بجهت درد ساقها

وارد شده هفت مرتبه بخوانند این آیه شریفه را وَاتْلُ ما اُوحِىَ اِلَیک مِنْ کتابِ رَبِّک لا مُبَدِّلَ لِکلِماتِهِ وَ لَنْ تَجِدَ مِنْ دُونِهِ مُلْتَحَداً

 

بجهت درد چشم

روایات بسیار وارد شده که بعد از نماز صبح و نماز مغرب بخواند:

اَللّهُمَّ اِنّى اَسْئَلُک بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ عَلَیک اَنْ

خدایا من از تو خواهم به حق محمد و آل محمد بر تو که

تُصَلِىَّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ اَنْ تَجْعَلَ النُّورَ فى بَصَرى وَالْبَصیرَةَ فى

درود فرستى بر محمد و آل محمد و قرار دهى روشنى در دیده ام و بینایى در

دینى وَ الْیقینَ فى قَلْبى وَالاِْخْلاصَ فى عَمَلى وَ السَّلامَةَ فى نَفْسى وَ

دینم و یقین در دلم و اخلاص در کردارم و تندرستى در جانم و

السَّعَةَ فى رِزْقى وَ الشُّکرَ لَک اَبَداً ما اَبْقَیتَنى

فراخى در روزیم و سپاسگزاریت همیشه تا زنده ام


تعویذ درد چشم

و بزنطى از یونس بن ظبیان روایت کرده که گفت وارد شدیم بر حضرت صادق علیه السلام دیدیم آن حضرت راکه درد چشم سختى کرده به حدّى که ما مغموم شدیم از جهت آن حضرت روز دیگر که خدمتش رسیدیم دیدیم که چشمش دردى ندارد و خوب شده گفتیم فدایت شویم آیا معالجه فرمودید چشمان خود را به چیزى فرمود بلى به چیزى که او از جمله معالجات بود گفتیم چه بود آن فرمود تعویذى بود پس ما نوشتیم آن تعویذ را و آن تعویذ این است :

اَعُوذُ بِعِزَّةِ اللَّهِ وَ اَعُوذُ بِقُوَّةِ اللَّهِ وَ

پناه برم به عزّت خدا و پناه برم به نیروى خدا و

اَعُوذُ بِقُدْرَةِ اللَّهِ وَ اَعُوذُ بِنُورِ اللَّهِ وَ اَعُوذُ بِعَظَمَةِ اللَّهِ وَ اَعُوذُ بِجَلالِ اللَّهِ وَ

پناه برم به قدرت خدا و پناه برم به نور خدا و پناه برم به بزرگى خدا و پناه برم به جلال خدا و

اَعُوذُ بِجَمالِ اللَّهِ وَ اَعُوذُ بِبَهآءِ اللَّهِ وَ اَعُوذُ بِجَمْعِ اللَّهِ

پناه برم به جمال خدا و پناه برم به جلوه خدا و پناه برم به هرچه


گفتیم ما چیست جَمْع اللَّهِ فرمود :

بِکلِّ اللَّهِ وَ اَعُوذُ بِعَفْوِ اللَّهِ وَ اَعُوذُ بِغُفْرانِ اللَّهِ وَ اَعُوذُ بِرَسُولِ اللَّهِ وَ اَعُوذُ بِالاَْئِمَّةِ

از خدا است و پناه برم به گذشت خدا و پناه برم به آمرزش خدا و پناه برم به رسول خدا و پناه برم به امامان


و نام برد یک یک ایشان را آنگاه گفت :

عَلى ما تَشآءُ مِنْ شَرِّ ما اَجِدُ اَللّهُمَّ رَبَّ

بر آنچه تو مى خواهى از شر آنچه مى یابم خدایا پروردگار

الْمُطیعینَ

اطاعت کنندگان

و نیز براى درد چشم وارد شده که بخواند بر آن آیة الکرسى و در دِل گیرد خوب شدن آن را و اگر پیش از آن دست بر چشم نهد و بگوید:

اُعیذُ نُورَ بَصَرى بِنُورِاللَّهِ

پناه مى دهم نور دیده ام را به نور خدایى

الَّذى لایطْفَاءُ

که خاموش نگردد

وارد شده براى ضعف باصره نافع است


بجهت ضعف چشم و شبکورى

وارد شده است که بنویسد آیه نور را مکرّر در جامى و به آب محو کند و آن آب را در شیشه کند و از آن آب با میل به چشم کشد

و روایت شده که هر که قرآن را از روى قرآن بخواند بهره اى برد از چشم خود

و نیز روایت شده که هر که در هر روز بگوید فَجَعَلْناهُ سَمیعاً بَصیراً چشمانش از آفات سالم بماند

شیخ کفعمى فرموده که به تجربه رسیده براى درد چشم و جمیع دردهاى اعضاء توسل جستن به حضرت امام موسى علیه السلام

براى خون دماغ آب یخ بر سر و پیشانیش بریزد

 

تعویذ بُطلان سحر

از حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام مروى است که بر پوست آهو بنویسد و با خود نگاه دارند:

بِسْمِ اللَّهِ وَ بِاللَّهِ بِسْمِ اللَّهِ وَ ماشآءَ اللَّهُ بِسْمِ اللَّهِ وَ لاحَوْلَ

بنام خدا و به (یارى ) خدا و بنام خدا و آنچه خدا خواهد بنام خدا و جنبش

وَلاقُوَّةَ اِلاّ بِاللَّهِ قالَ مُوسى ما جِئْتُمْ بِهِ السِّحْرُ اِنَّ اللَّهَ سَیبْطِلُهُ اِنَّ اللَّهَ لایصْلِحُ

و نیرویى نیست جز به خدا ((گفت موسى آنچه شما آورده اید جادو است و خدا حتما آن را باطل مى کند زیرا خدا اصلاح نمى کند

عَمَلَ الْمُفْسِدینَ فَوَقَعَ الْحَقُّ وَ بَطَلَ ما کانُوا یعْمَلُونَ فَغُلِبُوا هُنالِک وَانْقَلَبُوا

کار تبهکاران را پس حق قرار گرفت و کارى که آنها مى کردند باطل گشت و در آن حال مغلوب گشتند و خوار و زبون

صاغِرینَ

بازگشتند


براى دفع شیاطین و جادوگران

از حضرت رسول خدا صلى الله علیه و آله وارد شده که آیه سخره بخوانند و آن این است :

اِنَّ رَبَّکمُ اللَّهُ الَّذى خَلَقَ السَّمواتِ وَالاَْرْضَ فى

همانا پروردگار شما کسى است که آفرید آسمانها و زمین را در

سِتَّةِ اَیامٍ ثُمَّ اسْتَوى عَلَى الْعَرْشِ یغْشِى اللَّیلَ النَّهارَ یطْلُبُهُ حَثیثاً وَ الشَّمْسَ

شش روز سپس به عرش پرداخت ، بپوشاند شب را به روز که با شتاب از دنبال آن رود و مهر

وَالْقَمَرَ وَالنُّجُومَ مُسَخَّراتٍ بِاَمْرِهِ اَلا لَهُ الْخَلقُ وَالاَْمْرُ تَبارَکاللَّهُ رَبُّ

و ماه و ستارگان تحت فرمان اویند بدانید که از اوست آفرینش و فرمان بزرگست خدا پروردگار

الْعالَمینَ اُدْعُوا رَبَّکمْ تَضَرُّعاً وَ خُفْیةً اِنَّهُ لا یحِبُّ الْمُعْتَدینَ وَلاتُفْسِدُوا فِى

جهانیان بخوانید پروردگار خویش را به زارى و پنهانى که او تجاوزکاران را دوست ندارد و فساد نکنید در روى

الاَْرْضِ بَعْدَ اِصْلاحِها وَادْعُوهُ خَوْفاً وَ طَمَعاً اِنَّ رَحْمَةَ اللَّهِ قَریبٌ مِنَ

زمین پس از اصلاح آن و بخوانید خدا را با بیم و امید براستى که رحمت خدا نزدیک است

الْمُحْسِنینَ

به نیکوکاران

و در بعضى روایت است که تا تَبارَک اللَّهُ رَبُّ الْعالَمینَ بخواند

و از حضرت رسول صلى الله علیه و آله نقل شده که بر هر یک از برگ و دانه درخت اسفند ملکى موکل است که با آنها هست تا آنکه بپوسد و ریشه اش و شاخش غم و سحر را برطرف مى کند و در دانه اش شفاى هفتاد درد است پس مداوا کنید به اسفند و کنُدر

و از حضرت امام رضا علیه السلام منقول است که مصروعى را دید پس طلب کرد قدحى از آب و خواند بر آن حمد و معوّذتین و دمید در قدح پس امر فرمود که از آن آب بر سر و صورتش ریختند تا به هوش آمد و فرمود دیگر عود نخواهد کرد بسوى تو هرگز

و روایت شده از حضرت رسول صلى الله علیه و آله که اگر جنّ سنگى افکند آن سنگ را بگیرد و بیافکند به همان موضعى که سنگ از آنجا آمده و بگوید:

حَسْبِىَ اللَّهُ وَ کفى وَ

بس است مرا خدا و کافى است و

سَمِعَ اللَّهُ لِمَنْ دَعا لَیسَ وَراءَ اللَّهِ

مى شنود خدا دعاى کسى را که بخواندش و برتر از خدا جایى نیست

مُنْتَهى


و نیز از براى شرّ جنّیان نگاه داشتن مرغ و خروس و کبوتر و بزغاله در خانه نافع است

و نیز از براى شرّ جنّیان در سفر و بیابان و مواضع هولناک آن از حضرت صادق علیه السلام مروى است که دست بر بالاى سر گذارد و به صداى بلند بخواند

اَفَغَیرَ دینِ اللَّهِ یبْغُونَ وَ لَهُ اَسْلَمَ مَنْ فِى السَّمواتِ وَالاَْرْضِ طَوْعاً وَ کرْهاً وَ

آیا غیر دین خدا را مى جویید با اینکه برایش تسلیم گشته آسمانها و زمین از روى میل و اکراه و

اِلَیهِ یرْجَعُونَ

بسویش بازگردند

و نیز در بیابان در مواضع مُوحشه و هولناک وارد شده است که بلند اذان گویند

 

حرز چشم زخم

وارد شده آیه وَ اِنْ یکادُ بخوانند

و نیز از حضرت صادق علیه السلام مروى است که چون ترسد که چشم او در کسى یا چشم کسى در او تاءثیر کند سه مرتبه بگوید: ما شآءَاللَّهُ لا قُوَّةَ اِلاّ بِاللَّهِ الْعَلِىِ الْعَظیمِ

و وارد شده که هرگاه احدى خود را به هیاءت نیکو آراست پس بخواند وقتى که از منزل بیرون مى شود دو قُلْ اَعُوذُ را تا ضرر نرساند به او چیزى باذن اللَّه تعالى

و نیز از براى دفع چشم زخم وارد شده که دستها را برابر رو بلند کند و سوره حمد و توحید و دو قُلْ اَعُوذُ را بخواند و دست بر پیش سر بکشد

ایضاً تعویذ چشم زخم :

اَللّهُمَّ رَبَّ مَطَرٍ حابِسٍ وَ حَجَرٍ یابِسٍ وَ لَیلٍ دامِسٍ وَ رَطْبٍ وَ یابِسٍ رُدَّ عَینَ

خدایا اى پروردگار باران در حبس و سنگ سخت و شب تار و هر تر و خشک برگردان چشم

الْعاینِ عَلَیهِ فى کبِدِهِ وَ نَحْرِهِ وَ مالِهِ فَارْجِعِ الْبَصَرَ هَلْ تَرى مِنْ فُطُورٍ ثُمَّ

چشم زن را بر خودش در جگرش و گلویش و مالش ((دیده بگردان آیا بینى در آسمان شکافى سپس

ارْجِعِ الْبَصَرَ کرَّتَینِ ینْقَلِبْ اِلَیک الْبَصَرُ خاسِئاً وَ هُوَ حَسیرٌ

دوباره دیده بازگردان تا دور مانده از هدف به تو بازگردد وامانده ))


تعویذ دیگر بگوید:

اَللّهُمَّ ذَا السُّلْطانِ

خدایا اى صاحب سلطنت

الْعَظیمِ وَالْمَنِّ الْقَدیمِ وَالْوَجْهِ الْکریمِ ذَا الْکلِماتِ التّامّاتِ وَالدَّعَواتِ

بزرگ و نعمت دیرین و ذات بزرگوار و صاحب کلمات تام و تمام و دعاهاى

المُسْتَجابات عافِ فُلاناً مِنْ اَنْفُسِ الْجِنِّ وَ اَعْینِ الاِْنْسِ

مستجاب شده عافیت ده فلانى را از نفسهاى جنیان و چشم مردم

و این تعویذى است که رسول خدا صلى الله علیه و آله براى حسنین علیهماالسلام خواند و اصحاب خویش را فرمود که زنهار اولاد خویش را به این کلمات تعویذ کنید،
تعویذ چشم زخم براى حیوانات وغیره مروى از امیرالمؤمنین علیه السلام

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ بِسْمِ اللَّهِ الْعَظیمِ عَبَسَ عابِسٍ وَ شَهابَ قابسٍ حَجَرَ یابِسٍ

بنام خداى بخشاینده مهربان بنام خداى بزرگ بر ترش رویى ترش روى و اخگر فروزان و سنگ خشک

رَدَدْتُ عَینَالعاینِ عَلَیهِ مِنْ رَاءْسِهِ اِلى قَدَمَیهِ اَخَذَ عَیناهُ قابِضٌ بِکلاهُ وَ عَلى

بازگرداندم چشم چشم زن را بر خودش از سر تا به پایش بگیرد دو چشمش را گیرنده او و بر همسایه و

جارِهِ وَاَقارِبِهِ جِلْدُهُ دَقیقٌ وَ دَمُهُ رَقیقٌ وَ بابُ الْمَکرُوهِ تَلیقُ فَارْجِعِ الْبَصَرَ هَلْ

خویشانش و پوستش نازک و خونش رقیق و درب مکروه سزاى او است ((پس دیده را بگردان آیا

تَرى مِنْ فُطُورٍ ثمَّ ارْجِعِ الْبَصَرَ کرَّتَینِ ینْقَلِبْ اِلَیک الْبَصَرُ خاسِئاً وَ هُوَ حَسیرٌ

شکافى در آسمانها بینى سپس بازگردان دوباره تا دور مانده از هدف به تو بازگردد و وامانده باشد))


بجهت دفع وسوسه شیطان

روایت شده که استعاذه کند به خداى تعالى پس بگوید:

آمَنْتُ بِاللَّهِ وَ بِرَسُولِهِ مُخْلِصاً لَهُ الدّینَ

ایمان آوردم به خدا و رسولش از روى اخلاص به دین او

و شیخ شهید از حضرت رسول صلى الله علیه و آله نقل کرده که فرمودند شیطان بر دو قسم است شیطان جنّى و آن دور مى شود به گفتن :

لا حَوْلَ وَ لا

جنبش و

قُوَّةَ اِلاّ بِاللَّهِ الْعَلِىِّ الْعَظیمِ

نیرویى نیست جز به خداى والاى بزرگ

و شیطان انسى و آن دور مى شود به فرستادن صلوات بر محمد و آل آن جناب علیهم السلام

مؤ لّف گوید: که در باب نمازها گذشت نماز حدیث نفس و ذکر بعضى عوذات بجهت دفع وسوسه به آنجا مراجعه شود

 

بجهت ایمنى از دزد

بخواند بر حلقه ها و قفل قُلْ اِدْعُوا اللَّهَ اَوِادْعُوا الرَّحْمنَ تا آخر سوره

 

عوذه عقرب

روایت شده که تیز نظر کن به ستاره سُهى و آن ستاره کوچکى است نزدیک ستاره وسطى بنات نَعش و بگوید سه مرتبه :

اَللّهُمَّ رَبَّ اَسْلَمَ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ وَ

خدایا اى پروردگار ستاره ((اسلم )) درود فرست بر محمّد و آل محمّد و شتاب کن در فرج ایشان و

سَلِّمْنا مِنْ شَرِّ کلِّ ذى شَرٍّ

سالم بدار ما را از شر هر صاحب شرى

و نیز روایت شده که بر آن نظر افکند و سه مرتبه بگوید:

اَللّهُمَّ رَبَّ هُودِ ابْنِ اُسَیةَ آمِنّى شَرَّ کلِّ عَقْرَبٍ وَ حَیةٍ

خدایا اى پروردگار هود فرزند ((اسیة )) ایمن دار مرا از شر هر عقرب و مارى

هر شب که چنین گوید از شرّ مار و عقرب محفوظ ماند


و نیز بجهت دفع شرّ عقارب و مارها از حضرت صادق علیه السلام مرویست که بخواند در نزد شب

بِسْمِ اللَّهِ وَ بِاللَّهِ وَ صَلَّى اللَّهُ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ

بنام خدا و به یارى خدا و درود خدا بر محمد و آلش

اَخَذْتُ الْعَقارِبَ وَالْحَیاتِ کلَّها بِاِذْنِ اللَّهِ تَبارَک وَ تَعالى بِاَفْواهِها وَ اَذْنابِها

گرفتم عقربها و مارها را همه شان را به اذن خداى تبارک و تعالى دهنهاشان و دمهاشان

وَ اَسْماعِها وَ اَبْصارِها وَ قُواها عَنّى وَ عَمَّنْ اَحْبَبْتُ اِلى ضَحْوَةِ النَّهارِ

و گوشهاشان و چشمهاشان و تمام قواشان را از خودم و از هر که را که دوست دارم تا برآمدن روز

اِنْشآءَاللَّهُ تَعالى

انشاءاللَّه تعالى


و نیز بجهت شرّ عقرب بخواند

سلامُ عَلى نُوحٍ فِى الْعالَمینَ

سلام بر نوح در جهانیان

اِنّا کذلِک نَجْزِى الْمُحْسِنینَ اِنَّهُ مِنْ عِبادِنَا الْمُؤْمِنینَ

براستى ما چنین پاداش دهیم نیکوکاران را که او از بندگان مؤ من ما است

و روایت شده که وقتى حضرت نوح علیه السلام سوار کشتى شد منع فرمود عقرب را از سوار شدن بر کشتى عقرب گفت من مُعاهده مى کنم با تو که نگزم کسى را که بگوید:

سَلامٌ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَلى

سلام بر محمد و آل محمد و بر

نُوحٍ فِى الْعالَمینَ

نوح در جهانیان

و در چند حدیث وارد شده است که مالیدن نمک رفع زهر عقرب و گزندگان مى کند.

باب چهارم

فصل اوّل ادعیه صبح و شام

هنگام داخل شدن در صبح

در ادعیه اى که منتخب شده از کتاب شریف کافى و آن مشتمل بر چند فصل است :

فصل اوّل در بعض دعاهاى وارده در وقت صبح و شام غیر آنچه در سابق گذشت و آن ده دعا است اوّل از حضرت صادق علیه السلام روایت است که حضرت علىّ بن الحسین علیه السلام چون داخل صبح مى شد مى گفت :

اَبْتَدِءُ یوْمى هذا بَینَ یدَىْ نِسْیانى وَ عَجَلَتى بِسْمِاللَّهِ وَ ما شآءَ اللَّهُ

شروع مى کنم این روزم را در برابر فراموشى و شتابم به نام خدا و آنچه خدا خواهد


هنگام داخل شدن در شام

دوّم از حضرت صادق علیه السلام منقول است که هرکس این کلمات را سه مرتبه بگوید در وقتى که داخل شب مى شود پوشیده شود به بالى از بالهاى جبرئیل تا آنکه داخل صبح شود:

اَسْتَوْدِعُ اللَّهَ الْعَلِىَّ

مى سپارم به خداى والاى

الاَْعْلَى الْجَلیلَ الْعَظیمَ نَفْسى وَ مَنْ یعنْینى اَمْرُهُ اَسْتَوْدِعُ اللَّهَ نَفْسِىَ

برتر باجلالت بزرگ خودم را و هر که کارش بر دوش من است به خدا مى سپارم نفس

الْمَرْهُوبَ الْمَخُوفَ الْمُتَضَعْضَعَ لِعَظَمَتِهِ کلُّ شَیئٍ

هراسان ترسان خودم را به آن خدایى که سر فرود آرد در برابر عظمتش هر چیز


سوّم و نیز از آن حضرت مروى است که چون داخل شام شوى بگو:

اَللّهُمَّ اِنّى اَسْئَلُک عِنْدَ اِقْبالِ لَیلِک وَ اِدْبارِ

خدایا از تو خواهم در هنگام آمدن شبت و روگرداندن

نَهارِک وَ حُضُورِ صَلَواتِک وَ اَصْواتِ دُعآئِک اَنْ تُصَلِّىَ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ

روزت و حضور نمازهایت و آوازهاى خوانندگانت که درود فرستى بر محمد و آل

مُحَمَّدٍ

محمد

و دعا کن به آنچه خواهى

 

هنگام داخل شدن در صبح

چهارم از حضرت صادق علیه السلام مروى است که پدرم صلّى اللَّهُ عَلیه و آله چون داخل صبح مى شد مى گفت :

بِسْم اللَّهِ وَ بِاللَّهِ وَ اِلَى اللَّهِ وَ فى سَبیلِ

بنام خدا و به یارى خدا و بسوى خدا و در راه

اللَّهِ وَ عَلى مِلَّةِ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ اَللّهُمَّ اِلَیک اَسْلَمْتُ نَفْسى وَ

خدا و بر کیش رسول خدا درود خدا بر او و آلش خدایا به تو واگذاردم خودم را و

اِلَیک فَوَّضْتُ اَمْرى وَ عَلَیک تَوَکلْتُ یا رَبَّ الْعالَمینَ اَللّهُمَّ احْفَظْنى بِحِفْظِ

به تو واگذاردم کارم را و بر تو توکل کنم اى پروردگار جهانیان خدایا نگهداریم کن به نگهدارى

الاِْیمانِ مِنْ بَینِ یدَىَّ وَ مِنْ خَلْفى وَ عَنْ یمینى وَ عَنْ شِمالى وَ مِنْ فَوْقى وَ

ایمان از پیش رویم و از پشت سرم و از سمت راستم و از سمت چپم و از بالاى سرم و

مِنْ تَحْتى وَ مِنْ قِبَلى لا اِلهَ اِلا اَنْتَ لا حَوْلَ وَ لا قُوَّةَ اِلاّ بِاللَّهِ نَسْئَلُک الْعَفْوَ

از زیر پایم و از پیش رویم معبودى جز تو نیست جنبش و نیرویى نیست جز به خدا از تو خواهم گذشت

وَالْعافِیةَ مِنْ کلِّ سُوَّءٍ وَ شَرٍّ فِى الدُّنْیا وَالاْخِرَةِ اَللّهُمَّ اِنّى اَعُوذُبِک مِنْ

و عافیت از هر بدى و شرى در دنیا و آخرت خدایا به تو پناه برم از

عَذابِ الْقَبْرِ وَ مِنْ ضُغْطَةِ الْقَبْرِ وَ مِنْ ضیقِ الْقَبْرِ وَ اَعُوذُبِک مِنْ سَطَواتِ

عذاب قبر و از فشار قبر و از تنگى قبر و به تو پناه برم از یورش هاى

اللَّیلِ والنَّهارِ اَللّهُمَّ رَبَّ الْمَشْعَرِ الْحَرامِ وَ رَبَّ الْبَلَدِ الْحَرامِ وَ رَبَّ الْحِلِّ وَ

شب و روز خدایا اى پروردگار مشعرالحرام و پروردگار شهر محترم مکه و پروردگار حِل و

الاِْحْرامِ اَبْلِغْ مُحَمَّداً وَ آلَ مُحَمَّدٍ عَنّىِ السَّلامَ اَللّهُمَّ اِنّى اَعُوذُ بِدِرْعِک

حرم برسان به محمد و آل محمد از من سلامى خدایا به تو پناه برم به زره

الْحَصینَةِ وَ اَعُوذُ بِجَمْعِک اَنْ تُمیتَنى غَرَقاً اَوْ حَرَقاً اَوْ شَرَقاً اَوْ قَوَداً اَوْ صَبْراً

محکمت و پناه برم به گردآوردنت از اینکه بمیرانیم به صورت غرق شدن یا سوختن یا گلوگیر شدن یا کت بسته

اَوْ مُسَمّاً اَوْ تَرَدِّیاً فى بِئْرٍ اَوْ اَکیلَ السَّبُعِ اَوْ مَوتَ الْفُجائَةِ اَوْ بِشَىْءٍ مِنْ میتاتِ السَّوءِ

یا مسمومیت یا پرت شدن در چاه یا طعمه درنده شدن یا مرگ ناگهانى یا به یکى از مرگهاى بد دیگر

وَلکنْ اَمِتْنى عَلى فِراشى فى طاعَتِک وَ طاعَةِ رَسُولِک صَلَّى اللَّهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ

ولى بمیرانم در بسترم در حال اطاعت تو و اطاعت رسولت صلى الله علیه و آله و در حالى که

مُصیباً لِلْحَقِّ غَیرَ مُخْطِئٍ اَوْ فىِ الصَّفِ الَّذینَ نَعَّتَهُمْ فى کتابِک کاَنَّهُمْ بُنْیانٌ

به حق رسیده و خطاکار نباشم یا در زمره صف آنها که در قرآنت وصفشان کرده ((که گویى بنایى

مَرْصُوصٌ اُعیذُ نَفْسى وَ وَُلَْدى وَ ما رَزَقَنى رَبّى بِقُلْ اَعُوذُ بِرَبِّ الْفَلَقِ

استوارند)) پناه دهم خود و فرزندانم و آنچه پروردگارم روزیم کرده به ((قل اعوذ برب الفلق


تا آخر سوره

وَ اُعیذُ نَفْسى وَ وُلِْدى وَ ما رَزَقَنى رَبّى بِقُلْ اَعُوذُ بِرَبِّ النّاسِ

و پناه دهم خود و فرزندانم و آنچه پروردگارم روزیم کرده به ((قل اعوذ برب الناس ))


تا آخر سوره و مى گوئى :

الْحَمْدُ لِلَّهِ عَدَدَ ما خَلَقَ اللَّهُ وَالْحَمْدُلِلَّهِ مِثْلَ ما خَلَقَ وَ

ستایش براى خدا است به شماره آنچه آفریده و ستایش خداى را همانند آنچه آفریده و

الْحَمْدُلِلَّهِ مِلاَْ ما خَلَقَ وَالْحَمْدُلِلَّهِ مِدادَ کلِماتِهِ وَالْحَمْدُلِلَّهِ زِنَةَ عَرْشِهِ

ستایش خداى را به پُرى آنچه آفریده و ستایش خداى را به امتداد کلماتش و ستایش خداى را هموزن عرشش

وَالْحَمْدُلِلَّهِ رِضا نَفْسِهِ وَلا اِلهَ اِلا اللَّهُ الْحَلیمُ الْکریمُ وَ لا اِلهَ اِلا اللَّهُ الْعَلِىُّ

و ستایش خداى را به اندازه خوشنودیش و معبودى نیست جز خداى شکیباى بزرگوار و معبودى نیست جز خداى والاى

الْعَظیمُ سُبْحانَ اللَّهِ رَبِّ السَّمواتِ وَالاَْرضَینَ وَ ما بَینَهُما وَ رَبِّ الْعَرْشِ

بزرگ منزه است خدا پروردگار آسمانها و زمینها و آنچه در میان آن دو است و پروردگار عرش

الْعَظیمِ اَللّهُمَّ اِنّى اَعُوذُ بِک مِنْ دَرَک الشَّقاَّءِ وَ مِنْ شَماتَةِ الاَْعْدآءِ وَ اَعُوذُ

بزرگ خدایا من به تو پناه برم از درک کردن بدبختى و از شماتت دشمنان و به تو پناه برم

بِک مِنَ الْفَقْرِ وَ الْوَقْرِ وَ اَعُوذُ بِک مِنْ سُوَّءِ الْمَنْظَرِ فِى الاَْهْلِ وَالْمالِ وَالْوَلَدِ

از ندارى و سنگین بارى و به تو پناه برم از بدى دیدن در خاندان و مال و فرزند

و صلوات بفرست بر محمّد و آل محمّد ده مرتبه

 

هنگام نماز مغرب و صبح

پنجم و نیز از حضرت صادق علیه السلام منقول است که چون نماز مغرب و صبح بجا آوردى بگو هفت مرتبه بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ لاحَوْلَ وَلا قُوَّةَ اِلاّ بِاللَّهِ الْعَلِىِّ الْعَظیمِ

پس بدرستى که هرکس این را بگوید نرسد به او جذام و پیسى و دیوانگى و نه هفتاد نوع از انواع بلاها و مى گوئى چون داخل صبح و داخل شام شدى :

اَلْحَمْدُ لِرَبِّ الصَّباحِ اَلْحَمْدُ لِفالِقِ الاِْصْباحِ دو مرتبه اَلْحَمْدُلِلَّهِ الَّذى اَذْهَبَ

ستایش خاص پروردگار صبحدم ستایش خاص شکافنده سپیده دم * * * * ستایش خدایى را که

اللَّیلَ بِقُدْرَتِهِ وَ جآءَ بِالنَّهارِ بِرَحْمَتِهِ وَ نَحْنُ فى عافِیةٍ

شب را به قدرت خویش ببرد و روز را به مهر خویش درآورد و ما در حال تندرستى هستیم


و مى خوانى آیة الکرسى و آخر حشر و ده آیه از صافّات :

وَ سُبْحانَ رَبِّک رَبِّ الْعِزَّةِ عَمّا یصِفُونَ وَ سلامٌ عَلَى

و منزه است پروردگار تو پروردگار عزت از آنچه توصیف کنند و سلام بر

الْمُرْسَلینَ والْحَمْدُلِلَّهِ رَبِّ الْعالَمینَ فَسُبْحانَ الِلَّهِ حینَ تُمْسُونَ وَ حینَ

مرسلین و ستایش خداى را است پروردگار جهانیان پس منزه است خدا هنگامى که شام کنید و هنگامى که

تُصْبِحُونَ وَ لَهُ الْحَمْدُ فِى السَّمواتِ وَالاَْرْضِ وَ عَشِیاً وَ حینَ تُظْهِرُونَ

بامداد کنید و از او است ستایش در آسمانها و زمین و شامگاه و چون ظهر کنید

یخْرِجُ الْحَىَّ مِنَ الْمَیتِ وَ یخْرِجُ الْمَیتَ مِنَ الْحَىِّ وَ یحْیى الاَْرْضَ بَعْدَ

برون آرد زنده را از مرده و برون آرد مرده را از زنده و زنده کند زمین را پس از

مَوْتِها وَ کذلِک تُخْرَجُونَ سُبُّوحٌ قُدُّوسٌ رَبُّنا وَ رَبُّ الْمَلاَّئِکةِ وَالرُّوحِ سَبَقَتْ

مرگش و این چنین بیرون آورده شوید منزه و پاکیزه است پروردگار ما و پروردگار فرشتگان و روح ، پیشى جسته

رَحْمَتُک غَضَبَک لا اِلهَ اِلاّ اَنْتَ سُبْحانَکاِنّى ظَلَمْتُ نَفْسى فَاغْفِرْ لى

مِهرت بر خشمت معبودى جز تو نیست منزهى تو که براستى من به خود ستم کرده ام پس بیامرز مرا و به من

وَارْحَمْنى وَ تُبْ عَلَىَّ اِنَّک اَنْتَ التّوّابُ الرَّحیمُ

رحم کن و توبه ام بپذیر که همانا تویى توبه پذیر مهربان


هنگام صبح

ششم و نیز از حضرت صادق علیه السلام این دعا براى وقت صبح روایت شده :

اَللّهُمَّ لَک الْحَمْدُ اَحْمَدُک وَ

خدایا از آن تو است ستایش تو را ستایش کنم و از تو

اَسْتَعینُک وَ اَنْتَ رَبّى وَ اَنَا عَبْدُک اَصْبَحْتُ عَلى عَهْدِک وَ وَعْدِک وَ اُومِنُ

کمک خواهم و تویى پروردگار من و منم بنده تو بامداد کردم بر پیمان و وعده تو و ایمان دارم

بِوَعْدِک وَ اُوفى بِعَهْدِک مَا اسْتَطَعْتُ وَلا حَوْلَ وَ لا قُوَّةَ اِلاّ بِاللَّهِ وَحْدَهُ لا

به وعده ات و وفا کنم به عهد تو تا مى توانم و جنبش و نیرویى نیست جز به خداى یگانه اى که

شَریک لَهُ وَ اَشْهَدُ اَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَ رَسُولُهُ اَصْبَحْتُ عَلى فِطْرَةِ الاِْسْلامِ

شریک ندارد و گواهى دهم که محمد بنده و رسول او است بامداد کردم بر فطرت اسلام

وَکلِمَةِ الاِْخْلاصِ وَمِلَّةِ اِبْرهیمَ وَدینِ مُحَمَّدٍ صَلَواتُاللَّهِ عَلَیهِما وَ آلِهِما عَلى

و کلمه اخلاص و کیش ابراهیم و دین محمد که درود خدا بر آن دو و بر آلشان باد بر

ذلِک اُحْیى وَ اَمُوتُ اِنْشآءَ اللَّهُ اَللّهُمَّ اَحْینى ما اَحْییتَنى وَ اَمِتْنى اِذا اَمَتَّنى

همین زندگى کنم و بر آن بمیرم انشاءالله خدایا زنده ام دار تا زنده ام دارى و بمیرانم هنگامى که بمیرانیم

عَلى ذلِک وَابْعَثْنى اِذا بَعَثْتَنى عَلى ذلِک اَبْتَغى بِذلِک رِضْوانَک وَاتِّباعَ

بر اینکه گفتم و برانگیزم در آن هنگام که محشورم کنى بر همین و من مى جویم بدان خوشنودى تو و پیروى

سَبیلِک اِلَیک اَلْجَاْتُ ظَهْرى وَ اِلَیک فَوَّضْتُ اَمْرى آلُ مُحَمَّدٍ اَئِمَّتى لَیسَ لى

راه تو را و به تو تکیه دادم پشتم را و به تو واگذاردم کارم را آل محمد امامان منند و

اَئِمَّةٌ غَیرُهُمْ بِهِمْ اَئْتَمُّ وَ اِیاهُمْ اَتَوَلّى وَ بِهِمْ اَقْتَدى اَللّهُمَّ اجْعَلْهُمْ اَوْلِیآئى فِى

امامى جز ایشان برایم نیست بدانها پیروم و آنان را دوست گیرم و بدیشان اقتداء کنم خدایا قرارشان ده دوستان من در

الدُّنْیا وَ الاْخِرَةِ وَاجْعَلْنى اُوالى اَوْلِیآئَهُمْ وَ اُعادى اَعْدآئَهُمْ فِى الدُّنْیا

دنیا و آخرت و چنان کن که من دوست بدارم دوستانشان را و دشمن بدارم دشمنانشان را در دنیا

وَالاْخِرَةِ وَ اَلْحِقْنى بالصّالِحینَ وَ آبائى مَعَهُمْ

و آخرت و ملحقم کن به شایستگان و پدرانم را نیز با ایشان قرار ده


 
 
 
 
 Copyright © 2003-2015 - AVINY.COM - All Rights Reserved