شهید آوینی

 

امروز چهارشنبه هفتم اردیبهشت سال 1384 هجری شمسی مقارن است با هجدهم ربیع الاول سال 1426 هجری قمری و برابر است با بیست و هفتم آوریل 2005میلادی

کودتا در افغانستان:

درچنین روزی در  سال1357هجری شمسی ، بر اثر یک کودتای نظامی در افغانستان  نورمحمد ترکی قدرت را به دست مارکسیست ها سپرد . افغانستان تا سال 1989 میلادی در تصرف مارکسیست ها بود . در همین دوره  مبارزه  مردم مسلمان افغانستان علیه اشغال‏گران ابعاد گسترده تری یافت . افغانستان به عنوان یک منطقه سوق‏الجیشى، از مدت‏ها پیش مورد توجه روس‏ها و پس از آن مد نظر شوروى  بوده است.  جلوگیرى از سقوط رژیم دست‏نشانده کابل  ،  تثبیت نفوذ در افغانستان ، دست‏رسى مستقیم به آب‏هاى گرم اقیانوس هند و دریاى آزاد بر اساس وصیت پطرکبیر ،  ممانعت از نفوذ اسلام  به کشورهاى تحت نفوذ  شوروى و  موقعیت‏سوق الجیشى افغانستان به دلیل قرارگرفتن آن در مجاورت منطقه نفت‏خیز خاورمیانه  از جمله اهداف مارکسیسم و شوروی سابق برای نفوذ در   افغانستان بود .  

ورود سربازان روس به ایران :
در چنین روزی در سال 1909 میلادی  یگانهای   ارتش روسیه  وارد تبریز شدند . این یگانها با هدف محافظت از اتباع خود وارد این شهر شدند و عملا ایران را مورد تهاجم خود قرار دادند .

در گذشت آیت الله سید محمد طباطبایی عاملی :
در چنین روزی در سال  1009 ه ق فقیه بزرگوار آیت الله سید محمد طباطبایی عاملی دیده از جهان فروبست . از ایشان کتاب مدارک الاحکام به جای مانده است .

ورود تاچر و ریگان به ایران :
در چنین روزی در سال 1357 ه ش  رونالد ریگن و مارگارت تاچر دو شخصی که بعدها به ترتیب رییس جمهور آمریکا و نخست وزیر  انگلستان  شدند با محمد رضا پهلوی و چند تن از مقامات عالی رتبه ایرانی دیدار و گفتگو کردند . گفته می شود  این دیدار به منظور تبادل آرا و اندیشه های روسای احزاب محافظه کار دو کشور و شیوه های تبادل انرژی از ایران به سوی غرب صورت گرفته بود .

تولد هربرت اسپنسر :  
در چنین روزی در سال 1820 میلادی   هربرت اسپنسر اندیشمند انگلیسی به دنیا آمد . او یکی از بزرگترین اندیشمندان در حوزه های مختلف علوم انسانی به ویژ] فلسفه بود . استاد شهید مطهری در اصول فلسفه و روش رئالیسم در باره اندیشه فلسفی او می نویسد:  فولکیه در کتاب فلسفه عمومى یا ما بعد الطبیعه ترجمه دکتر یحیى مهدوى مى‏گوید : به نظر اسپنسر  همینکه چند قانون علمى تحت‏یک قاعده کلى‏تر در آمد آن قاعده را باید قاعده فلسفى نامید از مقایسه اصول تکامل داروینیسم که مستقیما محصول تجربه است و علمى و زیست‏شناسى است با اصول تکامل هربرت اسپنسر که یک سلسله استنباطات کلى‏تر است از محصولات علمى مفهوم مدعاى اسپنسر روشن مى‏شود حقیقت اینست که همان طور که در پاورقیهاى جلد دوم اصول فلسفه گفته‏ایم محدود کردن الهامات فکرى بشر به آنچه که از راه حس و تجربه مى‏رسد مستلزم اینست که نه تنها فلسفه نداشته باشیم بلکه علم یعنى آن چیزى که اسپنسر آنرا درجه دوم معرفت نامیده است نیز نداشته باشیم تفصیل مطلب را از آنجا باید جستجو کرد خود هربرت اسپنسر متوجه شده است که تعمیم دادن تجربیات محدود زمینى به همه جهان بدون اتکا به یک قاعده غیر تجربى گزافى بیش نیست مى‏گوید: این حکم که بر جریان امر عالم و سیر تکاملى جهان مى‏کنیم البته نظر به تجارب و مشهودات ما است و تا اندازه‏اى صادق است که مشاهدات و تجربیات ما مى‏تواند فرا بگیرد یعنى راجع به جهانى است که در آن زیست مى‏کنیم و به حس و شهود ما در مى‏آید و براى مدتى از گذشته و آینده که حس و تعقل ما از روى قرائن و امارات مى‏تواند بر آن احاطه کند و گرنه حکم مطلق نمى‏کنیم (سیر حکمت در اروپا).

در گذشت آنتونیو گرامشی :
در چنین روزی در سال 1937 میلادی    آنتونیو گرامشچی فیلسوف مشهور  ایتالیایی در چهل شش سالگی  در گذشت . وی در حوزه فلسفه سیاسی مطالعات در خوری انجام داده است .

استقلال سیرالئون : 
درچنین روزی در سال1961میلادی  کشورسیرالئون از  انگلستان مستقل شد و به استقلال کامل دست یافت .

در گذشت ماژلان :
در چنین روزی در سال 1521 میلادی فردینان ماژلان ، دریانورد اروپایی در گذشت . وی  از کاشفان اقیانوس آرام بود . او  برای نخستین بار توانست از اقیانوس اطلس به اقیانوس آرام راه یابد و نام  ماژلان را براین تنگه نهاد . 

تولد ادوارد گیبون :
در چنین روزی در سال 1737 میلادی  ادوارد گیبون از جمله مشهور ترین مورخان و اندیشمندان غربی به دنیا آمد . وی تاریخ انحطاط اندیشه های روم را به رشته تحریر در آورده است .

آغاز به کار صندوق پول عربی :
در چنین روزی در سال 1976 میلادی   صندوق پول عربی در ابوظبی آغاز به کار کرد.

منبع:خبرگزاري مهر

58/02/07

تقاضای خودمختاری هیئت نمایندگی عرب زبان در خوزستان از دولت

پیامدهای حوادث نقده : اعلام ممنوعیت خروج مردم نقده از شهر ؛ تجمع خانواده های گروگانها برای اطلاع یافتن از سرنوشت نزدیكان خود ؛ گزارش مطبوعات از نابسامانیهای به جامانده از درگیری ؛ ادامه تبادل گروگانها ؛ هشدار شورای انقلاب پیرانشهر كه چنانچه به وضع مردم منطقه رسیدگی نشود جمعیت كثیری از منطقه خواهند رفت ؛ …

تحركهای قومی در خرمشهر : تظاهرات عناصر سازمان سیاسی خلق عرب در حمایت از آیت الله شبیرخاقانی و درخواست از دولت كه برای جلوگیری از خروج ایشان ( شبیرخاقانی ) از كشور ، خواسته های وی را برآورده كند . سخنان شبیرخاقانی مبنی بر انصراف از تصمیم خود پس از دریافت پیامهای آیت الله شریعتمداری و آیت الله طالقانی و و ملاقات با نماینده امام خمینی .

كنفرانس مطبوعاتی " هیأت سی نفری خلق عرب خوزستان " اعزامی به تهران درباره اهداف و خواسته های خلق عرب . و بازتاب سفر هیأت نمایندگی خلق عرب به تهران در رسانه های خارجی ؛ از جمله یونایتدپرس و رادیو لندن .

نامه سازمان مجاهدین خلق به دادستان انقلاب اسلامی مبنی بر ربوده شدن محمدرضا سعادتی ( یكی از رهبران این سازمان ) به دست پاسداران انقلاب اسلامی و افشاگری سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی درباره ارتباط سعادتی با سفارت شوروی و دستگیری وی به هنگام حضور در محل قرار برای تبادل اطلاعات و اسناد .

سخنرانی جلال الدین فارسی ( عضو شورای مركزی حزب جمهوری اسلامی ) در ورزشگاه قزوین تحت عنوان " دولت بی بأس " و تاكید وی بر ضرورت تشكیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برای حراست از دستاوردهای انقلاب .

بیانات امام خمینی در جمع گروهی از دانش آموزان و دانشجویان سنندج و تاكید ایشان بر محروم بودن تمام استانها و دعوت به صبر و آرامش برای بازسازی كشور و رسیدگی به محرومیتها و راه اندازی شوراهای ولایتی در همه جا و واگذاری كارهای مردم به مردم هر منطقه و …

60/02/07

افشاء ارتباط سازمان مجاهدین خلق با عراق توسط نماینده قائم شهر.

64/02/07

اظهارات دكوئیار پس از دیدار با مقامات ایران: مقامات ایرانی در گفتگوهایشان خواست قدیمی خود مبنی بر سرنگونی صدام بعنوان شرطی كه باید تحقق یابد تا اصولاً مذاكرات صلح بتواند انجام گیرد را مطرح نكردند

تائید بكارگیری سلاحهای شیمیایی از سوی عراق برعلیه ایران از سوی پزشك منتخب دبیركل سازمان ملل.

میرحسین موسوی: امروز ما كمتر از سابق زیر فشار برای پذیرفتن صلح هستیم.

در بیانیه 25 آوریل 1985 شورای امنیت، بكارگیری مجدد سلاحهای شیمیایی در جنگ شدیداً محكوم گردید (بدون ذكر نامی از عراق) (منابع مطلع این بیانیه را كوششی از جانب سازمان ملل برای ترغیب ایران جهت شركت در كوششهای صلح تلقی كردند.)
67/02/07

اعلام شوروی – ایتالیا – آلمان غربی – ژاپن و برزیل از عدم حمایت از طرح تحریم تسلیحاتی به خاطر تحولات اخیر در خلیج

هاشمی رفسنجانی: از این پس زمان به نفع ما نخواهد بود. (تاریخ دقیق این اظهارنظر مشخص نیست.)

 

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo