شهید آوینی

 

 

امام زمان (عج) ازدیدگاه رهبرانقلاب:

 امید به آینده مهمترین اثرحیات بخش انتظار است

این عقیده مبارك براى شیعه ـ آن وقتى كه آن را درست فهمیده باشد و با آن درست رفتار بكند ـ یك منبع فیض و یك منبع نور است .

علاوه بر اینكه آحاد مردم مسلمان و معتقدان و شیعه، باید در قلب و در عمل خود، سعى كنند كه رابطه معنوى و فكرى را با آن بزرگوار حفظ بكنند و خود را به صورتى تربیت كنند و بار بیاورند كه امام معصوم ـ كه به اراده الهى و با علم الهى، محیط به همه حركات ما است ـ از آنها راضى باشد; خود این عقیده نیز آثار و خصوصیاتى دارد كه این خصوصیات براى همه ملت ها و براى ملت مسلمان ما، حیات بخش است و عمده این خصوصیات و آثار هم، عبارت است از «امید به آینده‏» .
امروز هر فرد شیعه، مى‏داند كه در یك آینده‏اى ـ آن آینده، ممكن است ‏خیلى نزدیك باشد، ممكن است دور دست‏ باشد، به هر حال قطعى است ـ این بساط ظلم و بى عدالتى و زورگویى، كه امروز در دنیا هست، برچیده خواهد شد. مى‏داند كه این وضعى كه مستكبران در دنیا به وجود آورده‏اند ـ كه هر كسى حرف حقى بزند و راه حقى را دنبال كند، از طرف آنها مورد فشار قرار مى‏گیرد و اراده فاسد خودشان را بر ملت‏ها تحمیل مى‏كنند ـ یك روزى از بین خواهد رفت و گردن كشان، طاغیان، یاغیان و قدرت‏هاى زورگوى عالم، ناگزیر خواهند شد كه در مقابل حق، تسلیم بشوند یا از سر راه حركت ‏حق، برداشته بشوند هر فرد مسلمان ـ به خصوص هر فرد شیعه ـ این را مى‏ داند و به آن یقین دارد.
این خیلى امید بخش است. این موجب مى‏شود كه هر انسان خیرخواه و مصلح و علاقه‏ مند به صلاح، كار و تلاش و مجاهدت خود را در راه صلاح، با امید به آینده انجام بدهد. ببینید این عقیده چقدر ارزشمند، داراى تاثیر و حیات بخش است. (1)
احساسات بسیار خوب است. عواطف پشتوانه بسیارى از اعمال نیكوى انسان‏ ها است. ایمان و عقیده قلبى، به وجود این منجى عظیم عالم، شفابخش بسیارى از بیمارى ‏ها و دردهاى معنوى و روحى و اجتماعى است. (2)
مردم ما، ولى الله اعظم و جانشین خدا در زمین و بقیه اهل بیت پیامبر را، با نام و خصوصیات مى‏ شناسند; از لحاظ عاطفى و فكرى با او ارتباط برقرار مى‏كنند; به او مى‏ گویند; به او شكوه مى‏ برند; از او مى ‏خواهند و آن دوران آرمانى (دوران حاكمیت ارزش ‏هاى والاى الهى بر زندگى بشر) را انتظار مى‏ برند. این انتظار داراى ارزش زیادى است. این انتظار به معناى آن است كه وجود ظلم و ستم در عالم، چشمه امید را از دل ‏هاى منتظران نمى ‏زداید و خاموش نمى‏كند. اگر این نقطه امید در زندگى جمعیتى نباشد، چاره‏ اى ندارد جز این‏ كه به آینده بشریت، بدبین باشد. (3)
قبل از ظهور مهدى موعود (عج)، در میدان ‏هاى مجاهدت، انسان ‏هاى پاك امتحان مى‏شوند. در كوره‏ هاى آزمایش وارد مى‏شوند و سربلند بیرون مى‏آیند و جهان به دوران آرمانى و هدفى مهدى موعود ـ ارواحنا فداه ـ روز به روز نزدیك تر مى‏شود. این، آن امید بزرگ است. (4)
انتظار و امید، به انسان جرات اقدام و حركت و نیرو مى‏ بخشد و شیعیان و پیروان آن حضرت، باید كسب آمادگى معنوى، روحى و ایمانى را جزو وظایف خود بدانند و سرمایه عظیم امید، ایمان و نورانیت را در خود ایجاد كنند تا در حركت جهانى امام زمان (عج)، در ردیف نزدیكان (خواص)، یاران و همكاران آن حضرت قرار گیرند. (5)

 وجود مهدی (عج) منشا همه برکات است

 امام بزرگوار و عزیز و معصوم و قطب عالم امكان و ملجا همه خلایق، اگرچه غایب است و ظهور نكرده; اما حضور دارد. مگر مى ‏شود حضور نداشته باشد؟ مؤمن، این حضور را در دل خود و با وجود و حواس خویش، حس مى‏كند.

 آن مردمى كه مى‏ نشینند، راز و نیاز مى‏كنند، دعاى «ندبه‏» را با توجه مى‏ خوانند، زیارت «آل یاسین‏» را زمزمه مى‏كنند و مى‏ نالند; مى ‏فهمند چه مى ‏گویند. آنها حضور این بزرگوار را حس مى‏ كنند، لو هنوز ظاهر نشده و غایب است. غیبت او، به احساس حضورش ضررى نمى ‏زند. ظهور نكرده است; اما هم در دل‏ ها و هم در متن زندگى ملت‏ حضور دارد. مگر مى ‏شود حضور نداشته باشد؟
شیعه خوب، كسى است كه این حضور را حس كند و خود را در حضور او احساس نماید. این ، به انسان امید و نشاط مى‏بخشد. (1)
یكى از آن خورشیدهاى فروزان، به فضل و كمك پروردگار و به اراده الهى، امروز در زمان ما به عنوان «بقیة الله فى ارضه‏» ، به عنوان «حجة الله على عباده‏» ، به عنوان «صاحب زمان‏» و «ولى مطلق الهى‏» در روى زمین وجود دارد. بركات وجود او، انوار ساطعه از وجود او، امروز هم به بشر مى‏رسد» . (2)
امروز وجود مقدس حضرت حجت ـ ارواحنا فداه ـ در میان انسان‏ هاى روى زمین، منبع بركت، منبع علم، منبع درخشندگى، زیبایى و همه خیرات است .
چشم‏ هاى ناقابل و تیره ما، آن چهره ملكوتى را از نزدیك نمى‏ بیند; اما او مثل خورشیدى درخشان است. با دل‏ ها مرتبط و با روح ‏ها و باطن ‏ها متصل است و براى انسانى كه داراى معرفت‏ باشد، موهبتى از این برتر نیست كه احساس كند، ولى خدا، امام بر حق، عبد صالح، بنده برگزیده، در میان همه بندگان عالم و مخاطب به خطاب خلافت الهى در زمین، با او و در كنار او است. او را مى‏بیند و با او مرتبط است. (3)
این بزرگوار، در فضاى ذهنى و معنوى جامعه ما، حضور دارد و جوانان مؤمن و با اخلاص نیز با آن حضرت، قلبا در ارتباط هستند. این ارتباط، به معناى حقیقى كلمه، دو جانبه است و در حالات برجسته شور و محبت و احساس و عواطفى كه ملت ایران، نسبت‏ به این بزرگوار دارند، این ارتباط طرفینى است. (4)
امام معصوم و بازمانده عترت پیغمبر و اهل‏ بیت علیهم السلام، در طول این زمان هاى اخیر، در میان جوامع بشرى بوده است; امروز هم در میان ما است. (5)
ارتباط قلبى و معنوى بین آحاد مردم و امام زمان (عج)، امید و انتظار را به طور دائم در دل آنها زنده نگه مى‏دارد و این خود، یكى از پر بركت‏ ترین حالات انسانى است. (6)
اهل معنا و باطن، در توسلات معنوى خود، این بزرگوار را مورد توجه و نظر دائمى قرار مى‏دهند و به آن حضرت توسل مى‏ جویند و توجه مى‏كنند. نفس پیوند قلبى و تذكر و توجه روحى به آن مظهر رحمت و قدرت و عدل حق تعالى، انسان را عروج و رشد مى‏دهد و وسیله پیشرفت انسان را ـ روحا و معنا ـ فراهم مى ‏كند.
این، یك میدان وسیعى است. هر كسى در باطن و قلب و دل و جان خود، با این بزرگوار مرتبط باشد، بهره خودش را خواهد برد. البته، توجه به كانون نور، باید توجه حقیقى باشد.
لقلقه زبان در این زمینه، تاثیر چندانى ندارد. اگر انسان، روحاً متوجه و متوسل شد و معرفت كافى براى خود به وجود آورد، بهره خودش را خواهد برد. این، یك میدان فردى و تكامل شخصى و معنوى است. (7)
نزدیك شدن به امام زمان (عج)، نه نزدیك شدن در مكان هست و نه نزدیك شدن به زمان. شما كه مى‏ خواهید به ظهور امام زمان (عج) نزدیك بشوید; ظهور امام زمان (عج) یك تاریخ معینى ندارد كه صد سال دیگر مثلا یا پنجاه سال دیگر... تا ما بگوییم كه ما از این پنجاه سال، یك سال و دو سال و سه سالش را گذراندیم، چهل و شش سال و چهل و هفت ‏سال دیگر باقى مانده [است] . نه; از لحاظ مكان هم نیست كه ما بگوییم: ما از این ‏جا حركت مى‏كنیم به طرف مثلاً شرق یا غرب عالم یا شمال یا جنوب عالم، تا ببینیم كه ولى‏عصر (عج) كجا است و به او برسیم، نه.
نزدیك شدن ما به امام زمان (عج) یك نزدیك شدن معنوى است; یعنى، شما در هر زمانى تا پنج‏ سال دیگر، تا ده سال دیگر، تا صد سال دیگر كه بتوانید كیفیت و كمیت جامعه اسلامى را افزایش بدهید، امام زمان ـ صلوات الله علیه ـ ظهور خواهد كرد. (8)

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo