بخش شهید آوینی حرف دل موبایل شعر و سبک اوقات شرعی کتابخانه گالری عکس صوتی فیلم و کلیپ لینکستان استخاره دانلود نرم افزار بازی آنلاین
خرابی لینک
 
 
 



در تكفين ميّت
پس كفن كند او را و حاضر كند آن پارچه پنجمى را كه ران پيچ باشد و پهن كند و بگذارد بر روى آن مقدارى از پنبه و بپاشد بر آن مقدارى زريره و بگذارد آن را بر قُبُل و دُبُر ميّت و بر سوراخ دُبر او پنبه بگذارد پس آن پارچه را ببندد بر رانهاى او و محكم ببندد رانهاى او را پس لُنگش را ببندد از نافش تا هر كجا كه برسد و بپوشاند بر او پيراهنش و بالاى آن سرتاسرى را و بالاى آن حِبَره و يا چيزى كه قايم مقام آن باشد و بگذارد با او دو جريده از چوب خرما يا از درخت ديگرى و بايد تَر وتازه باشد و درازى آن به مقدار استخوان ذراع باشد مى گذارد يكى از آن دو را در جانب راست چسبيده به بدن از آن محلّى كه موضع بستن لُنگ است و ديگرى را در جانب چپ مابين پيراهن و سرتاسرى و بگذارد كافور را بر مواضع سجده ميّت كه پيشانى و باطن كفها و سر زانوها و اطراف انگشتان پاها باشد و اگر از كافور چيزى زياد آمد بگذارد بر سينه او و بپيچد بر او كفنهايش را و ببندد او را از جانب سر و پاهايش تا او را به خاك سپرد و در آن وقت گره كفن را بگشايد و چون از امر كفن فارغ شدند او را سوار بر تابوت كنند و ببرند او را تا مصلّى پس بر او نماز بخوانند
در حنوط و نماز ميّت
علامه مجلسى در زادالمعاد در باب نماز ميّت فرموده آنچه كه مُلخّصش اين است اين نماز واجب است بر همه مسلمانان كه علم به فوت شخصى به هم رسانند و اگر يكى از ايشان بجا آورد از ديگران ساقط مى شود و واجب است نماز بر شيعه اثنى عشرى كه بالغ باشد بى خلاف و اشهر و اقوى آن است كه بر طفلى كه شش سالش تمام شده باشد نماز واجب است و ظاهراً به قصد قربت اكتفا مى توان كرد و كمتر از شش ماهه را اگر زنده متولّد شده باشد بعضى سُنّت دانسته اند و بعضى بدعت و احوط نماز نكردن است و سزاوارترين مردم به نماز ميّت وارث او است بنا بر مشهور و شوهر اَوْلى است به زن خود و واجبست كه نماز گذارنده رو به قبله بايستد و سر جنازه به جانب راست او باشد و ميّت بر پشت خوابيده باشد و در اين نماز طهارت از حدث شرط نيست و جنب و حايض و بى وضو اين نماز را مى توانند كرد و سنّت است كه با وضو باشد و اگر آب بهم نرسد يا مانعى داشته باشد يا وقت تنگ باشد سنّت است كه تيمم كند و ظاهر بعضى احاديث است كه بدون عذر نيز تيمّم مستحب است و سنّت است كه پيش نماز برابر ميان مرد بايستد و سينه زن بنابر مشهور و سنّت است كه كفش را بكَنَند و واجب است كه نيّت نماز كنند و پنج تكبير بگويند و سنّت است كه در هر تكبير دستها را بردارند تا محاذى گوشها و مشهور آن است كه بعد از تكبير اوّل بگويند:

اَشْهَدُ اَنْ لا اِلهَ اِلا اللَّهُ وَ اَشْهَدُ اَنَّ مُحَمَّداً رَسُولُ اللَّهِ و بعد از تكبير دوّم بگويد:

گواهى دهم كه نيست معبودى جز خدا و گواهى دهم كه محمّد رسول خدا است * * * * * * * * * * * *

اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ و بعد از تكبير سيّم بگويند: اَللّهُمَّ اغْفِرْ

خدايا درود فرست بر محمّد و آل محمّد * * * * * * * * * * * * * * خدايا بيامرز

لِلْمُؤْمِنينَ وَالْمُؤْمِناتِ و بعد از تكبير چهارم بگويند: اَللّهُمَّ اغْفِرْ لِهذَا الْمَيِّتِ و تكبير

مردان و زنان با ايمان را * * * * * * * * * * * * خدايا بيامرز اين مرده را * * * *

پنجم را بگويند و فارغ شوند مجزى است و موافق مشهور بهتر آن است كه چنين كند بعد از

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

نيّت بگويد: اَللَّهُ اَكْبَرُ اَشْهَدُ اَنْ لا اِلهَ اللَّهُ وَحْدَهُ لاشَريكَ لَهُ وَ اَشْهَدُ اَنَّ مُحَمَّداً

* * * * * * خدا بزرگتر است گواهى دهم كه نيست معبودى جز خداى يگانه كه شريك ندارد و گواهى دهم كه محمّد

عَبْدُهُ وَ رَسُولُهُ اَرْسَلَهُ بِالْحَقِّ بَشيراً وَ نَذيراً بَيْنَ يَدَىِ السّاعَةِ پس بگويد: اللَّهُ

بنده و رسول او است كه به حق او را فرستاده نويد ده و ترساننده است در پيشاپيش قيامت * * * * خدا

اَكْبَرُ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ بارِكْ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ

بزرگتر است خدايا درود فرست بر محمّد و آل محمّد و بركت ده بر محمّد و آل محمّد

وَارْحَمْ مُحَمَّداً وَ آلَ مُحَمَّدٍ كَاَفْضَلِ ما صَلَّيْتَ وَ بارَكْتَ وَ تَرَحَّمْتَ عَلى

و رحم كن بر محمّد و آل محمّد همانند بهترين درود و بركت و رحمتى كه فرستادى بر

اِبْرهيمَ وَ آلِ اِبْرهيمَ اِنَّكَ حَميدٌ مَجيدٌ وَ صَلِّ عَلى جَميعِ الاَْنْبِيآءِ وَالْمُرْسَلينَ

ابراهيم و آل ابراهيم كه تويى ستوده و بزرگوار و درود فرست بر تمام پيمبران و مرسلين

پس بگويد: اَللَّهُ اَكْبَرُ اَللّهُمَّ اغْفِرْ لِلْمُؤْمِنينَ وَالْمُؤْمِناتِ وَالْمُسْلِمينَ

* * * * خدا بزرگتر است خدايا بيامرز مؤ منين و مؤ منات را و مردان و

وَالْمُسْلِماتِ الاَْحْيآءِ مِنْهُمْ وَالاَْمْواتِ تابِعْ بَيْنَنا وَ بَيْنَهُمْ بِالْخَيْراتِ اِنَّكَ

زنان مسلمان را زندگانشان و مردگانشان را و پيوست كن ميان ما و آنها به خيرات كه تو

مُجيبُ الدَّعَواتِ اِنَّكَ عَلى كُلِّشَيْئٍ قَديرٌ پس بگويد: اللَّهُ اَكْبَرُ اَللّهُمَّ اِنَّ هذا

اجابت كننده دعاهايى و بر هر چيز توانايى * * * * * * خدا بزرگتر است خدايا همانا اين

عَبْدُكَ وَابْنُ عَبْدِكَ وَابْنُ اَمَتِكَ نَزَلَ بِكَ وَ اَنْتَ خَيْرُ مَنْزُولٍ بِهِ اَللّهُمَّ اِنّا لا نَعْلَمُ

بنده تو و فرزند بنده تو و فرزند كنيز تو است كه بر تو درآمده و تو بهترين ميزبانى خدايا ما جز

مِنْهُ اِلاّ خَيْراً وَ اَنْتَ اَعْلَمُ بِهِ مِنّا اَللّهُمَّ اِنْ كانَ مُحْسِناً فَزِدْ فى اِحْسانِهِ وَ اِنْ

خوبى از او سراغ نداريم و تو داناترى به حال او از ما خدايا اگر او نيكوكار است پس بيفزا در احسان او و اگر

كانَ مُسَّيئاً فَتَجاوَزْ عَنْهُ وَاغْفِرِ لَهُ اَللّهُمَّ اجْعَلْهُ عِنْدَكَ فى اَعْلا عِلِّيّينَ وَاخْلُفْ

بدكار است پس از او درگذر و او را بيامرز خدايا او را قرار ده در نزد خود در بالاترين جايگاهها و جانشين او باش

عَلى اَهْلِهِ فِى الْغابِرينَ وَارْحَمْهُ بِرَحْمَتِكَ يا اَرْحَمَ الرّاحِمينَ پس بگويد: اللَّهُ

بر خاندانش در ميان ساير زندگان و رحم كن بر او به رحمت خودت اى مهربانترين مهربانان * * * * خدا

اَكْبَرُ و فارغ مى شود و اگر زن باشد مى گويد: اَللّهُمَّ اِنَّ هذِهِ اَمَتُكَ وَابْنَةُ عَبْدِكَ نَزَلَتْ

بزرگتر است * * * * * * * * * * * * * * * * * * * خدايا اين كنيز تو و دختر كنيز تو است كه بر تو وارد شده

بِكَ وَ اَنْتَ خَيْرُ مَنْزوُلٍ بِهِ اَللّهُمَّ اِنّا لا نَعْلَمُ مِنْها اِلاّ خَيْراً وَ اَنْتَ اَعْلَمُ بِهامِنّا

و تو بهترين ميزبانى خدايا ما از اين زن جز نيكى سراغ نداريم و تو خود داناترى به او از ما

اَللّهُمَّ اِنْ كانَتْ مُحْسِنَةً فَزِدْ فى اِحْسانِها وَ اِنْ كانَتْ مُسيئةً فَتَجاوَزْ عَنْها

خدايا اگر نيكوكار است در احسانش بيفزا و اگر بدكار است از او درگذر

وَاغْفِرْ لَها اَللّهُمَّ اجْعَلْها عِنْدَكَ فى اَعْلا عِلِّييّنَ وَاخْلُفْ عَلى اَهْلِها فِى

و بيامرز او را، خدايا او را در بلندترين جايگاهها قرارده و جانشين بر خاندانش باش در

الْغابِرينَ وَارْحَمْها بِرَحْمَتِكَ يا اَرْحَمَ الرّاحِمينَ و اگر ميّت مستضعف باشد بگويد:

ساير بازماندگان و رحم كن بر او به رحمت خود اى مهربانترين مهربانان * * * * * * * * * * * *

اَللّهُمَّ اغْفِرْ لِلَّذينَ تابُوا وَاتَّبَعُوا سَبيلَكَ وَقِهِمْ عَذابَ الْجَحيمِ و اگر ميّت طفل

خدايا بيامرز آنانكه توبه كردند و پيروى از راه تو نمودند و نگاهشان دار از عذاب دوزخ * * * * * * * * * *

نابالغ باشد بگويد: اَللّهُمَّ اجْعَلْهُ لاَِبَوَيْهِ وَ لَنا سَلَفاً وَ فَرَطاً وَ اَجْراً

* * * * * * * * * خدايا قرار ده او را براى پدر و مادرش و براى ما گذشته و ذخيره و مزدى * * * * * * * * *

تشيع جنازه
و سنّت است كه بر
جاى خود بايستد تا جنازه را بردارند خصوصاً پيش نماز و در روايتى وارد شده است كه بعد از فارغ شدن از نماز بگويد:

رَبَّنا آتِنا فِى الدُّنْيا حَسَنَةً وَ فِى الاْخِرَةِ حَسَنَةً وَ قِنا عَذابَ النّارِ

پروردگارا بده به ما در دنيا خوبى و در آخرت نيز خوبى و نگاهمان دار از عذاب دوزخ * * * * * *

از حضرت صادق عليه السلام منقول است كه سزاوار آن است كه برادران مؤ من را خبر كنند به مردن اوتا به جنازه او حاضر گردند و بر او نماز كنند و از براى او استغفار كنند و ميّت و ايشان همه ثواب ببرند و در حديث حسن از حضرت صادق عليه السلام منقول است كه چون مؤ من را به قبر مى گذارند او را ندا مى كنند كه اوّل عطائى كه تو را داديم بهشت است و اوّل عطائى كه داديم آنها را كه با جنازه تو آمده اند آمرزش گناهان است و در حديث ديگر فرمود كه اوّل تحفه اى كه به مؤ من مى دهند در قبر آن است كه مى آمرزند هر كس را كه همراه جنازه او بوده است و در حديث ديگر فرموده كه هر كه همراهى جنازه مؤ منى بكند تا او را دفن بكنند حق تعالى در قيامت هفتاد ملك بر او بگمارد كه همراهى او نمايند و استغفار براى او كنند از قبر تا موقف حساب و فرمود كه هر كه يك طرف جنازه بگيرد بيست و پنج گناه كبيره اش آمرزيده شود و اگر چهار طرف را بگيرد از گناهان بيرون آيد و بايد كه جنازه را چهار كس بردارند و بهتر آن است كه از براى كسى كه تشييع جنازه كند اوّل دست راست ميّت را كه جانب چپ جنازه است بدوش راست خود بردارد پس پاى راست ميّت را باز بدوش راست بردارد پس از پشت جنازه برود و پاى چپ ميّت را بدوش چپ خود بردارد پس دست چپ ميّت را كه در جانب راست جنازه است بدوش چپ بردارد و چون خواهد كه بار ديگر تربيع كند از پيش جنازه نرود بلكه از جانب پشت جنازه برگردد و باز به همان روش تربيع كند و اكثر علماء برعكس گفته اند كه اوّل ابتداء بدست راست جنازه مى كند پس به پاى راست پس به پاى چپ پس به دست چپ و اوّل موافق احاديث معتبر اولى است و اگر هر دو رابه عمل آورند بهتر است و افضل آن است كه عقب جنازه يا پهلوها راه رود و پيش جنازه نرود و ظاهر اكثر احاديث آن است كه اگر جنازه مؤ من باشد پيش آن راه رفتن خوب است و در جنازه خلاف مذهب خوب نيست زيرا كه ملائكه او را استقبال به عذاب مى كنند و با جنازه سواره رفتن مكروه است
دعاى رؤ يت جنازه
و از حضرت رسول صلى الله عليه و آله منقول است كه هر كه جنازه اى را ببيند اين دعا را بخواند:

اَللَّهُ اَكْبَرُ هذا ما وَعَدَنَا اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ صَدَقَ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ اَللّهُمَّ زِدْنا ايماناً

خدا بزرگتر است ، اين است آنچه خدا و رسولش به ما وعده دادند و خدا و رسول راست گفتند خدايا بيفزا بر ايمان

وَ تَسْليماً اَلْحَمْدُلِلَّهِ الَّذى تَعَزَّزَ بِالْقُدْرَةِ وَ قَهَرَ الْعِبادَ بِالْمَوْتِ هيچ ملكى در

و تسليم ما ستايش خدايى را كه عزت دارد به قدرتش و مقهور كرد بندگان را به مرگ * * * * * *

آسمان نماند مگر آنكه گريه كند از براى ترحّم به او و از حضرت امام جعفر صادق عليه السلام منقول است كه در حال برداشتن جنازه اين دعا را بخواند:

بِسْمِ اللَّهِ وَ بِاللَّهِ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَاغْفِرْ لِلْمُؤْمِنينَ وَ

بنام خدا و به يارى خدا خدايا درود فرست بر محمّد و آل محمّد و بيامرز مردان و زنان

الْمُؤْمِناتِ و منقول است كه حضرت امام زين العابدين عليه السلام هرگاه جنازه اى را مى ديد

با ايمان را * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

مى گفت : اَلْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذى لَمْ يَجْعَلْنى مِنَ السَّوادِ الْمُخْتَرَمِ # و زنان را تشييع

* * * ستايش خدايى را كه قرار نداد مرا از زمره هلاك شدگان * * * * * * *

جنازه سنّت نيست و بعضى گفته اند كه جنازه را بسيار تند بردن مكروه است و مكروه است كسى را كه به جنازه حاضر شود خنديدن و حرف باطل گفتن و نيز علامه مجلسى در حليه فرموده از حضرت رسول صلى الله عليه و آله منقول است كه هر كه بر جنازه اى نماز كند هفتاد هزار ملك بر او نماز كنند و گناهان گذشته اش آمرزيده شود پس اگر همراهى كند تا او را دفن كنند به هر قدمى كه بردارد قيراطى از ثواب به او بدهند كه قيراطى مانند كوه احد باشد و در حديث ديگر فرمود كه هر مؤ منى بر جنازه اى نماز كند بهشت او را واجب مى شود مگر آنكه منافق يا عاقّ پدر و مادر باشد
شهادت چهل نفر در حق ميّت
و به سند معتبر از حضرت صادق عليه السلام منقول است كه چون
مؤ منى بميرد و در جنازه او چهل نفر از مؤ منان حاضر شوند و بگويند: اَللّهُمَّ اِنّا لا نَعْلَمُ مِنْهُ اِلاّ خَيْراً وَ اَنْتَ اَعْلَمُ بِهِ مِنّا يعنى خداوندا ما از او به غير از نيكى چيزى نمى دانيم و تو داناترى به احوال او از ما چون اين را بگويند حق تعالى فرمايد كه من شهادت شما را قبول كردم و آمرزيدم آن گناهانى را كه مى دانم و شما نمى دانيد و در حديث معتبر ديگر از حضرت رسول صلى الله عليه و آله منقول است كه اوّل چيزى كه در عنوان نامه مؤ من مى نويسند بعد از مرگش آن چيزى است كه مردم در حقّ او مى گويند اگر نيك مى گويند نيك مى نويسند و اگر بد مى گويند بد مى نويسند
آداب حمل جنازه
فقير گويد كه شيخ طوسى در مصباح متهجّد فرموده و مستحبّ است تربيع جنازه يعنى بدوش بگيرد جانب كتف راست ميّت را پس از آن بيايد بطرف پا بدوش بگذارد پاى راست او را پس از آن پاى چپ او را و بعد از آن كتف چپ او را حاصل آنكه چهار گوشه جنازه را به اين ترتيب بر دوش كشد كه تعبير از آن بِدَوْررَحى كنند يعنى مثل سنگ آسيا گرديدن او باشد
آداب دفن ميّت
و چون جنازه را نزد قبر آورند اگر مرد است بگذارند او را بطرف پاهاى قبر و بياورند او را تا لب قبر در سه دفعه و اگر جنازه زن است او را بگذارند طرف پيش قبر كه جانب قبله است پس داخل در قبر شود ولىّ ميّت يا كسى كه امر كند و نازل شود در قبر از طرف پاى

قبركه آن باب قبر است و چون نازل شد بگويد: اَللّهُمَّ اجْعَلْها رَوْضَةً مِنْ رِياضِ الْجَنَّةِ

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * خدايا قرار ده آنرا باغى از باغهاى بهشت

وَلاتَجْعَلْها حُفْرَةً مِنْ حُفَرِ النّارِ و سزاوار است كه شخص نازل سر برهنه و پابرهنه باشد

و قرارش مده گودالى از گودالهاى دوزخ * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

با بندهاى گشاده پس بگيرد ميّت را و از سر او داخل در قبر كند و بگويد در آن حال :

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

بِسْمِ اللَّهِ وَ بِاللَّهِ وَ فى سَبيلِ اللَّهِ وَ عَلى مِلَّةِ رَسُولِ اللَّهِ اَللّهُمَّ ايماناً بِكَ وَ

بنام خدا و به يارى خدا و در راه خدا و بر كيش رسول خدا، خدايا ايمان دارم به تو و

تَصْديقاً بِكِتابِكَ هذا ما وَعَدَنَا اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ صَدَقَ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ اَللّهُمَّ

تصديق دارم كتابت را، اين است آنچه خدا و رسولش به ما وعده داده اند و آنها راست گفتند خدايا

زِدْنا ايماناً وَ تَسْليماً پس بخواباند او را بر جانب راست و روى او را به قبله كند و بگشايد

بر ايمان وتسليم ما بيفزا * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

بندهاى كفن را از جانب سر و پاى او و بگذارد صورت ميّت را بر خاك و مستحبّ است كه بگذارد با او چيزى از تربت امام حسين عليه السلام پس بچيند بر او خشت و بگويد آن كسى كه
***


مى چيند خشت را: اَللّهُمَّ صِلْ وَحْدَتَهُ وَ انِسْ وَحْشَتَهُ وَارْحَمْ غُرْبَتَهُ وَاَسْكِنْ

* * * * * * * * خدايا از تنهايى بِرَهانش و به وحشتش انس ده و بر بى كسيش رحم كن و همراه

اِلَيْهِ مِنْ رَحْمَتِكَ رَحْمَةً يَسْتَغْنى بِها عَنْ رَحْمَةِ مَنْ سِواكَ وَاحْشُرْهُ مَعَ مَنْ

او كن از رحمتت بدان مقدار كه بى نيازى جويد بدان از رحمت ديگران و محشورش كن با هر كه

كانَ يَتَوَلاّهُ [مِنَ الائِمَّةِ الطّاهِرينَ] # و مستحبّ است كه تلقين كرده شود ميّت به

دوست دارد از امامان پاكيزه * * * * * * * * * * * * * * * *

شهادتين و اسماء ائمه عليهم السلام وقت گذاشتن در قبر پيش از چيدن خشت بر او پس مى گويد

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

تلقين كننده : يا فُلانَ بْنَ فُلانٍ (و به جاى اين اسم مى برد آن ميّت و پدر او را) اُذْكُرِ

* * * * * * * * اى فلان پسر فلان * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * يادآر

العَهْدَ الَّذى خَرَجْتَ عَلَيْهِ مِنْ دارِ الدُّنْيا شَهادَةَ اَنْ لا اِلهَ اِلا اللَّهُ وَحْدَهُ

پيمانى را كه بر آن از خانه دنيا رفتى يعنى گواهى به اينكه نيست معبودى جز خداى يگانه

لاشَريكَ لَهُ وَ اَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَ رَسُولُهُ وَ اَنَّ عَلِيّاً اَميرَالْمُؤْمِنينَ وَالْحَسَنَ

كه شريك ندارد و اينكه محمّد بنده و رسول او است و على اميرمؤ منان است و حسن

وَالْحُسَيْنَ و ذكر كند ائمّه را يك به يك تا آخر اَئِمَتُّكَ اَئِمَّةُ الْهُدىَ الاَْبْرارُِ پس وقتى

و حسين * * * * * * * * * * * * * * * * * * * امامان تواءند، پيشوايان راهنماى نيكوكار * * * * * *

كه فارغ شد از چيدن خشت بريزد خاك بر او و مستحب است كه خاك بريزند كسانى كه حاضر شده اند با پشت دستهاى خودشان و بگويند در آن حال :

اِنّا لِلَّهِ وَ اِنّا اِلَيْهِ راجِعُونَ هذا ما وَعَدَنَا اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ صَدَقَ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ

ما از آن خداييم و بسويش بازگرديم اين است آنچه خدا و رسولش به ما وعده دادند و راست گفتند خدا و رسول

اَللّهُمَّ زِدْنا ايماناً وَ تَسْليماً

خدايا بر ايمان و تسليم ما بيفزا * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

احكام دفن اموات
پس چون اراده كند بيرون آمدن از قبر را بيرون بيايد از طرف
پاهاى ميّت پس پركند قبر را و بلند كند از زمين بقدر چهار انگشت و نريزد در قبر غير از خاك قبر و گذارده شود نزد سَرِ او خشتى يا لوحى پس بريزد آب بر قبر و ابتداء كند به ريختن آب از جانب سر پس ‍ دَوْر داده شود آب ريختن بر چهار طرف قبر تا برگردد نزد سر آنجائى كه اوّل شروع كرده است به آب ريختن پس اگر از آن آب چيزى زياد بيايد بريزد بر وسط قبر پس وقتى كه پوشانيد قبر را بگذارد دست خود را بر قبر هر كسى كه مى خواهد و بگشايد انگشتان خود را و فرو ببرد در خاك قبر
دعاء براى ميّت
و دعا كند براى ميّت پس بگويد:

اَللّهُمَّ انِسْ وَحْشَتَهُ وَارْحَمْ غُرْبَتَهُ وَاَسْكِنْ رَوْعَتَهُ وَصِلْ وَحْدَتَهُ وَاَسْكِنْ

خدايا انس ده به وحشت او و رحم كن بر بى كسى او و فرونشان اضطرابش را و از تنهايى برهانش و

اِلَيْهِ مِنْ رَحْمَتِكَ رَحْمَةً يَسْتَغْنى بِها عَنْ رَحْمَةِ مَنْ سِواكَ وَ احْشُرْهُ مَعَ مَنْ

همدم او كن از رحمت خودت به مقدارى كه بى نيازى جويد بدان از رحمت ديگران و محشورش كن با هر كه

كانَ يَتَوَلاّهُ پس وقتى كه برگشتند مردم از نزد قبر تاءخير بيندازد برگشتن خود را كسى كه

دوستش دارد * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

سزاوارتر است به آن ميّت و مهربانى كند به او و بگويد به صداى بلند اگر مقام تقيّه نباشد يا

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * اى

فُلانَ بْنَ فُلانٍ (اسم ميّت و پدر او را ببرد) اَللَّهُ رَبُّكَ وَمُحَمَّدٌ نَبِيُّكَ وَالْقُرْآنُ كِتابُكَ

فلان پسر فلان * * * * * * خدا پروردگار تو است و محمّد پيامبرت و قرآن كتابت

وَالْكَعْبَةُ قِبْلَتُكَ وَ عَلِىُّ اِمامُكَ وَالْحَسَنُ وَ الْحُسَيْنُ (ونام ببردائمّه رايك يك ) ائِمَّتُكَ

و كعبه قبله ات و على امام تو است و حسن و حسين * * * * * * * * * * * امامان تواءند امامان

ائِمَّةُالْهُدىَ الاَْبْرارُ

خدايا بر ايمان و تسليم ما بيفزا * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

تلقين ميّت

مؤ لّف گويد كه غير از وقت احتضار از براى ميّت دو جا تلقين مستحبّ
است يكى وقتى كه او را در قبر گذارند و بهتر آن است كه بدست راست دوش راست او را و بدست چپ دوش چپ او را بگيرند و او را حركت دهند و تلقين كنند و ديگر وقتى كه او را دفن كردند سنّت است كه ولىّ ميّت يعنى اقرب خويشان او بعد از آنكه مردم از سر قبر او برگردند نزد سَر ميّت بنشيند و به صداى بلند او را تلقين كند و خوب است كه دو كف دست را روى قبر گذارد و دهان را نزديك قبر برد و اگر ديگرى را نائب كند نيز خوب است و در اخبار وارد شده است كه چون اين تلقين را بكنند منكر به نكير مى گويد بيا برويم تلقين حجّتش كردند احتياج به پرسيدن نيست پس برمى گردند و سؤ ال نمى كنند علاّمه مجلسى عليه الرّحمه فرموده و تلقين كننده به اين نحو بگويد جامع تر است :

اِسْمَعْ اِفْهَمْ يا فُلانَ بْنَ فُلانٍ (و نام او و پدرش را بگويد) هَلْ اَنْتَ عَلَى الْعَهْدِ الَّذى

بشنو و بفهم اى فلان پسر فلان * * * * * * * * * * * آيا تو بر آن پيمانى كه

فارَقْتَنا عَلَيْهِ مِنْ شَهادَةِ اَنْ لا اِلهَ اِلا اللَّهُ وَحْدَهُ لا شَريكَ لَهُ وَ اَنَّ مُحَمَّداً

از ما جدا شدى هستى كه عبارت بود از گواهى دادن به اينكه نيست معبودى جز خداى يگانه اى كه شريك ندارد و اينكه محمّد

صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ عَبْدُهُ وَ رسُولُهُ وَ سَيِّدُ النَبِّييّنَ وَ خاتَمُ الْمُرْسَلينَ وَ اَنَّ

صلى الله عليه وآله بنده و رسول او و آقاى پيمبران و خاتم رسولان است و اينكه

عَلِيّاً اَميرُ الْمُؤْمِنينَ وَ سَيّدُ الْوَصِيّينَ وَ اِمامٌ افْتَرَضَ اللَّهُ طاعَتَهُ عَلَى

علىّ اميرمؤ منان و آقاى اوصياء است و آن امامى است كه خداوند پيرويش را به

الْعالَمينَ وَ اَنَّ الْحَسَنَ وَالْحُسَيْنَ وَ عَلِىَّ بْنَ الْحُسَيْنِ وَ مُحَمَّدَ بْنَ عَلِي وَ

جهانيان واجب فرموده و حسن و حسين و على بن الحسين و محمّد بن على و

جَعْفَرَ بْنَ مُحَمَّدٍ وَ مُوسَى بْنَ جَعْفَرٍ وَ عَلِىَّ بْنَ مُوسى وَ مُحَمَّدَ بْنَ عَلِي وَ عَلِىَّ

جعفر بن محمّد و موسى بن جعفر و على بن موسى و محمّد بن على و على

بْنَ مُحَمَّدٍ وَالْحَسَنَ بْنَ عَلِىٍّ وَالقآئِمَ الْحُجَّةَ الْمَهْدِىَّ صَلَواتُ اللَّهِ عَلَيْهِمْ اَئِمَّةُ

بن محمّد و حسن بن على و حضرت قائم حجت مهدى درودهاى خدا بر همگيشان باد كه پيشوايان

الْمُؤْمِنينَ وَ حُجَجُ اللَّهِ عَلَى الْخَلْقِ اَجْمَعينَ وَ اَئِمَّتُكَ اَئِمَّةُ هُدَىً اَبْرارٌ يا فُلانَ

مؤ منان و حجّتهاى خدا بر همه آفريدگانند و امامان تواءند امامان هدايت و نيكوكار

بْنَ فُلانٍ اِذا اَتاكَ الْمَلَكانِ الْمُقَرَّبانِ رَسُولَيْنِ مِنْ عِنْدِاللَّهِ تَبارَكَ وَ تعالى وَ

اى فلانى هنگامى كه آن دو فرشته مقرب كه فرستادگان خداى تبارك و تعالى هستند به نزدت آمدند و

سَئَلاكَ عَنْ رَبِّكَ وَ عَنْ نَبِيِّكَ وَ عَنْ دينِكَ وَ عَنْ كِتابِكَ وَ عَنْ قِبْلَتِكَ وَ عَنْ

از تو از پروردگارت و از پيامبرت و از دينت و از كتابت و از قبله ات و از امامان تو

اَئِمَّتِكَ فَلا تَخَفْ وَ قُلْ فى جَوابِهِما اَللَّهُ جَلَّ جَلالُهُ رَبّى وَ مُحَمَّدٌ صَلَّى اللَّهُ

پرسيدند نترس و در پاسخشان بگو خدا جلّ جلاله پروردگار من است و محمّد صلى الله

عَلَيْهِ وَ آلِهِ نَبِيّى وَالاِْسْلامُ دينى وَ الْقُرْآنُ كِتابى وَالْكَعْبَهُ قِبْلَتى وَ

عليه و آله پيامبرم مى باشد و اسلام دين من است و قرآن كتاب من و كعبه قبله ام و

اَميرُالْمُؤْمِنينَ عَلِىُّ بْنُ اَبيطالِبٍ اِمامى وَالْحَسَنُ بْنُ عَلِي الْمُجْتَبى اِمامى وَ

اميرمؤ منان علىّ بن ابيطالب امام من است و حسن بن على مجتبى امام من است و

الْحُسَيْنُ بْنُ عَلِي الشَّهيدُ بِكَرْبَلاءَ اِمامى وَ عَلِىُّ زَيْنُ الْعابِدينَ اِمامى وَ

حسين بن على كه در كربلا شهيد شد امام من است و على زين العابدين امام من است و

مُحَمَّدٌ باقِرُ عِلْمِ النَّبِيّينَ اِمامى وَ جَعْفَرٌ الصّادِقُ اِمامى وَ مُوسَى الْكاظِمُ

محمّد شكافنده علم پيمبران امام من است و حضرت جعفر صادق امام من است و موسى كاظم

اِمامى وَ عَلىُّ الرِّضا اِمامى وَ مُحَمَّدٌ الْجَوادُ اِمامى وَ عَلِىُّ الْهادى اِمامى وَ

امام من است و على الرضا امام من است و محمّد جواد امام من است و على الهادى امام من است و

الْحَسَنُ الْعَسْكَرىُّ اِمامى وَالْحُجَّةُ الْمُنْتَظَرُ اِمامى هؤُلاءِ صَلَواتُ اللَّهِ عَلَيْهِمْ

حسن العسكرى امام من است و حضرت حجّت منتظر امام من است اينان كه درودهاى خدا بر

اَجْمَعينَ اَئِمَّتى وَ سادَتى وَقادَتى وَ شُفَعآئى بِهِمْ اَتَوَلّى وَ مِنْ

همگيشان باد امامان و آقايان و رهبران و شفيعان منند كه بديشان دوستى ورزم و از

اَعْدآئِهِمْ اَتَبَرَّءُ فِى الدُّنْيا وَالاْخِرَةِ ثُمَّ اعْلَمْ يا فُلانَ بْنَ فُلانٍ اَنَّ اللَّهَ تَبارَكَ وَ

دشمنانشان بيزارى جويم در دنيا و آخرت ، وانگه بدان اى فلان پسر فلان كه براستى خداى تبارك و

تَعالى نِعْمَ الرَّبُّ وَ اَنَّ مُحَمَّداً صَلَّى اللَّه عَلَيْهِ وَ آلِهِ نِعْمَ الرَّسُولُ وَ اَنَّ اَميرَ

تعالى خوب پروردگارى است و محمّد صلى الله عليه وآله نيكو رسولى است و امير

الْمُؤْمِنينَ عَلِىَّ بْنَ اَبى طالِبٍ وَ اَوْلادَهُ الاْئِمَّةَ الاَْحَدَ عَشَرَ نِعْمَ الاَْئِمَّةُ وَ اَنَّ ما

مؤ منان على بن ابيطالب و فرزندانش امامهاى يازده گانه نيكو امامانى هستند و براستى هرچه را

جآءَ بِهِ مُحَمَّدٌ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ حَقُّ وَ اَنَّ الْمَوْتَ حَقُّ وَ سُؤ الَ مُنْكَرٍ وَ

محمّد صلى الله عليه وآله آورده است همگى حقّ است و مرگ حقّ است و سؤ ال نكير و

نَكيرٍ فِى الْقَبْرِ حَقُّ وَالْبَعْثَ حَقُّ وَالنُّشُورَ حَقُّ وَ الصِّراطَ حَقُّ وَالْميزانَ حَقُّ

منكر در قبر حقّ است و برانگيخته شدن حقّ است و دوباره زنده شدن حقّ است و صراط حقّ است و ميزان حقّ است

وَ تَطائُرَ الْكُتُبِ حَقُّ وَالْجَنَّةَ حَقُّ وَ النّارَ حَقُّ وَ اَنَّ السّاعَةَ آتِيَةٌ لارَيْبَ فيها وَ

و پراكنده شدن نامه هاى اعمال بر مردم حق است و بهشت حق است و دوزخ حق است و قيامت آمدنى است كه شكى در آن نيست و

اَنَّ اللَّهَ يَبْعَثُ مَنْ فِى الْقُبُورِ پس بگويد اَفَهِمْتَ يا فُلانُ در حديث است كه ميّت در

خدا برانگيزد هر كه در گور است * * * * * * آيا فهميدى فلانى * * * * * * * * * * * *

جواب مى گويد بلى فهميدم پس بگويد: ثَبَّتَكَ اللَّهُ بِالْقَوْلِ الثّابِتِ هَداكَ اللَّهُ اِلى

* * * * * * * * * * * * * * * * * * خدايت پابرجا بدارد به گفته پايدار و هدايتت كند خدا

صِراطٍ مُسْتَقيمٍ عَرَّفَ اللَّهُ بَيْنَكَ وَ بَيْنَ اَوْلِيائِكَ فى مُسْتَقرٍّ مِنْ رَحْمَتِهِ پس

به راه راست ، آشنايى برقرار كند خدا ميان تو و دوستانش در جايگاه رحمتش * *

بگويد: اَللّهُمَّ جافِ الاَْرْضَ عَنْ جَنْبَيْهِ وَاصْعَدْ بِرُوحِهِ اِلَيْكَ وَلَقِّهِ مِنْكَ بُرْهاناً

* * * خدايا دور كن زمين را از پهلوهايش و بالا ببر روح او را بسوى خود و تلقين كن به او از نزد خود برهانى ،

اَللّهُمَّ عَفْوَكَ عَفْوَكَ به كلمه شريفه عفو ختم كردم اين رساله را رجاء واثق كه عفو الهى

خدايا گذشتت گذشتت ... * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

شامل گردد حال اين روسياه و كسانى كه به اين رساله (عمل مى نمايند) و كان ذلك فى آخر يوم الجمعه التّاسع عشر من شهر محرّم الحرام سنة 1345 الف و ثلثمائة و خمس و اربعين فى جوار امامنا المسموم مولينا الغريب المظلوم ابى الحسن علىّ بن موسى الرّضا عليه و على آبائهُ السّلام من الحىّ القيّوم والحمدللّه اوّلاً و آخراً وَ صَلَّى اللَّهُ عَلى مُحمّد و آلهِ كتبه بيمناه الوازرة عبّاس بن محمّد رضا القمىّ عفى عنهما.
تتمه فهرست ملحقات باقيات صالحات
چند دعاى موجز و عوذات مختصره
دعاى موجز در حمد و استغفار
بِسْم اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ
ذكر چند دعاى مُوجز و عَوذه هاى مختصره كه نقل شده از كتاب بحار و ملحق شده به كتاب باقيات صالحات اوّل از حضرت اميرالمؤ منين عليه السلام منقول است كه مردى را ديد كه مى خواند از روى دفترى دعاى طولانى حضرت فرمود اى مرد آن خدائى كه مى شنود كثير را جواب مى دهد از قليل آن شخص عرض كرد اى مولاى من مى فرمائى چه كنم فرمود بگو:

اَلْحَمْدُ لِلَّهِ عَلى كُلِّ نِعْمَةٍ وَاَسْئَلُ اللَّهَ مِنْ كُلِّ خَيْرٍ وَ اَعُوذُ بِالِلَّهِ مِنْ كُلِّ شَرٍّ وَ

ستايش خداى را بر هر نعمتى و از او خواهم هر خيرى را و پناه برم به خدا از هر شرى و

 



 
 
 
 Copyright © 2003-2013 - AVINY.COM - All Rights Reserved