امروز سالروز خاکسپاری پیکر مطهر شهید تندگویان است

25 آذر 1370 سالروز تشییع پیکر محمد جواد تندگویان وزیر نفت دولت شهید رجایی است. این وزیر بسیجی در 12 آبان 1359 در آبادان به اسارت نیروهای بعثی در امد و سرانجام در آذر 1370 پیکر پاکش به میهن اسلامی انتقال یافت.

حدود دو سال از پیروزی انقلاب اسلامی می گذشت. شهید رجایی به نخست وزیری انتخاب شده و در 20 شهریور 1359 كابینه خود را تشكیل داد. در اول مهر همان سال، یعنی پس از ده روز محمدجواد تندگویان را به عنوان وزیر نفت كابینه اش به مجلس معرفی كرد.مجلس شورای اسلامی پس از رای گیری با اكثریت موافق، وزارت تندگویان را تایید كرد و او رسما به عنوان وزیر نفت كارش را آغاز كرد.
این وزیر بسیجی در آبان 1359 در حین سرکشی به تاسیسات نفتی آبادان توسط نیروهای عراقی به اسارت درآمد و در دوران اسارت  توسط آنها به شهادت رسید وجنازه در آذر 1370 تحویل نیروهای ایرانی شد.
 25 آذرماه 1370 دانشگاه تهران مملو از جمعیت بود. همه آمده بودند، پیر و جوان، زن و مرد و كودك، با استواری و صلابت و عشق آمده بودند. آنها آمده بودند تا برای آخرین بار با جنازه شهید غریبشان وداع كنند، شهیدی كه یازده سال در غربت، در چنگال فرعونیان، روی آزادی را به خود ندید و تا امروز كسی از لحظه و چگونگی شهادتش خبردار نشد. هرچند كه شواهد بیانگر پایداری و مقاومت و حیات ایشان تا آزادی اسرا بوده است.
گفتنی است29 آذر هر سال سالروز بزرگداشت شهید تندگویان می باشد.

Logo
https://old.aviny.com/News/82/09/25/04.aspx?mode=print