امروز پنج شنبه هجدهم فروردین سال 1384 هجری شمسی مقارن است با بیست و هفتم صفرالمظفر سال 1426 هجری قمری و برابر است با هفتم آوریل سال 2005 میلادی.

عملیات کربلای هشت:

درچنین روزی در  سال1366هجری شمسی عملیات کربلای هشت با  رمز یا صاحب الزمان(عج) آغازشد. این عملیات  با هدف پاسخگویی به شرارت های ارتش رژیم بعثی در منطقه شرق بصره و به همت رزمندگان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی آغاز شد . در پایان این عملیات شصت دستگاه تانک و نفربر دشمن و دهها دستگاه خود رو از دشمن بعثی نابود شد . همچنین بر اثر این عملیات چندین تیپ پیاده ، زرهی و کماندویی دشمن بعثی به نابودی کشیده شد . در پایان این عملیات پنج روزه علاوه بر این  پنج هزار نفر از افراد دشمن کشته یا زخمی شدند و تعداد دویست نفر از آنان نیز به در ک واصل گردیدند .

رحلت آیت الله العظمی سید عبد الاعلی سبزواری :
در چنین روزی در سال 1414 ه ق آیت العظمی سید عبدالعلی سبزواری از بزرگان فقه و فقاهت دیده از جهان فروبست .

تولد ویلیام وردزورث :
در چنین روزی در سال 1770 میلادی ویلیام وردزورث شاعر مشهور انگلیسی به دنیا آمد . او یک دوره ملک الشعرای کشور بر یتانیا بود . «پرلود»  عنوان مهمترین اثر اوست . وی یکی از شاعران رئالیست انگلیسی به شمار می رود .در  بر خی از اشعار وی نیز نوعی رمانیسیسم ابتدایی به چشم می خورد . عرفان در بیشتر آثار او مشهود است و منتقدین ادبی انگلیسی به هنگام ایراد مثال در خصوص اشعار  عرفانی شعر های او را شاخص می دانند .

تولد گابریلا میسترال :
در چنین روزی در سال 1889 میلادی  میسترال شاعر شلیلیایی دیده به جهان گشود . «تندرنس»  عنوان مهمترین اثر اوست . وی به سال 1945 میلادی جایزه نوبل ادبی را از آن خود کرد . 

بر دار شدن حضرت  مسیح (ع):

به نوشته بر خی از تواریخ و بنابر اعتقاد بر خی از مسیحیان در چنین روزی در سال سی  میلادی حضرت مسیح (ع ) توسط گروههای از یهودیان بر دار شد . صدها سال قبل از تولد عیسی( ع) ، کتب مقدسه انبیای بنی اسرائیل ،  ظهور وی را اطلاع دادند و از ظهور مردی در آینده ای نزدیک خبر دادند که  قرآن کریم از او  به عنوان کلمه خداوند  یاد کرده است ، پیامبر بزرگی  که  رسول نور و  رحمت است . حضرت مریم (س) مادر آن حضرت است . حضرت مریم( س)  ، عیسی( ع ) را از خوف میرودوس پادشاه یهود به مصر برد و دوازده سال در آنجا بود و با شنیدن خبر مرگ میرودوس به شهر خود  بازگشته و در موطن خود ناصره اقامت گزید تا آن حضرت در همین مکان به نبوت رسید . بر اساس نام همین قریه ناصره ، پیروان آن حضرت را نصاری می گویند . بنابر برخی روایات اسلامی ایشان در هفت یا هشت سالگی به مقام بلند نبوت نایل آمدند .  ذکر شد که قرآن عیسی مسیح را به عنوان پیامبری از سوی خدا، و بدون تفسیر بعنوان کلام (کلمه) خداوند می‌شناسد . این اعتقاد فراتر از اعتقاد برخی یزدان‌ شناسان مسیحی مدرن است که مسیح را تنها به عنوان یک مصلح اجتماعی می‌شناسند.   ایشان در طول عمر گرانبهای خود معجزات بسیاری داشتند که از میان آنها می توان به صحبت کردن در گهواره و  زنده کردن مردگان و شفای بیماران صعب العلاج  اشاره کرد . پیروان اولیه وخاص ایشان را حواریون می خوانند . حواریون جمع حواری به معنی شستن و سفید کردن است و گاهی به هر چیر سفید اطلاق می شود . در باب ششم انجیل متی و لوقا اسامی حواریون این چنین ذکر شده است : پطرس ، اندریاس ، یعقوب ، یوحنا ،  فیلویس  ، برتولوما ، توما ، متی ، یعقوب  ، شمعون ، یهودا برادر یعقوب و یهودای اصخریوطی . کتاب مقدس  ایشان انجیل نام دارد . انجیل در لغت به معنای بشارت و خیر و مژده نیک است . در میان پیروان حضرت مسیح ،  انجیل ها و رسایل بسیاری تدوین شد که در قرن چهارم میلادی شمار آنها به 160 عدد رسید . پس ازآن که کنستانین امپراطور روم به آیین مسیح در آمد،  غیر از چهار انجیل بقیه غیر معتبر شناخته شد که اناجیل اربعه معتبر عبارتند از انجیل متی ، انجیل مرقس ، انجیل لوقا و انجیل یوحنا . چهارده  رساله نیز از پولس به آن ضمیمه شد که همگی به نام عهد جدید نامیده شد . حضرت مسیح ع  ، سرانجام پس از عمری ترویج روحیه ایثار و جوانمردی در میان مردم و متخلق کردن آنان به اخلاق الهی مورد حسادت حاسدان قرار گرفت و بنا به دستور خاخام بزرگ  یهود دستور توقیف عیسی صادر گشت . یکی از دوازده حواری( یهودا اصخریوطی) با دشمن همکاری کرد و ایشان را دستگیر و به رسم رومیان مصلوب کردند . از نظر اسلام یهودیان نتوانستند حضرت عیسی را دستگیر سازند  بلکه خدای تعالی ایشان را به آسمان برد و شخص دیگری که شبیه حضرت عیسی بود دستگیر و به دار آویخته شد . 

جنگ علیه ونیز :
در چنین روزی در سال 1509 میلادی فرانسه علیه ونیز اعلان جنگ کرد .  

جنگ علیه آلبانی
در  چنین روزی در سال 1939 میلادی ایتالیا ، آلبانی را ضمیمه خاک خود کرد .  ایتالیا در این جنگ به قصد دستیابی به  دریای آدریاتیک و همچنین کشور  یونان به آلبانی حمله کرداما با مقاومت جدی آلبانیایی ها روبرو شد . اما سرانجام جنگ به نفع ایتالیایی ها به انجام رسید .

ملاقات محور:

در چنین روزی در سال 1943 میلادی آدولف هیتلر و بنیتو موسولینی  رهبران دول محور در سالز بورگ با یکدیگر دیدار کردند . این دیدار از آن جهت مهم می نمود که دول محور با اتخاذ سیاست های جنگی دقیق دست به پیشروی هایی در بر خی از جبهه ها زده بودند .

حمله به مالت :
در چنین روزی در سال 1942 میلادی آلمان حمله سنگین خود را به مالت آغاز کرد .

سوسیالیسم در یوگسلاوی :
در چنین روزی در سال 1963 میلادی نظام جمهوری سوسیالیستی در  کشور یوگسلاوی به عنوان نظام رسمی در این کشور آغاز به کار کرد   . به همین دلیل  همه ساله چنین روزی به عنوان روز جمهوری همه ساله در این کشور گرامی داشته می شود .

تولد جکی چان :

در چنین روزی در سال 1954 میلادی جکی چان بازیگر مشهور هنک کنگی  به دنیا آمد . وی در فیلمهای  " ظهرشانگهای " و" 80 روزدوردنیا "، « پلنگ نترس »  خوش در خشیده است .او عمدتا در فیلمهای  بزن بزن شرقی ( هنر های رزمی ) بازی می کند و به همین دلیل از طرفداران بسیاری در میان عامه مردم بر خوردار است .

نبرد مرزی :
در چنین روزی در سال 1967 نبر دهای مرزی میان رژیم صهیونیستی و سوریه در منطقه بلندی های جولان آغاز شد .

خروج از افغانستان :
در چنین روزی  در سال 1988 میلادی روسیه اعلام کرد که نیروهای خود را از افغانستان خارج خواهد کرد . 
 

58/01/18

 فعالیت عوامل و ایادی خاندان پهلوی در منطقه ؛ فعالیت مركز بهائیت مازندران و طرفداران هژبر یزدانی ؛ وجود اختلاف بین دو تیره اتابای و بای در میان مردم تركمن و فعالیت جعفر بای ( رئیس طایفه بای ) ؛ نفوذ فداییان خلق در بین روشنفكران تركمن و پخش اسلحه بین گروههای مختلف و تحریك احساسات قومی .

خبرهایی از شورای یازده نفرة شهر سنندج : پایان یافتن مهلت ثبت نام نامزدهای عضویت در شورای شهر و داوطلب شدن 67 تن از جمله دو زن ؛ یكی از گروه ائتلاف مذهبی متشكل از جمعیتها و انجمنهای اسلامی ، دیگری از گروه ائتلافی پیشرو متشكل از عناصر و هواداران سازمان چریكهای فدایی خلق (شاخه سنندج) ؛ گزارش روزنامه كیهان از تلاش گسترده دو گروه برای جلب آرای مردم سنندج .

اخبار كردستان : تلگراف روحانیان مناطق سقز ، تكاب و دیواندره به امام خمینی و آیت الله طالقانی كه در آن آمده است :«خواست طبیعی و ملی مردم كرد (خودمختاری) و حقوق مذهبی اهل تسنن در قانون اساسی گنجانده شود . »

راهپیمایی كارگران بیكار در سنندج و درخواست از دولت موقت برای رسیدگی هرچه بیشتر به وضع آنان ؛ گزارش كیهان از فرار ساكنان كرد روستای صومای برادوست بر اثر تهدید تفنگچیهای اربابان سابق رضاییه .

نامه سرگشاده آیت الله مكارم شیرازی به عزالدین حسینی در انتقاد از سخنان وی در مورد رفراندوم و جمهوری اسلامی : شما از حقوق برادران كرد سخن می گویید ، مگر حقوق آنها با برادران فارس و ترك و عرب و تركمن و بلوچ فرق دارد ؟ شما می گویید محتوای جمهوری اسلامی برایتان مبهم است . اگر این سخن را شاپور بختیار می گفت جای تعجب نبود زیرا او از اسلام خبر نداشت .

تحركهای سیاسی منطقه ای در خوزستان : اعلام موجودیت كانون فرهنگی خلق عرب مسلمان در اهواز ؛ تحصن دانشجویان طرفدار طرح دمكراتیك شورا در محل كتابخانه دانشگاه جندی شاپور اهواز ؛ اعتصاب كارگران ایرانی ترمینال خرمشهر .

تغییرات مورد نظر سرلشكر تقی ریاحی ( وزیر دفاع ) : سربازان می توانند در خارج از محیط سربازخانه فعالیت حزبی و سیاسی داشته باشند و وارد احزاب سیاسی بشوند . به جای ساواك و اطلاعات و ضداطلاعات ارتش ، سازمان ضدجاسوسی و اطلاعات ملی تاسیس می شود .

پاسداران انقلاب در صورت تمایل ، اگر دوره سربازی گذرانده باشند می توانند وارد ارتش ملی شوند و در صورت عدم تمایل می توانند شغل آزاد داشته باشند و در كنار برادران ارتش حفظ و حراست میهنی را یك وظیفة ملّی تلقی كنند . تمام سلاحهایی را كه رژیم گذشته خریداری كرده چون بابت آنها میلیاردها دلار از مال ملت خرج شده ، نگه خواهیم داشت .

گزارش مشروح جریان محاكمه و اعدام امیرعباس هویدا كه سیزده سال در دوران شاهنشاهی نخست وزیر بود ، علی رغم فشارهای داخلی و خارجی و بازتاب آن . 

59/01/18

درخواست عراق از ایران مبنی بر خروج سریع نیروهایش از جزایر سه گانه

آماده‌باش به ارتش ایران.
64/01/18

ورود دبیركل سازمان ملل به ایران به منظور بررسی وضعیت جنگ.

66/01/18 

آغاز عملیات كربلای 8 با  رمز یا صاحب الزمان(عج). این عملیات  با هدف پاسخگویی به شرارت های ارتش رژیم بعثی در منطقه شرق بصره و به همت رزمندگان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی آغاز شد . در پایان این عملیات شصت دستگاه تانک و نفربر دشمن و دهها دستگاه خود رو از دشمن بعثی نابود شد . همچنین بر اثر این عملیات چندین تیپ پیاده ، زرهی و کماندویی دشمن بعثی به نابودی کشیده شد . در پایان این عملیات پنج روزه علاوه بر این  پنج هزار نفر از افراد دشمن کشته یا زخمی شدند و تعداد دویست نفر از آنان نیز به در ک واصل گردیدند .

67/01/18

دیدار لاریجانی با دبیر كل سازمان ملل و مذاكره در مورد پیشنهادات صلح.

 

Logo
https://old.aviny.com/News/84/01/18/01.aspx?mode=print