وَسُبْحانَ اللَّهِ رَبِّ الْعَرْشِ الْکریمِ

و منزه است خدا پروردگار عرش کریم

پس حضرت فرمود به حقّ آن خداوندى که مرا براستى فرستاده سوگند که هر مؤ من و مؤ منه که این نماز را بکند در روز جمعه من ضامنم بهشت را براى او و از جاى خود برنخیزد تا گناهانش و گناهان پدر و مادرش آمرزیده شود و عطا فرماید حقّ تعالى به او ثواب هر که نماز کرده در این روز در شهرهاى مسلمانان و بنویسد از براى او اجر کسى که روزه گرفته و نماز کرده در این روز در مشرق و مغرب عالم و حق تعالى به او عطا فرماید آنچه را که هیچ چشمى ندیده و هیچ گوشى نشنیده باشد مؤ لّف گوید: که شیخ طوسى در مصباح نیز این نماز را نقل کرده و لکن در روایت ایشان دعاى مذکور نیست بلکه فرموده چون فارغ شدى از نماز بگو:

سُبْحانَ اللَّهِ رَبِّ الْعَرْشِ الْکریمِ وَلا حَوْلَ

منزه است خدا پروردگار عرش بزرگوار و هیچ جنبش

وَ لا قُوَّةَ اِلاّ بِاللَّهِ الْعَلِىِّ الْعَظیمِ

و نیرویى نیست جز به خداى والاى بزرگ

هفتاد مرتبه

 

نماز هدیه

روایت شده از معصومین علیهم السلام که آدمى که در روز جمعه هشت رکعت نماز بگذارد یعنى بعد از هر دو رکعت سلام بگوید چهار رکعت آن را هدیه حضرت رسول صلى الله علیه و آله بکند و چهار رکعت دیگر را هدیه حضرت فاطمه صَلَواتُ اللَّهِ علیها و در روز شنبه چهار رکعت بکند و هدیه حضرت امیرالمؤمنین صلوات اللَّهِ و سلامه علیه گرداند و همچنین هر روز از هفته را چهار رکعت بکند و هدیه امامى کند به ترتیب آنها تا آنکه در روز پنجشنبه چهار رکعت کند و هدیه امام جعفر صادق علیه السلام گرداند و باز در روز جمعه هشت رکعت کند چهار رکعت آن را هدیه حضرت رسول خدا صلى الله علیه و آله و چهار رکعت دیگر هدیه حضرت فاطمه سلام اللّه علیها گرداند و در روز شنبه چهار رکعت هدیه حضرت امام موسى علیه السلام کند و همچنین هر روز چهار رکعت بگذارد و هدیه امامى نماید به ترتیب تا روز پنجشنبه چهار رکعت را هدیه امام عصر عجَّلَ اللَّهَ فرجهُ گرداند و مابین هر دو رکعت یعنى بعد از هر دو رکعت از این نمازها این دعا بخواند:

اَللّهُمَّ اَنْتَ السَّلامُ وَ مِنْک السَّلامُ وَ اِلَیک یعُودُ السَّلامُ حَینا رَبَّنا مِنْک

خدایا تویى سلام و از تو است سلام (و سلامتى ) و بسوى تو بازگردد سلام تحیت فرست پروردگارا بر ما

بِالسَّلامِ اَللّهُمَّ اِنَّ هذِهِ الرَّکعاتِ هَدِیةٌ مِنّا اِلى وَلِیک فُلان فَصَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ

به سلام خدایا این چند رکعت هدیه اى است از ما بسوى ولى تو فلان پس درود فرست بر محمّد

وَ آلِهِ وَ بَلِّغْهُ اِیاها وَاَعْطِنى اَفْضَلَ اَمَلى وَ رَجآئى فیک وَ فى رَسُولِک

و آلش و اینها را به او برسان و عطا کن به من بهترین امید و آرزویم را درباره خود و درباره پیامبرت

صَلَواتُک عَلَیهِ وَ آلِهِ وَ فیهِ

که درودهاى تو بر او و آلش و درباره او

پس هر دعا که مى خواهد بکند و به جاى فلان اسم آن امام علیه السلام را بگوید که نماز را براى او بجا مى آورد.

 

نماز لَیلَةُ الدَّفْن

دو رکعت است در رکعت اوّل حمد و آیة الکرسى و در رکعت دویم حمد و ده مرتبه اِنّا اَنْزَلْناهُ فى لَیلَةِ الْقَدْرِ و چون سلام دهد بگوید:

اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَابْعَثْ ثَوابَها اِلى قَبْرِ فُلان

خدایا درود فرست بر محمّد و آل محمّد و بفرست ثواب آن را به قبر فلان کس

و به جاى فلان نام میت را ذکر کند نماز دیگر ایضاً سید بن طاوس از حضرت رسول صلى الله علیه و آله روایت کرده است که فرمود نمى گذرد بر میت ساعتى سخت تر از شب اوّل قبر پس رحم نمائید مُردگان خود را به صدقه و اگر نیافتى چیزى که صدقه بدهى پس یکى از شماها دو رکعت نماز کند بخواند در رکعت اوّل فاتحة الکتاب یک مرتبه و قُلْ هُوَاللَّهُ اَحَد دو مرتبه و در رکعت دویم فاتحه یک مرتبه و اَلْهیکمُ التَّکاثُر ده مرتبه و سلام دهد و بگوید:

اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ

خدایا درود فرست بر محمّد

وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَابْعَثْ ثَوابَها اِلى قَبْرِ ذلِک الْمَیتِ فُلانِ بْنِ فُلان

و آل محمّد و بفرست ثواب این نماز را بسوى قبر این مرده فلانى پسر فلانى

پس حق تعالى مى فرستد همان ساعت هزار ملک بسوى قبر آن میت با هر ملکى جامه اى و حُلّه اى و تنگى قبر او را وسعت دهد تا روز نفخ صور و عطا کند به نمازگذار به عدد آنچه آفتاب بر آن طلوع مى کند حسنات و بالا برده شود براى او چهل درجه مؤ لّف گوید که کفعمى نیز این نماز را به همین کیفیت نقل کرده پس از آن فرموده که در بعض کتب دیدم که در رکعت اوّل بعد از حمد آیة الکرسى یک مرتبه و توحید دو مرتبه بخواند .

 

نماز براى اموات

و علامه مجلسى (ره ) در زادالمعاد فرموده که باید مردگان را فراموش نکنند زیرا که دست ایشان از اعمال خیر کوتاه گردیده و از جانب فرزندان و خویشان و برادران مؤ من امیدوارند و احسان ایشان را چشم براهند خصوصاً دعا کردن در نماز شب و بعد از نمازهاى فریضه و در مشاهد مشرّفه پدر و مادر را زیاده از دیگران باید دعا کرد و اعمال خیر براى ایشان به عمل آورد و در خبر است که بسا فرزندى که در حال حیات پدر و مادر عاقّ ایشان باشد و بعد از فوت ایشان نیکوکار گردد به سبب اعمال خیرى که از براى ایشان به عمل آورد و بسا فرزندى که در حال حیات پدر و مادر نیکوکار باشد و بعد از فوت ایشان عاق گردد به سبب آنکه اعمال خیرى که باید از براى ایشان به عمل آورد کم به عمل آورد و عمده خیرات براى پدر و مادر و سایر خویشان آن است که قروض ایشان را ادا کند و ایشان را از حقوق خدا و خلق برى گرداند و حجّ و سایر عبادات که از ایشان فوت شده باشد سعى کند به استیجار یا به تبرّع بجا آورد و در حدیث صحیح منقول است که حضرت صادق علیه السلام در هر شب از براى فرزند خود و در هر روز براى پدر و مادر خود دو رکعت نماز مى کردند و در رکعت اوّل اِنّا اَنْزَلْناهُ و در رکعت دوّم اِنّا اَعْطَینا مى خواندند و به سند صحیح از حضرت صادق علیه السلام منقول است که بسا باشد که میت در تنگى و شدّتى بوده باشد و حق تعالى به او وسعت دهد و تنگى از او بردارد پس به او گویند این فَرَج که تو را روى داد به سبب نمازى است که فلان برادر مؤ من براى تو کرد راوى پرسید: دو میت را در دو رکعت نماز شریک مى توانم کرد فرمود بلى فرمود که میت شاد مى شود و فَرَج مى یابد به دعا و استغفارى که از براى او کنند چنانچه زنده شاد مى شود به هدیه که براى او برند و فرمود که بر میت داخل مى شود در قبرش نماز و روزه و حجّ و تصدق و سایر اعمال خیرو دعا و ثواب آن اعمال براى کسى که کرده و براى مرده هر دو نوشته مى شود و در حدیث دیگر فرمود که هر که از مسلمانان براى میتى عمل صالحى بکند خدا ثواب آن را مضاعف مى گرداند و میت به آن عمل منتفع مى گردد و در روایتى وارد شده است که هرگاه شخصى به نیت میتى تصدّقى بکند حق تعالى جبرئیل را امر مى نماید که با هفتاد هزار ملک به نزد قبر او مى روند و هر یکى طبقى در دست دارند از نعمتهاى الهى و هر یک به او مى گویند اَلسَّلامُ عَلَیک اى دوست خدا این هدیه فلان مؤ من است براى تو پس قبر او روشن مى شود و حق تعالى هزار شهر در بهشت به او کرامت مى فرماید و هزار حورى به او تزویج مى فرماید و هزار حُلّه به او مى پوشاند و هزار حاجت او را روا مى کند.

 

نماز فرزند براى پدر و مادر

دو رکعت است در رکعت اوّل فاتحه و ده مرتبه :

رَبِّ اغْفِرْلى وَ لِوالِدَىَّ وَ لِلْمُؤْمِنینَ یوْمَ یقُومُ الْحِسابُ

پروردگارا بیامرز مرا و پدر و مادرم و دیگر مؤ منان را در روزى که حساب برپا شود


و در رکعت دوّم فاتحه و ده مرتبه :

رَبِّ اغْفِرْلى وَ لِوالِدَىَّ وَ

پروردگارا بیامرز مرا و پدر و مادرم و

لِمَنْ دَخَلَ بَیتِىَ مُؤْمِناً وَ لِلْمُؤْمِنینَ وَ الْمُؤْمِناتِ

هرکه در حال ایمان به خانه من درآید و هر مرد مؤ من و زن با ایمانى را


و چون سلام دهد ده مرتبه بگوید:

رَبِّ ارْحَمْهُما کما رَبَّیانى صَغیراً

پروردگارا ترحم کن بر ایشان چنانچه پروریدند مرا در کودکى

 

نماز گرسنه

از حضرت صادق علیه السلام منقول است که هر که گرسنه باشد وضو بگیرد و دو رکعت نماز گذارد و بگوید:

یا رَبِّ اِنّى جائِعٌ فَاَطْعِمْنى

پروردگارا من گرسنه ام غذایم ده

و در روایت دیگر بگوید:

رَبِّ اَطْعِمْنى فَاِنّى جائِعٌ

پروردگارا غذایم ده که من گرسنه ام

پس بدرستى که حقّ سبحانه و تعالى او را در ساعت طعام دهد.

 

نماز حدیث نَفْس

از حضرت صادق علیه السلام روایت است که نیست هیچ مؤ منى که بگذرد بر او چهل صباح مگر آنکه عارض شود او را حدیث نفس پس هر گاه او را حدیث نفس عارض شود دو رکعت نماز گذارد و پناه برد به خدا از آن و از آن حضرت منقول است که فرمود شکایت کرد حضرت آدم علیه السلام بسوى خداوند عزّوجلّ از حدیث نفس پس جبرئیل نازل شد و گفت بگو:

لا حَوْلَ وَلا قُوَّةَ اِلاّ بِاللَّهِ

جنبش و نیرویى نیست جز به خدا


حضرت آدم علیه السلام این ذکر را گفت حدیث نفس از او برطرف شد پس حضرت فرمود این است :

اصل لا حَوْلَ وَلا قُوَّةَ اِلاّ بِاللَّهِ

و از حضرت باقر علیه السلام روایت است که مردى خدمت حضرت رسول صلى الله علیه و آله آمد و شکایت کرد به آن حضرت از وسوسه و حدیث نفس و دَینى که او را سنگین کرده بود و از درویشى حضرت رسول صلى الله علیه و آله به او فرمود بگو:

تَوَکلْتُ عَلَى الْحَىِّ الَّذى لایمُوتُ وَ الْحَمْدُلِلّهِ الَّذى لَمْ یتَّخِذْ وَلَداً وَ لَمْ یکنْ

توکل کردم بر خداى زنده اى که نمیرد و ستایش خدایى را است که نگیرد فرزندى و نیست

لَهُ شَریک فِى الْمُلْک وَلَمْ یکنْ لَهُ وَلِىُّ مِنَ الذُّلِّ وَ کبِّرْهُ تَکبیراً

برایش شریکى در فرمانروایى و نیست برایش یارى از خوارى و به کمال بزرگى او را بزرگ شمار

و این را مکرر بگو پس چندى نگذشت که آن مرد آمد خدمت آن حضرت و گفت یا رسول اللَّه خداوند وسوسه مرا برد و قرض مرا ادا کرد و مرا از درویشى توانگر کرد و نیز روایت شده که از براى دفع وسوسه شیطان بگو هنگامى که در سینه ات شکى پیدا شد:

هُوَ الاَْوَّلُ وَالاْ خِرُ وَالظّاهِرُ

او است آغاز و انجام و آشکار

وَالْباطِنُ وَ هُوَ بِکلِّ شَىْءٍ عَلیمٌ

و نهان و او به هرچیز دانا است


براى دفع وسوسه

و نیز از براى دفع وسوسه شیطان از حضرت صادق علیه السلام مرویست که دست بر سینه خود بکش و بگو:

بِسْمِ اللَّهِ وَ بِاللَّهِ مُحَمَّدٌ رَسُولُ

بنام خدا و به ذات خدا محمد رسول

اللَّهِ وَلاحَوْلَ وَ لا قُوَّةَ اِلاّ بِاللَّهِ الْعَلِىِّ الْعَظیمِ اَللّهُمَّ امْسَحْ عَنّى ما اَحْذَرُ

خدا است و جنبش و نیرویى نیست جز به خداى والاى بزرگ خدایا پاک کن از من آنچه را از آن مى ترسم


پس دست بر شکم خود مى کشى و سه مرتبه مى گویى که انشاءاللَّه برطرف خواهد شد و نیز از براى دفع وسوسه نافع است شستن سر به سدر و مسواک کردن و انار خوردن و آب نیسان آشامیدن و روزه سه روز از هر ماه پنجشنبه اوّل و آخر و چهارشنبه وسط و نیز بگوید:

اَعُوذُ

پناه مى برم

بِاللَّهِ الْقَوِىِّ مِنَ الشَّیطانِ الْغَوِىِّ وَ اَعُوذُ بِمُحَمَّدٍ الرَّضِىِ مِنْ شَرِّ ما قُدِّرَ وَ

به خداى نیرومند از شیطان گمراه و پناه مى برم به محمد پسندیده از شر آنچه مقدر گشته و

قُضِىَ وَ اَعُوذُ بِاِلهِ النّاسِ مِنْ شَرِّ الْجِنَّةِ وَ النّاسِ اَجْمَعینَ

قضا بر آن رفته و پناه مى برم به معبود مردم از شر جن و مردم همگى

 

نماز استخاره ذات الرّقاع

و کیفیت آن چنانست که هرگاه اراده کردى امرى را مى گیرى شش رقعه را و مى نویسى در سه رقعه از آن :

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ خِیرَةٌ مِنَ اللَّهِ الْعَزیزِ الْحَکیمِ لِفُلان بْنِ

بنام خداى بخشاینده مهربان خیر مى خواهم از خداى نیرومند فرزانه براى فلان فرزند

فُلانة اِفْعَلْ

فلان

و در سه رقعه دیگر مى نویسى لاتَفْعَلْ بجاى اِفْعَلْ پس مى گذارى آنها را در زیر مصلاّى خود و دو رکعت نماز مى گذارى و چون فارغ شدى سجده مى کنى و مى گوئى در سجود صد مرتبه :

اَسْتَخیرُ اللَّهَ بِرَحْمَتِهِ خِیرَةً فى عافِیةٍ

خیر جویم از خدا به رحمتش خیرجویى در عافیت


پس مى نشینى و مى گوئى :

اَللّهُمَّ خِرْلى وَاخْتَرْلى فى جَمیعِ اُمُورى فى یسْرٍ مِنْک وَ عافِیةٍ

خدایا خیر برایم بخواه و خیر برایم برگزین در همه کارهایم در آسانى از جانب خود و عافیت

پس دست مى زنى به رقعه ها و آنها را به هم مخلوط مى کنى و یکى یکى بیرون مى آورى پس هرگاه سه اِفْعَلْ پشت سر هم بیرون آمد آن امر را بجا مى آورى که اراده کرده اى و اگر سه لاتَفْعَلْ بیرون آمد به جا نیاور آن امر را که نیت کرده اى و اگر یکى اِفْعَلْ بیرون آمد ودیگرى لاتَفْعَلْ پنج رقعه بیرون آور و به آن نگاه کن هرگاه سه اِفْعَلْ است و دو لاتَفْعَلْ بجا آور آن امر را و اگر به عکس است بجا نیاور

 

معنى استخاره و کیفیت آن

مؤ لف گوید که معنى استخاره طلب خیر کردن است پس هر کارى که مى خواهى بکنى طلب کن خیر خود را از حق تعالى و روایت شده که در سجده آخر نماز شب طلب خیر کن و صدویک مرتبه بگو:

اَسْتَخیرُاللَّهَ بِرَحْمَتِهِ

خیر جویم از خدا به رحمتش

و در سجده آخر نافله صبح و در هر رکعت از نافله هاى زوال نیز استخاره مندوبست

 

کیفیت استخاره به تسبیح منسوب به امام عصرعجّل اللّه تعالى فرجه

و بدانکه علامه مجلسى (ره ) از والد ماجدش نقل کرده که روایت کرده از استادش شیخ بهائى (ره ) که گفت شنیدم از مشایخ که مذاکره مى کردند از حضرت قائم عَجَّل اللَّه فرجه در استخاره با تسبیح آنکه تسبیح را بدست گیرد و سه مرتبه صلوات بفرستد بر محمّد و آل محمّد صلوات اللّه علیهم اجمعین و یک قبضه از تسبیح را بگیرد و دو تا دو تا بشمرد پس اگر یکى باقى ماند بجا آورد و اگر دو تا باقى ماند بجا نیاورد .

و شیخ فقیه اجلّ صاحب جواهر فرموده در جواهر استخاره اى است معمول نزد بعض اهل زمان ما و بسا هست که نسبت داده مى شود به مولاى ما حضرت قائم عجل اللَّه فرجه و او آن است که بعد از قرائت و دعا یک قبضه از تسبیح را بگیرد و هشت هشت طرح کند پس اگر یکى باقیماند فى الجمله نیکست و اگر دو تا باقى ماند یک نهى از آن است و اگر سه تا ماند اختیار دارد چون فعل و ترک آن مساویست و اگر چهارتا ماند دو نهى است از آن و اگر پنج تا ماند بعضى گفته اند که تعب و رنج دارد و بعضى گفته اند که در آن ملامت است و اگر شش تا ماند نهایت خوبست و باید تعجیل در آن کرد و اگر هفت تا ماند حکمش مثل پنج است و اگر هشت تا ماند چهار نهى از آن است

 

کیفیت استخاره به قرآن در ساعاتى از ایام هفته

و بدانکه ما در باب ششم بعضى از استخارات را ذکر خواهیم کرد و بدان نیز که مرحوم محدّث کاشانى در تقویم المحسنین براى استخاره به قرآن مجید در ایام هفته ساعاتى نقل کرده و گفته اختیار این مطلب بنابر مشهور است و اگر چه یافت نشده بر آن حدیثى از اهل بیت علیهم السلام پس گفته روز یکشنبه نیک است تا ظهر پس از عصر تا مغرب روز دوشنبه نیکست تا طلوع شمس پس از ناهار تا ظهر و از عصر تا عشاء آخر روز سه شنبه نیکست از اوّل وقت ناهار تا ظهر پس از عصر تا عشاء آخر روز چهارشنبه نیکست تا ظهر پس از عصر تا عشاء آخر روز پنجشنبه نیکست تا طلوع آفتاب پس از ظهر تا عشاء آخر روز جمعه نیکست تا طلوع آفتاب پس از زوال تا عصر روز شنبه نیکست تا وقت ناهار پس از زوال تا عصر و این جدول ماءخوذ است از مدخل منظوم محقّق طوسى طاب ثراه .

 

ذکرنماز براى قضاى دین و کفایت ظلم سلطان

شیخ طوسى روایت کرده است که مردى خدمت حضرت صادق علیه السلام رسید و گفت شکایت مى کنم بسوى تو اى آقاى من از قرضى که مرا فراگرفته و از سلطانى که ستم به من مى کند مى خواهم تعلیم فرمائى مرا دعائى که تحصیل کنم به آن غنیمتى که ادا نمایم به آن قرض خود را و باز دارم به آن ستم سلطان را فرمود هرگاه تاریکى شب تو را فرا گرفت پس دو رکعت نماز گذار بخوان در رکعت اوّل آن حمد و آیة الکرسى و در رکعت دویم حمد و آخر سوره حَشْر لَوْ اَنْزَلْنا هذَا الْقُرْآنَ عَلى جَبَلٍ تا آخر سوره پس بگیر قرآن مجید را و بگذار بر سَرِ خود و بگو:

بِحَقِّ هذَا الْقُرْآنِ وَ بِحَقِّ مَنْ اَرْسَلْتَهُ بِهِ وَ بِحَقِّ کلِّ مُؤْمِنٍ مَدَحْتَهُ فیهِ وَ

به حق این قرآن و به حق آنکس که او را بدین قرآن فرستادى و هر مؤ منى که در آن مدحش کردى و

بِحَقِّک عَلَیهِمْ فَلا اَحَدَ اَعْرَفُ بِحَقِّک مِنْک * بگو: [بِک] یا اللَّهُ * ده مرتبه یا

به حق تو بر ایشان زیرا هیچکس به حق تو از خودت آشناتر نیست * * به حق خودت اى خدا * * اى

مُحَمَّدُ * ده مرتبه یا عَلِىُّ * ده مرتبه یا فاطِمَةُ * ده مرتبه یا حَسَنُ * ده مرتبه

محمد * * * * * * اى على * * * * * * اى فاطمه * * * * * * اى حسن

یا حُسَینُ * ده مرتبه یا عَلِىَّ بْنَ الْحُسَینِ * ده مرتبه یا مُحَمَّدَ بْنَ عَلِی * ده

اى حسین * * * * * * اى على فرزند حسین * * * * * * اى محمد فرزند على

مرتبه یا جَعْفَرَ بْنَ مُحَمَّدٍ * ده مرتبه یا مُوسَى بْنَ جَعْفَرٍ * ده مرتبه یا عَلِىَّ بْنَ

* * اى جعفر فرزند محمد * * * * * * اى موسى بن جعفر * * * * * * اى على فرزند

مُوسى * ده مرتبه یا مُحَمَّدَ بْنَ عَلِی * ده مرتبه یا عَلِىَّ بْنَ مُحَمَّدٍ * ده مرتبه

موسى * * * * * * اى محمد بن على * * * * * * اى على فرزند محمد

یا حَسَنَ بْنَ عَلِی * ده مرتبه بِالْحُجَّةِ

اى حسن بن على * * * * * * به حق حضرت حجت

ده مرتبه پس حاجت خود را بطلب راوى گفت آن مرد رفت و بعد از مدّتى آمد درحالى که قرضش ادا شده بود و امر سلطانش اصلاح شده بود و مالش زیاد گشته بود .

مؤ لّف گوید که ظاهر آن است که این عمل بعد از نماز بجا آورده مى شود

 

نماز حاجت

از دعوات راوندى نقل است که حضرت امام زین العابدین علیه السلام گذشتند به مردى که بر در خانه مردى نشسته بود فرمود با وى که براى چه بر در منزل این ستمکار جَبّار نشسته اى گفت بجهت محنت و سختى که مرا عارض شده فرمود برخیز تا من تو را راهنمائى کنم به درى که بهتر از در او است و بسوى ربّى که بهتر است براى تو از او پس گرفت دست او را و آورد او را تا به مسجد پیغمبر صلى الله علیه و آله و فرمود که رو به قبله کن و دو رکعت نماز کن بدرگاه خدا پس ثناگو خدا را و صلوات بفرست بر رسول خدا صلى الله علیه و آله و بخوان آخر سوره حَشْر و شش آیه اوّل سوره حدید و دو آیه که در آل عمران است پس سؤ ال کن حاجت خود را از خدا که خدا عطا مى فرماید تو را جناب راوندى فرموده شاید دو آیه آیه قُلِ اللّهُمَّ مالِک الْمُلْک باشد یعنى تا بِغَیرِ حِسابٍ علامه مجلسى (ره ) فرموده شاید آیه قُلِ اللّهُمَّ باشد با آیه شَهِدَاللَّه .

و بدانکه روایت شده از امیرالمؤمنین علیه السلام که فرمود هرگاه یکى از شما اراده حاجتى کند پس صبح پنجشنبه در طَلَب آن بیرون رود و بخواند در وقتى که از منزل بیرون مى رود آخر سوره آل عمران و آیة الکرسى و اِنّا اَنْزَلْناهُ فى لَیلَةِ الْقَدْرِ و سوره حمد زیرا که در اینها است حوائج دنیا و آخرت .

 

نماز در مُهمّات

چهار رکعت مى گذارى و قنوت و ارکان آن را نیکو بجا مى آورى و مى خوانى در رکعت اوّل حمد یکمرتبه و حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَکیلُ هفت مرتبه و در رکعت دوّم حمد یک مرتبه و آیه ماشآءَاللَّهُ لا قُوَّةَ اِلاّ بِاللّهِ اِنْ تَرَنِ اَنَا اَقَلَّ مِنْک مالاً وَ وَلَداً هفت مرتبه و در رکعت سیم حمد یک مرتبه و قوله تعالى لا اِلهَ اِلاّ اَنْتَ سُبْحانَک اِنّى کنْتُ مِنَ الظّالِمینَ هفت مرتبه و در چهارم حمد یک مرتبه وَ اُفَوِّضُ اَمْرى اِلَى اللَّهِ اِنَّ اللَّهَ بَصیرٌ بِالْعِبادِ هفت مرتبه پس حاجت بخواه .

 

نماز رفع عُسْرت و سختى

از حضرت صادق علیه السلام منقول است که چون دشوار شود بر تو کارى دو رکعت نماز بگذار وقت زوال بخوان در رکعت اوّل فاتحه و قُلْ هُوَاللَّهُ وَ اِنّا فَتَحْنا لَک فَتْحاً مُبیناً تا وَ ینْصُرَک اللَّهُ نَصْراً عَزیزاً و در رکعت دوّم فاتحه و قُلْ هُوَ اللَّهُ اَحَد وَ اَلَمْ نَشْرَحْ و این نماز به تجربه رسیده است .

 

نماز براى زیاد شدن روزى

روایت است که مردى نزد حضرت رسول صلى الله علیه و آله آمد و گفت یا رسول اللَّه من صاحب عیالم و قرض دارم و حالم سخت است تعلیم فرما مرا دعائى که بخوانم خداوند عزّوجلّ را به آن تا روزى کند مرا آن قدرى که قرض خود را ادا کنم و استعانت بجویم با آن برعیال خویش فرمود اى بنده خدا وضو بگیر وضوى کاملى پس دو رکعت نماز کن و رکوع و سجود آن را تمام بجا آور پس بگو:

یا ماجِدُ یا واحِدُ یا کریمُ اَتَوَجَّهُ اِلَیک بِمُحَمَّدٍ نَبِیک نَبِىِّ الرَّحْمَةِ

اى با مجد و شوکت اى یگانه اى بزرگوار توجه کنم بسویت بوسیله پیامبرت محمد پیامبر رحمت

صَلَّى اللَّهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ یا مُحَمَّدُ یا رَسُولَاللَّهِ اِنّى اَتَوَجَّهُ بِک اِلَى اللَّهِ رَبّى وَ

درود خدا بر او و آلش اى محمد اى رسول خدا براستى من متوجه گشته ام بوسیله تو بسوى خدا پروردگار خود و

رَبِّک وَ رَبِّ کلِّ شَیئٍ وَ اَسْئَلُک اللّهُمَّ اَنْ تُصَلِّىَ عَلى مُحَمَّدٍ وَ اَهْلِ بَیتِهِ وَ

پروردگار تو و پروردگار هرچیزى و از تو خواهم خدایا که درود فرستى بر محمد و خاندانش و

اَسْئَلُک نَفْحَةً کریمَةً مِنْ نَفَحاتِک وَ فَتْحاً یسیراً وَ رِزْقاً واسِعاً اَلُمُّ بِهِ شَعَثى وَ

از تو خواهم نسیمى کریمانه از نسیمهاى رحمتت و گشایشى آسان و روزى وسیعى که پریشانیم را بدان برطرف کنم و

اَقْضى بِهِ دَینى وَاَسْتَعینُ بِهِ عَلى عِیالى

قرضم را بدان اداء کنم و کمک جویم بدان بر عائله ام

 

نماز دیگر براى زیاد شدن روزى

چون خواستى به دکان خویش بروى ابتدا کن به مسجد و دو رکعت نماز یا چهار رکعت بجا آور و بگو:

غَدَوْتُ بِحَوْلِ اللّهِ وَ قُوَّتِهِ وَ غَدَوْتُ بِلا حَوْلٍ مِنّى وَلا قُوَّةٍ وَلکنْ

بامداد کردم به نیروى خدا و قدرت او و بامداد کردم نه به نیروى خودم و نه به قدرتم بلکه

بِحَولِک وَ قُوَّتِک یا رَبِّ اَللّهُمَّ اِنّى عَبْدُک اَلْتَمِسُ مِنْ فَضْلِک کما اَمَرْتَنى

به نیرو و قدرت تو اى پروردگار من خدایا همانا من بنده توام که خواهان فضل توام چنانچه به من دستور دادى

فَیسِّرْ لى ذلِک وَ اَنَا خافِضٌ فى عافِیتِک

پس آن را براى من آسان گردان در آن حال که من در عافیت تو آسوده ام

نماز دیگر دو رکعت است در رکعت اوّل حمد یک مرتبه و اِنّا اَعْطَیناک الْکوْثَرَ سه مرتبه و در رکعت دوّم حمد یک مرتبه و هر یک از دو قُلْ اَعُوذُ سه مرتبه .

 

نماز حاجت

منقول از مکارم هرگاه نصف شب شود غسل کن و دو رکعت نماز بجا آور بخوان در هر دو رکعت حمد وپانصد مرتبه سوره توحید ولکن در رکعت دویم چون از خواندن توحید فارغ شدى بخوان آخر سوره حشر که لَو اَنْزَلْنا هذَا الْقُرْآنَ عَلى جَبَلٍ باشد تا آخر سوره و شش آیه اوّل سوره حدید و بگو بعد از آن به همان حال که ایستاده اى هزار مرتبه اِیاک نَعْبُدُ وَ اِیاک نَسْتَعینُ پس نماز را تمام کن و ثنا کن حق تعالى را پس اگر حاجت برآورده شد فَبِها والاّ دفعه دیگر بجا آور و اگر در دفعه دوّم برآورده نشد دفعه سیم به عمل آور که انشاءاللّه تعالى برآورده شود.

 

نماز حاجت دیگر

ثقة الاسلام کلینى درکافى به سندمعتبر روایت کرده از عبدالرَّحیم قصیر که گفت وارد شدم بر حضرت صادق علیه السلام و عرض کردم فداى تو شوم از پیش خود دعائى اختراع کرده ام فرمود واگذار مرا از اختراع خود هرگاه تو را حاجتى روى دهد پس پناه بَر به رسول خدا صلى الله علیه و آله و دو رکعت نمازکن وهدیه کن آن را بسوى حضرت رسول صلى الله علیه و آله عرض کردم به چه نحو کنم این نماز را فرمود غسل مى کنى و دو رکعت نماز مى گذارى مثل نماز فریضه در افتتاح و اختتام و چون سلام گفتى مى گوئى :

اَللّهُمَّ اَنْتَ السَّلامُ وَ مِنْک السَّلامُ وَ اِلَیک یرْجِعُ السَّلامُ

خدایا تویى سلام و از تو است سلام و بسوى تو بازگردد سلام

اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ اَبْلِغْ رُوحَ مُحَمَّدٍ مِنّىِ السَّلامَ وَ اَرْواحَ

خدایا درود فرست بر محمد و آل محمد و بفرست از جانب من به روح محمد و ارواح

الاَْئِمَّةِ الصّادِقینَ سَلامى وَارْدُدْ عَلَىَّ مِنْهُمُ السَّلامَ وَالسَّلامُ عَلَیهِمْ وَ رَحْمَةُ

امامان راستگو سلامم را و بازگردان بر من از ایشان سلامى و درود بر ایشان و رحمت

اللَّهِ وَ بَرَکاتُهُ اَللّهُمَّ اِنَّ هاتَینِ الرَّکعَتَینِ هَدِیةٌ مِنّى اِلى رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ

خدا و برکاتش خدایا این دو رکعت نماز هدیه اى است از من به پیشگاه رسول خدا صلى الله

عَلَیهِ وَ آلِهِ فَاَثِبْنى عَلَیهِما ما اَمَّلْتُ وَ رَجَوْتُ فیک وَ فى رَسُولِک یا وَلِىَّ الْمُؤْمِنینَ

علیه و آله پس پاداشم بده بر آن دو بدانچه امید و آرزو دارم درباره پیامبرت اى سرپرست مؤ منان


پس به سجده مى روى و چهل مرتبه مى گوئى :

یاحَىُّ یاقَیومُ یا حَیاً

اى زنده و پاینده اى زنده اى

لایمُوتُ یا حَیاً لا اِلهَ اِلاّ اَنْتَ یا ذَاالْجَلالِ وَالاِْکرامِ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ

که نمیرد اى زنده اى که معبودى جز تو نیست اى داراى جلالت و بزرگوارى اى مهربانترین مهربانان

پس جانب راست روى را بر زمین مى گذارى و این دعا را چهل مرتبه مى گویى پس جانب چپ روى را بر زمین مى گذارى و باز چهل مرتبه مى گوئى پس سر از سجده بر مى دارى و دست راست را بلند مى کنى و چهل مرتبه مى خوانى پس دستها را بگردن خود مى گذارى و التجا مى برى به انگشت شهادت خود و چهل مرتبه مى خوانى پس مى گیرى ریش خود را بدست چپ و گریه یا تَباکى مى کنى یعنى اگر گریه ات نیاید خود را به گریه مى دارى و مى گوئى :

یا مُحَمَّدُ یا رَسُولَ اللَّهِ اَشْکو اِلَى اللَّهِ وَ اِلَیک حاجَتى وَ اِلى

اى محمد اى رسول خدا بیاورم بسوى خدا و بسوى تو و همچنین بسوى

اَهْلِ بَیتِک الرّاشِدینَ حاجَتى وَ بِکمْ اَتَوَّجَهُ اِلَى اللَّهِ فى حاجَتى

خاندان راه یافته ات حاجتم را و بوسیله شما رو کنم بسوى خدا در مورد حاجتم

پس به سجده مى روى و مى گوئى یا اَللّهُ یا اَللّهُ یا اَللّهُ آنقدر که نفس منقطع شود پس مى گوئى :

صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَافْعَلْ بى کذا وَ کذا و به جاى وَافْعَلْ بى کذا

درود فرست بر محمد و آل محمد و انجام ده درباره من چنین و چنان

حاجت خود را مى خواهى پس حضرت صادق علیه السلام فرمود که من ضامنم برخداى عزّوجلّ که از جاى خود حرکت نمى کنى مگر آنکه حاجت تو برآورده شود

 
 
 
 
 Copyright © 2003-2015 - AVINY.COM - All Rights Reserved