شهید آوینی

 

روسها ، فیلم ایرانی بچه‌های آسمان را تحسین كردند

فیلم سینمایی "بچه‌های آسمان "ساخته "مجید مجیدی" كه در نخستین روز هفته فیلم ایران در مسكو به نمایش در آمد با استقبال گرم هنردوستان روبرو شد.

در بین تماشاگران حاضر در سالن نمایش‌دهنده ، شخصیت‌های فرهنگی و ادبی روسیه و نیز كشورهای دیگر از جمله ایران ،تاجیكستان و افغانستان حضور داشتند.

در فیلم "بچه‌های آسمان" پاكترین احساسات كودكانه یك برادر و خواهر و نحوه برخورد آنها با مسایل مالی خانواده به شكل زیبایی به تصویر كشیده شده است . علی نوجوان نه ساله كفش كهنه خود را پس از تعمیر در كفاشی در راه بازگشت به خانه گم می‌كند و مجبور به استفاده مشترك از كفش كتانی كهنه خود با خواهرش می‌شود. این مساله باعث رنج وی می‌شود ولی ترجیح می‌دهد كه با هماهنگی خواهر خود،بار اضافی بر دوش والدین نگذارد. وی تنها راه حل این مساله را شركت در یك مسابقه دو طولانی بین دانش آموزان مدارس كه یك جفت كفش كتانی جایزه سوم آن بود ، دید. با وجود اراده وی برای بدست آوردن این جایزه و اهدای آن به خواهر خود، علی در بین صدها شركت‌كننده قهرمان می‌شود.

نكته جالب توجه اینكه بخشی از این فیلم به دلیل نقص فنی سه بار نمایش داده شد ولی با توجه به جذابیت فیلم بسیاری از تماشاگران ترجیح دادند آن را تا آخر تماشا كرده و از آن لذت ببرند.

"ماریا" و "سوتلانا" دو زن جوان روس در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با تحسین قهرمانان كم سن و سال فیلم از سطح درك آنها ابراز تعجب كردند. به نظر "ماریا" اگر این فیلم وضع واقعی كودكان ایرانی را آنطور كه رفتار می‌كنند بازگو كند می‌توان نتیجه گرفت كودكان ایرانی از درك و شعور بالایی برخوردارند و والدین آنها باید به خود ببالند. "سوتلانا" نیز با انتقاد از فیلم‌های هالیوودی گفت : برخلاف فیلم‌های آمریكایی ،فیلم ایرانی به انسان آرامش می‌دهد. "ویتالی" یك دانشجوی روس از سینمای ایران به عنوان یك سینمای در حال شكوفایی یاد كرد و برگزاری هفته فیلم ایرانی را فرصت خوبی برای آشنایی با فرهنگ و وضع مردم در جمهوری اسلامی ایران خواند. وی ، مجیدی را یك كارگردان توانا خواند كه با كمترین امكانات ، فیلم زیبایی را ساخته و به جهان سینما تقدیم كرده است . پس از پایان فیلم دهها تماشاچی مشتاق دور مجیدی حلقه زده و از وی امضا می گرفتند.

در این هفته علاوه بر بچه‌های آسمان فیلم‌های "رنگ خدا" ، "باران" ، "پدر" و "خدا می‌آید" در مسكو و سنت پطرزبورگ در پرده سینما نمایش داده خواهد شد.

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo