شهید آوینی

 

امروز پنجشنبه يكم ارديبهشت سال 1384 هجری شمسی مقارن است با يازدهم ربیع الاول سال 1426 هجری قمری و برابر است با بيست و يكم آوریل سال 2005 میلادی

روز بزرگداشت سعدی :


همه ساله چنین روزی به عنوان روز بزرگداشت سعدی علیه الرحمه در کشور گرامی داشته می شود .  مشرف الدین مصلح ابن عبدالله  سعدی شیرازی  در چنین روزی در سال 694ه .ق ( 1292 میلادی ) در شیراز وفات یافت. سعدی درسال 606 ه ق در  شیراز متولد شد و دانش های نخستین را در زادگاهش آموخت . و برای تکمیل آنها به مدرسه نظامیه بغداد رفت . سعدی به مسافرت علاقه بسیار داشت و و نیمی از عمر خود را در سیر و سفر سپری کرد. او پس از یک مسافرت طولانی که حدود چهل سال به طول انجامید به شیراز بازگشت و مشغول تالیف و تصنیف شد . دیوان اشعار  (  کلیات )  ، بوستان و گلستان سعدی از مهمترین آثار اویند .

وقتی دل سودایی می‌رفت به بستان‌ها      بی خویشتنم کردی بوی گل و ریحان‌ها 
گه نعره زدی بلبل گه جامه دریدی گل      با یاد تو افتادم از یاد برفت آن‌ها 
ای مهر تو در دل‌ها وی مهر تو بر لب‌ها   وی شور تو در سرها وی سر تو در جان‌ها 
تا عهد تو دربستم عهد همه بشکستم   بعد از تو روا باشد نقض همه پیمان‌ها 
تا خار غم عشقت آویخته در دامن   کوته نظری باشد رفتن به گلستان‌ها 
آن را که چنین دردی از پای دراندازد   باید که فروشوید دست از همه درمان‌ها 
گر در طلب رنجی ما را برسد شاید   چون عشق حرم باشد سهلست بیابان‌ها 
هر تیر که در کیشست گر بر دل ریش آید   ما نیز یکی باشیم از جمله قربان‌ها 
هر کو نظری دارد با یار کمان ابرو   باید که سپر باشد پیش همه پیکان‌ها 
گویند مگو سعدی چندین سخن از عشقش   می‌گویم و بعد از من گویند به دوران‌ها 

در گذشت سهراب سپهری :
در چنین روزی در سال 1359 ه ش سهراب سپهری شاعر پر آوازه ایرانی در گذشت .
سهراب سپهری شاعر بر جسته و معاصر ایران    در سال  1307 در خانواده ای  اهل شعرو نقاشی به دنیا آمد . سپهری  تا پانزده سالگی در شهر کاشان به سر برد  و روح خود را در زیبایی های این شهر سنتی و زیبا جلا داد . این وابستگی های روحی  او به مایه های جاودانه  شهر کاشان به خوبی در آثار ادبی و هنری بعدی او  نمایان است . وی  شعر صدای پای آب را با الهام از قریه چنار واقع در حد واسط کاشان و مشهد اردهال سرود و دهکده زیبای گلستانه  واقع در اطراف کاشان الهام بخش او در سرودن شعر گلستانه شد. سپهری  در همین دوران به مطالعه آثار نویسندگان و شعرای  بر جسته جهان چون لامارتین، گوته، امیل زولا، شاتوبریان و هوگو پرداخت. وی یک سال بعد  پس از پایان تحصیلات سیکل اول متوسطه به تهران رفت و در دانشسرای مقدماتی نام نویسی کرد. پس از پایان دوران دانشسرا به کاشان بازگشت و به سرودن شعر و نقاشی  مشغول شد. اما بعد دوباره به تهران رفت و برای تحصیل در رشته نقاشی در دانشکده هنرهای زیبا ثبت نام کرد. شعر و نقاشی سهراب همچون دیگر همعصران وی تحت تاثیر امواج نو قرار گرفت و او نیز وارد حیطه شعر نو و نقاشی مدرن شد.


 

سپهری در طول عمر خود توانست با سفر به کشور های مختلف در زمینه شعر و نقاشی این کشور ها اطلاعات گرانسنگی بیابد . وی با مطالعه شعر  ژاپنی و غور در هایکو های شاعران این دیار تاحدودی  زیادی توانست به تفکر حاکم بر اشعار شاعران این سرزمین و فلسفه ذن آگاهی یابد .  سهراب اولین کتاب خود به نام مرگ رنگ را در سال 1330 چاپ کرد. زندگی خواب ها، شرق اندوه، صدای پای آب، مسافر و هشت کتاب از جمله آثار سهراب سپهری است. این هنرمند پرآوازه ایران در اردیبهشت ماه 1359 در اثر بیماری سرطان خون درگذشت و در مشهد اردهال به خاک سپرده شد.  بر خلاف گفته بر خی از منتقدان ادبی مبنی بر دور بودن اشعار سپهری از مردم ، طبع زلال و خلاق سهراب از او چهره ای آفریدگار و مردمگرا ساخت . تاثیراتی که سپهری از عرفان هند پذیرفت به خوبی در کتاب " اتاق آبی" اش به صورت بارزی خود را می نمایاند. سپهری نیز از موثرترین شاعران صاحب نفوذ در جریان شعری نسل های بعد از خود وبه ویژه در شاعرانی است که پس از انقلاب اسلامی به شعر روی آورده اند

آغاز تصویب کنوانسیون ژنو :

در چنین روزی در  سال 1949 میلادی کار تصویب کنوانسیون ژنو آغاز شد .  کار تصویب این کنوانسیون که تا بیست و یکم اوت همان سال به طول انجامید. کنوانسیون مزبور تا حدود زیادی وضعیت حقوقی جنگ و همچنین اسرای متخاصیمین را مشخص می کرد .

انتشار پراودا :
در چنین روزی در سال 1917 میلادی  کار انتشار  نشریه « پراودا »  در اتحاد جماهیر شوروی سابق آغاز شد . این روز نامه ارگان  حزب كمونیست بود و مدت هفتاد  سال اندیشه های حزب را در کشور اتحاد جماهیر شوروی منتشر می کرد .
 
بمباران آتن :
در چنین روزی در سال 1941 میلادی  بمب افكن ها و هواپیماهای  جنگنده آلمانی شهر آتن را مورد تهاجم و بمباران شدید خویش قرار دادند .  
 
در گذشت ژنرال ایوب خان :
در چنین روزی در سال 1974 میلادی    ژنرال محمد ایوب خان رئیس جمهور پاكستان  درگذشت . وی با انجام یک كودتای نظامی در این کشور  بر اریکه قدرت در پاکستان تکیه زد .

58/02/01
ایجاد درگیری توسط گروهكها در آبادان.

مخالفت كویت با حضور نظامی آمریكا در خلیج فارس

گزارشی از دومین روز درگیری مسلحانه در نقده : تشدید درگیری در شهر از اولین ساعتهای امروز و قطع ارتباط تلفنی آن با سایر شهرها ؛ ورود عناصر مسلح مشكوك به شهر و دامن زدن به درگیری ؛ شكست مذاكرات و درخواست استاندار آذربایجان غربی مبنی بر دخالت نیروهای نظامی و انتظامی برای خاتمه دادن به زد و خورد و اعزام گروهی از سربازان لشكر ارومیه به نقده .

تلگراف عزالدین حسینی برای امام خمینی ، آیت الله طالقانی و بازرگان مبنی بر درخواست اقدام عاجل برای جلوگیری از ادامه درگیری نقده .

هشدار وزارت كشور به دوطرف درگیر در نقده كه چنانچه درگیری را تا ساعت 4 بعدازظهر دوم اردیبهشت پایان ندهند ، ارتش دخالت خواهد كرد .

حزب دمكرات كردستان و عزالدین حسینی كمیته انقلاب اسلامی نقده را به عنوان مسؤول درگیری نقده اعلام كردند . از سوی دیگر ، نماینده حزب دمكرات كردستان در تهران عوامل اصلی وقایع نقده را فئودالهایی اعلام كرد كه با پالیزبان و اویسی در ارتباطند .

بازتاب درگیری نقده در رادیو بی.بی.سی : حزب دمكرات كردستان كه مهمترین سازمان كردستان برای به دست آوردن خودمختاری داخلی است ، در درگیری نقده شركت مستقیم دارد .

اعلامیه اعتراض آمیز حزب دمكرات كردستان مبنی بر ندادن گذرنامه برای عبدالرحمن قاسملو جهت مسافرت به لبنان و ملاقات با رهبران ساف كه از یوی دعوت كرده اند و نیز معذرت خواهی از این تأخیر .

درخواست نیروی دریایی آمریكا از كنگره آن كشور مبنی بر این كه چهار ناوشكن سفارشی شاه مخلوع ایران به این نیرو كه قرارداد آن را دولت جدید ایران لغو كرده است ، به آنها ( نیروی دریایی آمریكا ) تحویل داده شود .

گزارش سفارت آمریكا در تهران به امضای كاردار در تشریح مفصل این امر كه نظر ایرانیان درباره ایالات متحده دستخوش یك تحول منفی شده است ؛ [تحولی كه] نفوذ تاریخی این كشور را در ایران برای مدتی كاهش داده است و نیز نگاهی به راه حلها . گزارش یونایتدپرس از انتصاب والتر كاتلر به عنوان سفیر آمریكا در ایران به دستور دولت كارتر و گزارش آسوشیتدپرس درباره تغییر موضع آمریكا در مورد اقامت شاه در آن كشور و اعلام اینكه پس از تثبیت روابط ایران با آمریكا شاه می تواند در آن كشور اقامت كند.

64/02/01

اعلام آمادگی شوروی برای نظارت بر مذاكرات صلح میان عراق و ایران (وزیرخارجه شوروی (گرومیكو) این پیشنهاد را در خلال دیدار طارق عزیز (وزیر خارجه عراق) و معاون وزیر خارجه ایران از مسكو مطرح ساخته است.

دیدار مورفی از بغداد و ملاقات وی با طارق عزیز معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه رژیم عراق.

 

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo