پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی به مناسبت شهادت آیت الله محمد باقر حکیم

در پی شهادت آیت الله حکیم رییس مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق و جمع زیادی از نمازگزاران جمعه در شهر نجف اشرف ، حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی ضمن تسلیت این حادثه اندوهبار ،تاکیدکردند : دشمنان عراق مستقل و مسلمان بدانند که با این شهادت مظلومانه ،عزم و مقاومت ملت عراق را در برابر نقشه ها و هدفهای استکبار و صهیونیزم و ایمان و وفاداری آنان به خط اسلام و رهبری دینی ضعیف نمی گردد و برعکس خواسته آنان ،پایدار تر خواهد گشت .

متن پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران به این شرح است:
دست گنهکار و پلید مزدوران استکبار، فاجعه ای بزرگ آفرید و شخصیت ارزشمندی را که در برابر اشغالگران عراق ، سنگر مستحکمی به شمار می آمد ، از مردم عراق گرفت و این سنگر را ویران کرد ، امروز در جوار حرم ملکوتی مولای متقیان علیه آلاف التحیه و الثناء ، آیت الله سید محمد باقر حکیم به همراه دهها نفر از مردان و زنان با ایمانی که از زلال ذکر و خشوع نماز جمعه بهره مند شده بودند شربت شهادت نوشیدند و به حریم امن رحمت و فیض خاص الهی عروج کردند.
این شهید عزیز ، عالم مجاهدی بود که سالهای متمادی برای احقاق حق ملت عراق با رژیم خبیث صدام مبارزه کرد و پس از سقوط آن مجسمه ی شر و فساد در مقابله با اشغالگران آمریکایی و انگلیسی همچون سد محکمی ایستاد و مبارزه ای دشوار را با نقشه های شوم آنان آغاز کرد و خود را برای شهادت درراه این جهاد بزرگ و پیوستن به خیل شهیدان خاندان معظم آل حکیم و دیگر شهیدان علم و فضیلت در عراق آماده کرده بود.
فاجعه امروز نجف اشرف و شهادت این سید بزرگوار و عالم مجاهد، بی شک در خدمت هدفهای آمریکا و صهیونیستهای غدار انجام گرفته است .
شهید آیت الله حکیم مظهر خواستهای بحق ملتی بود که دین و استقلال و آینده کشور خود را در معرض تهدید و خانه ی  خود را در زیر چکمه ی اشغالگران می بیند و می خواهد از هویت دینی و ملی خود در برابر متجاوزان دفاع کند ، شهادت این سید بزرگوار مصیبت جانکاهی برای ملت عراق و سند دیگری بر جرم اشغالگران است که ناامنی وهرج و مرج را با حضورنامشروع خود بر عراق تحمیل کرده اند. اما دشمنان عراق مستقل و مسلمان بدانند که با این شهادت مظلومانه ، عزم ومقاومت ملت عراق در برابر نقشه ها و هدفهای استکبار و صهیونیزم و ایمان و وفاداری آنان به خط اسلام و رهبری دینی ضعیف نمی گردد و بر عکس خواسته ی آنان ، پایدارتر خواهد گشت انشاء الله .
به ملت غیور و مومن عراق یاد آوری می کنم که تنها راه سربلندی ملت و نجات کشور از شر نقشه های خطرناک استکبار و صهیونیزم ، وحدت کلمه آنان در زیر پرچم پرافتخار اسلام است و امروز آنها می توانند با تمسک به این ریسمان مستحکم الهی آینده ی را برای کشور خود و نسلهای بعدی رقم بزنند که در آن عراق اسلامی و مستقل همچون ستاره ای درخشانی در دنیای اسلام نمایان گردد.
بزرگان و نخبگان دینی و سیاسی عراق تنها با تمسک به اسلام و وحدت کلمه خواهند توانست وظیفه ی بزرگی را که در این روزگار استثنایی بر عهده دارند ،  انجام دهند و امید است که در این راه ثابت قدم و موفق باشند.
اینجانب این فقدان مصیبت بار را به حضرت بقیه الله الاعظم روحی فداه و عموم ملت عراق و ایران و به حوزه ی علمیه و مراجع معظم و علمای اعلام نجف وقم و مجلس اعلای انقلاب اسلامی وبه خصوص به خاندان معظم و شهید پرور حکیم  ، بالاخص به برادر مکرم ایشان جناب آقای سید عبد العزیز حکیم و به خانواده و فرزندان معزز این شهید محراب تسلیت و این شهادت بزرگ را تبریک می گویم و همچنین برای خانواده های محترم سایر شهیدان این حادثه ی مصیبت بار صبر جمیل واجز جزیل مسئلت می کنم و علو درجات همه ی آن شهیدان مظلوم و شفای عاجل مجروحان این حادثه را از خداوند متعال خواهانم و به منظور بزرگداشت یاد آن سید شهید عزیز و سایر همرزمانش سه روز عزای عمومی اعلام می دارم .
و سیعلم الذین ظلموا ای منقلب ینقلبون 


                                                                          سید علی خامنه ای 
                                                                            1382/6/7   
                                                                       اول رجب 1424

 
رئیس جمهوری اسلامی ایران، ترور رئیس مجلس اعلای عراق را محکوم کرد

در پی شهادت آیت الله محمد باقر حکیم رییس مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق ، آقای سید محمد خاتمی رییس جمهوری ، در پیامی ضمن تسلیت این حادثه دلخراش ، آن را محکوم کرد.

متن پیام رییس جمهوراسلامی ایران به این شرح است :
بسم الله الرحمن الرحیم
انالله و انا الیه راجعون
دست های ناپاک دشمنان ملت بزرگوار عراق، روحانی مجاهد و روشنگر حضرت آیت الله سید محمد باقر حکیم را به شهادت رساند،
غافل از اینکه از خون شهید درخت ایمان و آزادی آبیاری خواهد شد.
من ضمن محکوم کردن شدید این عملیات زشت تروریستی ، مصیبت بزرگ شهادت این بزرگوار و همراهانش را به محضر حضرت بقیه الله الاعظم ، حوزه علمیه نجف ، مردم شریف و بزرگوار عراق و همه عزیزانی که در راه استقرار حکومتی مردمی و استقلال کامل عراق سرفراز تلاش می کنند و به خصوص به برادر والا مقامش حجت الاسلام و المسلمین حاج سید عبد العزیز حکیم و بیت علم و شهادت و پایداری حضرت آیت الله العظمی سید محسن حکیم تسلیت می گویم .
گوارا باد بر این شهید والامقام ، لقاء حضرت حق و برخوردار از رحمت واسعه او .
 

سید محمد خاتمی
رییس جمهور اسلامی ایران

 

 

 

 

 


سابقه‎‎ فعالیتهای‎ شهید آیت ‎الله محمد باقر حكیم‎

آیت‎‎الله‎‎‎ محمد باقر حكیم‎‎ یكی‎ از پیشگامان‎ و شناخته شده ترین چهره های‎‎ مبارزه با دولت صدام حسین رییس‎ جمهوری‎ سابق عراق‎‎ بود که پس‎ از 23 سال‎ تبعید در جمهوری‎ اسلامی‎ ایران‎‎‎ ، ماه‎‎‎‎‎ مه گذشته(اردیبهشت امسال) به عراق‎ بازگشت‎‎.
رییس‎‎ مجلس اعلای‎ انقلاب‎ اسلامی‎‎ عراق‎  در سال‎ 1939در نجف‎‎ اشرف دیده به جهان‎ گشود و از اوایل‎‎ كودكی‎ به‎‎ تحصیلات‎ حوزه مشغول شد. 
این روحانی 64 ساله که از میانه‎روی‎ دفاع می‎كرد؛‎‎ با داشتن مواضع ضد امریکایی ،خروج‎ سریع‎ امریكایی‎ها را از عراق‎ خواستار بود اما با همكاری عبدالعزیز حكیم‎ برادرش‎ با شورای‎ دولت‎‎ انتقالی‎ عراق‎ موافقت كرد.
وی‎ كه‎‎ پسر آیت‎الله محسن‎‎ حكیم‎ رهبر شیعیان از سال‎ 1955 تا 1970 بود،  در سال‎‎ 1957 فعالیت‎ سیاسی‎ خود را آغاز كرد و در سال‎ 1980 در زمان‎ شهادت‎‎ همرزمش‎ آیت الله‎ محمد باقر صدر در عراق‎ به‎‎‎ ایران‎ مهاجرت کرد.
وی‎ در دهه 1970 دو بار دستگیر شد. آیت‎الله‎‎‎‎ حكیم‎ چند هفته پیش‎‎ در پاسخ‎ به این‎ پرسش كه آیا او قصد دارد امام‎ خمینی‎‎(ره) عراق‎ شود ؛در حالی كه لبخند بر لب‎ داشت‎‎ گفت كه یك‎ سرباز ساده‎ انقلاب‎ اسلامی‎ عراق‎ است‎.
پلیس‎ عراق‎ در سال‎ 1983میلادی ، 125 تن‎ از اعضای‎ خانواده‎‎ آیت‎الله حكیم‎ را بازداشت‎ و سپس‎ 29 تن‎‎ از آنان را به‎ قتل‎(شهادت) رساند. سید مهدی‎ حكیم‎‎‎ برادر آیت‎الله‎ حكیم نیز در سال‎‎ 1988 توسط عوامل رژیم عراق‎ در سودان‎ به‎ قتل‎ رسید. در حالی‎‎ كه‎‎ یك‎ ماه از زمان‎‎ باز شدن درهای‎‎ زندانهای عراق‎ میگذشت‎ خانواده‎‎‎ حكیم‎‎ اعلام كردند 18 عضو دیگر این‎‎ خانواده كه تا آن روز از آنان‎ اطلاعی‎ در دست‎‎ نبود به‎‎ شهادت رسیده اند.
محسن‎ حكیم‎‎‎ برادرزاده‎‎‎ آیت‎‎‎الله حكیم در این زمینه گفت : رژیم عراق‎ شش‎ برادر آیت الله حكیم‎‎‎ را اعدام كرده‎‎‎‎ است‎ . برادر هفتم وی‎ در سانحه رانندگی‎ كشته شده و دیگری‎‎ پس‎‎ از آزادی از زندان‎ توسط پلیس به‎‎ قتل‎ رسیده است‎. آیت‎‎ الله‎‎ حكیم‎‎ در 23 سال‎ اخیر از هفت مورد سوء قصد جان‎ سالم به در برد.از زمان‎‎ آغاز جنگ‎ در عراق‎ حفاظت‎‎‎ از جان وی‎ تقویت شده بود.
وی‎‎‎‎ در دسامبر 1982 با همكاری چند تن‎ دیگر، در پایه‎ گذاری مجلس‎ اعلای انقلاب‎‎ اسلامی‎ عراق‎ شركت‎‎‎ كرد و در سال‎ 1984 به‎ سمت ریاست این‎ حزب انتخاب شد . تقریبا در همان‎‎ زمان بود كه‎‎ مجلس‎ اعلای‎ انقلاب‎ اسلامی‎ عراق‎ یك‎ شاخه نظامی‎تشكیل‎ داد كه‎‎‎ بعدها سپاه " بدر" نام‎‎ گرفت ؛ آیت الله حكیم شخصا فرماندهی‎ سپاه‎‎ بدر را بر عهده داشت‎ .
وی‎ به‎‎‎ رغم‎ فعالیت‎ گسترده سیاسی‎ ، حدود چهل‎ جلد كتاب‎ از خود به یادگار گذاشته‎ است


 

 

 

 


بخش‎ هایی‎ از آخرین‎ خطبه‎‎‎ نماز جمعه شهید آیت‎ الله سید محمد باقر حكیم‎

آیت‎‎الله‎‎ سید محمد باقر حكیم‎ دقایقی‎ پیش‎ از شهادت در آخرین‎ نماز جمعه شهر نجف‎ ، امریكا را مسئول‎ ناامنی‎ در عراق‎ دانست‎.
به‎‎ گزارش‎ منابع خبری از نجف‎ ، شهید آیت‎ الله سید محمد باقر حكیم‎‎ درخطبه‎‎‎ های‎ نماز جمعه نجف‎ كه در حرم مطهر حضرت‎ علی‎‎(ع) برگزار شد، بااشاره‎‎ به ناامنی های‎ اخیر در عراق‎ گفت‎: مردم‎ عراق‎ باهمبستگی‎‎ و اتحاد می توانند صلح‎ و امنیت‎ را دركشورشان‎ برقرار كنند.
رئیس‎‎ مجلس اعلای‎‎ انقلاب‎‎ اسلامی‎ عراق‎ درباره‎‎ انتخاب وزرای آینده این‎ كشور تاكید كرد: باید وزرای‎‎ آینده‎ عراق‎ افرادی صالح‎ ، توانمند و از همه‎‎ اقوام‎‎‎ و گروهها انتخاب‎ شوند و با جدیت‎‎ تمام به مشكلات مردم عراق‎ رسیدگی‎ كنند.