روز شمار دفاع مقدس
1359/7/17

از سپیده دم هفدهم مهر نیروهای عراقی با آتش پشتیبانی فوق العاده سنگین ، پیشروی خود را در محور بندر خرمشهر آغاز و با توجه به تعداد اندک مدافعین شهر و اجرای آتش پر حجم و سنگین توانستند رزمندگان خودی را عقب زده ؛ مواضع جدیدی را تصرف کنند . از جمله نقاط اشغال شده ،  پادگان دژ ارتش و گمرک خرمشهر می باشد .

اهواز امروز در معرض حملات شدید نیروی هوایی دشمن بود و نیروهای زمینی دشمن نیز سعی می کرد از محورهای مختلف خود را به اهواز برساند . به گزارش شهربانی اهواز امروز زاغه های مهمات لشکر 92 هدف گلوله های دشمن واقع شد و مهمات ذخیره شده منفجر شدند . در حال حاضر احتمال اشغال حمیدیه ، هویزه و سوسنگرد می رود . از اهداف اصلی دشمن در این محور ، قطع جاده حمیدیه به اهواز است .

همچنین امروز بستان و آبادان زیر شدید ترین حملات هوایی و توپخانه ای دشمن قرار داشت . البته گزارشهایی در مورد فعالیت دشمن در غرب نیز وجود دارد . نیروهای عراق از پل امام حسن ( علیه السلام ) به طرف قصر شیرین تا اولین پل ؛ 5 گردان توپخانه و تعدادی سرباز آماده کرده اند . ضمنا در کلانتر ( 12 کیلومتری شرق قصر شبرین ) ، یگانهایی با توان  100 تانک ، نفر بر و خودروی زرهی و ضد هوایی مستقر شده اند .

علاوه بر این 2 گردان پیاده کوهستانی و کماندویی دشمن در منطقه افشار آباد و سر آب گرم ( سر پل ذهاب ) مستقر و به کمک قاطر در حال پیشروی و صعود به ارتفاعات دانه خشک هستند .

بنابر اطلاعیه 165 ستاد مشترک ارتش امروز در منطقه خرمشهر ، یک تانک ، یک نفربر ، یک کامیون و یک بولدوزر عراقیها نابود گردید و 9 نفر از نیروهای دشمن به اسارت ارتش در آمدند .

 امام خمینی ( در مصاحبه با خبرنگاران خارجی ) : ما به تبع اسلام باجنگ همیشه مخالفیم و میل داریم که بین کشورها آرامش و صلح باشد ، لکن اگر جنگ را بر ما تحمیل کنند ، ما تمام ملتمان جنگجوست و با تمام قوا مقابله می کنیم ولو اینکه همه ابرقدرتها هم دنبال او باشند . ... آتیه جنگ با ماست برای این که ما تمام ملت همراهمان است و صدام ملت خودش بر ضد خودش است و حتی ارتش خودش هم متزلزل است .

نخست وزیر ( آقای رجایی ) ... زمان این جنگ قابل پیش بینی نیست . این جنگ از طرف عراق آغاز شد ؛ بنابر این ما نمی توانیم مدت آن را پیش بینی کنیم . صدام هر روز خود را نا موفق تر و ضعیف تر می بیند و برای بقای خود دست و پا می زند .

ضیاء الحق : پاکستان به پایان در گیریهای مسلحانه بین دو کشور در آینده نزدیک خوشبین است .

 مقامات بلند پایه ترکیه فاش کردند وزیر امور جوانان عراق رسما از دولت ترکیه در خواست کرده که بین ایران و عراق میانجی گری کند و به این جنگ خاتمه دهد .

عراق از دولت هند خواسته است برای پاین دادن به جنگ پا در میانی کند . هند پاسخ داده که نمی تواند به چنین اقدامی مبادرت کند مگر آنکه پیشنهاد مشابهی از دولت ایران دریافت کند .

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا : دولت آمریکا آماده است اطلاعات به دست آمده از طریق هواپیماهای آواکس را در اختیار کشورهای دوست حوزه خلیج فارس قرار دهد .

کاردار استرالیا در تهران : این جنگ ثمره روابط این دو کشور در گذشته است، ولی کاملا مشخص است که جنگ را عراق آغاز کرده است .

رادیو لندن : عراقیها نمی دانند چگونه به این جنگ خاتمه دهند .

روزنامه لوماتن : ورزیدگی و هوشیاری نیروی هوایی ایران تعجب همگان را برانگیخته است . برخلاف تصور پنتاگون جنگ کوتاه مدت تمام وسایل و لوازم طولانی شدن را در خود فراهم دیده است .

1363/7/17

تحکیم مواضع دشمن در غرب اروند رود ، تحرک نسبتا زیاد نیروی هوایی عراق از جمله : دو نوبت بمباران اطراف مریوان ، پنج نوبت بمباران منطقه عملیاتی والفجر 4 ؛ بمباران اطراف بانه ؛ شکستن دیوار صوتی در سنندج و حمله هوایی نا موفق به پیرانشهر ؛ گزارش لیبراسیون درباره تشدید بمباران های هوایی در عراق و اهراف آن .

گزارش آسو شیتد پرس از گشت زنی هوایی جنگنده های هوایی ، جنگنده های ایرانی بر فراز خلیج فارس و جستجو برای شکار یک کشتی تجاری به تلافی حمله دیروز عراق به یک نفت کش ، خودداری معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از انتقاد به عراق در زمینه حمله به نفت کشها و یادداشت اعتراض انگلیس به سفیر عراق در لندن به دلیل کشته شدن دو انگلیسی در حمله روز گذشته  از جمله مهمترین گزارشهای این خبر گزاری در امروز است .

نامه لشکر 14 امام حسین " علیه السلام " به نامه فرماندهی قرارگاه خاتم حاوی تجارب حفاظتی این لشکر ؛ و تهیه و ارسال تجارب حفاظتی تیپ 20 مستقل زرهی رمضان به این قرار گاه

بستن جاده سقز - سنندج توسط کومه له پس از پایان ساعت تامین جاده ؛ درگیری در بانه و صائین دژ ، هشدار دادستانی انقلاب خوی که ضد انقلابیون تصمیم به خرابکاری در راه آهن منطقه دارند .

گزارشها حاکی از همکاری سه جانبه دمکرات ها و عناصر سلطنت طلب و سازمان امنیت ترکیه است .

رئیس جمهور ( آیت الله خامنه ای ) در مصاحبه با محقق و استاد و جامعه شناس دانشگاه رم که به عنوان خبر نگار تلویزیون ایتالیا به ایران سفر کرده است : این چند نفر که در راس رژیم عراق  قرار دارند ، نمی گذارند که یک صلح حقیقی در این منطقه پا بگیرد . 

 طارق عزیز : تنها راه پایان دادن به این جنگ  متوقف کردن تامین جریان پول به خزانه ایران است .

گفتار تبلیغاتی رادیو بغداد درباره حمله احتمالی آتی ایران : دست اندر کاران رژیم حاکم برایران باید یقین حاصل کنند که پیامد هجومشان ، کشتار هول انگیز بی سابقه ای خواهد بود.

اعلام حمایت جمهوری دموکراتیک خلق کره - که عضو سازمان ملل  نیست - از طرح اخراج اسرائیل از سازمان ملل

متهم شدن دو آمریکایی و سه انگلیسی به توطئه ارسال لوازم یدکی نظامی به ایران ، دستگیری یک سوئیسی و سه آمریکایی به اتهام تلاش برای تهیه و فروش لباسهای ایمنی ضد شیمیایی به ایران .

خودداری دیوان عالی آمریکا از رسیدگی به درخواست پژوهش گروگان های سابق آمریکایی در ایران .

درگیری تماشاچیان فوتبال و مامورین انتظامی در ورزشگاه شهید شیرودی و به خیابان کشیده شدن این درگیریها و سوء استفاده عناصر ضد انقلاب از این ماجرا .

تلاشهای صلح در امروز : اعلام موفقیت تلاش های بازار مشترک اروپا با همکاری کشورهای غیر متعهد و سازمان کنفرانس اسلامی در زمینه جلوگیری از گسترش دامنه جنگ ایران و عراق و آغاز تلاش های جدید برای خاتمه دادن به جنگ از طریق مذاکره مستقیم توسط وزیر خارجه ایتالیا ؛ ذکر انجام ابتکاراتی با حفظ بی طرفی نسبت به ایران و عراق به عنوان ماموریت واقعی وزیر خارجه ژاپن از زمان روی کار آمدن وی در گزارش سالیانه وزارت خارجه ژاپن ؛ گفت وگوی وزیر خارجه ژاپن و وزیر مشاور در امور خارجه انگلیس و اظهارات وی مبنی بر بوجود آمدن تغییراتی در ایران و احتمال توقف جنگ خلیج فارس .

گزارش المستقبل در خصوص فعالیتهای عربی - آمریکایی برای پایان دادن به جنگ ایران و عراق .

1365/7/17

دلایل اتفاق نظر قطعی فرماندهان در مورد اجرای عملیات در منطقه ابو الخصیب ( کربلای 4 ) ؛ وجود عقبه مطمئن تر ، ارزش هدف ، اهمیت زمین دو طرف اروند و ابو الخصیب .                                                                                                 

فرمانده کل سپاه : ما می توانیم از غفلت دشمن از منطقه بین شلمچه و جزیره مینو استفاده کنیم و با تکیه بر سرعت عمل ، زمین مقابل بوارین در آن سوی اروند را گرفته و برای سقوط شلمچه و رسیدن به جاده سوم از آن استفاده کنیم .مقررشد تمامی تلاش قرارگاه جنوب معطوف به رسیدن به شمال پتروشیمی و دست یابی به بصره باشد . ما باید با تمام قدرت ؛ تکلیفمان را انجام دهیم ، آن وقت هر چه خدا خواست پیش خواهد آمد .

افزایش اقدامات عملیاتی و شناسایی هلی کوپترهای دشمن در جزیره جنوبی ؛ پیشرفت اقدامات مهندسی - پدافندی نیروهای خودی در جزیره مجنون .

گلوله باران تاسیسات صنعتی و اقتصادی عراق در مناطق خانقین و بصره . یک مقام عراقی : چنانچه این اقدامات ادامه یابد ، ما تلافی خواهیم کرد .

نیروی دریایی چهار کشتی تجاری و نفت کش را در خلیج فارس و تنگه هرمز مورد بازرسی قرار داد .

وزارت نیرو : فاو به شبکه اول سراسری برق کشور متصل شد .

در سه کمین ضد انقلاب و نیروهای عراقی در مناطق مرزی مریوان و جوانرود ، 20 تن شهید و 3 تن مجروح شدند .

پناهنده شدن 36 تن دیگر از مردم عراق به جمهوری اسلامی ایران ؛ مصاحبه چند پناهنده آشوری عراقی : تا کنون 39 هزار نفر از اقلیت ها با اجبار به جبهه ها اعزام و کشته شده اند .

اعلام نظر مقام های اسرائیل ، مصر ، ویتنام ، رومانی و شهردار دارالسلام درباره جنگ

سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد از ایران خواست با پذیرش قطعنامه روز گذشته شورای امنیت ، آن را به مثابه انتقاد از خود تلقی نکند .

نماینده فومن در مجلس شورای اسلامی : دولت باید در روابطش با کشورهای دیگر ، اصل تولی و تبری را مورد نظر قرار دهد . معنی ندارد که دست دوستی ما به سوی فرانسه ای که تسلیحات نظامی در اختیار عراق قرار می دهد تا تاسیسات ما را بمباران کند؛ دراز شود .

در پی تظاهرات روز گذشته مردم تهران در مقابل سفارت آلمان در اعتراض به بسته شدن غرفه ایران در نمایشگاه بین المللی کتاب فرانکفورت ، دولت آلمان غربی به ایران اعتراض کرد.

فرمانده بخش اروپای جنوبی نیروهای ناتو : ناتو روند جنگ و تحولات آن را به دقت تعقیب می کند .آمریکا ارسال تانک ، موشک و ضدموشک های مدرن را به ترکیه افزایش خواهد داد .

سخنگوی وزارت جنگ انگلیس اعلام کرد نیروهای مسلح این کشور از چهارم تا چهاردهم آذر ماه مانورهای بسیار مهمی را در عمان انجام خواهند داد .

وزیر نفت کویت : موضع کویت مبنی بر افزایش سهمیه تولید نفت ، تغییر نخواهد کرد

 

Logo
https://old.aviny.com/News/82/07/17/02.aspx?&mode=print