شهید آوینی
 
 سفر رهبر معظم انقلاب اسلامي به استان كرمان از روز يكشنبه آغاز مي‌شود

در اين سفر كه به مدت 10 روز به طول خواهد انجاميد حضرت آيت الله خامنه‌اي با سفر به شهرهاي مختلف استان كرمان از نزديك در جريان مسائل و مشكلات اين استان قرار خواهد گرفت.

معظم له همچنين در اين سفر از شهرهاي زلزله زده بم و زرند نيز بازديد خواهند كرد و در جريان پيشرفت بازسازي اين شهرها قرار خواهند گرفت.

پايگاه اطلاع رساني دفترحفظ و نشر آثارحضرت آيت الله العظمي سيدعلي خامنه‌اي (www.khamenei.ir) به همين مناسبت خاطراتي از استان كرمان از زبان مقام معظم رهبري را منتشر كرده است.

سفر به كرمان، يكى از فصول شيرين خاطرات گذشته‏

من كم و بيش با روحانيون محترم و وضع روحانيت كرمان آشنا هستم و سفرهاى متعددى كه در سالهاى پيش از انقلاب به كرمان آمدم، در ذهن من همواره از فصول شيرين و روشن خاطرات گذشته است. اول بار در سال 42 به كرمان آمدم؛ كه بحبوحه‏ مبارزات بود، و مدرسه‏ معصوميه مركز مبارزات بود. در آن‏جا يك روز هم مرحوم آيةاللَّه صالحى كرمانى (رحمةاللَّه‏عليه) - كه آن‏وقت محور روحانيت كرمان بودند - آمدند و من ايشان را هم از نزديك ديدم و با وضع روحانيت كرمان و با آقايان آشنا شدم. من بعضى از آقايان حاضر در جلسه را از آن سال مى‏شناسم. بعد در سالهاى 52 - 51، و بعد هم در سال 57 در بازگشت از تبعيد - جيرفت - به كرمان آمدم و وضع كرمان و اجتماعات مردم و حضور صميمانه‏ى روحانيون را در آن‏جا ديدم، و برادران عزيزى كه در جلسه تشريف دارند، تأثيرشان در روحيات مردم، انسشان با مردم، و كار روحانيت مردمى كرمان را بخوبى مشاهده كردم. ان‏شاءاللَّه كه اين روال حَسَن همواره در آن شهر تابناك و روشن و پرصفاى مادّى و معنوى باقى باشد و خداوند گذشتگان را رحمت كند و شما آقايان عزيز را حفظ فرمايد.

بيانات در ديدار با امام جمعه، علما و روحانيون كرمان‏ 1370/08/20
 

نكته قابل توجّهى هم به مناسبت هفدهم شهريور عرض كنم، كه اين روزها، روزهاى ماندگارى در تاريخ ماست. من از روز هفدهم شهريور سال 1357 خاطره‏اى در ذهن دارم. قبل از آن كه اين حادثه خونبار در تهران اتّفاق بيفتد، سياست رژيم ستمشاهى به دنبال اين بود كه مبارزان و به تبع آن ملت ايران را، به تندرو و كندرو، افراطى و معتدل تقسيم كند. اين، نكته خيلى قابل توجّهى است كه امروز مثل آيينه‏اى، همه عبرتها را به ما درس مى‏دهد. كسى كه روزنامه‏هاى آن وقت و اظهارات مسؤولان رژيم ستمشاهى را مطالعه مى‏كرد، مى‏فهميد كه اينها مى‏خواهند كسانى را كه در مقابل آنها هستند و مبارزه مى‏كنند، از هم جدا كنند. عدّه‏اى را كه طرفداران و علاقه‏مندان مخلص امام بودند و راه امام را علناً اظهار مى‏كردند، به عنوان تندرو و افراطى و متعصّب معرفى مى‏كردند. در مقابل اينها هم، بعضى از كسانى را كه علاقه‏مند به مبارزه بودند، ولى خيلى جدّى در آن راه نبودند، يا جدّى بودند، ولى دستگاه آن‏طور خيال مى‏كرد اينها جديّتى ندارند، به عنوان افرادى كه معتدلند و با اينها مى‏شود مذاكره و صحبت كرد، معرفى مى‏كردند. من در آن روز اين احساس خطر را كردم. آن زمان من در جيرفت تبعيد بودم. شايد روز چهاردهم يا پانزدهم شهريور بود. به يكى از آقايان معروف كه در قم بود، نامه‏اى نوشتم و اين سياست رژيم را براى آن آقا تشريح كردم و گفتم اينها با اين تدبيرِ خباثت‏آميز مى‏خواهند بهانه‏اى براى سختگيرى بر مخلصان و عشّاق امام بزرگوار به دست آورند و شما را بدون اين‏كه خودتان بخواهيد، در مقابل آنها قرار دهند. اين نامه را نوشته بودم؛ اما هنوز نفرستاده بودم. روز شنبه هجدهم شهريور بود كه راديو و روزنامه‏ها، خبر كشتار هفده شهريور را پخش كردند. فرداى آن روز، ما در جيرفت از اين قضيه مطّلع شديم. من برداشتم در حاشيه آن نامه براى آن آقا نوشتم كه: «باش تا صبح دولتش بدمد، كاين هنوز از نتايج سحر است». آن نامه را به وسيله مسافر، براى آن آقاى محترم فرستادم. آنها شروع كردند سختگيريها را عليه مبارزان و انقلابيون حقيقى راه انداختن كه نمونه‏اش كشتار هفدهم شهريور بود.

بيانات مقام معظم رهبرى در ديدار پرستاران و جانبازان به مناسبت روز پرستار 19/06/1376
 

در سال 1342 در همين شهر زاهدان دلهاى گرم و بامحبّتِ مردم اين جرأت و اميد را به من بخشيد كه بتوانم درباره حسّاسترين مسائلِ آن روز با آنها حرف بزنم. البته عكس‏العمل رژيم جبّار طاغوت سخت بود. مأموران در همين فرودگاهى كه امروز وارد زاهدان شدم، مرا به هواپيما سوار و به قزل‏قلعه تهران منتقل كردند. ممكن است اين خاطره به نظر تلخ بيايد؛ اما به شما صادقانه عرض كنم اين يكى از شيرين‏ترين خاطره‏هاى زندگى من در دوران مبارزات طولانى با طاغوت است؛ زيرا من آن روز زاهدان و مردم آن را كشف كردم و از مرد و زن، سيستانى و بلوچ، يزدى و بيرجندى و كرمانى و ساير اقوامى كه در اين استان هستند، محبّتها ديدم و آنها را شناختم. در سال 1356 كه بار ديگر در حال تبعيد به زاهدان و از آن‏جا به ايرانشهر آمدم، اين آشنايى به من كمك كرد تا بتوانم به اعماق دل پُرمحبّت و گرم مردم اين استان راه پيدا كنم.

بيانات رهبر معظم انقلاب اسلامى‏ در جمع مردم زاهدان در استاديوم آزادى 04/12/1381

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo