روز شمار دفاع مقدس

59/07/05

بنی‌صدر رئیس جمهور ایران به گروهی از نمایندگان كشورهای اسلامی گفته است تنها در صورت برآورده شدن دو شرط ملاقات با نمایندگان عراقی امكان‌پذیر است.

پایان گرفتن تهاجمات عراق و عدم حمایت بغداد از شورشیان جدایی‌طلب در غرب ایران (رویتر بنقل از گزارشهای متعدد).

60/07/05

مذاكرات سه جانبه مصر، اسرائیل و آمریكا بر سر تشكیل یك دولت فلسطینی بین نوار غزه و كرانه غربی رود اردن.

 

عملیات ثامن‌الائمه

 

63/07/05

گزارش قرارگاه سلمان (قرارگاه عمل كننده عملیاتی محدود در منطقه میمك) از اقدامات مهندسی رزمی عراق؛

 اجرای آتش متقابل توپخانه؛

 پناهنده شدن 20 تن دیگر به ایران از طریق مرز كردستان عراق؛

تهدید رادیو عراق به بمباران 23 شهر ایران در صورت حمله ایران به عراق؛

 ورود 50 دستگاه كامیون حامل وسایل و مهمات نظامی از عربستان به عراق؛

 ادامه شناسایی سپاه در هور و بازگشت یك تیم شناسایی پس از دو روز به پایگاه اصلی.

 تحركات و درگیری در مناطق غربی كشور: اسارت چهار تن از نیروهای گروهان ضربت ژاندارمری بر اثر كمین دمكرات در ارومیه؛

 ربوده شدن دو دختر بهوسیله كومهله در یكی از روستاهای سردشت؛

بستهشدن جاده بهوسیله كومهله در سقز و سخنرانی آنها برای مسافران؛

 درگیری ژاندارمری با كومهله در بوكان؛

 درگیری با كومهله در مریوان و اسارت مسئول اطلاعات محوری پاسگاه سروآباد و شهادت مسئول عملیات این پاسگاه؛

 برنامه ریزی اعزام نیرو به پایگاههای سقز و بوكان در ستاد منطقه 10 سپاه. ادامه تبلیغات سازمان مجاهدین خلق (منافقین) به مناسبت هفته جنگ در شماره امروز نشریه مجاهد (ارگان این سازمان) و استفاده تبلیغاتی از اطلاعاتی درباره عملیات قبلاً منتفی شده والفجر 8 به عنوان اطلاعات جدید از ایران؛

 پخش اعلامیه دستنویس منافقین در یكی از روستاهای فلاورجان؛

 پخش اعلامیه و شعارنویسی در تهران و لنجان سفلی بهوسیله گروههای ضدانقلاب از جمله حزب توده و سازمان چریكهای فدایی خلق (اكثریت)؛

 اعلام بمب گذاری در یك دبیرستان در تهران و كشف آن كه بدون مواد منفجره بود. شناسایی و دستگیری تعدادی از افراد راه كارگر، حزب توده و سازمان چریكهای فدایی خلق؛

 خبر از شروع كار جناح "كشتگر" وابسته به سازمان چریكهای فدایی خلق در گزارش فرمانده سپاه منطقه 4 خراسان. گزارش بیبیسی از هجوم عناصر سازمان چریكهای فدایی خلق به سفارت ایران در لاهه، سرقت چكها و كارتهای شناسایی افراد، مجروح كردن سفیر، و پایان ماجرا با دخالت پلیس هلند و ابراز تأسف دولت هلند، تظاهرات تعدادی از دانشجویان سازمان دانشجویان ایرانی در هند در حمایت از سازمان چریكهای فدایی خلق ایران در برابر سفارت ایران در دهلی نو و تجمع دانشجویان ایرانی وابسته به انجمن اسلامی در نزدیكی در سفارت و شعاردادن به نفع جمهوری اسلامی ایران؛

 گزارش یك روزنامه فرانسوی درباره تعدادی از اتباع ایرانی كه به نشانه حمایت از اكراد ایرانی، خود را با زنجیر به در فلزی ساختمان یونسكو در پاریس بستند. گزارش رادیو ضدانقلابی صدای آزادی ایران از سخنان شیخ علی تهرانی كه از ارتشیان ایران خواست از حمله به خاك عراق خودداری كنند؛

گزارش رادیو ضدانقلابی ایران از دیدار بختیار با سه تن از نمایندگان حزب سبز آلمان غربی. دیدار مصریانی كه در قالب مزدور، در جبهه و پشت جبهه برای ارتش عراق كار میكنند با صدام؛ و حمله صدام به حافظ اسد در این دیدار؛ اظهارات صدام مبنی بر اینكه تعداد داوطلبان مصری نسبت به دیگر داوطلبین در جنگ با ایران، 82 الی 83 درصد از كل داوطلبان عرب را تشكیل میدهند.

ابراز تأسف وزیر خارجه كویت از عدم پاسخ ایران به درخواستهای بین المللی صلح؛

 ستایش وزیر مشاور در امور خارجی قطر از پاسخ عراق به پیامهای صلح بین المللی؛

 درخواست نخست وزیر هند از شاه سعودی برای افزایش تلاشهای خود برای پایان دادن به جنگ 48 ماهه ایران و عراق؛

 اظهارات رهبر مسلمانان شعیه پاكستان در مراسم سالگرد هفته جنگ: جنگ بین ایران و عراق جنگ بین دو برادر نیست، بلكه جنگ بین امریكا، فرانسه، شوروی و كشورهای مرتجع از یك سو و انقلاب اسلامی ایران از سوی دیگر است. وزارت امورخارجه امریكا اعلام كرد در برخی از صادرات امریكا به ایران از جمله هواپیماهای به ارزش كمتر از نیم میلیون دلار و قطعات یدكی، محدودیتهای تازهای قائل خواهد شد. بازتاب اظهارات وزیر نفت ایران در مطبوعات ژاپن؛ وی درباره پروژه پتروشیمی و اینكه در صورت ادامه وضع كنونی خرید نفت ایران توسط كمپانیهای ژاپنی، ایران از خرید كالاهای ژاپنی خواهد كرد، سخن گفته بود؛ تلاش وزارت خارجه ژاپن در زمینه روابط ایران و ژاپن، برای ایجاد نوعی امیدواری بدون تعهد اجرا در موضوع پروژه پتروشیمی بندر امام.

 خبر دادن وزیر اطلاعات عراق از امضای قرارداد كشیدن اولین فاز بزرگ لوله نفتی عراق - عربستان، اعلام این كه «قرارداد بزرگ احداث خط لوله نفتی عراق - اردن تحت بررسی و مذاكره است.» گزارش كارشناسانه منابع معتبر داخلی در بررسی این مسئله. گزارش وال استریت ژورنال از عدم تأثیر تصمیم اوپك بر بازارهای جهانی نفت در شرایط كنونی كه بازارهای نفت اشباع است.

 ملاقات مشاور وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی با رهبر كوبا و تسلیم پیام رئیس جمهور ایران در خصوص طرح پیشنهادی ایران مبنی بر اخراج اسرائیل از سازمان ملل به وی؛ اعلام حمایت نامبرده از این طرح.

65/07/05

جلسه بررسی طرح مانور عملیات بزرگ آتی با حضور آقای هاشمی رفسنجانی (فرمانده عالی جنگ).

 مانور دشمن در منطقه هورالعظیم برای پشتیبانی از نیروهای سپاه ششم، مستقر در شمال بصره.

پایان گلوله باران و عملیات مقابله به مثل در مناطق صنعتی و تأسیسات نظامی بصره. القبس

مذاكرات محرمانه چند كشور اروپایی برای متوقف كردن حمله به كشتیها در خلیج فارس.  

كمكهای مردمی به ارزش 800 میلیون ریال به جبهه ها ارسال شد.

 معاونت نیروی انسانی نیروی زمینی سپاه با طرح مشكلات بسیج نیروی انسانی، از جمله درباره مدت زمان اعزام نیرو، وضعیت نیروهای اعزامی و چگونگی به كارگیری آنها، از یگانهای سپاه در جنوب خواست تا جهت رفع مشكلات یاد شده اعلام نظر كنند.

 وزارت خارجه امریكا ایران را متهم كرد كه به درخواستهای آتش بس بی توجهی میكند. وزیر خارجه عربستان در مجمع عمومی سازمان ملل با اشاره به پاسخ مثبت عراق به درخواستهای صلح، از ایران نیز خواست كه به این درخواست پاسخ مثبت دهد.

 رادیو اسرائیل: وزیر مشاور در امور نظامی دولت عراق به برزیل رفت تا امكان خرید سلاح از این كشور را بررسی نماید. ایتالیا مجدداً به عراق جهت بازپرداخت قرضهای خود از طریق قسط بندی مهلت دادهاست.

سفیر كویت در سوریه: دولت سوریه اطمینان دادهاست كه با هرگونه گسترش جنگ مخالف است. نخست وزیر فرانسه: “شواهد معتبری مبنیبر حمایت ایران، سوریه و لیبی از تروریسم وجود ندارد. فرانسه مایل نیست تروریسم موجب تیرگی روابط فرانسه با كشورهای عرب شود.” تایم: احتمالاً ایران یا سوریه و یا هر دو حامیان سلسله عملیات تروریستی در پاریس هستند. اظهارات شیرین هانتر درباره وضعیت كنونی و تحولات آتی جنگ، میزان توجه ابرقدرتها به جنگ، تداوم حمایت كشورهای خلیجفارس از عراق و عدم توان ایران برای ادامه جنگ. وزیر نفت قبل از سفر به عربستان گفت: كشورهای اوپك و غیراوپك دریافته اند كه اگر به تصمیم مشترك رسیده و مسائل خود را خود حل كنند، تأثیر اساسی در بازار نفت خواهند گذارد.