بخش شهید آوینی حرف دل موبایل شعر و سبک اوقات شرعی کتابخانه گالری عکس  صوتی فیلم و کلیپ لینکستان استخاره دانلود نرم افزار بازی آنلاین
خرابی لینک Instagram
 
 



فصل هشتم ادعیه براى علل و امراض

براى دردها

در ذکر چند دعائى براى علّتها و مرضها.


اوّل از حضرت صادق علیه السلام منقول است که مى گوئى از براى دردها:

بِسْمِ اللَّهِ وَ بِاللَّهِ کمْ مِنْ نِعْمَةٍ لِلَّهِ فى عِرْقٍ ساکنٍ وَ غَیرِ ساکنٍ عَلى

بنام خدا و به یارى خدا چه بسیار نعمت خدا که وجود دارد در رگى ساکن و غیر ساکن بر

عَبْدٍ شاکرٍ وَ غَیرِ شاکرٍ

بنده سپاسگزار و غیر سپاسگزار


و مى گیرى ریش خود را بدست راست خود بعد از نماز فریضه و مى گوئى سه مرتبه :

اَللّهُمَّ فَرِّجْ عَنّى کرْبَتى وَ عَجِّلْ عافِیتى وَاکشِفْ ضُرّى

خدایا بگشا از من گرفتاریم را و بشتاب در تندرستیم و برطرف کن سختیم را

و حریص باش که این عمل با اشک و گریه باشد


دوّم از حضرت صادق علیه السلام منقول است که بگذار دست بر موضع درد و بگو:

بِسْمِ اللَّهِ وَ بِاللَّهِ مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیهِ وَ

بنام خدا و بیارى خدا محمّد رسول خدا است که درود خدا بر او و

آلِهِ وَ لاحَوْلَ وَ لاقُوَّةَ اِلاّ بِاللَّهِ اَللّهُمَّ امْسَحْ عَنّى ما اَجِدُ

آلش باد و جنبش و نیرویى نیست جز به خدا خدایا پاک کن از من آنچه را درک مى کنم

و مسح مى کنى بدست راست موضع درد را سه مرتبه

 

براى مریضى

سوّم از حضرت امام محمّد باقر علیه السلام مرویست که امیرالمؤمنین علیه السلام مریض شد رسول خدا صلى الله علیه و آله به دیدن او رفت و فرمود به او که بگو:

اَللّهُمَّ اِنّى اَسْئَلُک تَعْجیلَ عافِیتِک وَصَبْراً عَلى بَلِیتِک وَ خُرُوجاً اِلى رَحْمَتِک

خدایا از تو خواهم شتاب در عافیتت و شکیبایى بر بلایت و درآمدن بسوى رحمتت را


براى درد

چهارم از حضرت صادق علیه السلام مروى است که فرمود مى گذارى دست خود را بر موضع درد و مى گوئى سه مرتبه :

اَللّهُمَّ اِنّى اَسْئَلُک بِحَقِّ الْقُرْآنِ الْعَظیمِ الَّذى نَزَلَ بِهِ الرُّوحُ

خدایا از تو خواهم به حق قرآن عظیمى که فرود آورد آن را روح

الاَْمینُ وَ هُوَ عِنْدَک فى اُمِّ الْکتابِ عَلِىُّ حَکیمٌ اَنْ تَشْفِینى بِشِفائِک وَ

الا مین و آن در نزد تو در دفتر اصلى والا و فرزانه است که درمانم کنى به درمان خود و

تُداوِینى بِدَوائِک وَتُعافِینى مِنْ بَلائِک

مداوایم کنى به داروى خویش و عافیتم دهى از بلاى خود

و صلوات مى فرستى بر محمّد و آل محمّدعلیهم السلام

 

براى درد زانو

پنجم از ابوحمزه روایت است که مرا عارض شد دردى در زانویم پس شکایت کردم آن را به حضرت امام محمّد باقر علیه السلام فرمود هرگاه نماز گذاردى پس بگو:

یا اَجْوَدَ مَنْ اَعْطى وَ یا خَیرَ مَنْ سُئِلَ وَ یا اَرْحَمَ مِنْ اسْتُرْحِمَ اِرْحَمْ ضَعْفى وَ

اى بهترین کسى که عطا کند و اى بهترین درخواست شدگان و اى مهربانترین رحم خواستگان رحم کن بر ناتوانى و

قِلَّةَ حیلَتى وَاَعْفِنى مِنْ وَجَعى

بیچارگیم و عافیتم ده از این دردم

گفت خواندم آن را و عافیت یافتم مؤ لّف گوید: که ما در اوّل باب سوّم دعاهائى براى عِلل و اسْقام ذکرنمودیم .

فصل نهم در بعض احراز و عوذات

بجهت وحشت

آنچه ذکر مى شود در اینجا پنج چیز است.


اوّل روایت شده که شخصى خدمت حضرت صادق علیه السلام شکایت از وحشت کرد حضرت فرمود آیا خبر ندهم شما را به چیزى که اگر بگوئید آن را وحشت نخواهید کرد در شب و نه در روز

بِسْمِ اللَّهِ

بنام خدا

وَ بِاللَّهِ وَ تَوَکلْتُ عَلَى اللَّهِ اِنَّهُ مَنْ یتَوَکلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ اِنَّ اللَّهَ

و به یارى خدا و توکل کردم بر خدا که براستى هرکه توکل کند بر خدا او برایش بس است براستى خدا

بالِغُ اَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِکلِّ شَیئٍ قَدْراً اَللّهُمَّ اجْعَلْنى فى کنَفِک وَ فى

برساند فرمانش را و قرار داده خدا براى هر چیز اندازه اى خدایا قرار ده مرا در کنف خود و در

جِوارِک وَاجْعَلْنى فى اَمانِک وَ فى مَنْعِک

جوار خود و قرارم ده در امان و حفظ خودت

روایت شده که مردى سى سال این را مى خواند شبى آن را ترک کرد عقرب او را در آن شب گزید

 

بجهت تنها بودن در خانه در شب

دوّم روایت شده کسى که شب به روز آورد در خانه یا اطاقى تنها بخواند آیة الکرسى را و بگوید:

اَللّهُمَّ انِسْ وَحْشَتى وَ آمِنْ رَوْعَتى وَ اَعِنّى عَلى وَحْدَتى

خدایا آرامش ده وحشتم را و ایمنى بخش به ترسم و کمکم ده بر تنهاییم


تعویذ حصرت رسول صلى الله علیه و آله به حسنین علیهما السلام

سوّم روایت است که حضرت رسول صلى الله علیه و آله تعویذ فرمود حسن و حسین علیهماالسلام را به این کلمات :

اُعیذُ کما بِکلِماتِ

پناه دهم شما را به کلمات

اللَّهِ التآمَّةِ وَاَسْمآئِهِ الْحُسْنى کلِّها عآمَّةً مِنْ شَرِّ السّآمَّةِ وَالْهامَّةِ وَ مِنْ شَرِّ

تامه خدا و نامهاى نیکویش به تمامى آنها عموما از شرّ هر گزنده و خزنده از شرّ

کلِّ عَینٍ لامَّةٍ وَ مِنْ شَرِّ حاسِدٍ اِذا حَسَدَ

هر چشم بد و از شر حسود وقتى حسودى کند

پس فرمود همچنین تعویذ مى کرد حضرت ابراهیم علیه السلام ، اسماعیل و اسحاق را

 

عوذات کیک

چهارم روایت شده که در بعضى غزوات اصحاب حضرت رسول صلى الله علیه و آله خدمت آن حضرت شکایت کردند از اذیت کیکها فرمود در وقتى که به خوابگاه خود روند بگویند:

اَیهَا الاَْسْوَدُ الْوَثّابُ الَّذى لایبالى غَلَقاً وَلاباباً عَزَمْتُ عَلَیک بِاُمِّ

اى سیاه جهنده اى که باکى ندارد از هیچ در بند و نه از هیچ درى سوگند دهم تو را به

الْکتابِ اَنْ لاتُؤْذِینى وَ اَصْحابى اِلى اَنْ یذْهَبَ اللَّیلُ وَ یجیئَ الصُّبْحُ بِما

دفتر اصلى که آزار نکنى مرا و همراهان مرا تا بگذرد شب و بیاورد بامداد آنچه را

جآءَ

دارد


عوذه درندگان

پنجم روایت شده از حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام که فرمود چون دیدى سَبُعْ را یعنى جانور درنده را مانند شیر و پلنگ و گرگ و امثال آنها بگو:

اَعُوذُ بِرَبِّ دانِیالَ وَالْجُبِّ مِنْ

پناه برم به پروردگار دانیال و چاه از

کلِّ اَسَدٍ مُسْتَاْسَدٍ

هر شیر درنده


و از حضرت صادق علیه السلام مرویست که چون جانورى درنده دیدى بخوان در صورت او آیة الکرسى و بگو مَرْ او را:

عَزَمْتُ عَلَیک بِعَزیمَةِ اللَّهِ وَعَزیمَةِ

تو را سوگند دهم به تصمیم خدا و تصمیم

مُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ وَ عَزیمَةِ سُلَیمانَ بْنِ داوُدَ وَ عَزیمَةِ

محمّد صلى الله علیه و آله و تصمیم سلیمان بن داود و تصمیم

اَمیرِالْمُؤْمِنینَ عَلِىِّ بْنِ اَبى طالِبٍ عَلَیه السَّلام وَالاَْئِمَّةِ الطّاهِرینَ عَلَیهِمُ

امیر مؤ منان على بن ابیطالب علیه السلام و امامان پاک علیهم

السَّلامُ مِنْ بَعْدِهِ

السلام پس از او

پس بدرستى که منصرف خواهد شد از تو انشاءالله تعالى .


هنگام وقوع ورطه یا بلیه

ششم روایت شده که حضرت رسول صلى الله علیه و آله به امیرالمؤمنین علیه السلام فرمود یا على هرگاه واقع شدى در ورطه اى یا بلیه اى بگو:

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ وَلا حَوْلَ وَلاقُوَّةَ اِلاّ بِاللَّهِ الْعَلِّىِ الْعَظیمِ

بنام خداى بخشاینده مهربان جنبش و نیرویى نیست جز به خداى والاى بزرگ

پس بدرستى که خداوند عزّوجل برطرف مى کند از تو آنچه بخواهد از انواع بَلا.

فصل دهم ادعیه براى حوائج دنیا و آخرت

دعا از حضرت صادق علیه السلام

در ذکر چند دعاى موجز است که براى حوائج دنیا و آخرت نافع است و آنچه در اینجا ذکر مى شود سى دعا است.


اوّل از حضرت صادق علیه السلام مرویست که بگو:

اَللّهُمَّ اجْعَلْنى اَخْشاک کاَنّى اَراک وَ اَسْعِدْنى بِتَقْویک وَلاتُشْقِنى بِنَشْطى

خدایا چنانم کن که از تو بترسم چنانکه گویى تو را مى بینم و خوشبختم کن به پرهیزکاریت و بدبختم مکن به نشاطم

لِمَعاصیک وَ خِرْلى فى قَضآئِک وَ بارِک لى فى قَدَرِک حَتّى لا اُحِبَّ تَاءْخیرَما

براى نافرمانى هایت و نیک بخواه برایم در قضایت و برکت ده برایم در مقدرت تا دوست نداشته باشم دیرآمدن آنچه

عَجَّلْتَ وَلاتَعْجیلَ ما اءَخَّرْتَ وَاجْعَلْ غِناىَ فى نَفْسى وَ مَتِّعْنى بِسَمْعى وَ

را شتاب دارى و نه زود آمدن آنچه را تاءخیر اندازى و قرار ده بى نیازیم را در خودم و بهره مندم ساز به گوش و

بَصَرى وَ اجْعَلْهُمَا الْوارِثَینِ مِنّى وَانْصُرْنى عَلى مَنْ ظَلَمَنى وَاَرِنى فیهِ

چشمم و قرارشان ده آن دو را وارث من و یاریم کن بر هر که به من ستم کند

قُدْرَتَک یا رَبِّ وَ اَقِرَّ بِذلِک عَینى

و قدرت خودت را در او به من نشان ده پروردگارا و دیده ام را بدان روشن کن

دوّم و نیز از آن حضرت منقول است که بگو:

اَللّهُمَّ اَعِنّى عَلى هَوْلِ یوْمِ الْقِیمَةِ وَاَخْرِجْنى مِنَ الدُّنْیا سالِماً

خدایا کمکم ده بر هراس روز قیامت و بیرونم ببر از دنیا در حال سلامت

وَ زَوِّجْنى مِنَ الْحُورِ الْعینِ وَاکفِنى مَؤُنَتى وَ مَؤْنَةَ عِیالى وَ

و همسرم گردان از حورالعین و هزینه ام را کفایت کن و نیز هزینه نان خوران و

مَؤُنَةَ النّاسِ وَاَدْخِلْنى بِرَحْمَتِک فى عِبادِک الصّالِحینَ

هزینه مردم را و درآور مرا به رحمت خود در زمره بندگان شایسته ات


دعا بجهت حفظ از گناهان

سوّم این دعاى شریف است که نگاه مى دارد از گناهان و جامع دنیا و آخرت است :

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ یا

بنام خداى بخشاینده مهربان اى

مَنْ اَظْهَرَ الْجَمیلَ وَ سَتَرَ الْقَبیحَ وَ لَمْ یهْتِک السِّتْرَ عَنّى یا کریمَ الْعَفْوِ یا حَسَنَ

که آشکار کند زیبا را و بپوشاند زشت را و ندرد پرده مرا اى بزرگوار گذشت اى نیکو

التَّجاوُزِ یا واسِعَ الْمَغْفِرَةِ وَ یا باسِطَ الْیدَینِ بِالرَّحْمَةِ یا صاحِبَ کلِّ نَجْوى

درگذر اى فراخ آمرزش و اى گشاده هر دو دست به رحمت و مهر اى همراه هر راز

وَ یا مُنْتَهى کلِّ شَکوى یا کریمَ الصَّفْحِ یا عَظیمَ الْمَنِّ یا مُبْتَدِءَ کلِّ نِعْمَةٍ قَبْلَ

و اى مرجع هر شکایت اى بزرگوار چشم پوش اى بزرگ منت اى آغازنده هر نعمت پیش از

اسْتِحْقاقِها یا رَبّاهُ یا سَیداهُ یا مَوْلَیاهُ یا غایتاهُ یا غِیاثاهُ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ

شایستگى آن اى پروردگار اى آقا اى سرور اى منتهاى آرزو اى فریادرس درود فرست بر محمّد و

آلِ مُحَمَّدٍ وَ اَسْئَلُک اَنْ لاتَجْعَلنى فِى النّارِ

آل محمّد و از تو خواهم که قرارم ندهى در آتش

آنگاه مى طلبى از حق تعالى هر چه بخواهى


دعا از حضرت صادق علیه السلام

چهارم از حضرت صادق علیه السلام منقول است که این دعا را خواند:

اَللّهُمَّ اَنْتَ ثِقَتى

خدایا تویى تکیه گاه من

فى کلِّ کرْبَةٍ وَ اَنْتَ رَجآئى فى کلِّ شِدَّةٍ وَ اَنْتَ لى فى کلِّ اَمْرٍ نَزَلَ بى ثِقَةٌ

در هر گرفتارى و تویى امید من در هر سختى و تو براى من در هر پیش آمدى تکیه گاه و ذخیره ام هستى

وَعُدَّةٌ کمْ مِنْ کرْبٍ یضْعُفُ عَنْهُ الْفُؤ ادُ وَ تَقِلُّ فیهِ الْحیلَةُ وَ یخْذُلُ عَنْهُ

چه بسیار گرفتارى که ناتوان شود از آن دل و کم شود در آن چاره و یارى ندهد در آن

الْقَریبُ وَ الْبَعیدُ وَ یشْمَتُ بِهِ الْعَدُوُّ وَ تُعْیینى فیهِ الاُْمُورُ اَنْزَلْتُهُ بِک وَ

خویش و بیگانه و شماتت کند بدان دشمن و خسته ام کند در آن کارها و من آنرا بدرگاه تو آوردم

شَکوْتُهُ اِلَیک راغِباً فیهِ عَمَّنْ سِواک فَفَرَّجْتَهُ وَ کشَفْتَهُ وَ کفَیتَنیهِ فَاءنْتَ وَلِىُّ

و شکوه اش به تو کردم و به جز تو از دیگران روگرداندم و تو بگشودى و برطرف کردى و کفایت کردى پس تویى سرپرست

کلِّ نِعْمَةٍ وَ صاحِبُ کلِّ حاجَةٍ وَ مُنْتَهى کلِّ رَغْبَةٍ فَلَک الْحَمْدُ کثیراً وَ لَک

هر نعمت و صاحب هر حاجت و سرحد نهایى هر شوق پس تو را است ستایش بسیار و تو را است

الْمَنُّ فاضِلاً

منت فزون

مؤ لّف گوید: که این دعا همان دعاى حضرت رسول صلى الله علیه و آله است در یوم بدر و احزاب و نیز دعاى حضرت سیدالشهداء علیه السلام است که در روز عاشوراء در کربلا خواند و غیر از این نیز دو دعاى دیگر از آن حضرت مروى است که در آن روز خواندند که یکى این دعا است که تعلیم حضرت امام زین العابدین علیه السلام فرمود در آن وقتى که او را به سینه خود چسبانید و خونها در بدن مبارکش مى جوشید

براى حاجت و مهمّ و اندوه و بلاهاى سخت و امر عظیم و دشوار:

بِحَقِّ یسَّ وَالْقُرْآنِ الْحَکیمِ وَ بِحَقِّ طه وَ الْقُرْآنِ الْعَظیمِ یا مَنْ

به حق یسَّ و قرآن حکمت آموز و به حق طه و قرآن بزرگ اى که

یقْدِرُ عَلى حَوآئِجِ السّآئِلینَ یا مَنْ یعْلَمُ ما فِى الضَّمیرِ یا مُنَفِّساً عَنِ

توانایى بر حاجات خواستاران اى که مى دانى آنچه در دلها است اى برطرف کننده گرفتارى

الْمَکرُوبینَ یا مُفَرِّجاً عَنِ الْمَغْمُومینَ یا راحِمَ الشَّیخِ الْکبیرِ یا رازِقَ الطِّفْلِ

گرفتاران اى غمزداى اندوه غمندگان اى مهرورز پیر کهنسال اى روزى ده کودک

الصَّغیرِ یا مَنْ لایحْتاجُ اِلَى التَّفْسیرِ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَافْعَلْ بى

خردسال اى که نیازى ندارد به شرح و بیان درود فرست بر محمّد و آل محمّد و بکن با من

کذا و کذا

چنین و چنان

و حاجت خود را بخواه

پنجم از حضرت صادق علیه السلام منقول است که دست خود را به سوى آسمان بلند کرد و گفت :

رَبِّ لاتَکلْنى اِلى نَفْسى طَرْفَةَ عَینٍ اَبَدَاً لا اَقَلَّ

پروردگارا مرا به خودم وامگذار چشم بر همزدنى هرگز نه کمتر

مِنْ ذلِک وَلا اَکثَرَ

از آن و نه بیشتر

ششم و نیز از آن حضرت مروى است که این کلمات را مى گفت :

اِرْحَمْنى مِمّا لاطاقَةَ لى بِهِ وَلاصَبْرَ لى عَلَیهِ

به من رحم کن از آنچه تاب و نیرویش را ندارم و شکیبایى بر آن ندارم

هفتم از حضرت صادق علیه السلام منقولست که بگو:

اَللّهُمَّ اِنّى اسْئَلُک بِجَلالِک وَ جَمالِک وَ کرَمِک اَنْ تَفْعَلَ بى کذا

خدایا از تو خواهم به جلال و جمال و بزرگواریت که با من چنین

وَ کذا

و چنان کنى


دعا از امام موسى علیه السلام

هشتم از فضل بن یونس منقول است که حضرت امام موسى علیه السلام به من فرمود که بسیار بگو:

اَللّهُمَّ لاتَجْعَلْنى مِنْ الْمُعارینَ وَلاتُخْرِجْنى مِنَ التَّقْصیرِ

یعنى خدایا قرار مده مرا از کسانى که ایمانشان عاریه و غیر ثابت است یا آنکه قرار مده مرا از کسانى که آنها را به خودشان واگذاشته مانند ستورى که مهارش را به گردنش افکنند و او را رها کنند به چرا که هر کارى که خواهد بکند و هر کجا خواهد برود و بیرون مکن مرا از تقصیر یعنى چنان مکن که من خود را مقصّر ندانم بلکه چنان باشم که همیشه خود را مقصّر درگاه تو بدانم

 

دعا از امام باقر علیه السلام

نهم از حضرت امام محمّد باقرعلیه السلام مرویست که حقّ تعالى آمرزید مردى از اهل بادیه را به سبب این دو کلمه که دعا کرد به آن :

اَللّهُمَّ اِنْ تُعَذِّبْنى فَاَهْلٌ لِذلِک اَنَا وَ اِنْ تَغْفِرْلى فَاَهْلٌ لِذلِک اَنْتَ

خدایا اگر عذابم کنى من شایسته آنم و اگر بیامرزیم تو شایسته آنى


دعا از امام صادق علیه السلام

دهم از داود رقّى مروى است که گفت مى شنیدم از حضرت صادق علیه السلام که بیشتر چیزى که الحاح مى کرد به آن در دعا مى خواند خدا را به حقّ پنج تن یعنى رسول خدا و امیرالمؤمنین و فاطمه و حسن و حسین صلوات اللَّه علیهم


یازدهم از یزید صایغ روایت است که گفتم به حضرت صادق علیه السلام که بخوان خدا را براى ما حضرت این دعا را نمود براى ما:

اَللّهُمَّ ارْزُقْهُمْ صِدْقَ الْحَدیثِ وَ اَدآءَ الاَْمانَةِ وَالْمُحافَظَةَ عَلَى الصَّلَواتِ

خدایا روزى ایشان کن راستگویى و پرداختن امانت و محافظت بر نمازها را

اَللّهُمَّ اِنَّهُمْ اَحَقُّ خَلْقِک اَنْ تَفْعَلَهُ بِهِمْ اَللّهُمَّ افْعَلْهُ بِهِمْ

خدایا اینان سزاوارترین خلق تواند که با آنها چنین کنى خدایا با ایشان چنین کن


دعا از امير المؤمنين علیه السلام

دوازدهم بخواند این دعا را که امیرالمؤمنین علیه السلام مى خواند

اَللّهُمَّ مُنَّ عَلَىَّ بِالتَّوَکلِ عَلَیک وَالتَّفْویضِ اِلَیک

خدایا منت نه بر من به توکل کردن بر خودت و واگذاردن بسوى تو

وَالرِّضا بِقَدَرِک وَ التَّسْلیمِ لاَِمْرِک حَتّى لا اُحِبَّ تَعْجیلَ ما اَخَّرْتَ وَ لاتَاْخیرَ

و راضى بودن به مقدراتت و تسلیم بودن در برابر فرمانت تا دوست ندارم زود آوردن آنچه را تاءخیر انداختى و نه تاءخیر

ما عَجَّلْتَ یا رَبَّ الْعالَمینَ

آنچه را زودآوردى اى پروردگار جهانیان


دعا از حضرت رسول صلى الله علیه و آله

سیزدهم روایت شده که جبرئیل خدمت حضرت رسول صلى الله علیه و آله آمد و عرض کرد که پروردگارت مى فرماید هرگاه خواستى مرا عبادت کنى روز و شبى حقّ عبادت مرا دستهاى خود را بلند کن بسوى من و بگو:

اَللّهُمَّ لَک الْحَمْدُ حَمْداً خالِداً مَعَ خُلُودِک وَ لَک الْحَمْدُ حَمْداً لا مُنْتَهى لَهُ دُونَ

خدایا تو را است ستایش ستایشى جاویدان با جاوید بودن خودت و تو را است ستایش ستایشى که پایان ندارد جز

عِلْمِک وَ لَک الْحَمْدُ حَمْداً لا اَمَدَ لَهُ دُونَ مَشِیتِک وَ لَک الْحَمْدُ حَمْداً لاجَزآءَ

علم تو و تو را است ستایش ستایشى که اندازه ندارد جز مشیت تو و تو را ستایش ستایشى که گوینده اش پاداش ندارد

لِقآئِلِهِ اِلاّ رِضاک اَللّهُمَّ لَک الْحَمْدُ کلُّهُ وَ لَک الْمَنُّ کلُّهُ وَ لَک الْفَخْرُ کلُّهُ وَ لَک

جز خوشنودى تو خدایا همه ستایش از تو است و همه منتها از تو است و همه فخر از تو است و همه

الْبَهاَّءُ کلُّهُ وَلَک الْنُّورُ کلُّهُ وَ لَک الْعِزَّةُ کلُّها وَ لَک الجَبَروُتُ کلُّها وَ لَک

درخشندگى از تو است و همه نور از تو است و همه عزت از تو است و همه جبروت از تو است و همه

الْعَظَمَةُ کلُّها وَ لَک الدُّنْیا کلُّها وَ لَک الاْخِرَةُ کلُّها و لَک اللَّیلُ وَالنَّهارُ کلُّهُ وَ

بزرگى از تو است و همه دنیا از تو است و همه آخرت از تو است و همه شب و روز از تو است و همه

لَک الْخَلْقُ کلُّهُ وَ بِیدِک الْخَیرُ کلُّهُ وَ اِلَیک یرْجِعُ الاَْمْرُ کلُّهُ عَلانِیتُهُ وَ سِرُّهُ

خلق از تو است و هر چه خیر بدست تو است و همه کارها به تو بازگردد چه آشکارش و چه پنهانش

اَللّهُمَّ لَک الْحَمْدُ حَمْداً اَبَداً اَنْتَ حَسَنُ الْبَلاَّءِ جَلیلُ الثَّناءِ سابِغُ النَّعْم آءِعَدْلُ

خدایا تو را است ستایش ستایشى همیشگى تو آزمایشت نیکو و برجسته ثنایى و ریزان نعمتى و دادگر

الْقَضآءِ جَزیلُ الْعَطآءِ حَسَنُ الاْلاَّءِ اِلهٌ فِى الاَْرْضِ وَ اِلهٌ فِى السَّمآءِ اَللّهُمَّ لَک

در قضاوت و عطایت شایان و نعمتهایت نیکو معبود زمین و معبود آسمان خدایا تو را است

الْحَمْدُ فِى السَّبْعِ الشِّدادِ وَ لَک الْحَمْدُ فِى الاَْرْضِ الْمِهادِ وَ لَک الْحَمْدُ طاقَةَ

ستایش در هفت آسمان و تو را است ستایش در زمین گسترده و تو را است ستایش بقدر طاقت

الْعِبادِ وَ لَک الْحَمْدُ سَعَةَ الْبِلادِ وَ لَک الْحَمْدُ فِى الْجِبالِ الاَْوْتادِ وَ لَک الْحَمْدُ

بندگان و تو را است ستایش به پهناورى شهرها و تو را است ستایش در کوههاى چون میخ و تو را است ستایش

فِى اللَّیلِ اِذا یغْشى وَ لَک الْحَمْدُ فِى النَّهارِ اِذا تَجَلّى وَ لَک الْحَمْدُ فِى

در شب چون بپوشاند و تو را است ستایش در روز چون روشنى دهد و تو را است ستایش در

الاْخِرَةِ وَ الاُْولى وَ لَک الْحَمْدُ فِى الْمَثانى وَالْقُرْآنِ الْعَظیمِ وَ سُبْحانَ اللَّهِ وَ

دنیا و آخرت و تو را است ستایش در سوره حمد و قرآن بزرگ و منزه است خدا و به

بِحَمْدِهِ وَالاَرْضُ جَمیعاً قَبْضَتُهُ یوْمَ الْقِیمَةِ وَالسَّمواتُ مَطْوِیاتٌ بِیمینِهِ

حمدش مشغولم و زمین تمامیش در قبضه او است روز قیامت و آسمانها پیچیده است بدست قدرت او

سُبْحانَهُ وَ تَعالى عَمّا یشْرِکونَ سُبْحانَ اللَّهِ وَ بِحَمْدِهِ کلُّ شَیئٍ هالِک اِلاّ

منزه و برتر است از آنچه (با او) شریک سازند منزه است خدا و بحمدش مشغولم هر چیزى نابود است جز

وَجْهَهُ سُبْحانَک رَبَّنا وَ تَعالَیتَ وَ تَبارَکتَ وَ تَقَدَّسْتَ خَلَقْتَ کلَّ شَیئٍ

ذات او منزهى تو پروردگارا و برترى و خجسته اى و مقدس ، همه چیزها را خلق فرمودى

بِقُدْرَتِک وَ قَهَرْتَ کلَّ شَیئٍ بِعِزَّتِک وَ عَلَوْتَ فَوْقَ کلِّ شَیئٍ بِارْتِفاعِک وَ

به قدرتت و مقهور ساختى هر چیزى را به عزتت و فراز آمدى بر فراز هر چیز به بلندیت و

غَلَبْتَ کلَّشَیئٍ بِقُوَّتِک وَ ابْتَدَعْتَ کلَّشَیئٍ بِحِکمَتِک وَ عِلْمِک وَ بَعَثْتَ

غالب آمدى بر هر چیز به نیرویت و بیافریدى هر چیزى را به حکمت و دانشت و برانگیختى

الرُّسُلَ بِکتُبِک وَ هَدَیتَ الصّالِحینَبِاِذْنِک وَ اَیدْتَ الْمُؤْمنینَ بِنَصْرِک وَ

رسولان را به کتابهایت و راهنمایى کردى شایستگان را به اذن خودت و تاءیید کردى مؤ منان را به یارى خود و

قَهَرْتَ الْخَلْقَ بِسُلْطانِک لا اِلهَ اِلاّ اَنْتَ وَحْدَک لا شَریک لَک لا نَعْبُدُ غَیرَک

مقهور ساختى خلق را به سلطنت خودت معبودى نیست جز تو یکتایى که شریک ندارى نپرستیم کسى را جز تو و

وَلانَسْئَلُ اِلاّ اِیاک وَلانَرْغَبُ اِلاّ اِلَیک اَنْتَ مَوْضِعُ شَکوانا وَ مُنْتَهى رَغْبَتِنا وَ

درخواست نکنیم جز از تو و شوقى نداریم جز بدرگاه تو تویى مرجع شکایت ما و منتهاى شوق ما و

اِلهُنا وَ مَلیکنا

معبود و مالک ما


دعاى سریع الاجابة از حضرت امير المؤمنين علیه السلام

چهاردهم روایت شده که مردى خدمت حضرت امیر المؤ منین علیه السلام شکایت کرد از دیر شدن جواب دعایش فرمود چرا نمى خوانى دعاى سریع الاجابه را پرسید که آن کدام دعا است فرمود بگو:

اَللّهُمَّ اِنّى اَسْئَلُک بِاسْمِک الْعَظیمِ الاَْعْظَمِ الاَْجَلِّ الاَْکرَمِ الْمَخْزوُنِ الْمَکنُونِ

خدایا از تو خواهم به نام بزرگ بزرگتر و برجسته بزرگوارترت که در گنجینه ات پنهان است

النُّورِ الْحَقِّ الْبُرْهانِ الْمُبینَ الَّذى هُوَ نُورٌ مَعَ نُورٍ وَ نُورٌ مِنْ نُورٍ وَ نُورٌ فى

آنکه نور حق و برهان آشکار است آنکه نورى است به همراه نورى و نورى است که جدا گشته از نورى و نورى است در

نُورٍ وَ نُورٌ عَلى کلِّ نُورٍ وَ نُورٌ فَوْقَ کلِّ نُورٍ وَ نُورٌ تُضیئُ

نورى و نورى است بالاى هر نورى و نورى است بر فراز هر نور و نورى است که روشنى گیرد

بِهِ کلُّ ظُلْمَةٍ وَ یکسَرُ بِهِ کلُّ شِدَّةٍ وَ کلُّ شَیطانٍ مَریدٍ وَ کلُّ جَبارٍ عَنیدٍ

بدان هر تاریکى و شکسته شود بدان هر سختى و هر شیطان متمردى و هر گردنکش لجوجى

لا تَقِرُّبِهِ اَرْضٌ وَلایقُومُ بِهِ سَمآءٌ وَ یاْمَنُ بِهِ کلُّ خآئِفٍ وَ یبْطُلُ بِهِ سِحْرُ کلِّ

که هیچ سرزمینى بدو آرام نگردد و هیچ آسمانى بدو نه ایستد و امان یابد بدان هر ترسناکى و باطل شود بدان جادوى هر

ساحِرٍ وَ بَغْىُ کلِّ باغٍ وَ حَسَدُ کلِّ حاسِدٍ وَ یتَصَدَّعُ لِعَظَمَتِهِ الْبَرُّ وَالْبَحْرُ وَ

جادوگر و ستم هر ستمگر و رشگ هر حسود و سر فرود آرد در برابر عظمتش خشکى و دریا و خود را نگهدارد

یسْتَقِلُّ بِهِ الْفُلْک حینَ یتَکلَّمُ بِهِ الْمَلَک فَلا یکونُ لِلْمَوْجِ عَلَیهِ سَبیلٌ وَ هُوَ

بدان کشتى آنگاه که بر زبان آرد آن نام را فرشته و بدان واسطه موج را بر کشتى راهى نباشد و آن

اسْمُک الاَْعْظَمُ الاَعْظَمُ الاَجَلُّ الاَْجَلُّ النُّورُ الاَْکبَرُ الَّذى سَمَّیتَ بِهِ نَفْسَک

همان بزرگترین نام بزرگتر و شایسته ترین نام شایسته تر و آن بزرگترین نورى است که خود را

وَاسْتَوَیتَ بِهِ عَلى عَرْشِک وَ اَتَوَجَّهُ اِلَیک بِمُحَمَّدٍ وَ اَهْلِ بَیتِهِ وَاَسْئَلُک بِک وَ

بدان نام نهادى و استوار شدى بدان بر عرش خود و رو کنم بسویت بوسیله محمّد و خاندانش و از تو خواهم به حق خودت و

بِهِمْ اَنْ تُصَلِّىَ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ اَنْ تَفْعَلَ بى کذا وَ کذا

بدیشان که درود فرستى بر محمّد و آل محمّد و درباره من چنین و چنان کنى

بجاى کذا و کذا حاجت بخواهد


 
 
 
 Copyright © 2003-2015 - AVINY.COM - All Rights Reserved