شهید آوینی

 

امروز شنبه دهم اردیبهشت سال 1384 هجری شمسی مقارن است با بیست و یکم ربیع الاول سال 1426 هجری قمری و برابر است با سی ام آوریل 2005میلادی

آغاز عملیات بیت المقدس:

درچنین روزی در سال1361هجری شمسی  ،  عملیات ظفرمند  بیت المقدس با رمز یا علی بن ابیطالب آغاز شد . این عملیات که چندین روز به طول انجامید نتایج ظفر مندانه ای را برای رزمندگان اسلام به ارمغان داشت . عملیات یادشده  چهارمین و بزرگترین عملیات از سلسله عملیات آزادسازی مناطق اشغالی ، بود که با اجرای آن بیش از 5000 کیلومتر مربع از مناطق اشغالی آزاد شد و تحول سیاسی و نظامی عظیمی به نفع جمهوری اسلامی پدید آمد. قرارگاههای عمل کننده در این عملیات عبارت بودند از  قرارگاه قدس ، قرارگاه فتح و قرارگاه نصر .در این عملیات پیروز مند خسارت بسیاری به دشمن بعثی وارد آمد که عمده ترین آن را می توان  آزادسازی خرمشهر، پادگان حمید و هویزه دانست .عملیات گسترده" بیت المقدس" 25  روز به طول انجامید .ارتش عراق این شکست سنگین را پذیرفت و با نوزده  هزار کشته و یگانهای زرهی نابود شده دست به عقب نشینی عظیمی زد . کشور های عربی هم "طرح صلح جامعه عرب" را در سال 1982  مطرح کردند، که در آن آمده بود : نیروهای عراقی باید کاملا از خاک ایران خارج شوند و عراق به عنوان خسارت هفتاد میلیون دلار از طریق بانک بازسازی اسلامی به ایران پرداخت کند.
 امام خمینی (ره) بارها در سخنانشان   فتح خرمشهر   ناشی از این عملیات را گرامی داشتند  : «فتح خرمشهر فتح خاک نیست ، فتح ارزشهای اسلامی است .»  «خرمشهر را خدا آزاد کرد . » «فتح خرمشهر یک مسئله عادی نیست ، بلکه ما فوق طبیعت است . » «هماهنگی ارتش و سپاه و بسیج در صحنه پیکار پشت سپاهیان کفر را شکست . » «همه در میدان نبرد تجربه کرده اند که معنویت و ایمان چقدر در ییروزی ها موثر است » .« در حماسه دفاع مقدس ، متجاوزانی که بخود وعده فتح سه روزه خوزستان و سقوط تهران را داده بودند به باتلاق مرگ و هلاکت فرو رفتند . » 

در گذشت سلطان  محمود غزنوی :
در چنین روزی در سال 1030 میلادی سلطان محمود غزنوی دیده از جهان فروبست . سلطان محمود غزنوی در سال 388 ه ق به دنیا آمد . وی با شکست اسماعیل پس کوچک سبکتگین به قدرت دست یافت . او پادشاه مقتدری بود و در طول دوران حکومت خود دست به کشور گشایی های بسیار زد . وی خراسان را از ید سامانیان خارج ساخت و سیستان و قهستان را اشغال کرد . او همچنین منطقه حکمرانی خود را تا غور و خوارزم افزایش داد . وی در سال 421 بر اثر درد سینه دار فانی را وداع گفت .

در گذشت استاد اسماعیل آشتیانی:
درچنین روزی در  سال1349هجری شمسی اسماعیل آشتیانی شاعر و نقاش معاصر ایران . در گذشت . او چندین مجموعه شعر و همچنین تابلوی نقاشی از خود به جای نهاده است .

اخراج یهودیان :
در چنین روزی در سال 1563 میلادی به دستور چارلز پنجم یهودیان کشور فرانسه ،  از این کشور اخراج شدند .

نخستین تئاتر در آمریکا :
در چنین روزی در سال 159 میلادی برای نخستین بار در تاریخ آمریکا یک تئاتر به روی صحنه رفت . این تئاتر یک کمدی اسپانیایی  بود . 

استقلال نیاراگوئه :
درچنین روزی در سال1838میلادی  کشور نیکاراگوآ به استقلال دست یافت .  نیکاراگوآ دراِمریکای مرکزی واقع است و با کشورهای هندوراس و کاستاریکا مرزمشترک دارد.

در گذشت برتولت برشت : 
درچنین روزی در  سال1898میلادی ،  برتولت بِرشت نویسنده، شاعرو مشهورترین نمایشنامه نویس معاصرآلمان درگذشت.
 برتولت‌‏‎ برشت ‎ در‏‎ آوگسبورگ‌‏‎ شهر‏‎ در‏‎ خانواده ای مرفه‌‏‎ و‏‎ سرشناس‌ به دنیا آمد . دعای خانگی ،  در جنگل شهرها  ، آوای طبل ها در شب ، آدم آدم است ، سه پولی ، ارباب، پونتیلا و خدمتکارش ماتی ، ننه دلاور و فرزندانش ، زندگی گالیلیه  و  ترس و نکبت رایش شوم  از جمله مهمترین آثار اویند . 

 خود کشی هیتلر : 
در چنین روزی در سال 1945 میلادی با ورود یگانهای  ارتش سرخ به برلین  هیتلر دست یه خود کشی زد و عملا جنگ را به نفع طرف مقابل واگذارکرد . هیتلر ، یک نژاد پرست افراطی بود که  به مدد مراسم و صف آرایی های   ریتم دارش حس وطن پرستی را در مردم آلمان بوجود آورده بود .وی  رویکردی جاه طلبانه به سیاست داشت و همین امر باعث گردید که در 

در گذشت ژان ژاک بارتلمی :
در چنین روزی در سال 1795 میلادی ژان ژاک بارتلمی اندیشمند برجسته  درگذشت . تاریخ یونان قدیم از مهمترین آثار اوست . 
 رسمی شدن مسیحیت در روم :
در چنین روزی در سال 311 میلادی امپراطور گلاریوس مسیحیت را در امپرا طوری روم به رسمیت شناخت .

امضا پیمان وست مینستر :
در چنین روزی در سال 1527 میلادی انگلستان و فرانسه  بایکدیگر قرار داد وست مینستر را که در واقع وعی قرار داد حسن همجوار ی به حساب  می آمد را امضا کردند .

سقوط سایگون :
در چنین روزی در  سال  1975 میلادی شهر سایگون  پس از سالها جنگ و در گیری به تصرف  نیروهای ویت کنگ ویتنامی در آمد .

آغاز به کار جرج واشنگتن :  
در چنین روزی در سال 1789 میلادی   جورج واشنگتن نخستین رئیس جمهوری آمریکا آغاز بکارکرد.
    
کشتار سرخپوستان :
در چنین روزی در سال 1871 میلادی ،  بیش از یکصد و چهل  سرخپوست به دست سفید پوستان در یک درگیری منطقه ای کشته شدند.

ساخت بزرگترین دکل جهان :
در چنین روزی در سال 1967 ،  ساخت  بزرگترین دکل جهان  در شوروی پایان یافت . این دکل بیش از پانصد متر ارتفاع داشت .

منبع:خبرگزاري مهر

58/02/10

میناچی: كابینه بازرگان مایل بهادامه همكاری و روابط با امریكا می‌باشد.

گزارشی از اولین مصاحبه مطبوعاتی اعضای شورای شهر سنندج درباره اهداف و برنامه های در دست اجرا و مشكلات موجود بر سر راه آن .

" جمعیت كردهای مقیم مركز " و " جمعیت دفاع از آزادی و انقلاب در سنندج " اعلام كرد كه مراسم سالگرد كشته شدن اسماعیل شریف زاده و چهار تن از یارانش در روز 12/2/58 برگزار می شود .

اعلام انصراف آیت الله شبیر خاقانی از تصمیم خود مبنی بر ترك كشور در پیامی به آیت الله شریعتمداری .

خواسته های خلق عرب در نامه " هیأت نمایندگان خلق عرب مسلمان ایران اعزامی به تهران " به نخست وزیر دولت موقت چنین اعلام شد : لزوم اعتراف به ملیت خلق عرب ایران در قانون اساسی ؛ تشكیل دادگاههای عربی ؛ تشكیل مجلس محلی ؛ رسمیت زبان عربی و … تحركهای گروههای مذهبی - انقلابی در خوزستان برای مقابله با نغمه های تجزیه طلبی در منطقه ؛ از جمله : اجتماع گروهی از عشایر عرب سوسنگرد ، بستان ، هویزه و اهواز در مدرسه علمیه آیت الله شیخ كرمی در اهواز برای محكوم كردن تجزیه طلبی و پشتیبانی از نظام جمهوری اسلامی و عدم تأیید اعضای هیأت سی نفری اعزامی به تهران

پشنهاد سازمان فرهنگیان جبهه ملی ایران مبنی بر نامگذاری روز دوازدهم اردیبهشت به عنوان " روز معلم " به مناسبت سالگرد مرگ دكتر خانعلی .

موضوع كاهش نیروهای نظامی ایران از نظر امیر انتظام و رادیو لندن . خلع سلاح عمومی ؛ برنامه های ژاندارمری كل كشور ؛ ابلاغیه دادستان كل به ژاندارمری و شهربانی . امام خمینی درخواست سازمان عفو بین المللی را مبنی بر متوقف كردن كار دادگاههای انقلاب در محاكمه عمال رژیم پهلوی با ذكر «به جای نوشتن نامه به ما بهتر است كمی فكر كنید . » رد كردند .

دستور امام خمینی به دكتریزدی مبنی بر قطع روابط دیپلماتیك ایران با مصر ، همچنین بیانیه وزارت خارجه . مقابلة ایران با اقدام عراق در حفر چاههای نفت در مرز دو كشور .

59/02/10
جرج بال (وزیر خارجه پیشین آمریكا): باید ایران از نظر سیاسی و دیپلماتیك در انزوا قرار گیرد.

بختیار: از یك هفته پیش در جریان نقشه حمله آمریكا به ایران بوده است.

نمایندگان امریكا از وی خواسته‌اند كه آیا او می‌تواند بزودی در یك منطقه آزاد شده در ایران فعالیت كند. بختیار در پاسخ گفته بود كه اوضاع پس از شرایط حاكم بر دانشگاهها بسیار مناسب است.
61/02/10

آغاز عملیات بیت المقدس با رمز یا علی بن ابیطالب

64/02/10
بیانیه مشترك ده كشور اروپایی مبنی بر محكومیت استفاده از سلاحهای شیمیایی در جنگ این كشورها عرابرتند از: آلمان غربی، فرانسه، انگلیس، ایتالیا، هلند، بلژیك، لوكزامبورگ، دانمارك، ایرلند، یونان
65/02/10

ادامه عملیات والفجر8

تك عراق به فكه
66/02/10

آغاز پروازهای شناسایی و تجسسی آمریكا برفراز شهرهای جنوب

ارائه طرح پیشنهادی از طرف ایران در مذاكره با دبیركل – آمریكا در حفاظت از كشتیهای بی‌طرف (پس از اعلام سیاست جدید امریكا پیش‌بینی می‌شد ایران دست از حملات خود به كشتی‌ها در خلیج بردارد.)

 

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo