوانندگان خبر را خوشحال نساخته است . ولی چه باید کرد که چشم بستن به روی مشکلات و ندیدن حقایق تلخ موجب حل و حلاوت آنها نمی‌شود .

6 - از آنجا که جوابیه بنیاد اولین جوابیه ای بود که در مورد وضعیت ایثارگران منتشر ‌شد ، این پاسخ صرفا برای جلوگیری از مخدوش شدن اذهان مخاطبین نسبت به گزارشاتی است که نه تنها در خبرگزاری مهر بلکه در تمامی رسانه‌ها و مطبوعات در مورد مشکلات جانبازان منتشر می‌شود .

7 - در بند اول این جوابیه که احتمالا منظور از «روزنامه» ، «خبرگزاری» می‌باشد ، مشخص نیست که چه نکته‌ای مورد اعتراض بنیاد قرار گرفته است . چرا که مجروحیت و درصد جانبازی قید شده در این بند با گزارش‌های خبرگزاری مهر انطباق دارد.

8 - در گزارش‌های مهر جانباز حسینی و همسر ایشان تأکید کرده‌اند که مسئولین بنیاد از این خانواده دیدن نکرده‌اند و فقط یک بار مسئول بنیاد اسلامشهر به دیدن آنها رفته است . جمله خانم آرزو دلاوری همسر جانباز حسینی  چنین است : « مسئول بنیاد شهید و امور ایثارگران اسلامشهر اطلاع دارد، خیلی وقت پیش به منزلمان آمد و هیچ کاری برای ما نکرد و تنها یک پتو آورد و یک صحبت کوتاهی کرد و تمام . » شاید منظور بنیاد شهید و امور ایثارگران از عبارت « با ایشان متناوباً دیدار داشته‌اند » ، همین یک مرتبه بوده است.
در بررسی‌هایی که گروه دفاع مقدس خبرگزاری مهر انجام داد ، بسیاری از جانبازان آن منطقه تأکید داشتند که نه تنها رئیس ، بلکه حتی یکی از پائین‌ترین رده‌های پرسنل بنیاد شهید و امور ایثارگران نیز از آنها دیدار نکرده‌اند . خصوصا « متناوباً » .

گفتگو با سایر جانبازان منطقه و گزارش‌های مربوط به این بررسی متعاقبا منتشر خواهد شد . اگر بنیاد شهید و امور ایثارگران گفته‌های جانباز سید هاشم حسینی را در این مورد مطابق حقیقت نمی‌داند ، امیدواریم سخن بقیه جانبازان را بپذیرد و معتقد نباشد که فقط ادعای مسئول بنیاد شهید و امور ایثارگران منطقه مطابق واقعیت است و نه اظهارات عده زیادی از جانبازان.

همچنین متذکر می‌شود بررسی و تهیه گزارش‌ها از جانبازان منطقه ، بدون هماهنگی قبلی و کاملا بصورت سرزده صورت گرفت . و جانبازان نیز اتفاقی و بدون هیچ گزینشی برای مصاحبه انتخاب شدند.

ضمنا اگر با دقت به گزارش مربوطه توجه کنیم ، درمی‌یابیم که آنچه بیش از هرچیز همسر جانباز بر آن تأکید می‌کند ، همین مسئله دیدار از جانبازان است . به عبارات ذیل توجه کنید :

« . . . من فقط این را می خواهم بگویم که ما از اینها چیزی نمی خواهیم نه پول ملاک است نه فرش و ظواهر زندگی فقط خداست که بنده شناس است. هیچی نمی خواهم فقط بیایند به جانباز سر بزنند بگویند تو که اینجا هستی چه کار می کنی؟ دردت چیه؟ بیایند به جانباز روحیه بدهند، اینها همه افسرده هستند. . .»

« . . . من بارها گفته ام الان هم می گویم ما هیچی نمی خواهیم نه فرش به دردم می خورد نه لباس آنچنانی، نه ظواهر زندگی ونه هیچ چیز دیگری ، چون کسی این چیزها را با خود آن دنیا نمی برد.هر که بامش بیش برفش بیشتر.اصل آن چیزی است که پیش خداست.این دنیا فانی است و اصل کار آخرت است. جایی که مسئولین بنیاد نیایند سرکشی کنند که خانواده های جانباز در چه وضعیتی هستند دیگر توقعی از دیگران نداریم. . . »
 

9 - جانباز حسینی و همسر ایشان در مورد خدمات بهداشتی و درمانی مورد نیازشان ، هیچگاه منکر بیمه همگانی و تکمیلی نشدند . ولی اینکه بنیاد شهید و امور ایثارگران براساس چه اصولی به این نتیجه رسیده است که با وجود بیمه دیگر « مشکل خاصی در این خصوص وجود ندارد » برای ما هم جای سؤال است . البته این احتمال هم وجود دارد که تعریف بنیاد شهید و امور ایثارگران از « مشکل خاص » ، مشکلات عدیده‌ای نباشد که جانباز حسینی و بسیاری دیگر از جانبازان با آن دست به گریبان هستند . بعنوان مثال به این بخش از صحبت‌های همسر جانباز توجه کنید :

« . . . وضعیت دارو هم کم از بیمارستان ندارد، از اسلامشهر برای تهیه داروها باید به تهران برویم.وقتی هم می رویم مشابه اش را می دهند که عوارض و مشکلاتش بیشتر است. این مسئله مشکل ما تنها نیست مشکل تمام جانبازان هست.یک داروخانه برای جانبازان در اسلامشهر نیست و ما باید تا تهران برویم. البته قبلا این طور نبود.قبلاً که به بنیاد مراجعه می کردیم طبق دفترچه بیمه پول دارو و درمان را می پرداختند.اما الان که مراجعه می کنیم می گوید برو مرکزی! من که اسلامشهر هستم مرکزی را از کجا پیدا کنم؟من با داشتن یک همسر بیمار و دو دختر مدام باید برای هر کاری بروم تهران؟ پس در این بنیاد اسلامشهر را ببندند. . . »

البته در گفتگو و گزارش‌های بعدی که حاصل تحقیق و بررسی  از جانبازان منطقه است و متعاقبا منتشر خواهد شد ، ضمن تأیید این نکته ، به مشکلات و معضلات دیگری درهمین زمینه برمی‌خوریم .

10 - اینکه در بند چهارم جوابیه بنیاد شهید و امور ایثارگران آمده است : « بر اساس مدارک موجود در سال 81 یک واحد آپارتمان به نامبرده واگذار گردیده است » ، حقیقت دارد ولی تمام حقیقت نیست . در متن جوابیه اشاره‌ای به شرایط این واگذاری و مسائل و مشکلات مرتبط با آن نشده است. در بررسی‌های گروه دفاع مقدس خبرگزاری مهر از جانبازان منطقه مشخص شد ، کم نیستند افرادی چون جانباز سید هاشم حسینی که نتوانسته‌اند از آپارتمان‌های واگذار شده استفاده کنند . اهم دلایل این عزیزان به شرح ذیل است :

الف ) برای واگذاری این آپارتمان‌ها هر جانباز می‌بایست مبلغی را در مرحله اول بپردازد . ما بقی قیمت آپارتمان بصورت قسطی و با کمک وام‌های بنیاد ، پرداخت می‌شده است. که البته برخی از وام‌های مذکور بصورت قرض الحسنه نبوده است . بسیاری از جانبازانی که هم اکنون در این آپارتمان‌ها سکونت دارند ، پرداخت بسیاری از قسط وام‌هایشان به تعویق افتاده است . البته این وضعیت کسانی است که توان پرداخت مبلغ اولیه را داشته‌اند .
 اما تعدادی از جانبازان که ضعف مالی داشته‌اند ، برای تهیه مبلغ اولیه آپارتمان‌ها زیر بار بدهی رفته و پس ازمدتی که توان بازپرداخت بدهی‌ها و بهره‌ آنها را نداشته‌اند ، مجبور به واگذاری آپارتمان‌ها شده اند .

ب ) در زمان واگذاری آپارتمان‌ها به گفته برخی از ساکنین فعلی ، موقعیت منطقه و نیز امکانات ساختمان‌ها بسیار نامناسب بوده است . بعنوان مثال جانبازی با پای قطع شده ، صاحب آپارتمانی در طبقه چهارم ساختمان ، بدون لوله کشی گاز ، مجبور بوده است که کپسول گاز را ( اگر در منطقه مذکور موفق به یافتن آن می‌شده ) چهار طبقه روی دوش خود بالا ببرد .
این شهرک هم اکنون از حد اقل استاندارهای شهرسازی بی بهره است ، چه رسد به زمان تحویل آنها به جانبازان . هم اکنون یک مدرسه ، داروخانه ، فروشگاه یا مسجد و حسینیه در این شهرک وجود ندارد . حتی از وجود یک درمانگاه ساده برای تزریقات و پانسمان یا موارد اورژانسی بی‌بهره است.

ج ) منطقه شهرک به گفته ساکنین فعلی آن ، هم اکنون - که مدت زیادی از واگذاری آنها می‌گذرد و بیش از هزار خانوار در آن ساکن هستند - به شدت نا امن است . بسیاری از اهالی از شر اراذل و اوباشی که از مناطق اطراف به شهرک رفت و آمد می‌کنند ، در رنج و عذاب هستند.

البته در گفتگو و گزارش‌های بعدی که حاصل تحقیق و بررسی  از جانبازان منطقه است و متعاقبا منتشر خواهد شد ، وضعیت دقیق‌تر شهرک مذکور بیشتر روشن خواهد شد .

11 - در ادامه بند چهارم جوابیه بنیاد شهید و امور ایثارگران چنین آمده است : « ضمنا با توجه به بررسی‌های بعمل آمده بنظر می‌آید آقای محسن پور حسینی بنا به اختلافاتی که با سازمان آب دارند ، قصد خارج شدن از محلی که متعلق به سازمان است را ندارد .»

خبرگزاری مهر در پیگیری این مسئله با شرکت آب و فاضلاب جنوب غربی استان تهران - که محل سکونت جانباز سید هاشم حسینی را در اختیار ایشان قرار داده است - مکاتبه نمود .

فریدون ملکی رئیس اداره حراست و امور محرمانه شرکت آب و فاضلاب جنوب غربی استان تهران ، علاوه بر اینکه در گفتگو با خبرنگار گروه دفاع مقدس  وجود هرگونه اختلافی را بین جانباز حسینی  و شرکت صراحتاً رد کرد ، پاسخ نامه خبرگزاری مهر را درخصوص مورد اعلام شده در جوابیه بنیاد شهید و امور ایثارگران طی نامه‌ای بدین شرح بیان کرد :

با سلام

احتراماً با عنایت به مطالب عنوان شده در دورنگار شماره 3174/212/4 مورخ 5/2/84 در خصوص جانباز سید هاشم محسن پور به عرض می‌رساند مشار الیه یکی از پرسنل این شرکت می‌باشد که در حال حاضر در یکی از ساختمان‌های سرایداری متعلق به این شرکت مستقر می‌باشد و از بدو استقرار تا به حال این شرکت هیچگونه اختلافی در خصوص تخلیه منزل با مشارالیه ندارد .

معهذا با توجه به اینکه ایشان از جانبازان و یادگاران هشت سال دفاع مقدس می‌باشد ، احترام و قداست این عزیزان همواره مورد توجه مسئولین این شرکت بوده است .

النهایه در خصوص مراتب مذکوره که توسط روابط عمومی بنیاد شهید و امور ایثارگران اشاره گردید ،‌  بهترین شاهد عینی شخص آقای سید هاشم محسن پور می‌باشد .

علیهذا مراتب جهت اطلاع به حضورتان ایفاد می‌گردد .

فریدون توکلی 
رئیس اداره حراست و امور محرمانه

نکته جالب توجه در نامه شرکت آب و فاضلاب ، استناد به شخص جانباز سید هاشم حسینی است و ارزش و اعتباری که برای گفته‌های وی قائل شده است .

12 - در انتهای جوابیه بنیاد شهید و امور ایثارگران اشاره شده است که : « ضمنا با توجه به مفاد پرونده پزشکی ایشان تا این تاریخ هیچگونه مدرکی دال بر مجروحیت اعصاب و روان را ارائه نداده‌اند » . 

در میان مدارک متعدد مربوط به جانباز سید هاشم حسینی  ، مدارکی است که عکس اظهارات بنیاد شهید و امور ایثارگران را بیان می‌کند .

اول نامه ای است که بنیاد جانبازان سید هاشم حسینی را در تاریخ 9/4/81 جهت پیگری درمان پایش به بیمارستان ساسان معرفی می‌کند . در این نامه بنیاد جراحت ایشان را چنین عنوان می‌کند : ترکش به پای راست و موج گرفتگی.

 دوم نامه دیگری است که طی آن پزشک معالج سید هاشم حسینی در بیمارستان ساسان ، وی را به متخصص روانپزشک معرفی کرده و از متخصص درباره ناراحتی اعصاب و روان وی درخواست مشاوره می‌کند . 

در این نامه موضوع مشاوره « موج گرفتگی » قید شده است .

 

و متخصص روانپزشک نیز ناهنجاری اعصاب و روان سید هاشم حسینی را PTSD تشخیص داده و برای وی دارو تجویز می‌کند.  PTSD عبارت آشنایی است . اگر خاطرتان باشد همان مشکلی است که جانباز شهید محمد رجبی ثانی هم با آن درگیر بود.

ضمنا کپی این نامه از سوی واحد مدارک پزشکی بیمارستان ساسان برابر اصل شده است .

 

متذکر می‌شود مدارک مذکور در خبرگزاری مهر موجود می‌باشد .

13 - در خاتمه ذکر این نکته ضروری است که گروه دفاع مقدس خبرگزاری مهر نهایت تلاش خود را در بررسی صحت و سقم گزارشات ، پیش از انتشار بکار می‌گیرد . ولی با اینحال از آنجا که توان ، امکانات ، موقعیت و دسترسی به اطلاعات برای خبرگزاری حد و حصری دارد ، نمی‌توان توقع داشت که درصد احتمال وقوع خطا صفر باشد و کاملا طبیعی است که در میان انبوه گزارش‌ها ، استثنائا مواردی هم یافت شود که صحت آنها دچار خدشه شود . ولی این به معنای عدم صحت کل گزارش‌ها نیست

منبع:خبرگزاري مهر

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo