شهید آوینی

 

زندگینامه شهید عبد العزیز رنتیسی در یک نگاه

"عبدالعزیز رنتیسی "۵۷ ساله که پس از شهادت شیخ «احمد یاسین » رهبرى حرکت مقاومت اسلامی فلسطین (حماس ) را در نوار غزه به عهده گرفته بود، شنبه شب موردحمله بالگردهاى رژیم صهیونیستی قرارگرفت وبه شهادت رسید.

رنتیسی روز۲۳ ماه اکتبر۱۹۴۷ میلادى ۳۰ ( مهر۱۳۲۶ خورشیدى ) در نزدیکی شهر «یافا» متولد شد. در سال۱۹۴۸ میلادى با اشغال این منطقه و در حالی که تنها شش ماهه بود،پدر و مادرش ناگزیر شدند همراه وى و۹ برادر و دو خواهرش به اردوگاه "خان یونس " در جنوب نوار غزه کوچ کنند. رنتیسی در شش سالگی وارد مدرسه ابتدایی شد اما فقر و تنگناى شدید مالی وى را وادار کرد تا براى کمک به خانواده به دست فروشی روى آورد. با این همه در شمار دانش آموزان ممتاز بود. او پس از پایان دوران دبیرستان در نوار غزه در سال۱۹۶۵ میلادى براى تحصیل در رشته پزشکی راهی شهر اسکندریه مصر شد و در سال۱۹۷۶ میلادى با رتبه بالا از دانشگاه این شهر فارغ التحصیل شد.

این مسوول حماس سپس به نوار غزه بازگشت و از آن زمان به بعد در کنار مسوولیت هاى سیاسی و اجتماعی در زمینه درمان بیماران و مجروحان فلسطینی دربیمارستان هاى نوار غزه فعالیت می کرد وى در دانشگاه شهر غزه نیز تدریس می کرد. شهید رنتیسی در سالهاى ۱۹۸۳ تا۱۹۹۲ میلادى بارها بازداشت شد و آخرین بار در سال۱۹۹۷ از زندان رهایی یافت .
وى و شیخ « احمد یاسین » که روز دوشنبه سوم فروردین جارى به دست نظامیان صهیونیست به شهادت رسید، از پایه گذاران حرکت مقاومت اسلامی فلسطین (حماس ) در سال۱۹۸۷ میلادى بودند. درجریان تبعید بیش از۴۰۰ تن از مبارزان فلسطینی عضو حماس و جهاد اسلامی فلسطین در سال۱۹۹۲ میلادى به منطقه "مرج الزهور" در جنوب لبنان ، رنتیسی نیز در شمار تبعیدشدگان بود.

رنتیسی در خرداد ماه سال گذشته هدف حمله تروریستی رژیم صهیونیستی قرارگرفت اما به طور معجزه آسایی از این حادثه جان سالم بدر برد. آشنایی با زبان انگلیسی و شخصیت موثر وى در محافل سیاسی داخلی فلسطین ،ذهن باز و روشن ، حافظه قوى و برخورد قاطع با اقدام هاى رژیم صهیونیستی ، ازجمله ویژگی هاى رنتیسی بود. شهید رنتیسی یک روز پس از شهادت شیخ احمد یاسین رهبر حماس ، مسوولیت این جنبش در نوار غزه را به عهده گرفت و خود نیز شنبه شب به خیل شهیدان فلسطینی پیوست .

 

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo