روز شمار دفاع مقدس 25 شهریور ماه

60/06/25

ایران در كنفرانس جبهه پایداری شركت می‌كند.

25  محور نقده – اشنویه پس از یك سال آزاد شد.

ایران در كنفرانس بین‌المجالس در هاناوا شركت می‌كند.

65/06/25

از سرگیری تهاجم هوایی عراق به خارك. تجاوز هواپیماهای عراقی به اهواز و باختران. ستاد فرماندهی ارتش عراق: نیروهای عراقی برای قطع جریان نفت ایران، جزایر سیری، فارسی، لاوان و خارك را هدف قرار دادند. نفتكش كویتی “آلفونتاس” هدف قرارگرفت كه این حمله به ایران نسبت داده شد. قرارگاه خاتمالانبیا اعلام كرد كه نیروی زمینی ارتش با اجرای عملیات در منطقه مهران، تپه 270 و بلندیهای اطراف آن را آزاد كرد. در این حمله، 50 تن از عراقیها اسیر شدند. بحث و بررسی مجدد فرماندهان سپاه درباره عملیات بزرگ حیدر در شرق بصره. فرمانده سپاه سوم عراق هدف حملات آتی ایران را تصرف بصره اعلام و یگانهای تابعه را موظف كرد تا تدابیری جهت خنثی كردن اقدام ایران انجام دهند. استفاده عراق از جزیره بوبیان كویت برای شناسایی مواضع نیروهای ایران. ادامه درگیریهای كومهله و دمكرات در منطقه بوكان. اعزام نیروهای داوطلب بسیجی از شهرهای كشور به جبهه ها. خبرگزاری فرانسه: اگر ایران در عملیات آتی خود موفق شود، احتمال تغییرات و سرنگونی رژیم بعث به وجود میآید و این امر تعادل سیاسی خاورمیانه را بر هم خواهد زد. اهدای خون، ارسال دارو و اعلام آمادگی جوانان پاكستانی برای حضور در جبهه ایران. كشیش عراقی: تا كنون 38هزار مسیحی عراق در جنگ كشته و یا مفقودالاثر شدهاند. نمایندگان ایران و عراق در سازمانملل، حملات كشور متقابل به مناطق مسكونی را به اطلاع دبیركل این سازمان رساندند. اظهارات وزیر اطلاعات عراق درباره توانایی این كشور برای دفع حمله آینده ایران، بینتیجه بودن تلاشها برای نزدیكی عراق و سوریه، آینده روابط عراق و پاكستان و نیز كمك عراق به گروههای ضدانقلاب ایرانی. لطیف جاسم: ما هم امسال را سال یكسره كردن جنگ با ایران میدانیم. دبیركل اتحادیه عرب در تلگرافی به صدام حسین، موفقیت عراق در كسب حمایت كشورهای غیرمتعهد در اجلاس حراره را تبریك گفت. مجله تایم چاپ هلند: چین با فروش یك میلیارد و 600 هزار دلار تجهیزات نظامی به ایران موافقت كردهاست. چین یك میلیارد و 500 هزار دلار تسلیحات نیز در اختیار عراق قرار داده است. واشنگتنتایمز: ایران به منظور مقابله با امریكا، به شوروی نزدیك میشود. تفاسیر سه روزنامه غربی از تأثیر حمله قریبالوقوع ایران بر منطقه و روابط ایران و سوریه.

66/06/25

آغاز مجدد حملات هوایی عراق به مراكز صنعتی ـ كارگری ایران با حمله به جزیره خارك ، تأسیسات نفتی كرنج و باغملك . تأكید وزیر اطلاعات و فرهنگ عراق بر تحمیل صلح به ایران از طریق انهدام كامل وسایل جنگی و تأسیسات صدور نفت ایران . تیراندازی یك شخص نفوذی به سوی افراد پایگاه “ پلشته “ . حمله چتههای حزب كومهله به پایگاه روستا “ انبارآب “ دیواندره . عملیات در منطقه پیرانشهر و كشته شدن قادر كوهستانی فرمانده یكی از هیزهای حزب دمكرات . حمله پیشمرگان اتحادیه میهنی به محل پادگان “ قلاته “ جاشها در شمال غربی قصرشیرین . احتمال تقسیم مناطق مختلف خلیج فارس بین قدرتهای غربی برای عملیات مینروبی . اعلام استقرار یك فروند هواپیمایی جاسوسی پیشرفته امریكا بهنام “ پرنده سیاه “ در خلیج فارس . ابراز نگرانی وزیر نیروی دریایی امریكا از حضور ایران در خلیج فارس و چگونگی كاهش حضور امریكا در منطقه . اعلام زمان سفر رییس جمهور به نیویورك برای شركت در چهل و دومین اجلاس سران كشورهای جهان و تفسیر بی . بی . سی . درباره این سفر . دیدار و گفت وگوی وزیر امورخارجه الجزایر با رییس جمهور ، رئیس مجلس شورای اسلامی ، نخستوزیر ، وزیر امورخارجه ، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مورد روابط دوجانبه تحمیلی و مشكلات جهان اسلام . ورود وزیر امورخارجه سوریه به تهران برای ابلاغ پیام حافظ اسد به رییس جمهور . گزارش شفاهی دبیركل سازمان ملل متحد از سفر خود به تهران و بغداد برای شورای امنیت و گزارش رویتر از دریافتهای دبیركل از مواضع ایران و عراق . واكنش سفیران كشورهای انگلستان ، شوروی و امریكا در سازمان ملل متحد در برابر گزارش دبیركل سازمان ملل متحد . گزارش خبرنگار رادیو بی . بی . سی . از خوشبینی مقامات ایران به نتایج سفر دبیركل . پیشنهاد رییس غنایی شورای امنیت در مورد اعلام عراق به عنوان متجاوز بدون اینكه موجب اخطاریه دادگاه یا پرداخت غرامت شود .

به نقل از منابع پكن، چین در سیاست فروش اسلحه به ایران تجدید نظر می‌كند و به نظر می‌رسد كه می‌كوشد ایران را از به كار بردن موشكهای ساخت چین علیه كشتیهای آمریكا در خلیج فارس منع كند

مورفی معاون وزیرخارجه امریكا: ما نگران ازسرگیری جنگ نفتكشها هستیم زیرا در زمان كه ما از یك آتش‌بس همه‌جانبه در زمین، هوا و دریا حمایت می‌كنیم این حملات آن را به مخاطره می‌اندازد.

وزارت دفاع انگلیس: چهار كشتی مین جمع كن متعلق به نیروی دریایی سلطنتی انگلیس سه شنبه 24/06/66 وارد دریای عمان شدند.