شهید آوینی
 
ديدار اعضاى مجمع عمومى اتحاديه انجمن‏هاى اسلامى دانشجويان دانشگاههاى كشور با رهبر معظم انقلاب اسلامى

رهبر معظم انقلاب اسلامى در ديدار اعضاى مجمع عمومى اتحاديه انجمن‏هاى اسلامى دانشجويان دانشگاههاى كشور - دفتر تحكيم وحدت - ضمن تبيين هدف عمومى همه تشكلهاى دانشجويى، تأكيد كردند: جنبش دانشجويى در پرتو بصيرت و احساس مسؤوليت و با نشاط و شادابى و نوآورى، پيشتازى حركت عمومى ملت را براى تحقق اهداف ملى بر عهده دارد .

حضرت آيت‏ا... خامنه‏اى با اشاره به سابقه و عملكرد درخشان انجمنهاى اسلامى دانشگاهها در دوران قبل و بعد از پيروزى انقلاب افزودند: اگر چه تشكلهاى مؤمن و انقلابى دانشجويى به علت سلايق مختلف با نامهاى متفاوت فعاليت مى‏كنند اما اين اسامى مهم نيستند، بلكه آنچه دراين تشكلهاى دانشجويى اهميت دارد انتخاب يك هدف كلى واحد و استفاده از شيوه‏هاى منطقى، علمى وكارآمد براى تحقق اين هدف صحيح است .

رهبر معظم انقلاب، با اشاره به معنويت بعنوان روح و جوهره اهداف مردم ايران، ايجاد جامعه‏اى آباد - آزاد و مستقل - برخوردار از آزادى انديشه و بيان و داراى جايگاه شايسته جهانى را هدف ملى مردم ايران و نظام اسلامى بر شمردند و افزودند: مجموعه‏هاى دانشجويى نيز همين هدف را دنبال مى‏كنند و با توجه به خصوصيات حركت دانشجويى نظير آگاهى - نشاط و شادابى - ابتكار و نوآورى و جرأت خطر كردن، جنبش دانشجويى، مى‏تواند در روند تحقق اين اهداف والا پيشتاز و پيشاهنگ حركت عمومى ملت باشد .ايشان در همين زمينه يادآورى كردند: البته اين هدف ملى بايد در پرتو معنويت دنبال شود وگرنه بطور صحيح محقق نخواهد شد و نتايجى منفى ببارخواهد آورد .

حضرت آيت‏ا...خامنه‏اى در تبيين بخش‏هاى اساسى هدف ملى مردم ايران و تشكلهاى دانشجويى، به عزم عمومى براى آباد كردن ايران اشاره كردند و افزودند: ما مى‏خواهيم ضمن برخودارى از سرزمينى آباد و پيشرفته، از سلطه بيگانگان و زورگويان جهانى نيز كاملاً آزاد باشيم و براساس مصالح و منافع خودمان، مستقلاً تصميم بگيريم و عمل كنيم .

رهبر معظم انقلاب اسلامى در تشريح بخش ديگرى از هدف عمومى ملت و جنبش دانشجويى، آزادى انديشه و بيان را لازمه رشد و پيشرفت خواندند و تأكيد كردند از ديدگاه اسلام نياز جامعه به آزادى مانند نياز انسان به هوا، ضرورى و حياتى است و ما جامعه‏اى مى‏خواهيم كه در پرتو آزادى انديشه و بيان، رشد و شكوفايى همگانى‏را تضمين كند كه اين مسئله بايد در حركت دانشجويى مورد توجه قرار داشته باشد.

ايشان در همين زمينه با انتقاد از برخى عناصرى كه آزادى را با اخلالگرى اشتباه مى گيرند افزوند: نبايد آزادى را با ترويج فساد و نقض قوانين رسمى و خيانت اشتباه گرفت.

حضرت آيت‏اللَّه خامنه‏اى با اشاره به سخنان اخير مقامات امريكايى در تشريح اهداف و روشهاى مورد نظر واشنگتن براى دشمنى با ملت ايران و نظام اسلامى افزودند: امريكاييها با اين كار، جدول عملياتى خود را در ايران افشا كردند و اگر دستگاههاى مسئول مشاهده كنند كه جمعيت يا گروهى در حال پر كردن خانه‏هاى جدول عملياتى دشمن است طبعاً اجازه نخواهند داد دشمن از اين طريق و تحت شعارهاى بظاهر فريب، اهداف خود را در ايران تعقيب كند.

رهبر معظم انقلاب، رسيدن به جايگاه شايسته جهانى را بخش ديگرى از هدف ملت و مجموعه‏هاى دانشجويى داستند و خاطرنشان كردند تحقق اين هدف، به پيشرفت علمى كشور، وابستگى كامل دارد و همانگونه كه جوانان ما اخيراً در مسابقه مخترعان جوان جهان و قبلاً در المپيادهاى مختلف علمى نشان داده‏اند دانشمندان اين ملت مى‏توانند با مضاعف كردن تلاشهاى خود، عقب‏ماندگى علمى موجود را جبران كنند.

ايشان در همين زمينه خاطر نشان كردند با توجه به تسلط غربى‏ها در مقولات علمى، اكنون براى درك غالب نظريه‏هاى علمى بايد به زبان انگليسى تسلط داشت و ما اميدواريم ايران به چنان جايگاه علمى برسد كه براى درك نظريه‏هاى علمى، دانستن زبان فارسى ضرورى باشد.

رهبر معظم انقلاب معناى حقيقى حركت دانشجويى و مفهوم واقعى حضور سياست در دانشگاهها را توجه كامل و مستمر تشكلهاى دانشجويى به اهداف ياد شده دانستند و با توجه به تحولات بى‏وقفه جهانى افزودند: در قبال اين تحولات نبايد دچار افراط و تفريط شد و به حصاربندى جامعه و تسليم و انفعال فكر كرد بلكه بايد در برابر تحولات جهانى آگاهانه تصميم گرفت، انتخاب كرد و مسئولانه وارد عمل شد.

ايشان بصيرت و احساس مسئوليت را دو نياز اساسى مجموعه‏هاى دانشجويى برشمردند و افزودند: براى شناخت هدف و منحرف نشدن از راه به بصيرت و هوشيارى و براى حركت خستگى‏ناپذير و مداوم در راه تحقق هدف به احساس مسئوليت نياز داريد و بايد با درك جايگاه ايران بعنوان پيشاهنگ مبارزه و پايدارى در مقابل استكبار شيطانى، همواره برنامه‏ها و حركات دشمنان را تحت مراقبت داشته باشيد.

رهبر معظم انقلاب، در بخش ديگرى از سخنانشان جوان را مظهر صفا و پاكى و نورانيت برشمردند و افزودند: اگر چه استفاده متعادل از نعمت‏هاى مادى الهى، امرى طبيعى است اما مسئله اصلى زندگى، درخشش روزافزون جوهره معنوى انسان و افزايش تقوا و قرب الهى است كه ذخيره‏اى واقعى و تضمين كننده زندگى پرافتخار انسان در حيات اخروى بشمار مى‏رود.

در اين ديدار قبل از سخنان رهبر معظم انقلاب - خانم حاج‏على‏اكبرى به نمايندگى از شوراى عمومى دفتر تحكيم وحدت در سخنانى استكبار ستيزى و استبدادستيزى را ويژگى مستمر تشكلهاى دانشجويى خواند و با اشاره به تلاش مستمر تشكلهاى دانشجويى براى تحقق اهداف و آرمانهاى انقلاب اسلامى اعلام كرد: افزايش مشاركت مردم بويژه دانشجويان در انتخابات رياست جمهورى از مهم‏ترين برنامه‏هاى اين تشكل دانشجويى است.

 

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo