شهید آوینی

 
بیانیه پایانی کنگره شهدای عرصه خبر
اولین کنگره شهدای عرصه خبر با تاکید بر رسالت خطیری که نهادهای فعال عرصه خبر رسانی در جمهوری اسلامی ایران به عهده دارند ، تنها راه ضمانت سلامت این راه را تکیه بر اصول بنیادین انقلاب اسلامی و وفاداری به ولایت فقیه می داند.

به گزارش گروه دفاع مقدس خبرگزاری مهر اولین کنگره شهدای عرصه خبر با صدور بیانیه ای به کار خود پایان داد. متن کامل بیانیه  به شرح زیر است :
 اولین کنگره شهدای عرصه خبر که در سالروز عملیات افتخار آفرین کربلای 5 و با گرامیداشت خاطره 244 شهید عرصه خبر و ارج نهادن به ایثارگری های 50 جانباز و 12 آزاده فعال در رسانه های خبری در تهران برگزار شد ، با تاکید بر رسالت خطیری که نهادهای فعال عرصه خبر رسانی در جمهوری اسلامی ایران به عهده دارند ، تنها راه ضمانت سلامت این راه را تکیه بر اصول بنیادین انقلاب اسلامی و وفاداری به ولایت فقیه می داند و مفاد بیانیه حاضر را مورد تایید قرار می دهد :

1 - شهدای عرصه خبر ، شهدای راه حریت و آگاهی بخشی و مبارزه با جهالت و عوام فریبی ، نقش بی نظیری در بیداری ، تقویت وحدت و یکپارچگی ملت و دفاع از استقلال کشور و حریم اعتقادات امت اسلام ایفا کرده اند ، نقشی که الهام بخش همه رهروان این راه پرمشقت و پرمسئولیت است تا حرمت آژادی بیان را با حفظ چارچوبهای ارزشی نظام اسلامی و رعایت حریم امنیت ملی و آرامش عمومی پاس دارند .

2 - کنگره با توجه به نقش رسانه های داخلی ، به خصوص خبرنگاران فعال در عرصه های دفاع مقدس که با انعکاس مجاهدتها و جانفشانیهای رزمندگان عزیز و اطلاع رسانی سریع و شفاف از جبهه ها و گزارش از روند جنگ ، خطوط مقدم جبهه را به عمق افکار عمومی پیوند زدند ، وحدت و یکپارچگی ملت مسلمان ایران را قوت بخشیدند و عملیات پیچیده روانی دشمن را برای شکستن استقامت ملت ناکام کردند ، از همه رسانه ها ، اعم از روزنامه ها ، صدا وسیما و خبرگزاری جمهوری اسلامی درخواست می کند که تجربیات ، خاطرات و آثار مربوط به این فعالیت را تدوین کنند .

همچنین ، از مراکز علمی و پژوهشی و پژوهشگران عرصه رسانه و ارتباطات در خواست می شود ، با مطالعات و پژوهشهای علمی خود ، تجربیات و یافته های این دوران را برای استفاده نسل جوان به صورت علمی و کاربردی عرضه کنند .

3 - سرعت تحولات و نو آوریها در دنیای ارتباطات و شتاب و تنوع خبررسانی در جهان امروز ایجاب می کند که مسئولان جمهوری اسلامی یا نگاه واقع بینانه وعنایت به چشم انداز بیست ساله کشور، مقام و مرتبه شایسته ای برای رسانه های خبری قائل شوند و با اختصاص بودجه و برنامه ریزی لازم ، قدرت رقابت رسانه داخلی را با رسانه های خارجی افزایش دهند .

4 - کنگره بر نقش رسانه های خبری ، به ویژه روزنامه نگاران و خبرنگاران در ایجاد وحدت ملی همدلی میان مردم ایران تاکید می کند و انتظار دارد همه خبرنگران با تقبیح منازعات بی حاصل و هیجانات کاذب ، استقبال از آرامش بخشی به فضای سیاسی کشور ، زمینه رقابت سالم و سازنده را فراهم  کنند .

5 - کنگره از نهادهای دولتی و حکومتی انتظار دارد با در نظر گرفتن نقش و جایگاه اطلاع رسانی در آگاه سازی جامعه ، جلب همکاری و مساعدت آنها ، ایجاد درک متقابل میان مردم و مسئولان و کمک به نظارت عمومی بر حسن اجرای امور کشور ، از برقراری نظام اطلاع رسانی مبتنی بر صداقت ، خیرخواهی ، شفافیت و ابهام زدایی استقبال و حمایت کنند ، و در مقابل انتقادات سازنده ، سعه صدر بیشتری نشان دهند و با خدمتگزاران کشور در این عرصه ، همکاری کنند .

6 - لزوم نوسازی ابزار و شیوه کار حرفه ای خبر متناسب با شرایط روز و نیاز مخاطبان به ویژه جوانان که بخش اعظم جامعه کنونی کشور را تشکیل می دهند ، ضرورت کار عملی و پژوهشی را در این زمینه گوشزد می کند ، بنابراین انتظار می رود که استادان و پژوهشگران در دانشگاهها و موسسات علمی به فعالیت های پژوهشی در زمینه مخاطب ، رسانه و پیام اهتمام ویژه بورزند و رسانه های خبری را در پیمودن راه درست به گونه ای علمی ، یار و یاور باشند .

7 - کنگره از همه هنرمندان به خصوص فیلمسازان ، کارگردانان ، نویسندگان و تهیه کنندگان درخواست می کند با توجه به فعالان عرصه خبری ، به تولید فیلم و مجموعه تلویزیونی و محصولات فرهنگی برای تجلیل از این قشر و بازتاب زحماتی که برای تولید خبر و آگاهی بخشی به جامعه متحمل می شوند ، بپردازند .

8 - از آغاز تهاجم نظامی آمریکا به عراق و اشغال آن تاکنون ، 20 خبرنگار که تعدادی از آنان هدف تیر مستقیم نیروهای آمریکایی قرار گرفته بودند کشته شده اند ، این در حالی است که آمریکا پیش از آغاز تهاجم به عراق ، ضرورت هماهنگی و کسب اجازه همه خبرنگارن از پنتاگون را شرط حضور در عراق اعلام کرده بود .

آمریکا هرجند نتوانست همانند تهاجم اول خود به عراق ، سانسور خبری شدید بر تحولات عراق و روند جنگ اعمال کند ، ولی کشته و ناپدید شدن 20 خبرنگار در عراق و عمدتا از کسانی که جنگ سالاران آمریکا از نحوه اطلاع رسانی آنان یا رسانه های متبوع آنان راضی نبودند ، نگرانی شدیدی ایجاد می کند .

کنگره ضمن محکوم کردن این گونه اقدامات ، خواستار تدابیر مجامع بین الملی برای اقدامات جدی در زمینه حفاظت از جان خبرنگاران در عرصه های جنگی است .

9 - مدت مدیدی است که برادر عزیزمان ، جاویدالاثر کاظم اخوان خبرنگار و عکاس خبرگزاری جمهوری اسلامی در اسارت رژیم صهیونیستی است و برخلاف همه قوانین متعارف و اصول انسانی ، بازماندگانش از سرنوشت وی بی اطلاعند .

کنگره از نهادهای مسئول به ویژه وزارتخانه های فرهنگ و ارشاد اسلامی و اموز خارجه خواستار پیگیری وضع این خبرنگار و آزاد سازی وی از چنگال صهیونیستها ست .

همچنین ، با تنظیم دادخواستی به سازمان ملل متحد و مجامع ذی صلاح بین المللی ، کنگره  در صدد تعقیب صنفی این موضوع برخواهد آمد .

 10 - فلسطین نماد مظلومیت یک ملت و درعین حال صحنه ظلم و بیداد ، جنایت ، قتل ، غارت ، اشغال و نژاد پرستی صهیونیسم است .

همزمان با تشدید اعمال جنایتکارانه در حق مردم فلسطین ، اقدامات ضد انسانی علیه خبرنگارن نیز شدت یافته است . تعداد خبرنگاران و کارکنان رسانه ها که هدف سلاح های صهیونیست ها قرار می گیرند و یا زندانی می شوند بیشتر شده است ، بطوریکه تا کنون 9 خبرنگار فلسطینی در طول انتفاضه دوم از جمله هانی عادل مدیر ارگان جنبش جهاد اسلامی به شهادت رسیده اند و 304 خبرنگار فلسطینی زخمی و 164 خبرنگار دیگر از جمله محمد ابو خضیر خبرنگار واحد مرکزی خبر در بیت المقدس از ادامه کار خبرنگار منع شده اند و در حال حاضر 5 خبرنگار فلسطینی از جمله دیب حورانی خبرنگار شبکه المنار و نیز خالد صبار نه خبرنگار واحد مرکزی خبر در کرانه باختری حدود یک سال است در زندان های مخوف رژیم صهیونیستی در اسارت بسر می برند . بنابراین از مجامع بین المللی به خصوص مجامع مطبوعاتی و رسانه ای درخواست می شود برای آزادی خبرنگار فلسطینی در بند و تامین امنیت دیگر خبرنگاران فعال در فلسطین اشغالی اقدام جدی معمول دارند .

11- اولین کنگره شهدای عرصه خبر در فضای حزن انگیز پس از زلزله بم برگزار شد . ضمن عرض تسلیت به مناسبت از دست دادن جمع کثیری از هموطنان عزیز ، یاد خبرنگاران به حق پیوسته در این حادثه ، از جمله مرحوم نبی الله دهقان خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی ، روزنامه جمهوری اسلامی و خبرنگار آزاد صدا وسیمای مرکز کرمان ، مرحوم کاظم ایران نژاد خبرنگار روزنامه  کیهان ، مرحوم محمد رهی نماینده روزنامه اطلاعات و دیگر همکاران مطبوعاتی را که اغلب به اتفاق چند تن از فرزندان و اعضای خانواده خود جان باخته اند . گرامی می داریم و از همه خبرنگاران و گزارشگرانی که با انعکاس عمق این فاجعه یاری و همدردی ملت بزرگ ایران را با بازماندگان این حادثه براگیختند و در تجلی یکی از بی نظیرترین نمونه های همبستگی ملی ، همیاری اجتماعی و عطوفت اسلامی در ایران ، کمک کردند ، تقدیر می کنیم و امیدواریم رسانه های خبری با استمرار اخبار مربوط به این واقعه دردناک ، ضمن کمک به هوشیاری عمومی در کاهش خسارت حوادث مشابه ، با اطلاع رسانی از روند سازندگی ، شدت آلام ملت مسلمان ایران را التیام بخشند .

 در پایان پیشنهاد می شود کنگره های بعدی شهدای عرصه خبر همه ساله در سالروز شهادت یکی از این شهدا و به میزبانی یکی از رسانه های خبری ادامه یابد تا دریچه های جدیدی در عرصه خبررسانی به برکت خون شهدا گشوده شود و استمرار یابد . امید است با همکاری همه رسانه های خبری دبیرخانه دائم کنگره شهدای عرصه خبر تشکیل شود .

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo