امروز پنج شنبه بیست و پنجم فروردین سال 1384 هجری شمسی مقارن است با پنجم ربیع الاول سال 1426 هجری قمری و برابر است با چهاردهم آوریل سال 2005 میلادی.

روزبزرگداشت عطار نیشابوری :

همه ساله چنین روزی به عنوان  روز بزرگداشت عطار نیشابوری در  جمهوری اسلامی ایران گرامی داشته  می شود . شیخ محمد فریدالدین عطار نیشابوری شاعر و عارف بزرگ قرن ششم هجری قمری و صاحب آثار گرانسنگی چون  منطق الطیر، اسرارنامه ، الهی نامه ، و خسرونامه در  زروند کدکن، روستایی  از توابع شهر نامدار نیشابور به دنیا آمد .  شیخ  عطار پس از طی تحصیلات مقدماتی در نیشابور به فراگیری  علوم عربی و  دینی مشغول گردید و پس از آن به مدرسه نظامیه نیشابور رفت و در آن مکان به تحصیل علوم عالی تر مشغول گردید  .وی  همزمان به شغل دارو فروشی نیز مشغول بود . از نگاهی دیگر نیز می توان گفت زندگی  شیخ عطار همزمان است با  حمله  مغولان به ایران . عطار در همین سالها ازدواج کرد و حاصل ازدواج او پسری به نام حامد و یک دختر بود . اما عمر همسر او دیری نپایید و پنج سال بعد همسرش دار فانی را وداع گفت  . تنها پسرش نیز در سن 32 سالگی در گذشت . گفته اند وی  مصیبت نامه را بالغ بر 7500 بیت در سوگ فرزند از دست رفته اش سروده است . مهمترین و مشهورترین مثنوی عطار، منطق‌الطیر است. «منطق الطیر» او در بحر رمل مسدّس مقصور، که تعداد ابیات آن در میان نسخ چاپی به اختلافات آمده است. 
کتاب منطق‌الطیر، پس از حمد خدا و نعت رسول و ذکر مناقب چهار یار و اندرز به متعصبان، شروع می‌شود و به وصف سیزده مرغ که هر یک نمودار صفتی هستند می‌پردازد.  اجتماع مرغان و مجتمع ساختن آنها برای برگزیدن و پیدا کردن پادشاهی که بر آنها فرمانروایی کند طرح و توطئه منطق الطیر عطار است . مرغان  معتقد بودند که بدون پادشاه زندگانی کردن و آسوده زیستن، کاری دشوار و صعبناک است. در آن مجمع هدهد بپا می‌خیزد و سخن می‌گوید و خود را بدانکه فرستاده سلیمان سوی بلقیس بوده، وصف می‌کند و سیمرغ را شایسته سلطنت و فرمانروایی بر مرغان معرفی می‌نماید و زان پس هر یک از مرغان عذری پیش می‌آورند و از طلب سیمرغ و جایگاه وی تن می‌زنند، ولی هد هد هر یک را جوابی شایسته می‌دهد و اقناع می‌کند تا همگان او را به هدایت و پیشوایی بر می‌گزینند و او بر کرسی می‌نشیند و مجلس گفتن آغاز می‌کند. مرغان مشکلات خود را عرضه می‌کنند و هدهد، پاسخ صواب و درست می‌دهد ومنازل و مدارج طلب را به شرح باز می‌گوید. مرغان به راه می‌افتند و اکثر در طلب مقصود، جان می‌بازند تا سی مرغ نحیف و بال و پر سوخته به حضرت سیمرغ می‌رسند و آنجا می‌یابند که طالب و مطلوب یکی است. زیرا آنها سی مرغ طالب بودند که مطلوبشان «سیمرغ» بود.مقصد حقیقی عطار در این مثنوی بیان کیفیت وجود یا بر رسُتن طلب در دل طالب و رسیدن او به درجه ارادت است که این معنی راضمن مجمع ساختن مرغان و انتخاب هدهد به رهنمونی، به اشارت و کنایت بازگو نموده است و پس از آن به ذکر حالات مختلف مریدان و‌… خطراتی که به دقت سلوک برای آنها پیش می‌آید پرداخته و علاج هر یک را باز گفته و موانع و قواطع طریق را نشان داده است.( منبع :  منطق الطیر/ عطار نیشابوری/ به تصحیح دکتر احمد خاتمی  )

تسخیر دمشق : 
در  چنین روزی در سال 1401 میلادی امیر تیمور گورکانی  پادشاه  ایران   شهر دمشق در شام را به تصرف خویش در آورد و آن را مورد تاخت و تاز سربازان خویش قرار داد . 

آغاز عملیات های نظامی:

در چنین روزی در سال 1366 ه ش عملیات نصر یک  در منطقه غرب بانه در داخل خاک عراق آغاز شد . همچنین در همین روز در  سال 1366 ه ش عملیات فتح 5 در منطقه چوارته و ماووت واقع در استان سلیمایه عراق شروع شد . عملیات شوش هم در همین روز در محورشوش آغاز گردید . دلاورمردان ارتش جمهوری اسلامی ایران و  سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در این چند عملیات با  واردآوردن خسارات بسیار  دشمن بعثی عراق و انهدام تجهیزات و یگانهای متعدد، شماری از آنان را به هلاکت رساندند .

در گذشت اسدالله علم : 
در چنین روزی در سال 1357 ه ش امیر اسدالله علم در پنجاه  ونه  سالگی در آمریکا در گذشت . اسداله علم یکی از افراد پر نفوذ در دوره رژیم  پهلوی به شمار می رفت و در دوره محمد رضا پهلوی شاه مخلوع ایران بارها  به سمت های گونه گون منصوب گردید . او یکی از عوامل آمریکا در نهاد حکومتی ایران به شمار می رفت .  علم نهایتا پس از یک دوره نخست وزیری و تاسیس حزب های مختلف بعد از انتخاب مجلس بیست و یکم  ، از حسنعلی منصور از کانون مترقی شکست خورد . 

تولد مانی :
در چنین روزی در سال 216 میلادی ، مانی یکی از مدعیان پیامبری در ایران  دوران باستان دیده به جهان گشود . وی در زمان سلطنت ساسانیان در حوالی بابل قدیم به دنیا آمد

تاسیس شرکت نفت ایران و انگلستان :
در چنین روزی در  سال 1909 میلادی شرکت نفت انگلستان و ایران رسما در لندن ثبت شد . این شرکت با در یافت حق انحصاری استخراج نفت در صدد تاراج اموال عمومی ایران  بر آمد و در این مسیر از هیچ کوششی فرو گذار نکرد . رییس این شرکت ویلیام ناکس دارسی نام داشت . قرار دادهای ناکس دارسی عملا به تحت الحمایه شدن ایران در برابر انگلستان منجر می شد .  قرار دادهای نفتی ای که نه در جهت غبطه و صلاح مردم ایران که تنها در جهت استعمار انگلستان کارکرد داشت . اما این امر با هوشمندی مردم ایران و روبرو شد و نهایتا در نهضت ملی نفت ایران به ملی شدن نفت انجامید .  پس از ماهها مبارزه مردم ایران با استعمار و رهبری های داهیانه آیت الله کاشانی و دکتر محمد مصدق ، در سال1329هجری شمسی، ماده واحده ملی شدن صنعت نفت ایران از تصویب نمایندگان  مجلس سنا گذشت . گزارش کمیسیون نفت مجلس به شرح ذیل تقدیم مجلس شورای ملی شد : نظر به اینکه ضمن پیشنهادات واصله به کمیسیون نفت ، پیشنهاد ملی شدن صنعت نفت در سراسر کشور مورد توجه و قبول کمیسیون قرار گرفته و از آنجایی که وقت کافی برای مطالعه در اطراف اجرای این اصل باقی نیست ، کمیسیون مخصوص نفت از مجلس شورای ملی تقاضای دو ماه تمدید می نماید . بنابراین ماده واحده ذیل را با قید دو فوریت برای تصویب تقدیم مجلس شورای ملی می نماید . ماده واحده : مجلس شورای ملی تصمیم مورخه هفدهم اسنفند 1329 کمیسیون نفت را تایید و با تمدید مدت موافقت می نماید . تبصره 1 : آقایان حق دارند تا 15 روز بعد از تشکیل کمیسون حق حضور داشته باشند .
گزارش کمیسیون در بیست و چهارم اسفند از تصویب نمایندگان مجلس شورای ملی گذشت . همچنین مجلس  سنا در 29 اسفند 1329 گزارش پیشنهادی کمیسیون نفت را به شرح ذیل تصویب نمود : به نام سعادت ملت ایران و به منظور تامین صلح جهان ، امضا کنندگان ذیل پیشنهاد می نماییم که صنعت نفت ایران در تمام مناطق کشور بدون استثنا ملی شود یعنی تمام عملیات اکتشاف ، استخراج و بهره برداری در دست دولت قرار گیرد . کمیسیون نفت در 5 اردیبهشت 1330 گزارشی مشتمل بر نه ماده به مجلس تقدیم نمود

معاهده تافنه :
در چنین روزی در سال 1253 ه ق امیر عبدالقادر الجزایری معاهده تافنه را با فرانسویان ،  پس از  پیروزهای مختلف  بر آنان منعقد ساخت . پس از این قرار داد عبدالقادر برای اصلاح وضعیت کشورش و ترمیم شهر هایش بعد از جنگ های مختلف بازگشت و در این مسیر سعی کرد که تا حدود زیادی در جهت بهینه سازی وضعیت عمومی  کشورش بر آید . اما فرانسوی ها در سال 1839 میلادی این قرارداد را نقض کردند .

رفع تصرف عدوانی :
در چنین روزی در سال 1345 ه ق ایتالیا و یمن با یکدیگر قرار دادی را منعقد ساختند که بر اثر آن ایتالیا حق تسلط بر ساحل شرقی در یای سرخ را از دست می داد . ایتالیا در دوره حاکمیت موسولینی با اتخاذ سیاست جنگ وتجاوز حریم و مرز بسیاری از کشور ها را مورد تجاوز نظامی خویش قرار داد .

تولد رابرت موگابه :

در چنین روزی در 1928 میلادی رابرت موگابه رییس جمهور زیمبابوه به دنیا آمد . موگابه از سال 1988 میلادی تا کنون ریاست جمهوری این کشور را به عهده دارد . چندی پیش ایالات متحده آمریکا  در دخالتی آشکار در امور زیمباوه خواستار کناره گیری رابرت مو گابه رئیس جمهوری این کشور از قدرت شد

در گذشت ژان دولا فونتن :
در چنین روزی در سال 1695 میلادی ژان دولا فونتن شاعر مشهور فرانسوی دار فانی را وداع گفت .« افسانه ها » عنوان مهمترین اثر اوست . وی به هنگام مرگ هفتاد و سه سال داشت .

در گذشت ویلیام مایاکوفسکی :
در چنین روزی در سال 1930 میلادی ویلیام مایاکوفسکی نویسنده مشهور روس در سن 36 سالگی دار فانی را وداع گفت . 

در گذشت  خالق اسپرانتو
در چنین روزی در سال 1917 میلادی دکتر  لودویگ لازاروس زامنهوف مبتکر زبان جهانی « اسپرانتو » دار فانی را وداع گفت . او قصد داشت با خلق زبانی جهان شمول به نام اسپرانتو در جهت دوستی ملل مختلف بر آید اما در ابن مسیر چندان توفیق به دست نیاورد  چراکه ادبیات مخلوق وی در میان عامه مردم طرفدار نیافت .

ترور آبراهام لینکلن :
در چنین روزی در سال 1865 میلادی آبراهم لینکلن رییس جمهور آمریکا ترور شد . وی هدف گلوله 
جان ویلکس بوث قرار گرفت و جان خود را از دست داد . این واقعه در محل تئاتر فورد رخ داد .  

بکار گیری عبارت تلسکوپ : 
در چنین روزی در سال 1611 میلادی برای نخستین بار در تاریخ عبارت تلسکوپ توسط شاهزارده فدریکو سزی به کار برده شد . 

فرانسه علیه اطریش :
درچنین روزی در  سال 1792 میلادی فرانسه علیه اطریش اعلان جنگ کرد . این اعلان جنگ همزمان بود با وقوع جنگ پس از انقلاب در فرانسه .

دومین معاهده ارزروم :
در چنین روزی در سال 1847 میلادی ایران و عثمانی دومین قرار داد ارزروم را با یکدیگر به امضا رساندند .

 روز پان آمریکن :
در چنین روزی در سال 1890 میلادی برای نخستین بار نمایندگان تمامی ایالات آمریکا در واشنگتن دی سی گرد هم آمدند . به همین دلیل و وقوع یک کنفرانس سراسری همه ساله چنین روزی حتی در بر خی کشور های آمریکای لاتین با عنوان روز
پان آمریکن گرامی داشته می شود . این اتحادیه به منظور ایجاد دوستی و همکاری های اقتصادی بین کشور های آمریکای شمالی ، مرکزی و جنوبی به وجود آمد .

واقعه خلیج خوک ها :
در چنین روزی در سال 1961 میلادی شورشیان کوبایی علیه دولت فیدل کاسترو دست به شوروش گسترده ای زدند . این شوروش به واقعه خلیج خوک ها مشهور شده است .

مایش کینه تسکوپ :
در چنین روزی در سال 1894 میلادی توماس ادیسون برای نخستین بار دستگاه کینه توسکوپ  خود را که در واقع نشانگر تصاویر متحرک بود را به نمایش نهاد. 

آخرین دادرسی :
در چنین روزی در سال 1949 میلادی آخرین جلسه  دادگاه بانیان جنگ جهانی دوم در دادگاه جنایات جنگی نونبرگ بر گزار شد .
حمله ویت مین به لائوس :
در چنین روزی در سال 1953 میلادی نیروهای ویت مین به لائوس حمله ور شدند .

غرق تایتانیک :

در چنین روزی در سال 1911 میلادی کشتی عظیم الجثه  تایتانیک  در حوالی کانادا قطعه قطعه شد و بیشتر افراد این کشتی در دریا غرق شدند . گفته می شود بیش از دو هزار نفر با این کشتی غول آسا قصد داشتند ازانگلستان به  نیویورک بروند . کشتی یاد شده ساعت 2و بیست دقیقه بامداد در دریا غرق شد . 

58/01/25

ابهام در سرنوشت انتخابات شوراي شهر سنندج : تحصن گروههاي اسلامي و بازاريان در مسجد جامعه سنندج در حمايت از لغو انتخابات ؛ اعتراض دو تن از اعضاي وابسته به گروه پيشرو در هيأت پنج نفري به معلق ماندن شمارش آراء ؛ وجود تقلب و سوء استفاده در انتخابات را نماينده آيت الله طالقاني در هيأت پنج نفري تأييد كرد ؛ اعتراض جبهه دمكراتيك ملي به معوق ماندن شمارش آراء در سنندج ؛ اجتماع معترضان به انتخابات در ميدان آزادي سنندج و پيام مفتي زاده مبني بر درخواست تجديد انتخابات .

تصميمهاي جديد دولت موقت دربارة گشايش دفتر ساف در خوزستان به دنبال انتشار اخبار دخالت اين سازمان در دامن زدن به پان عربيسم .

اعتراض روحانيان اهل تسنن سيستان و بلوچستان به سخنان امير انتظام در مورد وجود تجزيه طلبي در آن منطقه : نگراني ما در اين است كه باز هم هب اتهام تجزيه طلبي مردم اين استان از حقوق خود محروم بمانند .

اعلام 29 فروردين به عنوان روز ارتش ؛ امير انتظام ( سخنگوي دولت ) : ارتش ملي و مردمي ما بايد وجود خود را نشان دهد تا كسي فكر نكند كه ارتش ما مضمحل شده و كاملاً از بين رفته است .

هشدار امام نسبت به توطئه هاي داخلي و خارجي براي ايجاد تفرقه در جامعه و به اعتصاب كشاندن كاركنان كارخانه ها : دستهاي اجنبي در كار مي باشد تا دوباره ما را به وضع اوليه برگرداند و تفرقه بين صفوف ايرانيان بيندازند .

واكنش جهاني در مورد اعدام عناصر رژيم شاهنشاهي : اطلاعيه دولت آلمان مبني بر اينكه حفظ حقوق بشر يكي از هدفهاي انقلاب ايران بوده و نبايد حقوق شناخته شدة بين المللي را در يك دادگاه عمومي عادلانه از مدافعان سلب نمود . ابراز شگفتي دولت سوئيس از اعدامها در ايران و طرح احتمال فراخواني سفير آن كشور از تهران . اظهار نگراني وزير خارجه استراليا از ادامه محاكمه سرّي و اعدامها در ايران . روزنامه كريستين ساينس مونيتور : جهان خارج ، محاكمه و اعدامهاي سريع عمال شاه سابق را در ايران نمي تواند فقط با خودبيني قضاوت و تحريم كند . لوس آنجلس تايمز : احتمالاً عمال رژيم سابق ايران استحقاق چنين مجازاتهايي را داشته اند ، ولي بدون رعايت موازين حقوقي نمي توان آراي اين محاكم انقلابي را اجراي عدالت خواند .

تاسيس دفتر سازمان آزادي‌بخش فلسطين در تهران.

59/01/25

پيام سعدون حمادي به دبيركل سازمان ملل مبني بر ادامه اشغال ايران بر سه جزيره خليج فارس

اتحاد شوروي هر نوع دخالت نظامي آمريكا در منطقه را تجاوز مستقيم به شوروي تلقي مي‌كند.
60/01/25

عملیات امام مهدی (عج)

63/01/25

وال استريت ژورنال: به توجيه ريگان نقش وزارت خارجه آمريكا در تهيه طرح‌هاي جديد چاره‌انديشي در مورد جلوگيري از سقوط صدام است.

66/01/25

عملیات فتح پنج در منطقه چوارته و ماووت واقع در استان سليمايه عراق

عملیات نصر یک در منطقه غرب بانه

عمليات شوش هم در همين روز در محورشوش آغاز گرديد

سخنگوي وزارت خارجه شوروي: شوروي سه نفتكش به كويت كرايه مي‌دهد و آماده است براي جلوگيري از حملات ايران يك اسكورت مسلح دريايي در اختيار بگذارد.

 

Logo
https://old.aviny.com/News/84/01/25/01.aspx?&mode=print