شهید آوینی

 

امروز سه شنبه شانزدهم فروردین سال 1384 هجری شمسی مقارن است با بیست و پنجم صفرالمظفر سال 1426 هجری قمری و برابر است با پنجم آوریل سال 2005 میلادی.

آغاز قیام شیخ محمد خیابانی :
درچنین روزی در  سال 1299 هجری شمسی ،  قیام  محمد رضا خیابانی بر ضد دولت وثوق الدوله آغاز شد  .شیخ محمد فرزند حاجی عبدالحمید در سال  1257 شمسی در  خامنه از توابع شبستر دیده به جهان گشود .  وی پس از طی علوم ابتدایی برای نخستین بار به روسیه سفر کرد و مدتی هم در تجارتخانه پدرش مشغول به کار شد . او پس از آن به تبریز بازگشت 
و در حوزه علمیه این شهر تا در یافت درجه  اجتهاد در علوم نقلی پیش رفت . مردم به دلیل علاقه بسیار به وی  ، خواستار امام جماعت شدن وی در  مسجد کریم خان محله خیابان تبریز شدند . مبارزات  شیخ محمد خیابانی  همزمان با  انقلاب مشروطیت آغاز شد و او در این مسیر خود عملا با دست گرفتن تفنگ وارد مبارزه با استبداد  شد .  وی در همین دوران در فقه ، هیات ، نجوم ، حکمت ، کلام ، ریاضیات ، طبیعیات ، تاریخ و ادبیات مهارت خاصی یافت . از سال 1324 ه ق ، به جهت تغییر اوضاع سیاسی ، وی فعالیت سیاسی خود را شدت بخشید  و در زمان محمد علی شاه و استبداد صغیر به صف مدافعین مشروطه پیوست . شیخ محمد خیابانی  در دوره دوم مجلس شورای ملی به نمایندگی از اهالی تبریز به مجلس شورای ملی راه یافت  و عضو تشکیلات فرقه دموکرات  ایران شد . شیخ محمد خیابانی   در زمان وثوق الدواله در زمان امضا قرار داد ننگین 1919 بین ایران و انگلیس که ایران را رسما تحت الحمایه انگلیس قرار می داد ،به عنوان نماینده  مردم تبریز در مجلس شورای ملی به شدت با تصویب این لایحه مخالفت کرد . وی   اعلام کرد مادامی که این قرار داد از تصویب مجلس شورای ملی نگذشته باشد همانند ورق پاره ای بی ارزش است .پس از آنکه مجلس دوم بسته شد  ،   خیابانی  به مشهد رفت و از آنجا به تبریز بازگشت و مجددا به فعال سازی فرقه دموکرات پرداخت . وی همچنین به سال 1289 ه  شمسی در مقابل اولتیماتوم  روسیه برای خروج مورگان شوستر امریکایی به حزب دموکرات پیوست و در میدانهای تهران برعلیه اولتیماتوم  و استبداد با مردم به افشا گری پرداخت . اما با ورود قشون عثمانی به ایران در تبریز دستگیر و به دو ماه زندان محکوم شد . 
در همین دوره  وثوق الدواله تصمیم به حذف وی گرفت، لذا نیروی عظیمی را  به  تبریز اعزام کرد . در همین زمان خیابانی نیز علیه استبداد قیام کرد و تمام شهر را به تصرف خود در آورد ه بود.

نهضت آزادی بخش خیابانی تقریبا یکسال  دوام یافت تا در زمان  حکومت مشیرالدوله شخص مخبرالسلطنه  برای سرکوبی قیام خیابانی به تبریز وارد شد  و به دلیل اینکه نیروهای حزب دموکرات و تجدد برای آرام کردن اوضاع قره باغ به آن منطقه گسیل شده بودند ،  نیروهای دولتی  به محل اقامت خیابانی حمله کردند   و این روحانی جلیل القدر را  سرانجام  در بیست و دوم شهریور  سال 1299 ه ش خیابانی را به شهادت رساندند. پیکر پاک او را به عمارت عالی قاپو برده آنگاه در مقبره سیده حمزه محله سرخاب به خاک سپردند .

درگذشت سیف الدوله حمدانی :
در چنین روزی در سال 356 ه ق سیف الدوله حمدانی یکی از بر جسته ترین امیران دولت حمدانی درگذشت . وی یکی از بر پا دارندگان نهضت تمدنی و فرهنگی عرب در عصر حمدانیان بودند .

تولد توماس هابز :
در چنین روزی در سال 1588 میلادی توماس هابز فیلسوف مشهور انگلیسی دیده  به جهان گشود . «لویاتان » عنوان مهمترین اثر اوست .توماس هابز یکی از بر جسته ترین فیلسوفان سیاسی است که در حوزه قدرت و مفهوم لیبرالیسم بحث های مطولی کرده است . او از همان ابتدا به مقابله با  اهل کلیسا بر آمد و اصول اندیویدوالیسم و دموکراسى را به جای  قدرت  مذهب در جامعه آن روز غرب پدیدار ساخت  .  توماس هابز، در واقع مفهوم  و فلسفه  آزادی  را تبیین کرد و به بسط آن در حوزه اندیشه سیاسی پرداخت .  هابز همچنین از عدالت شرحی  قدسی  ارایه نمی دهد و بر آن نیست که آن را در حوزه امور زمینی خلاصه کند .  
 فلسفه سیاسی هابز بر این پایه استوار گشته  است که انسانها طبیعتا  از حقوق برابر برخوردارند .  هابز در باب وضع طبیعی انسانها، در فصل سیزدهم کتاب لویاتان  خود می نویسد : "طبیعت انسانها از نظر نیروی بدنی و فکری برابر ساخته شده است، البته ممکن است کسی از نظر جسمی نیرومندتر و از حیث فکری هوشمندتر از دیگری باشد اما وقتی همه آنها را با هم در نظر میگیریم، تفاوتی میان آنها محسوس نمیباشد تا بتوان براساس آن، کسی مدعی امتیازی نسبت به دیگری شود و دیگری به همان اندازه نتواند چنین ادعائی کند. زیرا از نظر قدرت بدنی، ناتوان ترین فرد، همان اندازه نیرومند است تا تواناترین فرد را از طریق توطئه پنهانی و یا تبانی با دیگران که مانند او در معرض خطر مشابهی قرار دارند، به قتل رساند."

اعلان جنگ آمریکا به آلمان :
در چنین روزی در سال 1917 میلادی برای نخستین بار آمریکا علیه دولت آلمان اعلان جنگ کرد .

به کار گیری کامیکازه ها:

در چنین روزی در سال 1945 میلادی برای نخستین بار ژاپن نیروهای ضربتی خود را با نام کامیکازه به کا رگرفت . این خلبانان  ماهر به همراه هواپیماهای جنگی شان  ، خود را به کشتی های متفقین می کوبیدند و خسارات کلانی را از این جهت به آنان وارد می ساختند  . گفته می شود این نخستین بار بود که نیر وهای جنگی برای اهداف سرزمینی خود دست به انجام فعالیت های انتحاری می زدند . 
 
تولد الکساندر مویر :
در چنین روزی در سال 1830 میلادی الکساندر مویر شاعر مشهور اسکاتلندی به دنیا آمد .«بر گ افرا برای همیشه »    عنوان مهمترین اثر ادبی اوست .

تولد ارنست مندل :
در چنین روزی در سال 1923 میلادی ارنست مندل فیلسوف و اقتصاد دان مشهور بلژیکی دیده به جهان گشود .

قتل عام هارلم :
در چنین روزی در سال  1585 میلادی و در میانه  جنگهای داخلی  هلند  ، شهر تاریخی هارلم ، در دست اسپانیاییها قرار گرفت . در این میان فیلیلپ دوم دستور کشتار سکنه شهر را که غالب آنها استقلال طلب بودند صادر کرد و در پایان این ماجرا سربازان اسیپانیایی پس از به خاک و خون کشیدن شهر هارلم بیش از شش هزار نفر از اهالی این شهر از دم تیغ گذراندند . 
 
اعدام دانتون:

در چنین روزی در سال  1794 "دانتون "یکی از بزرگترین سرداران انقلاب کبیر فرانسه  اعدام شد .وی را یکی از برجسته ترین رهبران  انقلاب فرانسه دانسته اند که مدتی نیز رهبر حزب اعتدالیون دراین کشور بود . دانتون  پس از سقوط نظام سلطنتی بعنوان وزیر عدلیه انتخاب شد.  دانتون پس از اعدامهای دسته جمعی افراد  ضد انقلاب در ماه سپتامبر سال1792    ،  به مخالفت با افراطیون از جمله ژیراندیستها، هربرتیستها و روبسپیر برخاست و در همین طریق نیز اعدام گردید .  

روز در ختکاری در کره جنوبی :
همه ساله چین روزی به عنوان روز در ختکاری در کره جنوبی گرامی داشته می شود .
 

58/01/16

گزارش مطبوعات از آخرین وضعیت گنبدكاووس ؛ كیهان : وضع شهر گنبد عادی است . مغازه های گنبد امروز فعالیت خود را از سر گرفتند ، اما مدارس همچنان تعطیل است . آمار رسمی تلفات درگیری گنبد هفتاد كشته و 170 مجروح می باشد . كانون فرهنگی - سیاسی خلق تركمن نامهای سیصد تن را كه به ادعای آنها در شهربانی و پادگان شهر نگهداری می شوند ، اعلام كرد .

 اطلاعات : دویست تن از دستگیرشدگان دو طرف در گنبد آزاد شدند . شورای موقت متشكل از نمایندگان طبقات مختلف برای اداره امور شهر تشكیل می شوند .

آخرین وضعیت مناطق تركمن صحرا ، كردستان و خوزستان از نظر وزیر كشور : در گنبد آتش بس برقرار شده و دیروز و امروز مبادله زندانیان طرفین ادامه داشته است . در كردستان آرامش كامل برقرار شده و دولت كوشش می كند ضمن حفظ حقوق حقه هم میهنان كرد ، آرامش را با جدیت و قاطعیت تمام حفظ كند . در خوزستان هم اكنون توطئه گران مشغولند و می خواهند حوادثی نظیر آنچه در كردستان و گنبد صورت گرفت ، در آن به وجود بیاورند .

افشاگری درباره عوامل دست اندركار ایجاد بحران در خوزستان : آیت الله كرمی ( یكی از روحانیان خوزستان ) : افرادی كه حدود ده تا دوازده سال پیش از ایران گریخته اند ، در چند كشور عربی آموزش دیده اند و به ایران بازگشته اند . این افراد در منطقه دست به تحریكات تجزیه طلبانه می زنند .

پیام سازمان مجاهدین خلق به ملت ایران و رهبر انقلاب به مناسبت برگزاری رفراندوم و تاسیس جمهوری اسلامی : صرف نظر از نتیجه مطلوب رفراندوم ، نقش شركت آزادانه مردم در این نظرخواهی نیز ارزنده و فراموش نشدنی است . امّا بدون تغییرات بنیادی در كل نظام موجود ، امپریالیسم آمریكا هیچ نیازی به كودتای ضدانقلابی و این گونه توطئه گریهای آشكار ندارد .

 اعلام موجودیت و مواضع سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی در گردهمایی در دانشگاه تهران ؛ سخنگوی سازمان : طرح شعارهای به ظاهر زیبا ولی غیرعملی و خطرناك همچون انحلال ارتش و ایجاد ارتش خلقی را به غایت انحرافی و فرصت طلبانه می دانیم . بانیان چنین شعارهایی افراد و گروههایی هستند كه در مسائل كردستان و تركمن صحرا دست داشته و دارند . به نظر ما سیستم حاكم بر ارتش طاغوتی باید در جهت حاكمیت روابط اسلامی بر آن تغییر داده شود .

قطعنامه پایانی گردهمایی : هدف سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی پاسداری و گسترش انقلاب اسلامی و مبارزه در ابعاد سیاسی و نظامی برای تحقق آن است.

سخنرانی ابوالحسن بنی صدر ( از اعضای شورای انقلاب ) در این گردهمایی درباره اوضاع و احوال كشور و برشمردن دوازده علت برای حوادث سنندج و شانزده علت برای درگیریهای تركمن صحرا .

مصاحبه مطبوعاتی امیر انتظام ( معاون نخست وزیر و سخنگوی دولت ) درباره خریدهای تسلیحاتی ایران و مستشاران خارجی : قرارداد خرید آواكس لغو شد . چهل هزار آمریكایی از ایران رفته اند . در حال حاضر فقط 900 عضو سفارت و 40 مشاور نظامی در ایران هستند كه در صورت لزوم از كمكهای آنها استفاده می كنیم .

سرنوشت قراردادهای تسلیحاتی ایران و رسانه های خارجی ؛ رادیو لندن : مقامهای ایرانی مایلند به جای سلاحهای سفارش داده شده رژیم پیشین ، لوازم و وسایل صنعتی و كشاورزی خریداری كنند . دولت پیشین ایران پیش از 1300 تانك به انگلستان سفارش داده بود . خبرگزاری فرانسه : انگلیس باید در جستجوی مشتریان دیگری برای تانكهای خود باشد . جنبش عدم تعهد و ایران ؛ وزیر خارجه سری لانكا و رئیس جنبش عدم تعهد در تهران گفت : جای ایران در جنبش عدم تعهد خالی است . كریم سنجابی وزیر خارجه : ما موضوع شركت در گروه كشورهای غیرمتعهد را مطالعه خواهیم كرد . نیویورك تایمز : از دست دادن پایگاههای جاسوسی ایران ممكن است جیمی كارتر را وادار به سفارش ساخت نوعی هواپیمای جاسوسی یو - 2 مخصوص پرواز در ارتفاعات زیاد كند تا بتواند در مورد آزمایشهای موشكی در خاك شوروی اطلاعات به دست آورد . گزارش آسوشیتدپرس : درخواست تركیه از آمریكا مبنی بر توجه بیشتر به موقعیت وخیم خاورمیانه پس از انقلاب ایران و فروپاشی سنتو ؛ تقاضای كمك مالی آنكارا از واشنگتن برای حل مشكلات آن كشور و كمك 250 میلیون دلاری عربستان به تركیه .

صدام حسین اعلام كرد فرمانروایان عربی كه از سادات حمایت كنند از خود او خائن ترند و تنها راه مقابله با آنها كشتن آنهاست و او حاضر است شخصاً چنین شخصی را با تیر بزند .

59/01/16

ابوالهول "از كمیته مركزی الفتح": جای بحث وجود ندارد كه جزایر سه گانه اشغال شده در زمان شاه مخلوع باید به حاكمیت عربی بازگردانده شود.

حاكم راس‌الخیمه، سه جزیره خلیج‌فارس ظرف نه سال آینده به اعراب مسترد مي‌شود.

63/01/16

اجلاس جنبش غیرمتعهدها – درخواست ایران برای محكومیت عراق جهت استفاده از سلاح شیمیایی.

65/01/16

سفر بوش معاون رئیس جمهور امریكا به كشورهای عربستان سعودی – بحرین – عمان و یمن شمالی

محكومیت عراق به علت كاربرد سلاحهای شیمیایی توسط ایتالیا

امریكا خواستار ثبات در بازار نفت شد.

67/01/16

محكوم شدن بمباران شیمیایی حلبچه توسط چین، هلند، آلمان شرقی، استرالیا در كنفرانس خلع سلاح ژنو

 

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo