شهید آوینی
 
گوگل در رقابت با یاهو و مایكروسافت ، با میل باكس دوگیگابایتی

در حالی كه به نظر مي‌رسید كه رقابت سه شركت عظیم اینترنتی "گوگل"، "یاهو" و "مایكروسافت" به زمینه‌هایی نظیر ارائه مرورگرهای اینترنتی، موتورهای جستجو و نرم‌افزارهای جستجوگر دسك‌تاپ كشیده شده، جبهه جدیدی در زمینه حجم صندوق پست الكترونیك رایگان ارائه شده از سوی خدمات ایمیل این شركتها، در حال گشوده شدن است.

تا اندكی پیش. دو شركت "یاهو" و "مایكروسافت" با تسلط كامل بر خدمات ایمیل رایگان و بدون احساس خطر از سوی هیچ رقیب جدی، صدها میلیون كاربر را به سوی خدمات ایمیل رایگان خود جلب كرده بودند. اما شركت "گوگل" دارای قدرتمندترین موتور جستجوی جهان. در ماه آوریل سال ‪ ۲۰۰۴‬در اقدامی شگفت‌انگیز. از ارائه خدمات پست الكترونیكی رایگان "جي‌میل" خود با گنجایش میل باكس باور نكردنی یك گیگابایت خبر داد و جنگی نوین را میان این سه شركت رقم زد.

زمانی كه "گوگل" اعلام كرد كاربران خدمات رایگان "جي‌میل" دارای یك گیگابایت گنجایش در میل باكس خود خواهند بود، ظرفیت میل باكس كاربران خدمات ایمیل رایگان "یاهو" تنها ‪ ۴‬مگابایت و ظرفیت میل باكس خدمات ایمیل رایگان "هات میل" شركت مایكروسافت تنها ‪ ۲‬دو مگابایت بود.

بلافاصله پس از انتشار خبر فوق از سوی شركت گوگل در آوریل سال ‪،۲۰۰۴‬ شركت "یاهو" نیز اعلام كرد كه در همان سال ظرفیت ذخیره اطلاعات در صندوق خدمات پست الكترونیك رایگان كاربران خود را از چهار مگابایت به صد مگابایت افزایش خواهد داد.

"یاهو" روز ‪ ۱۵‬ژوئن سال ‪ ۲۰۰۴‬وعده خود را عملی كرد و گنجایش صندوق پست الكترونیكی رایگان كاربران خود را با ‪ ۲۵‬برابر افزایش، از چهار مگابایت به صد مگابایت رساند.

شركت "یاهو" همچنین در اقدامی دیگر، ده‌ها میلیون آدرس ایمیل را كه سالها توسط كاربران آنها بدون استفاده رها شده‌بودند، حذف كرد تا كاربران جدید بتوانند آن آدرسها را برای خود ثبت كنند.

روز ‪ ۲۶‬ماه ژوئن سال ‪ ۲۰۰۴‬یعنی تنها ‪ ۱۱‬روز پس از اقدام شركت "یاهو"، شركت "مایكروسافت" نیز تسلیم شد و در بیانیه‌ای اعلام كرد كه در آینده نزدیك گنجایش صندوق پست الكترونیك خدمات رایگان و پولی ایمیل خود موسوم به "هات‌میل" را افرایش خواهد داد.

مایكروسافت، از ماه ژوییه همان سال گنجایش "میل باكس" كاربران آمریكایی خدمات ایمیل رایگان "هات‌میل" خود از دو مگابایت به ‪ ۲۵۰‬مگابایت افرایش داد و كاربران خدمات پولی "هات‌میل" نیز از دو گیگابایت گنجایش برخوردار شدند.

اما این پایان ماجرا نبود و چند ماه بعد، شركت "یاهو" نیز گنجایش میل باكس خدمات ایمیل رایگان خود را به ‪ ۲۵۰‬مگابایت و گنجایش میل باكس خدمات ایمیل پولی خود را به دو گیگابایت رساند.

در حالی كه به نظر مي‌رسید جنگ میان "گوگل"، "مایكروسافت" و "یاهو" دست كم در این زمینه اندكی فروكش كرده، شركت "گوگل" روز چهارشنبه در اقدامی جنجالی اعلام كرد كه به زودی گنجایش صندوق پست الكترونیكی رایگان خود را دو برابر كرده و به دو گیگابایت خواهد رساند.

مسوولان "گوگل" اعلام كردند كه افزایش گنجایش میل باكس خدمات ایمیل رایگان این شركت به دو گیگابایت، پایان روند صعودی افزایش حجم صندوق پست الكترونیك "گوگل" نبوده و این روند همچنان ادامه خواهد داشت.

در حال حاضر كاربران خدمات ایمیل گوگل دارای یك گیگابایت گنجایش در صندوق پست الكترونیك خود هستند و "جورجز هریك" یكی از مدیران گوگل اعلام كرد هم‌اكنون تنها در صد بسیار اندكی از كاربران ایمیل گوگل، از تمامی یك گیگابایت ظرفیت میل باكسشان استفاده كرده‌اند.

خدمات پست الكترونیك "جي‌میل" شركت "گوگل" هنوز به صورت آزمایشی اداره مي‌شود و شركت "گوگل" تاكنون اعلام نكرده كه چند نفر در جهان مشترك این خدمات هستند.

شركت "یاهو" به عنوان ارائه‌كننده یكی از محبوب‌ترین خدمات ایمیل در جهان نیز هفته گذشته اعلام كرد كه ظرفیت صندوق پست الكترونیك خدمات ایمیل رایگان خود را از ‪ ۲۵۰‬مگابایت كنونی، به یك گیگابایت افزایش خواهد داد.

خدمات ایمیل پولی "یاهو" نیز هم‌اكنون در ‪ ۱۵‬زبان مختلف، صندوق پستی با گنجایش ‪ ۲‬گیگابایت برای كاربران ارائه مي‌كند كه مشتركان مي‌توانند با پرداخت ماهیانه ‪ ۲۰‬دلار، از آن بهره‌مند شوند.

شركت "مایكروسافت" نیز كه به نظر مي‌رسد در زمینه كیفیت خدمات ایمیل خود از رقبای اصلی یعنی یاهو و گوگل عقب مانده، هم‌اكنون برای كاربران خدمات پست الكترونیك رایگان "هات‌میل" خود در آمریكا و چند كشور دیگر، ‪۲۵۰‬ مگابایت گنجایش و برای كاربران ساكن در بقیه كشورها تنها دو مگابایت گنجایش فراهم كرده‌است.

خدمات ایمیل پولی مایكروسافت نیز همانند "یاهو"، ‪ ۲‬گیگابایت گنجایش را با بهای سالیانه ‪ ۲۰‬دلار، برای كاربران فراهم مي‌كند.

در حالی كه در زمانی نه چندان دور، كاربران تنها از پست الكترونیك برای ارسال متن و یا عكسهای دارای حجم اندك استفاده مي‌كردند، اما با بهبود چشمگیر كمیت و كیفیت ارائه شده از سوی شركتهای اراده‌دهنده خدمات ایمیل، هم‌اكنون كاربران مي‌توانند هر نوع فایل حجیم از قبیل تصاویر ویدئویی را از طریق ایمیل ارسال و دریافت كنند و حتی با دست یابی رایگان به میل باكسهای گیگابایتی، بخشی از اطلاعات مهم خود را از هارد دیسك رایانه به میل باكس منتقل كرده و در آنجا نگهداری كنند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo