فتوای جدید رایس درباره جمهوری اسلامی ایران
 

مشاور امنیت ملی رییس‌جمهور آمریكا گفت: پیشرفت روند دموكراسی در عراق بر مشروعیت روحانیون ایران تأثیر منفی خواهد گذاشت.

 

 كوندالیزا رایس، مشاور امنیت ملی جورج بوش، در گفت‌وگوی اختصاصی با «گلوبال ویوبونیت» در دفتر دونالد ریگان با بیان این مطلب افزود: آنچه كه این روزها در ایران اتفاق می‌افتد، قلع و قمعی است كه اقلیتی غیرمنتخب و انتصابی علیه خواست اكثریت انجام می‌دهند.


وی در پاسخ به سؤالی درباره اظهارنظر یكی از روشنفكران ایرانی مبنی بر اینكه یكی از نتایج ناخواسته و از پیش تعیین نشده نابودی رژیم صدام در عراق، پیشرفت آفاق دموكراسی در ایران است، گفت: بیشتر علمای دینی معتقدند كه حكومت دینی موجود در ایران، مطابق با الگوی مناسب و مورد نظر نیست، بنابراین اگر ما به عراقی‌ها كمك كنیم تا حكومتی غیردینی تشكیل دهند كه معترف به اهمیت اسلام بوده و دیگر اقلیت‌های دینی در انجام مناسك خود آزاد باشند، این مسأله بدون شك بر مسائل داخلی ایران و مشروعیت آن نیز تأثیر قابل توجهی خواهد گذاشت. این یكی از دلایلی است كه باعث نگرانی علمای دینی  ایران شده است، كما اینكه همین نگرانی، ما را هم واداشت تا ایران را از دخالت در امور داخلی عراق و تلاش برای ناامن كردن آن برحذر داریم. 

وی ادامه داد: متأسفانه آنچه اكنون در ایران روی می‌دهد، درواقع سركوب رویكردهای لیبرالیسم است كه نمایندگی اكثریت مردم را به عهده دارند.

 

به نوشته روزنامه «الشرق‌الاوسط» ـ چاپ لندن ـ رایس همچنین در این مصاحبه گفت: ما پس از حوادث 11 سپتامبر به پرویز مشرف (رییس‌جمهور پاكستان)‌ گفتیم كه راه خود را انتخاب كند و او نیز راه درست را برگزید.

 

 

Logo
https://old.aviny.com/News/82/12/09/04.aspx?&mode=print