شهید آوینی

 

امروز پنج شنبه هشتم اردیبهشت سال 1384 هجری شمسی مقارن است با نوزدهم ربیع الاول سال 1426 هجری قمری و برابر است با بیست و هشتم آوریل 2005میلادی

روز جوان :


همه ساله چنین روزی به عنوان روزجوان در جمهوری اسلامی ایران گرامی داشته می شود . ایران به عنوان یکی ازجوانترین کشورهای جهان همواره مورد مطالعه جامعه شناسان قرار داشته است . این امر مسوولان را برآن داشت تا علاوه بر تفکر جدی دراین حوزه نسبت به رفع مشکلات جوانان گامهای عدیده ای بر دارند . براساس برنامه سوم توسعه سازمان ملی جوانان تاسیس و طبق ماده 157 آن سه وظیفه اصلی برای آن تعریف شد. وظایف این سازمان عبارتند از: برنامه ریزی و سیاستگذاری برای برطرف کردن نیازهای جوانان در بخش های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، علمی، تحصیلی و تفریحی - شناسایی و پیگیری و واگذاری برخی مسئولیت های دولت به سازمان های غیردولتی و ـ  تهیه پیش طرح برای تصویب قانون برای واگذاری وظایف دولت به تشکل های غیردولتی که نیاز به قانون دارد و حمایت این تشکل ها و سازمان های غیردولتی فعال در امور جوانان. 
«طرح ملی گفت وگوی جوانان»، «طرح ساماندهی تشکل های غیردولتی»، «طرح ملی گردشگری »، «طرح ایجاد مراکز خدمات مشاوره ای» و «تهیه و ارائه گزارش های دوره ای از وضعیت جوانان کشور» از جمله طرح های این سازمان در مدت فعالیت آن بوده  است .

حمله به کارگران:

درچنین روزی در سال 1350 ه ش عمال رژیم پهلوی با حمله شماری از  کارگران کارخانه جهان چیت آنها را به رگبار بستند . در این حادثه کارگران در یک اعتراض صنفی نسبت به عملکرد سرمایه داری رژیم پهلوی دست به اعتراض زدند اما رژیم پهلوی اعتراض مدنی کارگران را روی بر نتافت و آنها را مورد حمله ناجوانمردانه خویش قرار  داد .

شهادت علی اکبر شیرودی : 
درچنین روزی در سال 1360 هجری شمسی سروان خلبان علی اکبرشیرودی در جبهه های جنگ به درجه رفیع شهادت نایل آمد . او پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سنگر مبارزه به جبهه های غرب رفت و در این مسیر تا در جه شهادت با متجاوزین به جهاد پرداخت .  
شهیدعلی اکبر قربان شیرودی در دیماه 1334 در روستای بالا شیرود  تنکابن در یک خانواده کشاورز و متدین متولد شد . او با سختی و مصائب بسیار تا سوم متوسطه در زادگاهش به تحصیل پرداخت ، سپس راهی تهران شد و همراه با کار به تحصیل خود ادامه  داد .شهید شیرودی با اتمام تحصیلات متوسطه در سال 1351 وارد ارتش شد و دوره مقدماتی خلبانی را در تهران به پایان رساند . سپس دوره هلی کوپتری کبرا را در پادگان اصفهان دید و با درجه ستوانیاری فارغ التحصیل شد . وی پس از سه سال خدمت در ارتش به کرمانشاه رفت وبا شهید کشوری و چند نفر دیگر آشنا شد بطوری که بیشترین اوقات را با آنان می گذراند. با اوج گرفتن جریانات انقلاب اسلامی شهید شیرودی از ارتشیانی بود که به صفوف راهپیمایان پیوست و بد ستور حضرت امام مبنی بر فرارسربازان از پادگان ها او نیز خارج شد . پس از خروج از پادگان درصدد تشکیل گروهی چریکی بر آمد وبا تعدادی از دوستانش در کرمانشاه در این زمینه اقدام کردند تا اینکه  امام به میهن بازگشتند و انقلاب به پیروزی رسید .شهید شیرودی پس از جریانات پیروزی انقلاب با پیشمرگان کرد مسلمان همکاری  کرد. سپس با تشکیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ، به سپاه غرب کشورپیوست.

زمانی که جنگ کردستان آغاز شد شیرودی و چند تن دیگرازخلبانان وارد جنگ شدند. او ساعتی ازجنگ فاصله نگرفت وچنان جنگید که شهید دکتر چمران او را ستاره درخشان جنگ کردستان می نامید و شهید تیمسار فلاحی نیز اورا ناجی غرب و فاتح گردنه ها و ارتفاعات آربابا ، بازی دراز ، میمک و دشت ذهاب وپایگاه ابوذر معرفی می کرد . شهید شیرودی بالاترین ساعت پرواز  در جنگ را در جهان داشت و با بیش از 40بار سانحه و بیش از 300 مورد اصابت گلوله به  هلی کوپترش ولی باز سرسختانه می جنگید و همیشه عاشق به تمام معنی بود . بار ها هنگام پرواز می گفت که : « وقتی که پرواز می کنم حالتی دارم همانند یک نفرعاشق که به طرف معشوق خود می رود . هرلحظه فکر می کنم که به معشوق خودم نزدیک تر می شوم و به آن آرزوی قلبی که دارم می رسم . ولی وقتی برمی گردم هرچند که پروازم موفقیت آمیزبوده باشد باز مقداری غمگین هستم چون احساس می کنم هنوز آنطوریکه باید خالص نشدم تا مورد قبول دعوت خدا قرار بگیرم» . شهید علی اکبرقربان شیرودی نهایتابه خلوصی که خواهانش بود رسید  ومورد دعوت حق قرار گرفت . اودر هشتم اردیبهشت ماه سال 1360 در حالیکه تانک های عراقی به طرف قره بلاغ  دشت ذهاب در حرکت بودند با هلی کوپتر به مقابله با آنان پرداخت و پس از انهدام چندین تانک از پشت سر مورد اصابت گلوله تانک قرار گرفت و به شهادت رسید .تیمسار فلاحی بعد از شهادت  ایشان گفته بود ،«  وقتی خبر شهادت شیرودی رابه امام دادم یکربع  به فکر فرو رفتند وحضرت امام در مورد همه شهدا می گفت خدا آنها را بیامرزد ولی در مورد شیرودی گفت او آمرزیده است. »  

در گذشت استاد جعفر روح بخش : 
درچنین روزی در  سال 1375 هجری شمسی ،  استاد جعفر روح بخش هنرمند نقاش ایرانی در تهران در گذشت .  وی یکی از بزرگان نقاشی ایران به شمار می آید . از او آثاری چند در حوزه مکتب سقا خانه به جای مانده است .

تولد آنتونیو دو الیرا سالازار :
در چنین روزی در سال 1889 میلادی سالازار دیکتاتور پرتغال به دنیا آمد . وی بین سالهای 1932 میلادی تا 1968 براین کشور حکمرانی می کرد .

تولد پیر بولیو :
در چنین روزی در سال 1906 میلادی پیر بولیو نویسنده مشهور فرانسوی به دنیا آمد . «ورتیگو » عنوان مهمترین اثر وی است .
درگذشت آیازک دو کوستا :
آیزاک دو کوستا نویسنده و شاعر مشهور انگلیسی دیده از جهان فروبست . «بیدار باش»  عنوان مهمترین مجموعه شعر اوست . وی در سن 62 سالگی در گذشت .

کشته شدن بنیتو  موسولینی :
در چنین روزی در سال 1945 میلادی بنیتو موسولینی رهبر فاشیسم ایتالیایی پس از آنکه به دست مخالفین خود دستگیر شد ، به هلاکت رسید .

در سال 1919 میلادی نهضت فاشیسم در ایتالیا با نام" نهضت پیراهن مشکی ها" در  ایتالیا به روی کار آمد . رهبر این نهضت را  که بعدها جنایات فروانی مرتکب شد، " بنیتو موسولینی" به عهده داشت . موسولینی سه سال بعد نخست وزیر ایتالیا شد و رسما سیستم تک حزبی را در این کشور پایدار نمود .موسولینی در سال 1883 میلادی به دنیا آمد . وی پس از طی تحصیلات مقدماتی به  روزنامه نگاری پرداخت؛  اما این امر او را اقناع نکرد و خواست که به طور عملی وارد حوزه سیاست شود. به همین دلیل تصمیم گرفت که اندیشه های خود را در قالب یک حزب سیاسی عملی سازد .
او در این دوره دست به تاسیس یک حزب ناسیونالیست افراطی زد که  اعضای آن تمامی لباس سیاه به تن داشتند و مشغول به انجام اعمال تروریستی بودند . موسولینی در سال 1922 به مقام نخست وزیری ایتالیا رسید و در دوران زماداری خود کشورهای اتیوپی و آلبانی را متصرف شد . وی همچنین به یاری "ژنرال فرانکو" در اسپانیا شتافت و با هیتلر پیمان مودت منعقد ساخت و به این ترتیب پایه های فاشیسم را طرح ریخت . فاشیسم موسولینی بر چند اصل استوار بود که از میان آنها می توان به وجود دیکتاتوری  ایدئولوژی و سیطره آن برفرد فرد   اعضای حزب ،  مقابله  با کمونیسم ، سوسیالیسم واندیشه های  چپ گرایانه   ،  مقابله با اندیشه های مردم سالارانه ، آزادی بیان و پلورالیسم ، ایجاد وضعیت ترور و وحشت از طریق نظامی گری و سازماندهی توده ها در سازمانهای میلیتاریستی ،  مقابله با  یهودیان و یهودی زدایی از جامعه ،   ایجاد  ناسیونالیسم افراطی  ،  مخالفت با فرد گرایی و اعتقاد مفرط به روحیه جمع گرایی اشاره کرد. " فرانتس نویمان" می گوید: نهضت قاشیسیتی-نازى در طبقه متوسط اضطراب بر می انگیخت و آن اضطراب را در مجرای ویرانگری می انداخت. موسولینی پس از اتمام جنگ جهانی دوم به هنگام فرار به سویس به دست  مبارزان ایتالیایی  گرفتار آمد و در بیست و هشتم آوریل اعدام شد

الحاق به شوروی :
در چنین روزی در سال 1920 میلادی برای نخستین بار جمهوری  آذر باییجان فعلی به کشور شوروی ملحق گردید .

نمایش نخستین انیمیشن الکترونیکی :

درچنین روزی در سال 1937 میلادی برای نخستین بار در ایالات متحده آمریکا انیمیشن به شیوه الکترونیکی در نیویورک به نمایش در آمد .   

تشکیل کنگره او گسبورگ : 
درچنین روزی در سال 1555 میلادی ،  کنگره  اوگسبورگ با هدف پایان دهی در گیری های مذهبی دراروپا درآلمان آغازبه کارکرد. پس ازاین کنگره پروتستان ها توانستند با آزادی بیشتری به تبلیغ آیین خود بپردازند . اما درگیری های مذهبی همچنین ادامه یافت .

حمله نظامی  به دومینیکن : 
درچنین روزی درسال 1965 میلادی امریکا به کشور دومینیکن حمله نظامی کرد. پس ازتشکیل دولت انقلابی با حضور نیروهای مردمی درکشوردومنیکن ، نیروهای مهاجم ازاین کشوربه عقب رانده شدند و سرانجام آمریکا مجبوربه ترک کشور دومینیکن شد

منبع:خبرگزاري مهر

58/02/08
لغو قرارداد خريد شش فروند زيردريائي از آلمان توسط ايران (معادل يك ميليارد مارك)

گزارشهايي از جلسات هيأت حسن نيت نقده - كه براي رسيدگي به وقايع شهر و حل و فصل اختلافهاي دو طرف و عادي سازي امور برگزار شده بود - و بازتاب آن در خبرگزاري فرانسه .

گزارش سياسي - تبليغي حزب دمكرات كردستان از درگيري نقده - كه نمايانگر تلاش اين حزب براي اعاده حيثيت خود است در حالي كه متحمل شكستي غيرمنتظره شده - شامل مظلوم نمايي ؛ گله از همراهان نيمه راه و ترميم پلهاي خراب شده ميان حزب و نظام جديد .

پيام آيت الله شريعتمداري به مردم نقده و دعوت از آنها به حفظ آرامش ، كنار گذاشتن اختلافها و پيش گرفتن صبر و بردباري و ادامه زندگي برادرانه كرد و ترك . از فعاليت شوراي شهر سنندج با احضار پرسنل انتظامي جهت تجديد سازمان .

گفتگوي " انجمن اسلامي جوانان سنندج " با علامه احمد مفتي زاده درباره وقايع جاري كردستان و سنندج و نقش عاملان واقعه و گروههاي درگير و ديدگاههاي آنها ؛ اقدامهاي عزالدين و مفتي زاده ؛ چگونگي تهيه متن موسوم به قطعنامه هشت ماده اي خلق كرد و هواداران آن ؛ سابقه انقلابي و مبارزاتي عناصري چون عزالدين حسيني و صارم الدين صادق وزير ي از ديد مفتي زاده ؛ كمكهاي مفتي زاده به چريكهاي فدايي و نتيجه گيري معكوس ؛ نظر مفتي زاده در مورد مليت و نظام شورايي اسلامي ؛ اعتراف مفتي زاده به درگير بودن عناصر ناباب در ماجراي سنندج و …

تلگراف آيت الله شبيرخاقاني به آيت الله طالقاني و متهم كردن دادگاههاي انقلاب و كميته ها به اتخاذ روش انتقامي ؛ گوشزد كردن رعايت حقوق خلقهاي ايران ؛ اعلام انصراف از ترك كشور جهت اصلاح امور . حمله به دفتر نمايندگي روزنامه اطلاعات درخرمشهر در اعتراض به كاربرد عبارت " عرب زبانان " به جاي " خلق عرب " .

بيانيه سازمان مجاهدين خلق مبني بر اعلام موجوديت و تشكيل جوانان مجاهد . درخواست سازمان مجاهدين خلق از كميته انقلاب اسلامي مستقر در سفارت آمريكا مبني بر همكاري براي يافتن محمدرضا سعادتي

63/02/08
نخست وزير تركيه وارد تهران شد.
67/02/08
انتشار گزارش هيئت كارشناسي سازمان ملل مبني بر تائيد كاربرد سلاح شيميايي در حلبچه

توافق پنج عضو ناتو در مورد افزايش همكاري براي مين‌روبي در آبهاي خلي

 

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo