شهید آوینی

پاسخ به نقد «تلویزیون بی حجاب»‎

به برخی اقتضائات برنامه سازی توجه کنیم:

- برای اینکه دو بازیگر بتوانند نقش زن و شوهر را در یک فیلم بازی کنند، لازم است حدود یک ماه با هم تمرین داشته باشند تا بتوانند حس صمیمیت زن و شوهر را بازنمایی کنند.

- مجریان مرد و زن لازم است از لحاظ کلامی و شوخ طبعی قوی باشند و باصطلاح از روابط عمومی بالا برخوردار باشند تا هم مهمان برنامه و هم بینندگان را به وجد آورند.

- برخی اوقات لازم است از مجریان و بازیگران صحنه بسته close up گرفته شود تا احساسات ایشان بهتر به بیننده انتقال یابد.

در پی انتشار یادداشت «تلویزیون بی حجاب»، مخاطبان محترم نقدهایی فرمودند که می توان در سه محور دسته بندی کرد:

1. برنامه خانم نامداری و حرکات ایشان به هیچ وجه تحریک کننده نبوده و اگر کسی تحریک می شود مشکل از خود اوست.

2. خانم آزاده نامداری در برنامه «جمع ما» چادر سر می کند و این خود تبلیغ و ترویج حجاب است.

3. بحث بر سر این مسائل جزئی، سبب عقب ماندگی ما از دنیا شده است.

با تشکر از توجه مخاطبین در سایت آوینی، فارس و بولتن نیوز؛2ceb589d_76b9_44cf_bde3_73e2d262985e.jpg

بحث ما در مورد عفاف است و نه صرفا حجاب؛ بنظر می رسد یکی از مشکلات اساسی سیاستگذاری در امر حجاب عدم توجه به مفهوم کلی تر آن یعنی عفاف است. عفاف را در یادداشت قبل تعریف کردیم که ملکه و حالتي دروني و نفساني است و غرايز را تعديل و تحت كنترل خود در مي آورد، و «حجاب» نيز به عنوان يكي از مهمترين ابعاد و مشخصه های عفّت در به كنترل درآوردن و تعديل غريزه خودنمايي و جلوه گري در زنان است. ممكن است شخصی از نظر پوشش اشكال نداشته باشد و يا حتی حجاب چادر را انتخاب كرده باشد، ولى به آن بُعد باطنى و درونى كه پرهيز از خودنمايى است توجه نكند و در گفتار و کردار خود بی عفتی را ظهور دهد، در اينجا با شخص «بی عفت با حجاب» مواجه ایم که اگر زیان و ضرر او برای جامعه از بی حجاب بیشتر نباشد، کمتر هم نخواهد بود. حتما با این پدیده در شهرهای مذهبی و یا اماکنی که زن ها باید چادر سر کنند مواجه شده اید.

شاید یکی از دلایل اصلی امر حجاب، از بین بردن فضای تحریک در جامعه باشد، اما همه دلیل این نیست که برخی کاربران به نویسنده مقاله توصیه هایی داشته اند. رفتار عفیفانه به کرامت انسانی زن و مرد می انجامد. شما را به برخی آیات و روایات توجه می دهم تا قضاوت بهتری در مورد اصل عفاف داشته باشیم.

1. با در نظر گرفتن عفاف، مفهوم كاملى را ارائه می دهيم كه هم حجاب رعايت شده باشد و هم قيد تبرج و خودنمايى زده شود. «وَ قَرْنَ فىِ بُيُوتِكُنَّ وَ لَا تَبرََّجْنَ تَبرَُّجَ الْجَهِلِيَّةِ الْأُولىَ‏»(احزاب/33)

 

2. زن در قبال رعايت حجاب علاوه بر اعلام عفت خود، عفت جامعه را نيز تضمين مي‌کند، همان گونه كه خداوند متعال پس از امر به پوشش جلباب یا همان چادر، مي فرمايد: « ذَلِكَ أَدْنَى أَنْ يُعْرَفْنَ فَلا يُؤْذَيْنَ»(احزاب/59) اين كار براي اينكه (به عفت) شناخته شوند و مورد آزار و اذيت قرار نگيرند، بهتر است.(طباطبایی، 1417ق، ج16: 340) بنابراين رعايت حجاب بهترين راه اعلام عفت است و ثمره آن امنیت جنسي است، همان امنيتي كه امروزه حلقه مفقوده‌اي در جوامع غربي است. با توجه به آماری در مورد افزایش تولد کودکان نامشروع، رشد تجارت زنان، خشونت جنسی و سستی خانواده ها متوجه می شویم که عقب ماندگی مربوط به آنهاست.(منبع1)(منبع2)

n00129137_r_b_015.jpg

3. «وَإِذَا سَأَلْتُمُوهُنَّ مَتَاعًا فَاسْأَلُوهُنَّ مِنْ وَرَاءِ حِجَابٍ ذَلِكُمْ أَطْهَرُ لِقُلُوبِكُمْ وَقُلُوبِهِنَّ...»[1](احزاب/53) در اين آيه شريفه ضمير «هنّ» به همسران رسول خدا برمي گردد، و درخواست متاع از ايشان كنايه است و معنايش اين است كه با همسران پيامبر از پس پرده صحبت كنيد، به دليل اينكه دلهايتان دچار وسوسه نشود. (طباطبائي، 1417ق، ج16: 506) خطاب آيه متوجه مردان است كه با زنان اختلاط نداشته باشند و در صحبت كردن با زنان حريمي نگه دارند تا موجبات تحريك فراهم نيايد. از این جهت مي توان گفت پشت پرده قرار گرفتن كه دستاويزي براي مخالفان حجاب شده است و آن را عدم آزادي زن مي دانند، يك امر ترجيحي است و قرآن كريم هر چيزي كه به عفاف نزديكتر باشد را مورد توجه قرار داده است، اين بدان معناست كه تا زماني كه ضرورت ايجاب نكند، پرده نشين بودن بهتر و مطلوب تر است و اين هيچ منافاتي با آزادي و حضور زن در اجتماع ندارد. سيره حضرت زهرا (س) نيز مؤيد همين معنا است. ايشان هنگامي كه ضرورت ايجاب كرد براي دفاع از حق به سوي مسجد شتافت و در حضور جمع زيادي از مهاجرين و انصار خطابه اي ايراد كرده و غاصبان حكومت را زير سؤال برد.

4. سخن گفتن از روى ناز و كرشمه كه دل مردان را وسوسه كند و موجبات فساد را فراهم نمايد، از طرف شارع مقدس منع شده است. وقار در سخن و حيا در كلام، «... فَلا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَيَطْمَعَ الَّذي في‏ قَلْبِهِ مَرَضٌ وَ قُلْنَ قَوْلاً مَعْرُوفا»[2](احزاب/32) طبق این آیه هم باید به محتوای سخن توجه کرد و هم به لحن آن؛ هرچند دلیل هم ذکر شده که کسانی در دلشان مرض هست و اینها در هر جامعه ای هستند.

166304.jpg

لطفا به ویژگی های تلویزیون توجه کنیم:

-       قابلیت واقع نمایی هرچند دروغ؛

-       قابلیت برجسته سازی مسائل، اشخاص، موضوعات و اخبار هرچند مهم نباشد؛

-       فراگیری پیام برای مخاطب انبوه؛

-       جلوه های تصویری جذاب بوسیله افکت ها و چگونگی فیلمبرداری و صحنه سازی؛

-       ....

همه این ویژگی ها در برنامه های رسانه ای را کنار وابستگی رسانه ملی به حکومت جمهوری اسلامی ایران بگذارید که می شود ...  نورٌ علی نور.

حالا به برخی اقتضائات برنامه سازی توجه کنیم:

-       برای اینکه دو بازیگر بتوانند نقش زن و شوهر را در یک فیلم بازی کنند، لازم است حدود یک ماه با هم تمرین داشته باشند تا بتوانند حس صمیمیت زن و شوهر را بازنمایی کنند.

-       مجریان مرد و زن لازم است از لحاظ کلامی و شوخ طبعی قوی باشند و باصطلاح از روابط عمومی بالا برخوردار باشند تا هم مهمان برنامه و هم بینندگان را به وجد آورند.

-       برخی اوقات لازم است از مجریان و بازیگران صحنه بسته close up گرفته شود تا احساسات ایشان بهتر به بیننده انتقال یابد.

-       زنان و مردان بازیگر یا مجری، بعد از مدتی و به هر دلیلی بعنوان نخبگان جامعه قرار می گیرند.

رسانه های تصویری همچون تلویزیون و سینما بدنبال ترویج و تعمیق عفاف و حجاب در جامعه هستند.

 

 603953_orig.jpg


[1] هنگاميكه چيزي از وسايل زندگي را (به عنوان عاريت) از آنان (همسران پيامبر) مي خواهيد از پشت پرده بخواهيد، اين كار براي پاكي دلهاي شما و آنان بهتر است.

[2] اى زنان پيامبر، شما همانند ديگر زنان نيستيد، اگر از خدا بترسيد. مواظب باشيد در سخن، نرمش زنانه و شهوت آلود به كار نبريد كه موجب طمع بيماردلان گردد و به خوبى و شايستگى سخن گوييد.

 

منبع: سایت شهید آوینی

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo