همایش نكوداشت حكیم سنایی برگزار مي‌شود

همایش نكوداشت «حكیم سنایی» با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، جمعی از صاحبنظران و سنایی پژوهان داخل و خارج از كشور، روز دوشنبه 29 فروردین در دانشگاه تربیت معلم تهران برگزار مي‌شود.

به نقل از روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی اصغر محمدخانی، دبیر شورای گسترش زبان و ادبیات فارسی ضمن اعلام این خبر به اهمیت و جایگاه سنایی در شعر فارسی اشاره كرد و گفت:‌حكیم «سنایی» از شاعران دوران‌ساز تاریخ ادبیات فارسی و پدر شعر عرفانی فارسی است و «حدیقه‌الحقیقه» سنایی سرآغاز نوعی از شعر است و قصاید او نیز سر آغاز نوعی دیگر و غزل‌هایش نیز حال و هوایی متمایز از غزل‌های قبل از وی دارد. كمتر شاعری را مي‌توان سراغ گرفت كه در زمینه شعری «سرآغاز» و «دوران ساز» به شمار آید.

وی با اشاره به تاثیر شعر سنایی بر شاعران دیگر گفت: برای نخستین بار است كه در ایران برای سنایی همایش نكوداشت و بازشناسی آثار او برگزار مي‌شود.

محمدخانی از حضور چهره‌هایی چون غلامحسین ابراهیمی دینانی، نصرالله پورجوادی، اصغر دادبه، سعید حمیدیان، میر جلال‌الدین كزازی، و... از ایران، صالح اف از تاجیكستان، عبدالجبار عابد و سید علیشاه روستایار از آكادمی علوم افغانستان به عنوان سخنرانان این مراسم یاد كرد و محورهای سخنراني‌ها را «تنوع صورت و محتوا در دیوان سنایی»، «نوآوری سنایی در ساخت غزل عرفانی»، «قصه پردازی سنایی»، «منزلت عقل در نزد سنایی»، «سنایی و غزل قلندری»، «بینش تراژیك سنایی» و...تنام برد.

همایش نكوداشت حیكم «سنایی»، به همت شورای گسترش زبان و ادبیات فارسی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دانشگاه تربیت معلم، 9 صبح روز دوشنبه 29 فرودین ماه در تالار 17 شهریور دانشگاه تربیت معلم تهران، واقع در خیابان دكتر مفتح، شماره 49 برگزار مي‌شود.

 

Logo
https://old.aviny.com/News/84/01/27/09.aspx?mode=print