موسسه فرهنگی-هنری شهید آوینی و هیات اسلامی هنرمندان برگزیدگان سینمای 83 را معرفی کردند

موسسه فرهنگی هنری شهید آوینی با همکاری هیات اسلامی هنرمندان، پنجشنبه شب (25/1/84) طی مراسمی با حضور هنرمندان، سینماگران و مسئولین فرهنگی - هنری در مجموعه فرهنگی آسمان از برگزیدگان سینمای 83 تقدیر کرد.

در این مراسم که توسط هیات اسلامی هنرمندان با همکاری با همکاری موسسه فرهنگی شهید آوینی برگزار شد، بعد ازتلاوت آیاتی از کلام الله مجید و پخش تیزری با عنوان شهود که به زندگی شهید آوینی اختصاص داشت، علی سلطانی، مدیر عامل موسسه فرهنگی-هنری شهید آوینی با اشاره به این سخن از مقام معظم رهبری که " انقلاب آن وقتی می تواند خودش را در قالب هنر بیاورد که هنرمند خودی داشته باشد و خودش هنرمند پرورش دهد " گفت: موسسه شهید آوینی در بهمن ماه سال 1378 تاسیس شد و ما در طول این سالها سعی کردیم با تاکید بر حمایت از  خواص طرفدار حق به اهداف هنرانقلاب  برسیم. در واقع این موسسه سعی داشته بر اساس یک جریان فکری که برخواسته از تدبیر باشد، حرکت کند.

وی در ادامه خاطر نشان ساخت: وظیفه ما در مقابل عوام عرصه فرهنگ، تعامل فرهنگ دینی و اعتقادات و پایبندی هنر به مانند سربازی است بیشترین تاثیر را دارد.

سلطانی در ادامه با اشاره به این که موسسه شهید آوینی از سال 1380 وارد عرصه تصویری شده است، گفت: ما در عرصه تصویر، فیلم های مختلفی همچون انتظار ساخته محمد نوری زاد، جنگ کودکانه به کارگردانی ابوالقاسم طالبی، ماه جبین، مجموعه تلویزیونی چهل سربازبه کارگردانی محمد نوری زاد که آخرین مراحل فیلمبرداری را سپری می کند، ساخته ایم.

در ادامه سید علیرضا سجادپور، مدیر اجرایی هیات اسلامی هنرمندان نیز بعد از پخش تیزری که به معرفی تولیدات تصویری موسسه شهید آوینی اختصاص داشت، به حاضران خوش آمد گفت و از توجه هنرمندان و اصحاب مطبوعات به این مراسم قدردانی کرد.

اجرای موسیقی توسط محسن نامجو دیگر برنامه این مراسم بود . این اجرا که تلفیقی آزاد از موسیقی  مقامی خراسانی، ترکمن و دستگاه شور با اشاره به گام های  بلوز اجرا شد مورد توجه حاضرین قرار گرفت . نامجو همچنین  قطعه " آه که این تور" را  با ساز سه تار اجرا کرد.

در ادامه مراسم شب گذشته پس از پخش سه ویدئو کلیپ ویژه بزرگداشت سه هنرمند جانباز عماد افروغ ، نماینده مجلس شورای اسلامی و رییس کمیسیون فرهنگی مجلس و مهدی کلهر، کارشناس سینمایی بر صحنه حاضر شدند و با اهدای لوح یادبود از سه مهدی متوسلی، رضا برجی و حسین نوری تقدیر کردند.

مهدی کلهر،دیگر سخنران مراسم نیز طی سخنانی به بررسی ویژگی های فراموش شده سید مرتضی آوینی پرداخت و گفت: به نظرم نقش فرهنگی شهید آوینی همچون ژان ژاک روسو در غرب است، او نقطه عطفی در عالم هنرایران محسوب می شود.  مرتضی آوینی با یافتن پاسخ این سئوال که " نفاوت و تقابل فرهنگی ما با فرهنگ غرب چیست " به این نظر رسید که ما می توانیم با آگاهی و براساس انتخاب از عناصر فرهنگی مناسب غرب در یک ترکیب تازه بهره ببریم .

در بخش دیگری از مراسم بزرگداشت جواد شمقدری ، نماینده هیات داوران بعد از قرائت  بیانیه هیات داوران گفت: هیات اسلامی هنرمندان و موسسه فرهنگی – هنری شهید آوینی از میان فیلم های مسابقه و میهمان جشنواره تنها دوازده فیلم را مطلوب دانسته و برگزیدگان خود را ازمیان این آثار انتخاب کرده است. این فیلم ها عبارتند از :" بشارت منجی" ساخته نادر طالب زاده،" بیدار شو آروز" ساخته  کیانوش عیاری،" بید مجنون" ساخته مجید مجیدی، "پشت پرده مه" ساخته  پرویز شیخ طادی،" پیک نیک در میدان جنگ" ساخته سید رحیم حسینی،" جنگ کودکانه" ساخته ابوالقاسم طالبی،" خیلی دور خیلی نزدیک" ساخته  رضا میرکریمی،" زخم زیتون" ساخته محمدرضا آهنج،" شکوفه های سنگی" ساخته عزیر الله حمید نژاد،" مرثیه برف" ساخته جمیل رستمی، "مرزی برای زندگی" ساخته  رضا اعظمیان و "  یک تکه نان" ساخته  کمال تبریزی.

در پایان این مراسم برگزیدگان سینمایی هیات اسلامی هنرمندان به این  شرح  معرفی شدند:

1-اهداء لوح سپاس و 4 سکه بهارآزادی به خاطر نگارش فیلمنامه و کارگردانی هنرمندانه با هدف دستیابی به حقایق مقدرات الهی به رضا میرکریمی برای فیلم "خیلی دور خیلی نزدیک"

2- اهداء لوح سپاس و 3 سکه بهار آزادی به خاطرتلاش صمیمانه در ارائه تصویری زیبا از عواطف و علائق بشری در بستری پاک و به دور از آرایش های نفسانی به پرویز شیخ طادی برای فیلم "پشت پرده مه".

3- اهداء لوح سپاس و 2 سکه بهار آزادی به خاطر ارائه جلوه ای زیبا و تابناک از فرهنگ غنی بسیج درعرصه جهاد و دفاع مقدس به رضا اعظمیان برای فیلم "مرزی برای زندگی".

4- اهداء لوح سپاس و 2 سکه بهار آزادی به خاطر تلاشی صادقانه در پرداختن به حوادث و رویدادهای منطقه و تحلیل و بازنمایی واقع گرایانه از تهاجم آمریکا به عراق به ابوالقاسم طالبی برای فیلم "جنگ کودکانه".

5- اهداء لوح سپاس  موسسه فرهنگی – هنری شهید آوینی و هیات اسلامی هنرمندان به خاطر ایجاد بستری مناسب برای تولید 3 اثر ارزشمند سینمایی( خیلی دور خیلی نزدیک، مرزی برای زندگی و بید مجنون) به حسن بنیانیان، رییس حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی.

گزارش تصویری از این مراسم

Logo
https://old.aviny.com/News/84/01/27/10.aspx?&mode=print