روز شمار دفاع مقدس 26 شهریور ماه

59/06/26

یادداشت امور خارجه عراق به كاردار ایران در بغداد: دولت جمهوری عراق تصمیم گرفته است كه موافقت‌نامه الجزایر را كان لم یكن بشناسد.

رسیدگی به مسئله گروگانها به یك كمیسیون ویژه سپرده شد.

60/06/26

ملاقات رئیس مجلس با رئیس جمهوری كره شمالی

محور جلایان – اشنویه پاكسازی شد.

دیدار وزیر خارجه با قذافی

61/06/26

طرح 7 ماده‌ای برنف برای صلح در خاورمیانه

65/06/26

در حمله هواپیمای میراژ عراقی به نفتكش ایرانی، كاپیتان آلمانی آن كشته و 4 تن مجروح شدند. سرنگونی یك میراژ عراقی. اظهارات خلبان اسیر عراقی درباره مأموریت خود و اوضاع داخلی عراق. اعزام نیروهای داوطلب بسیجی از استانهای خوزستان، مركزی و چهارمحال و بختیاری به جبهه های جنگ. از اول مهر امسال، درس آموزش نظامی برای دانشآموزان دوم نظری تدریس خواهد شد. اظهارات سفیر عراق در آلمان درباره لزوم برقراری صلح و مصمم بودن عراق در امر جنگ. رادیو كلن: فشار مالی جنگ بر عراق دارای عواقب غیرقابل پیشبینی بود. كنفرانس كشورهای امضا كننده پیمان منع گسترش، تولید و انبار كردن سلاحهای شیمیایی و سمی، در ژنو به كار خود پایان داد. نماینده عراق در این كنفرانس گفت كه كشورش هیچ نوع سلاح شیمیایی یا سمی در اختیار ندارد! دادگاه شهر رتردام یك شركت هلندی را به دلیل صدور غیرقانونی فرآوردههای شیمیایی به عراق، محكوم كرد. تلویزیون هلند: “شركت بلژیكی فیلیپس پترولیوم در سال 1362، پانصدهزار تن گاز خردل به عراق فروخته است.” تلویزیون انگلیس: عراق تا كنون 200 بار از سلاح شیمیایی استفاده كرده است. نشست وزیران خارجه اتحادیه عرب در تونس گشایش یافت. شاذلی قلیبی در این اجلاس از ایران خواست تا جنگ را ختم كند و به پیام اخیر صدام حسین پاسخ مثبت دهد. قذافی در سومین كنگره دعوت اسلامی در طرابلس، از شركت كنندگان خواست تا ایران و عراق را برای پایان دادن به جنگ تحت فشار قرار دهند. آسوشیتدپرس: مسكو تلاش میكند برای پایان دادن به جنگ ایران و عراق میانجیگری كند؛ پایان جنگ برای مسكو در اولویت قرار دارد. یك ماهنامه انگلیسی: كارشناسان به این نتیجه رسیدهاند كه شمارش معكوس برای سقوط بغداد آغاز شده است. السفیر: بحران سیاسی عراق را فراگرفته و سردمداران عراق از آینده تلخ خود نگران هستند. تركیه خبر تصرف مناطق نفتخیز شمال عراق در صورت شكست این كشور از ایران را رد كرد. رضا پهلوی اظهار امیدواری كرد كه با ساقط كردن رژیم ایران، با عراقیها به صلح دست یابد.

66/06/26

حملات هوایی عراق به یك مجتمع صنایع دفاع اصفهان ، تأسیسات نفتی آغاجاری و منطقه نفتی بهرگان . گلولهباران اطراف شهر مریوان . نامه كاردار ایران در سازمان ملل متحد به دبیركل این سازمان در اعتراض به حملات عراق . تفسیر رادیو بی . بی . سی . و رادیو امریكا از سفر دبیركل و شدت گرفتن حملات عراق به مراكز اقتصادی ایران . نفوذ عناصر ضدانقلاب به داخل شهر مهاباد و حمله به چند پاسگاه و پمپ بنزین شهر . شهادت كلیه اسیران روز گذشته روستای “ كانیرش “ مهاباد به دست افراد حزب دمكرات . حمله هلیكوپترهای عراقی به چند روستای استان دهوك و استفاده از سلاحهای شیمیایی علیه روستاهای كردنشین عراق . مانور آبی ـ خاكی تیپ عشایری لشكر حضرت محمد ( ص ) بلوچستان در سواحل دریای عمان . سخنگوی سپاه در سالگرد فرمان امام برای تأسیس نیروهای سهگانه زمینی ، هوایی و دریایی در سپاه ، فعالیتهای این نیروها را تشریح كرد . در مصاحبه رییس مجلس شورای اسلامی با تلویزیون انگلستان مطرح شد : اعلام آمادگی ایران برای همكاری با شورای امنیت در صورت تشكیل دادگاهی جهت محاكمه عراق . فعالیت كشتیهای جنگی فرانسوی در خلیجفارس همزمان با عبور یك فروند نفتكش فرانسوی از تنگه هرمز . گزارش خبرگزارهای آسوشتیدپرس و فرانسه در مورد جنگ مینها در خلیجفارس : ضعفهای امریكا و ذخایر مین ایران . ملاقات وزیر خارجه سوریه با رییس جمهور و وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران و ابلاغ پیام حافظ اسد به آیتالله خامنهای . گزارش خبرگزاری یونایتدپرس در مورد مسائل مطرح شده در سفر فاروق الشرع به تهران . دیدار معاون فرهنگی وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی ایران از لهستان و ملاقات و گفتوگوی وی با نخستوزیر ، وزیر امورخارجه و وزیر صنایع این كشور . سنای امریكا محدود كردن اختیارات رییس جمهور در زمان جنگ را رد كرد . نوشته واینبرگر در مورد مجادله میان كنگره و دولت برای اعمال قانون اختیارات رییس جمهور در زمان جنگ . تأكید “ هلموت شایفر “ سیاستمدار برجسته آلمان ، بر راه حلهای سیاسی بدون اعمال تحریم علیه یكی از طرفین جنگ . قطعنامه پارلمان اروپا و درخواست اعمال فشار بیشتر برای تصویب قطعنامه تحریم تسلیحاتی علیه كشوری كه آتشبس را نپذیرد . گفتار بی . بی . سی . در مورد اقدامات انگلستان . ادعای وزیر خارجه چین مبنیبر توافق رسمی با اعمال تحریم فروش اسلحه به ایران در صورت عدم پذیرش قطعنامه 598 . گزارش واشنگتن تایمز در مورد راهكارهای دولت ریگان برای پایان دادن به جنگ . تفسیر و تحلیل رادیو بی . بی . سی . و روزنامه مصری “ الوفد “ در مورد اجلاس آتی وزیران خارجه كشورهای عرب در تونس .

ریچارد مورفی معاون وزیر امور خارجه: كاخ سفید مایل است روابط با ایران را بهبود بخشد ایران علیرغم تهدیدات لفظی در پی مبارزه با كشتیهای جنگی امریكا در خلیج فارس نبوده است.

از سر گرفته شدن حملات هوایی عراق در خلیج فارس بعد از خروج دكوئیار از بغداد

شروع حملات گسترده هوایی عراق به مراكز اقتصادی و تاسیسات نفتی و مناطق مسكونی.