شهید آوینی

28 آذر سالروز حمله موشکی عراق به دزفول
دزفول ؛ شهر موشکها

 


نماد شهدای شهر دزفول

بچه‌هاي‌ جبهه‌، دزفول‌ را با نام‌ شهر بی‌ در و پیكرمی‌شناختند كه‌ این‌ كنایه‌ بود از موشك‌ باران‌ مكرر آن‌ توسط‌ دشمن‌بعثي‌؛ خصوصاً در اوایل‌ جنگ‌ كه‌ هیچ‌ حساب‌ و كتاب‌ خاصی‌نداشت‌، همه‌ي‌ شهر را می‌زدند. مد خل‌ و مخرج‌ و ابتدا و انتها نداشت‌؛همه‌ي‌ شهر مثل‌ هم‌ آسیب‌ دیده‌ بود.
« شهر موشک‌ها»، « شهر پاتك‌ها» و « شهر مقاومت‌» اسامی‌ دیگری‌ بود كه‌ رزمندگان روی‌ این‌ شهر گذاشته ‌بودند. شهری‌ كه‌ تا آن‌ زمان‌ زخم‌ دویست‌ موشك‌ و بیست‌ هزارگلوله‌‌ توپ‌ دشمن‌ را به‌ جان‌ خریده‌ بود و هم‌ چنان‌ بر پا و استواربود.
در سال‌هاي‌ دفاع‌ مقدس‌، نمازجمعه‌ باشكوه‌ دزفول‌ با حضوررزمندگان‌ اسلام‌ و پذیرایی‌ مردم‌ مقاوم‌ آن‌ دیار بعد از نمازجمعه‌ درایستگاه‌هاي‌ صلواتی‌، فراموش‌نشدني‌ است‌. كه‌ به‌ عنوان‌ شهر نمونه‌مقاومت‌ شناخته‌ شده‌ است‌.

مروری بر تاریخچه درفول

دزفول از شهرهای استان خوزستان در جنوب غربی ایران است که بر روی رودخانه دز واقع شده است. نام دزفول برگرفته از پل دژ مانند آن است.

مناطق اطراف دزفول در حدود 5000 سال زیستگاه مردم این نواحی بوده است.
مقبره های تاریخی بسیار زیادی از 1250 سال قبل از میلاد مسیح تا حدود 600 سال بعد از آن در این منطقه وجود دارند. آثار باستانی بسیار زیادی از کشفیات این منطقه بدست آمده که در موزه های شهر موجودند. مساجد و مقبره های بسیاری ار قرن های 15 تا 19 هجری در شهر وجود دارند. دزفول اولین مرکز تجاری شمال خوزستان است که از طریق آن با استان لرستان ارتباط تجاری برقرار بوده است. دزفول از نظر تولیدات کشاورزی ازجمله سبزیجات و صیفی جات مفام نسخت را در ایران در دست دارد. همچنین کارخانجات و کارگاههای پنبه ریسی زیادی را در خورد جای داده است. و هم اکنون صنایع کوچک و متوسط زیادی در این شهر به تولید مشغولند. دزفول بر شاهراه ارتباطی تهران - اهواز (مرکزاستان خوزستان) واقع است.


پل شهر دزفول

جاذبه جالب توجه شهر پل 410 متری (1345 فوت) و کمانی شکل آن است که عرض رودخانه دز را می پیماید. مورخین معتقدند که تاریخچه این پل به قرن چهارم بعد از میلاد مسیح برمی گردد و همچنین قسمت اعظم آن در قرون 15 و 16 بعد از میلاد بازسازی شده است. این پل از سه طاق تشکیل شده است که طاق وسط آن طول بیشتری دارد. این پل در گذشته به مثابه دروازه غربی شهر بوده و عبور مرور آن کنترل شده است. نکته قابل توجه در مورد این پل آن است که هنوز هم عبور و مرور روی آن انجام می شود و وسایل نقلیه از این پل جهت عظیمت به آن سمت رودخانه استفاده می کنند. آسیابهای آبی در زیر این پل جلوه با شکوه و دیدنی به آن بخشیده اند. شایان ذکر است که این پل قدیدمی ترین پلی است که وسایل نقلیه روی آن تردد دارند.

دزفول از شهرهایی است که نقش وسیعی در پیروزی انقلاب اسلامی ایران دارد.
همچنین دزفول در زمان جنگ تحمیلی عراق بر علیه ایران بارها مورد اصابت موشک های دشمن قرار گرفت و همچنین رشادت ها و از خودگذشتگی های این ملت غیور و همچنین اهداء شهدای فراوان این شهر موجب شد تا امام خمینی(ره) در مورد این شهر فرمودند : "دزفول دین خود را به اسلام ادا کرد".
ویرانی های ناشی از جنگ تحمیلی اکثرا در سال های بعد از ترمیم شده است ولی هنوز آثاری از آن دوره برجای مانده است. مقاومت های ملت غیور این مرز و بوم موجب تا دزفول در این دوره به شهر استقامت معروف گردد.

شهر قدیمی دزفول بر کنار رود دز آرمیده است. گرمای هوا در تا بستان گاهی تا 45 درجه هم می رسد و این گرما و رطوبت نسبتا زیاد هوا شرایط سختی را در تابستان برای ساکنین ایجاد می کند. آنها برای مقابله با این مشکل در بافت خانه ها و شهر خود راهکار های بسیار جالبی را ابداع کرده اند. یکی از این تدابیر ایجاد فضاهایی در خانه ها به اسم «شبستان » و « شوادان » است.
شبستان همان زیر زمین یا سرداب است که در سایر نواحی گرم و خشک بسیار متداول است. این شبستان ها گاهی تمامی سطح زیر طبقه همکف را در بر می کرفته است و سقف آن حدود یک متر از سطح حیاط بالاتر بوده و مابقی شبستان در زیر زمین قرار داشته است.
این اتاقها در ایام تابستان یا موقعی که هوا گرم بوده مورد استفاده قرار می گرفته، ولی در ایامی که حرارت بسیار طاقت فرسا بوده، اهل خانه به شوادان (شبادان) می رفتند. شوادان شامل اطاق یا اطاقهایی است که حدودا 6 الی 7 متر پایین تر از سطح حیاط است. درجه حرارت در این اتاقها در تمام طول سال تقریبا ثابت و برابر 25 درجه می باشد. مردم در طول جنگ از این شبستانها به عنوان پناهگاه استفاده می کردند.

در تاریخ 28 آذر 1361 این شهر زیبا مورد حملات شدید هوایی وموشکی بعثیان حاکم بر عراق قرار گرفت و بسیاری از مردمان این شهر شهید پرور که به شهر مقاومت معروف بود در خاک وخون غلطیدند.
 بیش از یکصد و پنجاه موشک به دزفول اصابت کرد و پس از این تاریخ به دلیل اصابت موشکهای فراوان  ، دزفول به « بلد الصواریخ» - شهر موشکها - معروف گردید.

هم اکنون وقتی دزفول را می بینی شهری که امروز اینقدر آرام و سرشار از زندگی است باور نمی کنی روزی بر اثر بمباران و موشکباران بعثیها در حال نابودی بوده است.

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo