شهید آوینی

ائتلاف نامقدس بر علیه ایران

آویگدور لیبرمن از اعراب خواست با ایستادن در کنار اسرائیل به مهار جمهوری اسلامی بپردازند.

94/03/04

تداوم بحران در خاورمیانه در سال های اخیر به مرور و به گونه ای هر چه واضح تر از اتحاد برخی شیوخ عرب با رژیم صهیونیستی جهت مقابله با محور مقاومت و در راس آن جمهوری اسلامی پرده بر می دارد.

به گزارش رسانه های صهیونیستی در جدیدترین موضع رهبران اسرائیل، آویگدور لیبرمن مسئول حزب افراطی اسرائیل خانه ما صراحتا از اعراب خواسته است جهت مهار تهران در کنار تل آویو قرار گیرند، این در حالی است که شماری از رهبران عرب علی رغم تمایل به همکاری با اسرائیل جهت مهار ایران برای برنیانگیختن حساسیت افکار عمومی خویش از بیان چنین مباحثی پرهیز نموده تا جایی که برخی اعراب نظیر پادشاهی سعودی حتی از برقراری ارتباط دیپلماتیک رسمی با اسرائیل امتناع ورزیده است.

لیبرمن که به گفتگو با نشریه صهیونیستی یدیعوت آحارونوت پرداخته است گفت: من بارها تلاش کردم که به وزرای خارجه در سراسر جهان اعلام کنم بهترین چیزی که آن ها می توانند از طریق آن به پیشرفت صلح در خاورمیانه کمک کنند این است که ما را فراموش کنند زیرا تمامی پیشنهادها و ایده های آن ها چیزی به جز ویرانی به همراه نداشته است. پیشنهاد لیبرمن در حالی است که این رژیم با وجود فشارهای گاه و بی گاه برخی دولت های جامعه بین المللی تا کنون هیچ تلاشی جهت بازگشت به مسیر به اصطلاح صلح نکرده است. بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی پیش از انتخابات اخیرا صراحتا اظهار داشت که وی مانع از تاسیس دولتی فلسطینی در کنار اسرائیل در سال های زمامداری اش خواهد شد.

لیبرمن با طرح درخواست عدم مداخله در تنش اسرائیلی-عربی از سوی جامعه بین المللی بیان داشته است که ما می توانیم در تعامل با عربستان سعودی، مصر و کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس بر ضد ایران تعامل کنیم. ما می توانیم با تعامل با همدیگر برای تعامل منطقه تلاش کنیم. ما با تعامل با هم می توانیم جهان را تغییر دهیم.

وزیرخارجه پیشین رژیم صهیونیستی در ادامه اظهاراتش به داشتن منافع مشترک میان اعراب و این رژیم پرداخته و از دیدارهای پنهانی رهبران اسرائیل با اعراب پرده برداشته است. لیبرمن اظهار داشته ما در تمامی دیدارهای مخفیانه خود با اعراب در کشورهای ثالث و دیدارهای مجزا اعراب با سران آمریکا به این نتیجه رسیده ایم که اشتراک منافع بسیاری میان ما برقرار است و این منافع مشترک می بایست با اتحاد روز افزون طرفین محقق شود.

لیبرمن گفته است که تا کنون همکاری های فی مابین مثبت اما اندک بوده است. این رهبر افراطی و ناسیونالیست یهودی صراحتا از دشمنی با ایران و مقابله با اندیشه های جمهوری اسلامی به عنوان بزرگترین مانع و خطر برای اعراب و اسرائیل نام برده و بیان داشته که اعراب نیز به مانند ما در تمامی تلاش های دیپلماتیک شان بر مهار ایران تاکید می کنند.

رهبر افراطی حزب اسرائیل خانه ما اظهار امیدواری کرد که در آینده ای نه چندان دور روابط تل آویو با اعراب از حالت محرمانه به حالت عادی ارتقا یابد. وی در رابطه با خطر ایران برای اعراب مدعی شد که آن ها به وضوح نسبت به اقدامات ایران نگرانند لذا می بایست جهت پایان بخشیدن به بی ثباتی موجود به اقدامی صریح بر علیه تهران مبادرت ورزند.

وی صراحتا به اعراب پیشنهاد داد ( با اشاره به چگونگی مقابله با ایران) که اگر کشورهای میانه رو جهان عرب خواهان نجات از وضع موجود هستند باید بجنگند و حملات هوایی کافی نیست. آن ها به حضور در میادین جنگ نیازمندند.
لیبرمن درباره موضع آمریکا در قبال مذاکرات سازش گفت: در سال گذشته آمریکایی ها در این زمینه غیرفعال بوده اند. اگر توجهی به جان کری داشته باشید وی از ابتدای حضورش در مقام وزارت خارجه آمریکا بارها از اسرائیل دیدن کرد اما به این نتیجه رسید که نتوانسته است به موفقیتی برسد. رژیم صهیونیستی و طرف فلسطینی بیش از دو دهه است که در پی وضع توافقی میان شان گام بر می دارند، با این حال عدم انعطاف اسرائیل موجب به نتیجه نرسیدن مذکرات و انزوای روز افزون تشکیلات خودگردان فلسطینی به رهبری محمود عباس شده است.

گفتنی است که اظهارات لیبرمن را صریح ترین موضع یک مقام اسرائیلی در ماه های اخیر می توان دانست که به وضوح نسبت به ایجاد ائتلافی نامقدس میان اعراب مرتجع و رژیم صهیونیستی اشاره می کند. دو طرف در دو سال اخیر با اشاره به ناکارآمدی هرگونه توافقی با تهران از سوی شش قدرت جهانی بر ضرورت حمله به کشورمان از سوی آمریکا تاکید می کنند، امری که از دید استراتژیست های آمریکایی مقرون به صرفه نبوده و از این رو زمینه نارضایتی و سردی روابط اعراب و صهیونیست ها با آمریکا و نزدیکی هر چه بیشتر میان دو طرف را فراهم آورده است.

اظهارات پی در پی موشه یعلون وزیر جنگ اسرائیل، لیبرمن و نتانیاهو از یک سو و ترکی فیصل، محمد بن نایف و شخص ملک سلمان از سوی دیگر در زمینه نارضایتی از سیاست آمریکا در قبال تهران خود گواه اشتراک منافع بنیادین صهیونیست ها و شیوخ عرب است.

 

  

منبع: فرهنگ نیوز

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo