متولد 596- متوفى 670
او قصيده ارزشمندى در مورد ولايت و از آن جمله" غدير خم "
دارد كه در حدود 708 بيت است كه ذيلا ترجمه قسمتى از آن آورده مى شود:
" سپاس مخصوص خداى توانائى است كه شب و روز را در پى يكديگر
مى آورد و ابرها و بارانها را برروى زمين و جانداران مى باراند.
سپس درود خدا مخصوص احمد پدر زهرا او برادر بزرگوارش "على"
و فاطمه و دوفرزندان و آلشان كه سفينه نجات و هدايتند باد.
اى كسى كه از من در باره امام و رهبر بعد از رسول خدا و
اينكه چه كسى را پيامبر اكرم جانشين و صاحب امرش تا قيامت قرار داده است، مى
پرسى گوش به اشعارم ده كه از دل سوخته ام حادثه اى كه بعد از رسول خدا پيش آمده
و وحدت مسلمين را بر هم زده است، تراوش كرده است:
خلافت بلا فصل بعد از رسول خدا طبق فرمان صريح خداوند مال
پسر عمش على بن ابى طالب است، و اين حقيقت چنان مشهور و آشكار است كه جاى هيچ
شك و شبهه اى نيست و چگونه ممكن است نوردر روز مخفى باشد؟ ليكن آدم نابينا تند
رو مى لغزد و سقوط مى كند ". شاعر نامبرده درباره شخصيت على بن ابى طالب عليه
السلام چنين ادامه مى دهد:
" تولدش در بيت العتيق "كعبه" بوده در صورتى كه مادرش به
اين قصد، در آن وارد نشده بود تنها خدايش او را تاييد كرد، و هركه او را خوار
كند جهنم جايگاهش خواهد بود.
پدرش سرپرست پيامبر اكرم بوده و طبق تحقيقات دانشمندان بى
غرض، او به خدا و قرآن بوده است.
حال در پدران ديگران همانند او را نشان بدهيد، و مادرش
"فاطمه بنت اسد" تربيت برادرش احمد را بعهده داشت و هنگامى كه او را بسوى حق و
حقيقت خواند از او پيروى نمود.
بارها رسول او را مادر خود خواند و بعد از مرگ شخصا تجهيز
او رابه عهده گرفت و او را با جامه خود كفن كرد و در ميان قبرش به احترام
اوخوابيده و همه فرشتگان تا پايان نمازش ايستاده بودند.
او به حكم پروردگار عالميان برادر رسول خدا بوده آنها از
نور واحدى هستند و براى ديگران چنين شرافتى نيست او همسر سيده نساء عالميان است
كه پنجمين فرداز پنج تن اهل كساء است ازدواج او باعلى در آسمان بسته شده است و
آيا براى ديگران چنين افتخار و عظمتى مى يابيد؟
خدا در ازدواج او صاحب اختيار بوده و جبرئيل نيز از ناحيه
على نيابت داشته و حاملان عرش خدا نيز شاهد اين ازدواج مقدس بوده اند حال اگر
چنين واقعه اى براى ديگران، سراغ داريد برايم نقل كنيد؟
زهرا حوراى انسيه اى است كه خدا او را از سيب بهشتى خلق
فرمود است و معلوم است كه چنين ريشه پاكى كه ديگران از همانندش محرومند چه
فرزندانى بوجود خواهند آمد؟
دو فرزند على از زهرا دو آقاى جوانان اهل بهشتند و بحق
فرزندان رسول خدا بشمار مى روند آنان از كتاب و سنت شير خورده اند، و آيا
ديگران چنين اسباب پيروزى دارند؟
آنان به تصريح رسول خدا امامند زيرا آن حضرت فرموده است: "
حسن و حسين چه قيام كنند و چه بنشيند امامند "رسول خدا امامان حقيقى را كه
راهنمايان مردم تا روز قيامت هستند در نسل آنان قرارداده است.
برادر او جعفر طيار است كه فرشتگان نيك سرشت برادران و
مصاحبان اويند.و عمويش حمزه مرزدارشكيبا و شمشير قاطع اسلام است.
و خداى ما اسم او "على" را از اسمش "على" مشتق كرده است
عليهدا چه كسى چنين سهمى دارد؟
و تنها او بر گزيده خدا در اعلام حكم خدا و خواندن سوره
برائت در مسجد- الحرام در برابر انبوه مشركين است نه ديگران.
او تنهاآئينه تمام اسلام است و هيچ گاه ديگران چنين شايستگى
را ندارند، خداوند صاحب عرش شخصا و به طور آشكارعلى را برگزيد و جن و انس را در
اين كار دخالت نداد، اما مردم، انتخاب خدا را ناديده گرفته ديگران را جاى او بر
گزيدند، در صورتى كه تنها او صاحب اختيار و ولى مسلمين است كه در حال ركوع
انگشتر به سائل داده است و با چنين گواه زنده اى چگونه دست از او كشيده و به
سوى ديگران شتافتند؟
و تنها او ولى حل و عقد و امر و نهى بر بندگان خدا است و
اين كار تنها به دستور خداوند بزرگ صورت گرفته است نه آنكه پيامبر اكرم روى
فاميليت چنين عملى را انجام داده باشد.
و اين دستور خدا است كه مى فرمايد: از خداو پيامبر و صاحبان
امر اطاعت كنيد.
عليهذا بديهى است هر كسى از او اطاعت كند رستگار خواهد بود.
رسول خدا منذر و على هادى است و او در ليله المبيت با
خوابيدن جاى پيامبر اكرم زير باران تير و سنگ كه بسوى او پرتاب مى كردند ثابت
كرد كه قربانى خوبى براى رسول خدا است، او در اين شب حساس كه از هر سر بوى مرگ
به مشام مى رسيد تا به صبح شكيبائى پيشه كرد و هنگامى كه هوا روشن گرديدهمانند
شير شرزه در ميانشان آشكار گرديد: آنان رنگ پريده و وحشت زده به سوى خانه
هايشان برگشتند و خداوندآيه: " و من الناس من يشرى نفسه ابتغاء مرضاه الله " را
در حقش نازل فرمود و آيا چنين حقيقتى كه خداوند آنرا به جن و انس نشان داده هر
گونه شك و شبهه اى را در مورد ولايت او ازبين نمى برد؟
آيا رسول خدادر حقش نفرمود كه: تو شهسوار عربى؟و چه بسيار
خداوند وسيله او اندوه و بلا را "از رسول خدا و اسلام" دور فرمود:؟ در شگفت باش
و مادامى كه زنده اى چيزهاى شگفت آور خواهى ديد.
وقتيكه حديث رسول خدا شهر علم و على در آنست را شنيدى ديگر
مرا مورد ملامت قرار نخواهى داد چرا در علاقمندى به مولايم اينقدر طولانى سخن
مى گويم.
و نيز رسول خدا در باره اش فرمود: داورترين و داناترين شما
على است.
و همانند همين گفته است فرمود پيامبر اكرم كه: " او صندوق
دانش و علم من است " و كجا غيراز وصى چنين مقامي را دارا است؟.
آيا او حجت آسكار و دليل روشن براى مردم و ما فوق مردم نبود
و دانش آنان در برابر دانش او بمنزله قطره در برابر دريا نبود در صورتيكه قطره
كجا و درياكجا؟!
او به حق آگاهى درست به تورات و انجيل و زبور و قرآن داشته
ومحيط بر- آنها بوده است.
آيا در باره كدام يك از آنها رسول خدا فرموده است: على با
حق است و حق با او؟
آيا ديگران آنچه را كه او از دانش وسيع دارد، دارا هستند؟
پس درود