خاتمی: "ملاصدرای زنده" نام شایسته علامه آشتیانی بود

 

سید محمد خاتمی رییس جمهوری در پیام تسلیتی به مناسبت درگذشت فیلسوف پر آوازه ایران استاد سید جلال‌الدین آشتیانی تاكید كرد: بزرگانی از دنیای فلسفه غرب او را تا بدان حد بزرگ یافتند كه نام "ملاصدرای زنده" را شایسته وی دانستند.

به گزارش خبرگزاری فارس متن پیام تسلیت رئیس جمهوری به ی شرح است:
«بسم الله الرحمان الرحیم
رحلت تاسف بار دانشمند فرزانه و فیلسوف پرآوازه ایران، استاد سید جلال‌الدین آشتیانی را به همه فرهیختگان، اندیشمندان، دانشگاهیان و حوزویان كشور تسلیت می‌گویم.
نام آن زنده یاد مایه افتخار ایران در جهان اندیشه و گواه حیات و غنای فلسفه و عرفان ی زادبوم بود.
او با تالیفات، تصحیحات، تعلیقات وشروح ماندگار فلسفی و عرفانی خویش نشان داد كه ی میراث اسلامی وایرانی نه تنها به پایان نرسیده است، بلكه توان نوزایی نیز دارد. راهی كه آن عارف وارسته در گفت وگوهای دانشورانه میان شرق وغرب پیموده چشم اندازهای روشنی از فهم نوین در باب قدیم و جدید گشود. بی‌سبب نبود كه بزرگانی از دنیای فلسفه غرب او را تا بدان حد بزرگ یافتند كه نام "ملاصدرای زنده" را شایسته وی دانستند.
علاوه بر آثار علمی بسیار، باید مناعت و قناعت و حكمت را از جمله سرمایه‌های بی‌زوال هشتاد سال عمر پربركت و چهل سال تدریس بی‌وقفه او در دانشگاه و حوزه به شمار آورد.
دانش گسترده، دیده باز، سینه گشاده و سلوك بی‌نظیر استاد سید جلال‌الدین آشتیانی توانست از ی عالم مسلمان، استادی جامع و نافذ بسازد كه تربیت یافتگانی معتبر و موثر در دانشگاه‌ها و مراكز علمی و پژوهشی ایران و جهان ثمره آن است.
بی‌شك فقدان او برای دانشگاه فرودسی و حوزه علمیه مشهد، همه اصحاب دانش و فرهنگ ایران و تمامی دوستداران علم و اندیشه درجهان، ضایعه‌ای بزرگ است.
من ی ضایعه را به همه آنان مجدداً تسلیت می‌گویم و از خداوند متعال برای آن فقید سعید علو درجات و برای همراهان و همفكران، دوستان و شاگردان، خاندان و بازماندگانش توفیق تداوم بینش علمی، منش اخلاقی و روش زندگی او را مسالت دارم.»
استاد آشتیانی فیلسوف بزرگ و حكیم متاله الهی پس از گذراندن دوره بیماری طولانی روز چهارشنبه در سن هشتاد سالگی در شهر مشهد مقدس دار فانی را وداع گفت.
ایشان از بازماندگان بزرگ حكمت صدرایی در ایران محسوب می‌شد كه آثار منحصر به فردی را در زمینه حكمت و عرفان خلق كرده بود.
 

Logo
https://old.aviny.com/News/84/01/06/10.aspx?&mode=print