شهید آوینی

 
روز شمار انقلاب

در هجدهم بهمن سال 1357 اتفاق افتاد : بختیار در شعار خشمگنانه مردم سراسر ایران اسلامی ؛ نوکر بی اختیار است . اما فکر می کند مرکز همه تحولات شده است در حالی که ملت ایران وی را به طنز تیز ی به تمسخر می گیرد ؛" بختیار بختیار منقل تو نگهدار" .اما امام خمینی ، زعیم عالیقدر و هوشیار ملت ایران پی در پی با فوج فوج دلباختگان و فداییان راه و منش خود دیدار می کند و با آنان با زبان روشن و قابل فهم همگان و بی تکلف و تصنع سخن می گوید و راه را برای روز های آینده روشن می کند .

* امام خمینی در مدرسه علوی تهران در جمع سیصد تن از قضات دادگستری و وکلا با تشریح خیانت های پنجاه ساله رژیم پهلوی تاکید کردند : ما پنجاه سال است که هیچ چیز آزاد نداشتیم . همه شما می دانید از آن وقتی که رضا شاه آمد تا الانی که من این جا نشسته ام ما غیر از این که -  حالا اخیرا شده است - ما هیچ چیز آزاد نداشتیم . نه مطبوعات آزاد داشتیم . نه یک دادگستری مستقل داشتیم ، نه یک کانون وکلای مستقل . همه اش آنها تصرف داشتند . نه یک دانشگاه داشتیم نه می توانستند جوانهای مارا تربیت صحیح  کنند  ...اینها ما را عقب نگه داشتند . فرهنگ ما یک فرهنگی است که بر می گرداند بچه های ما را به طرف عقب . یک باب مفصلی است این که راجع به فرهنگ ، اینها چه کردند ...لکن شما آقایان بدانید که اینها رفتند و یک مملکت خراب برای ما  گذاشتند . یک مملت که همه چیزش ریخته است . هر جا دست بگذارید فساد هست ...
 


ایشان همچنین در سخنرانی جداگانه ای برای عموم مردم با اشاره به استفاده های نامشروع رژیم فاسد از رسانه های گروهی ، تصریح کردند : دستگاههایی که در این مملکت بوده و هست که بایستی در خدمت مردم می بودند ولی رژیم غاصب و فاسد در گذشته از آنها در راه هدف های نا مشروع خود و گسترش فساد استفاده کرده است .  
امام خمینی همچنین در جمع  اهالی کردستان با تشریح نقشه های شیطانی استعمار گران در اختلاف شیعه و سنی خاطر نشان کردند : ما با هم یکی هستیم و ما جدا نیستیم . اختلاف ، اختلاف دو تا مذهب است ، این اختلاف نباید اسباب این معنا بشود که ما در اساس اسلام ( اختلاف کنیم ) . اسلام بالاتر از این معانی است که ما به واسطه اختلاف مسلکی از اسلام مثلا چه بکنیم . ما که می بینیم الان اسلام در معرض خطر است   بر همه ما لازم است که دست به دست هم بدهیم و از آن اشتباهاتی که در سابق بوده دست برداریم ، دست هایی را که مثل سابق ( می خواهند ) ما را از هم جدا کنند قطع کنیم.

* کارمندان وزارتخانه ها و سازمانها از نخست وزیر بازرگان حمایت کردند . کارمندان نخست وزیری  هم از از بازرگان پشتیبانی کردند . مردم شهر های مختلف کشور نیز با بر پایی تظاهرات  و راهپیمایی های مختلف از دولت مهندس بازرگان حمایت کردند . در تمام شهر ستانها به حمایت از تصمیم امام در مورد بازرگان راهپیمایی و تظاهرات برپا بود و لبه تیز حملات راهپیمایان فقط متوجه بختیار بود . 

* دولت انقلابی وزارتخانه ها را توسط کارمندان به دست می گیرد .

* خدمات شهر های اصفهان و شیراز را جوانان به عهده گرفتند .

* دکتر سنجابی رهبر جبهه ملی اعلام کرد : تبادل نظر میان   شاپور بختیار و رییس دولت موقت برای حل و فصل مسالمت آمیز مسایل فعلی ایران ادامه دارد.

* عده زیادی از افسران بازنشسته و اخراجی از ارتش وفاداری خود را نسبت به امام خمینی ابراز داشتند .
 

* شاه در یک مصاحبه با یکی از جراید اروپایی خود را فرمانده کل قوا و پادشاه خواند . ( شعارهای روز های انقلاب علاوه بر موضع گیری قاطع و کوبنده با جهت گیری خاص که در راستای منویات رهبری حضرت امام خمینی دارند و سازنده مردم عادی و گمنا مند اما جالب است بدانیم که برخی ازشعر وشعارها از سرزندگی و شوخ طبعی و طنز تلخ و تیز نیز برخودارند که درمجموع روانشناسی ویژه مردم ایران را می سازند . این تکه های عجیب وتکاندهنده ، بدون هیچ پیچ و تابی ، راست و روشن ضربه را وارد می سازند و بهترین پاسخ به شاهی است که با اشک و گریه فرا ر کرده و حالا در سوی دیگر از جهان خود را فرمانده کل قوا می خواند . پاسخ مردم کوچه و خیابان را بخوانیم :  " شاه رفته به مصر عربی برقصه // واق واق بکنه سادات برقصه // شاه رفته به مصر عربی برقصه // سادات بزنه فرح برقصه . "      

* انور سادات رییس جمهوری مصر از شاه خواست تا هواپیماهای مدرن اف 14 ایران را به مصر منتقل کنند . روز نامه واشنگتن پست نوشت: انور سادات رییس جمهور مصر به دولت آمریکا اطلاع داده است که حاضر است سلا حهای حساسی نظیر جنگنده های اف 14 را که آمریکا به ایران فروخته است به خاطر امنیت آنها به مصر انتقال دهد . وی این مطلب را در دیدار اخیر خود   با شاه ایران نیز در میان گذاشته است . مقام های آمریکایی در پاسخ اظهار نظر کرده اند که اگر جنگنده های اف 14 ایران به مصر منتقل شوند این عمل با واکنش اسراییل روبرو خواهد شد . این جنگنده ها مجهز به موشک های پیچیده فونیکس و سایر تجهیزات سری است که اگر این سلاح ها به دست شوروی بیفتد ، لطمه بزرگی به اسرار نظامی غرب وارد خواهد شد .
 

* وزارت فرهنگ وهنراسامی سانسور چیان را منتشر کرد .

* رادیو لندن : در حالی که قره باغی با عدم مداخله ارتش موافق است ، ژنرال های مهم تهدید می کنند .

* به دعوت جامعه روحانیت تهران انجام می گیرد : تدارک گسنرده برای راهپیمایی فردا . در  تمامی  شهرستانها نیز راهپمیایی صورت می گیرد .

* زاهدان به آتش و خون کشیده شد .

* اطلاعیه آیت الله طالقانی :  نامه های جعلی تهدید آمیز تحریکات عوامل رژیم سابق است .

* مطبوعات شوروی بازرگان را تایید کردند .

* ناظران در واشنگتن می گویند آمریکا هیچ گونه انتقادی از بازرگان نکرده است و لی آسو شیتد پرس خبر می دهد آمریکا روابط خود را با دولت بختیار ادامه می دهد .

* مجلس شورای  ملی تا زمان تقدیم لایحه بودجه سال 1358 کل کشور جلسه علنی نخواهد داشت . 44 نماینده مجلس استعفا کرده اند .
* پرواز هواپیما های مسافر بری به ایران قطع می شود .

* بر نامه های دولت بازرگان جمعه در دانشگاه تهران اعلام می شود .

* بیشتر وزرا  انتخاب شدند و تا روز شنبه احتمالا معرفی می شوند .

* نامه جضرت آیت الله العظمی گلپایگانی به حضرت آیت الله العظمی خمینی : ارتش باید به ملت ملحق شود .

* وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد که ار دشیر زاهدی هنوز نماینده  رسمی دولت ایران در آن کشور است ولی آمریکا دلیلی ندارد که در باره صحت گزار ش های مطبوعاتی ایران دایر بر این که زاهدی به وسیله دولت جدید برکنار شده است تردید داشته باشد .

* ده ها هزار نفر از اهالی کازرون و روستاهای تابعه پس  از اجتماع در میدان انقلاب این شهر راهپیمایی کردند و برای آزاد شدن دو افسر و یک در جه دار زندانی پادگان کازرون در مقابل این پادگان متحصن شدند .

* جامعه کارکنان وزارت امور خارجه در اطلاعیه و همچنین نامه ای به بازرگان ، رییس دولت موقت اعلام کردند : علیرغم بیانات احمد میر فندرسکی وزیر امور خارجه(دولت غیر قانونی بختیار) که ماموریت اردشیر زاهدی پایان یافته است ،  وی هنوز در پست غصبی خود باقی است و 12 تن دیپلمات های وطن خواه را به زور اسلحه مشتی ساواکی از سفارت اخراج کرده است .

* دولت آمریکا اعلام کرد که در قبال ایران موضع خود را تغییر نداده است و همچنان دولت بختیار را تایید می کند .

* ها د ینگ کارتر ، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا فاش کرد که ژنرال هایزر خاک ایران را ترک گفته است . بنا به اظهار وی هایزر ماموریت داشت در طول اقامت خود در ایران فرماندهان ارتش را از دست زدن به کودتا بازدارد و در باره روابط نظامی دو کشور و فروش اسلحه گفتگو کرده است و نیز در مورد حمایت آمریکا از قانون اساسی و دولت بختیار با آنان مشورت نماید و امید وار باشد که نظامیان ایران نیز از بختیار حمایت کنند. ژنرال هایزر پس از ورود به  واشنگتن به ملاقات کارتر رفت و جلسه ای با شرکت سایروس ونس وزیر امور خارجه ، هارولد براون وزیر دفاع تشکیل داد . 
 

منبع : خبرگزاری مهر

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo