فردا چهارشنبه هفدهم فروردین سال 1384 هجری شمسی مقارن است با بیست و ششم صفرالمظفر سال 1426 هجری قمری و برابر است با ششم آوریل سال 2005 میلادی.

آزادی امام خمینی (ره)  از زندان:

درچنین روزی درسال 1343هجری شمسی حضرت امام خمینی(ره) پس ازفشارهای مردمی بررژیم پهلوی مبنی برآزادی ایشان از زندان ، از حصر و حبس خارج شدند . ایشان از پانزدهم خرداد 1342 در زندانهای رژیم پهلوی به سر می بردند .  آن حضرت درفردای آن روزبا حضوردرقم درپیامی ازتسلط رژیم صهیونیستی وعمالش بر ایران اظهارتاسف کردند . بیشترین  فشارها به رژیم پهلوی ازجانب مردم ،  روحانیت آگاه و طلاب و مدرسین حوزه علمیه قم بود . این امر سبب شد که حضرت امام ( ره ) پس از ده ماه زندان و حصر در تهران و شهر قم آزاد شدند .

اخراج ایرانیان از عراق :
در چنین روزی در سال 1359هجری شمسی ،  رژیم بعثی عراق بیش ازپانزده هزار تن از ایرانیان مقیم عراق و ایرانی تباران حاضر در این کشور را ازحوزه سرزمینی عراق  اخراج کرد .

تعطیلی روز نامه زن :
در چنین روزی در سال 1378 ه ش  روز نامه زن به حکم دادگاه مطبوعات توقیف شد .

روز بهورز:
در چنین روزی در سال 1363 وزارت بهداشت ، در مان و آموزش پزشکی وقت با هدف کمک رسانی هر چه بیشتر به بیماران روستایی و همچنین در  جهت   تحقق یکی از اهداف مقدس انقلاب اسلامی مبنی بر فقر زدایی از  روستاها دست به تاسیس خانه هایی با نام خانه بهداشت زد و در جهت تامین کادر متخصص این خانه ها به تربیت افرادی همت گمارد که بهورز نام گرفتند . کاهش میزان مرگ و میر در روستا ها ، جلوگیری از عوارض حاملگی های متعدد ،واکسیانسیون کودکان ، آموزش مادران  و...از جمله مهمترین فعالیت های بهورزان است . به همین مناسبت همه ساله چنین روزی به عنوان روز بهورز در کشور گرامی داشته می شود .   

وفات ثابت ابن قره بن مروان :
در چنین روزی در سال 288 ه ق ثابت ابن قره ابن مروان یکی از بزرگترین علمای عرب دیده از جهان فروبست . وی صاحب آثاری چند در علوم مختلفه ای چون پزشکی ، ریاضیات و نجوم است . او در قرن سوم هجری از بزرگترین مترجمان به شمار می رفت . 

در گذشت محمد ابن محمد الشاذلی :
در چنین روزی در سال 1265 ه ق فقیه تونسی محمد بم محمد الشاذلی بن عاشو ملقب به حمده دیده از جهان فروبست . وی از بزرگترین فقهای جهان اسلام به شمار می رود .

ترور فهمی النقراشی :
در چنین روزی در سال 1368 ه ق محمود فهمی النقراشی نخست وزیر مصر ترور شد .

تشکیل جمهوری عربی صحرا :
در چنین روزی در سال 1396 ه ق  دولت جمهوری عربی  صحرا در صحرای غربی شکل گرفت . چندین دولت آفریقایی این کودتا را در این کشور به رسمیت شناختند .

روز جهانی بهداشت:

همه ساله چنین روزی به عنوان روز جهانی بهداشت در کشور های مختلف جهان گرامی داشته می شود . در چنین روزی در سال 1948 میلادی در نیویورک   ، نخستین اساسنامه کنفرانس بین المللی بهداشت از سوی سازمان بهداشت جهانی تدوین گردید . همچنین در ژوئن همان سال نخستین مجمع عمومی سازمان بهداشت جهانی در ژنو با حضور نمایندگان بیش از شصت و یک کشور جهان تشکیل شد . از آن سال به بعد همه ساله چنین روزی به عنوان رو زجهانی بهداشت در  کشور های مختلف گرامی داشته  می شود .در جمهوری اسلامی ایران  امر بهد اشت همواره  به عنوان یکی از مباحث مبنایی در مباحث توسعه مندی کشور مد نظر بوده است .

در گذشت امیر مصطفی شهابی :
در چنین روزی در سال 1388 میلادی امیر مصطفی شهابی رییس مجمع زبان عربی دمشق و یکی از بزرگترین شاعران و منتقدان ادبی در سوریه دار فانی را وداع گفت .

تولد رافائل : 
در چنین روزی در سال 1483 میلادی رافائل ( رافائلو سانزیو ) نقاش مشهور ایتالیایی یده به جهان گشود . وی یکی از بزرگترین نقاشان این کشور به شمار می رود . مریم مقدس عنوان مهمترین اثر هنری اوست . وی در سال 1520 میلادی دقیقا در سی و هفتمین سالگرد تولدش در گذشت .

تولد ژان باپتیست روسو :
در چنین روزی در سال 1671 میلادی ژان باپتیست روسو نمایشنامه نویس و شاعر مشهور فرانسوی به دنیا آمد .« آواز های ترسناک »  عنوان مهمترین اثر اوست .

تولد جیمز میل :
در چنین روزی در سال 1773 میلادی جیمز میل فیلسوف و مورخ مشهور اسکاتلندی دیده به جهان گشود . «تاریخ هند
بریتانیایی »  عنوان مهمترین اثر اوست .

تولد جان بنیامین :
در چنین روزی در سال 1906 میلادی جان بنیامین ملک الشعرای انگلستان دیده به جهان شود . وی بین سالهای 1972 تا 1984 میلادی از برترین شاعران انگلستان به شمار می رفت . «کوه »  عنوان مهمترین اثر اوست .

در گذشت آیزاک آسیموف :
در چنین روزی در سال 1992 میلادی  آیزاک آسیموف نویسنده مشهور داسانهای علمی  تخیلی   در گذشت . روبوت اول عنوان مهمترین اثر اوست  . وی در سن هفتاد و دو سالگی در گذشت .  الهه انتقام، باشگاه معما، خارهای فولادی، اختران غبارسان، اقمار مشتری، اقیانوس های ونوس، به کجا می رویم؟، حلقه های زحل، راز کیهان (2)، قلوه سنگی در آسمان، من روبرت ها، خورشید عریان، بشقاب پرنده، ال لوبو سفر مرگ، خدایان هم، غارهای پولادی، سفر شگفت انگیز، سفر معجزه آسا، شبانگاه، سیاره محکوم به نابودی، جریان های فضا، گورهای فولادی، کودک زمان، آخرین بنیاد کهکشانی، مأموریت فراموش شده، آزمایش مرگ، نپتون، عطارد، آشغالدانی فضایی، ستاره های دنباله دار و شهاب ها، ماه زمین، سیزده برنامه اخترشناسی، اخترشناس باستان، مریخ و کوازارها، تب اخترها و سیاهچاله ها از جمله مهمترین آثار اویند . ( اسامی آثار به نقل از آی کتاب دات کام )

شورش بر دگان :
در چنین روزی در سال 1712 میلادی شورش تاریخی بر دگان آمریکا در نیویورک آغاز شد .

نخستین پلاستیک :
در چنین روزی در سال 1869 میلاد ی برای نخستین بار در جهان ، محصول  پلاستیک به بازار عرضه شد .

نخستین المپیک جدید :
در چنین روزی در سال 1896 میلادی نخستین بازیهای المپیک جدید در آتن یونان آغاز شد . در این میان برای نخستین بار جیمز کونولی  ، نخستین طلای المپیک را در تاریخ المپیک جدید از آن  خود کرد .

نخستین کاشفان :

درچنین روزی درسال 1909 میلادی دو آمریکایی به نامهای رابرت پیری و اتوی هنسون برای نخستین بار وارد قطب شمال شدند .

نخستین استارت الکتریکی :
در چنین روزی در سال 1912 میلادی برای نخستین بار در تاریخ استارت الکتریکی خودرو اختراع شد .

اکثریت از آن فاشیست ها :
 در چنین روزی در سال 1924 میلادی فاشیست های ایتالیایی 65 در صد آرا را در پارلمان را به خود اختصاص دادند .

نخستین فیلم در هواپیما :
درچنین روزی در سال 1925 میلادی نخستین فیلم هواپیمایی ، در یکی از پروازهای برتیش ایر به نمایش در آمد .

شکست کودتا در یمن :
درچنین روزی در سال 1955 میلادی کودتای نظامی در یمن تحت فرماندهی عبدالله سیف الاسلام شکست خورد .

قانون ساسی سوسیالیست در آلمان :
در چنین روزی در سال 1968 میلادی بیش از نود و چهار ممیز پنج دهم در صد از مردم آلمان شرقی به قانون اساسی سوسیالیست در این کشور رای مثبت دادند .

قطع ارتباط مصر و اردن :
در چنین روزی در سال 1972 میلادی مصر و اردن روابط سیاسی خود را بایکدیگر قطع کردند .

اعزام نیرو به کوزوو :
درچنین روزی در سال 1981 میلادی یوگسلاوی به کوزووو نیروی های نظامی خود را گسیل داشت .

روز پیروزی در اتیوپی :
همه ساله چنین روزی به عنوان روز پیروزی در اتیوپی گرامی داشته می شود .

روز کشف کیپ تاون :
همه ساله چنین روزی به عنوان روز کشف کیپ تاون در آفریقای جنوبی گرامی داشته می شود .
 

58/01/17

ادعای رادیو قاهره مبنی بر لغو قرارداد خرید 7 فروند آواكس امریكایی توسط ایران

عادی شدن اوضاع در منطقه تركمن صحرا : هیأت اعزامی وزارت كشور آزادی 350 تركمن و 200 فارس زبان گروگان گرفته شده در گنبدكاووس را اعلام كرد .

 اعلام خبر تهیه طرح ترمیم خرابیها و خسارتهای به بار آمده در درگیریهای چند روزه در منطقه توسط استاندار مازندران ؛ اجتماع گروهی از مردم گنبد در مقابل فرمانداری و درخواست تضمین اجرایی كافی برای بازگشت به سركار خود ؛ تقویت پاسگاههای مرزی ؛ خلع سلاح عمومی .

دستگیری سه تن از اعضای مسلح سازمان چریكهای فدایی خلق به دست سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در جاده اینچه برون .

اطلاعیه كانون فرهنگی - سیاسی خلق تركمن در محكومیت كمیته های انقلاب به عنوان مسبب اصلی وقایع گنبد .

تصمیم گروهی از تركمنها و فارس زبانهای گنبد به راهپیمایی برای اعلام همبستگی با جمهوری اسلامی و قدردانی از نقش ارتش در حفظ نظم شهر و ممانعت هیأت اعزامی وزارت كشور از این راهپیمایی به دلیل احتمال بروز درگیری ، اعلام استاندار مبنی بر از سرگیری كارهای اداری از روز شنبه نوزدهم فروردین و درخواست از كارمندان دولت برای حضور در محل كار خود .

اجتماع عده ای از كردهای ارومیه ، اشنویه ، بانه و نقده در خانه جوانان مهاباد به دعوت عزالدین حسینی ، دكتر گیلانی زاده و دكتر عبدالرحمن قاسملو در حمایت از خودمختاری كردستان ؛ سخنرانی عزالدین حسینی در تحریك احساسات قومی ؛ گزارش قاسملو از دیدار و مذاكرات انجام شده با امام خمینی و دولت موقت و اعلام اینكه هیأتی به ریاست آیت الله عزالدین حسینی به تهران عزیمت خواهد كرد ؛ انتشار قطعنامه سه ماده ای در حمایت از دمكراسی برای ایران و خودمختاری برای كردستان ؛ رعایت قوانین اصلاحات ارضی تا تصویب قوانین جدید و اعلام همبستگی با انقلاب اسلامی .

افشاگری بر ضد عزالدین حسینی در سنندج : انتشار دو سند از ساواك دربارة نظر مساعد شاه و ساواك نسبت به عزالدین حسینی و همكاری وی با ساواك به نحو احسن .

هشدار امام خمینی در مورد توطئه های ضدانقلاب داخلی و خارجی : آمریكا به این زودی دست از ما بر نمی دارد ؛ انگلیس هم دست از ما بر نمی دارد ؛ شوروی هم دست بر نمی دارد … . الان همین هایی كه به اسم فدایی خلق و نمی دانم چه ، توی مردم افتاده اند … اینها دستور دارند از بالاترها ، كه من بیشترین اعتقادم هست كه از آمریكاست . … اگر اینها رفاه خلق را می خواهند باید مهلت بدهند و بیایند كمك كنند و با هم ، همه با هم كمك كنیم و رفاه خلق را درست كنیم .

گزارش رادیو قاهره از لغو قرارداد خرید 7 فروند هواپیمای آواكس آمریكایی به دستور نظام جدید ایران . گزارش سفارت آمریكا در تهران درباره نقش رسانه های شوروی در دامن زدن به جو ضدآمریكایی در ایران . سایروس ونس ( وزیر خارجه آمریكا ) اعلام كرد كه سولیوان دیگر به ایران مراجعت نخواهد نمود .

نگرانی تركیه از گسترش انقلاب اسلامی ؛ اجویت ( نخست وزیر تركیه ) : پاره ای عوامل خارجی انتظار دارند در تركیه هم اوضاعی چون ایران پدید آید و پاره ای عوامل داخلی هم گمان می كنند كه می توانند چنین اوضاعی را برانگیزند .

59/01/17
دبیر دوم سفارت ایران در بغداد عنصر نامطلوب شناخته شد.  

مصر آماده است به كشورهای عربی حوزه خلیج فارس كمك نظامی بدهد.

60/01/17
دیدار الكساندرهیگ وزیر امور خارجه امریكا از عراق.

خرید 12 راكت زمین به زمین از فرانسه توسط عراق.

64/01/17
(درخواست قاطعانه) گرومیكو برای پایان دادن به جنگ

معاون وزیر خارجه كشورمان با وزیر خارجه شوروی پیرامون توقف جنگ دیدار و گفتگو كرد.  

كاظم پور اردبیلی در راس هیاتی با پیامی از جانب دكتر ولایتی برای گرومیكو عازم مسكو شدند. گفته می‌شود كه این هیئت حامل پیام شفاهی از جانب امام برای سران كشور شوروی در رابطه با كمك‌های تسلیحاتی شوروی به عراق این عمل را اعلام جنگ علیه ایران دانسته و شوروی را از این مسئله منع كرده

 

Logo
https://old.aviny.com/News/84/01/17/01.aspx?&mode=print