شهید آوینی
       

توان دفاعی ما ربطی به قطعنامه ندارد/حفظ نظام را معامله نمی‌کنیم /آمریکا به دنبال بدبین کردن متحدان ما در منطقه است

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه حفظ نظام را معامله نمی‌کنیم، گفت: اگر مصوبه داشته باشند که موشک دفاعی نداشته باشیم را قبول نداریم.

94/04/31

علی‌اکبر ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام شامگاه سه شنبه با حضور در برنامه زنده تلویزیونی گفت‌وگوی ویژه خبری که از شبکه 2 سیما پخش شد، اظهار داشت: نظام به تیم مذاکره کننده اعتماد دارد.

وی با بیان اینکه حفظ نظام را معامله نمی‌کنیم ، اظهارداشت: اگر مصوبه داشته باشند که موشک دفاعی نداشته باشیم را قبول نداریم.

ولایتی با بیان اینکه موشک های ایران برای حمل کلاهک طراحی نشده پس میتوانیم موشک های خود را بسازیم، گفت: باقی ماندن تعداد قابل توجه سانتریفیوژ در ایران نکته مثبتی در توافق است.

وی ادامه داد: توافق مجموعه ای از نقاط ضعف و قوت است؛ زیر بار مصوبه ای که مانع دستیابی به تسلیحات دفاعی باشد نمی رویم.

مشاور امور بین الملل رهبر معظم انقلاب تاکید کرد: ایران فشارپذیر نیست، آمریکا به دنبال بدبین کردن متحدان ما در منطقه است ولی منافع خود و دوستانمان را در منطقه رها نمی کنیم،

ولایتی اضافه کرد: توان دفاعی ما ربطی به قطعنامه ندارد و هیچ تصمیم خارجی نمی تواند ما را وادار به عقب نشینی از تجهیز تسلیحاتی کند.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای و نقاط قوت و ضعف این متن، اظهار داشت: در رابطه با این متن، در مجموع می‌توان گفت زحمات زیادی را همکاران و دوستان قدیمی ما آقای ظریف و دیگر همکارانشان کشیده‌اند و هر آنچه که می‌توانستند انجام بدهند، انجام دادند.

وی با بیان اینکه این قضیه دو طرف دارد، که یک طرف آن ایران و طرف دیگر آن 6 کشور قدرتمند جهانی است، افزود: اگر قرار است بحث توافق باشد، توافق دو طرف دارد، بحث دیکته کردن خواسته‌های یک طرف بر طرف دیگری نیست و اگر توافقی وجود دارد معنایش این است طرف مقابل باید به مقاصد خودش برسد و ما هم نیز باید به مقصود خود برسیم، بنابراین طبیعی است که این موضوع نقاط قوت و ضعفی خواهد داشت، البته آقای ظریف و همکارانشان هم مدعی نیستند که این توافق یا این جمع‌بندی که قرار است در مراجع ذیربط مورد بررسی قرار گیرد، تماماً دارای نقاط مثبت است.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: بنده شهادت می‌دهم تیم مذاکره‌کننده هر آنچه که توانسته‌اند انجام داده‌اند و اینکه ما می‌توانستیم تمام سانتریفیوژهای خود را حفظ کنیم بسیار عالی می‌شد، ولی این دوستان تا آنجا که توانسته‌اند تلاش کردند که نتیجه آن هم حفظ 6 هزار سانتریفیوژ بود، این در حالی است که در سال 82 حتی به ما اجازه فعالیت 3 سانتریفیوژ هم به ما نمی‌دادند، بنابراین نشان می‌دهد که ما شاهد پیشرفت بسیار خوبی هستیم اما به آن نقطه مطلوب نرسیده‌ایم و طبیعی است و همچنین اگر منصف باشیم و عملی فکر کنیم، می‌توان جمع‌بندی مناسبی در این خصوص داشت.

ولایتی همچنین ادامه داد: اگر این امکان وجود داشت که در فردو تحقیقات هسته‌ای و غنی‌سازی ادامه پیدا کند، بسیار خوب بود که البته این امکان فراهم نشده است و یا اینکه اگر این امکان وجود داشت آنچه که در فردو وجود دارد همچنان باقی می‌ماند و به نطنز منتقل نمی‌شد، بسیار خوب بود زیرا همین نقل و انتقالات موجب بروز برخی ضایعات خواهد شد که جزو زیان‌های ما خواهد بود، ولی در مقابل، از نقاط قوت این متن جمع‌بندی می‌توان به این موارد اشاره کرد که بخشی از مواد غنی‌سازی‌شده چه به صورت رقیق‌شده و چه به صورت قرص‌ها که در میله‌های سوخت قرار می‌گیرد، از کشور خارج نخواهد شد و این به این معناست که سرمایه در داخل کشور حفظ خواهد شد.

وی همچنین گفت: 300 کیلو مواد غنی‌سازی‌شده در کشور حفظ خواهد شد و مابقی آن به موادی که برای بازگشت زمان خواهد برد، تبدیل شود، به طوری که گریز هسته‌ای به مدت یک سال عقب بیندازد، در حالی که ایران اصلاً به دنبال گریز هسته‌ای نبوده و نیست، اما درنهایت مواد اصلی (متریال) از جمله کیک زرد که به صورت یواف6 و یواف 4 است در داخل کشور حفظ خواهد شد، منتها برای بازگرداندن آنها به دوره غنی‌سازی‌شده پس از دوره فطرت، این مواد اولیه از بین نخواهد رفت و حفظ می‌شود واین در حالی است که تأمین مواد اولیه چه در داخل و چه وارد کردن آن از خارج کار بسیار سختی است، بنابراین، این موضوع جزو نقاط قوت متن موردنظر است.

وی تصریح کرد: اینکه مدت زمان باقی ماندن ما در فصل هفتم و بند ماده 41 بمانیم، یک نقص است، البته اینکه حضور ایران در این بخش یک انتهایی دارد که اعلام شده حدود 10 سال است، نقطه قوتی است.

وی در پاسخ به این سؤال که اخیراً خانم شرمن اعلام کرده که این دوره 10 ساله به 15 سال افزایش خواهد یافت ارزیابی شما از این موضوع چیست، بیان کرد: خانم شرمن حرف بیخودی زیاد می‌زند، در گذشته هم ایشان حرف‌های غیرمناسبی زده‌اند که دوستان ما در هیأت مذاکره‌کننده به ایشان تذکرات لازم راداده‌اند، طبیعتاً در مقابل فضاهای سیاسی داخل کشورشان که قرار می‌گیرند و برای اینکه از نظر شرایط اجتماعی امتیازاتی بهدست آورند، حرف‌هایی مطرح می‌کنند که ریشه‌ای در توافقات ندارد.

ولایتی همچنین در بخش دیگری از گفت‌وگوی زنده تلویزیونی در پاسخ به این سؤال که برخی معتقدند که منافذی در این متن وجود خواهد داشت که امکان دبه کردن طرف مقابل را فراهم می‌کند، ارزیابی شما از این بحث چیست؟ گفت: اگر قرار شد آنها بر سر این موضوع دبه دربیاورند، ما هم دبه درمی‌آوریم، آنها این همه مدت تلاش کرده‌اند تا ایران در یک حد محدود فعالیت خود را در یک مدت زمان مشخص انجام دهد. بنابراین اگر قرار باشد این تفاهمی که صورت گیرد به هم بخورد آنها هم ضرر خواهند کرد، بلکه ما می‌توانیم به حالت اولیه خود برگردیم و مانند آن زمانی که هیچ مذاکراتی صورت نگرفته است و این اتفاق چیزی است که افکار عمومی جهان موجب می‌شود آمریکایی‌ها را موجب شماتت قرار دهند.

ولایتی در پاسخ به این سؤال که آیا شما در زمان انجام مذاکرات اخیر که حدود 17 یا 18 روز به طول انجامید به عنوان رابط تهران و وین بودید، گفت:‌ بنده در طول این مدت اگر چیز خاصی به نظرم می‌رسید آن را به تیم مذاکره‌کننده منتقل می‌کردم، اما اینکه بنده رابط تهران با وین بودم صحیح نیست.

وی همچنین در پاسخ به این سؤال که آیا در طول این 18 روزه که مذاکرات انجام می‌گرفت اطلاعات گام به گام به تهران منتقل می‌شد یا خیر، بیان کرد: بله، اصلاً بدون اطلاع نبوده، یعنی حتماً دوستان ما که در آنجا مذاکره می‌کردند، ارتباطاتشان برقرار بود و متناسب با پیشرفت مذاکرات، اطلاعات به تهران منتقل می‌شد و تهران هم اگر نظری داشت با آنها اعلام می‌کرد و آنها در حدی که توانشان اجازه می‌داد، کار را پیش می‌بردند و البته برخی توقعاتی که تهران داشت، نتوانستند انجام بدهند و توانشان بیشتر از این نبود، آنچه که مسلم است این بوده که اعضای تیم مذاکره‌کننده جزو خبره‌ترین کارشناسان بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران هستند.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام تأکید کرد: برخی از اعضای مذاکره‌کننده ما بیش از 30 سال و بعضی از آنها بیش از 25 سال کار بین‌المللی کرده‌اند و ما در تاریخ دیپلماسی ایران چه قبل از انقلاب و چه بعد از انقلاب سراغ نداریم که افرادی اینطور افراد خبره و کارشناس در کنار یکدیگر جمع شوند. کار بین‌المللی با کار دوجانبه تفاوت اساسی دارد. ما کسانی را نداریم که از این دوستانمان ورزیده تر باشند، با توجه به اعتمادی که هم دولت کنونی و هم مقام معظم رهبری با آنها دارند.

ولایتی در پاسخ به این سؤال که آیا قطعنامه‌ای که روز گذشته در شورای امنیت به تصویب رسید الزام‌آور است یا خیر، اظهار داشت: آنچه که ما در ارتباطات دوجانبه و چندجانبه موافقت می‌کنیم کاملاً الزام‌آور است، اما آنچه که در شورای امنیت با آن ترکیب نامتوازن دارد، با آن حق وتو که ناحق وتو است که برخی از کشورها از آن برخوردارند و بعضی از چیزها را به برخی کشورها تحمیل می‌کنند، طبیعی است که اگر در منافات با منافع ملی ما باشد، سعی می‌کنیم برعلیه کشور ما تصویب نشود، ولی اگر علی‌رغم تلاش ما تصویب شد و با منافع ملی ما در تضاد بود، جمهوری اسلامی ایران نشان داده است که خودش را ملزم به زیربار رفتن مصوبه‌ای برود که با منافع ملی استراتژیکش در تضاد باشد.

وی ادامه داد: مثلاً در بخش تسلیحاتی و موشکی، آنها تصویب کرده بودند که ایران در بحث فروش و خرید تسلیحاتی تحریم شود که باید در اینجا تأکید کنم که ایران کار خودش را انجام می‌دهد. ایران اگر بتواند از جایی امکانات دفاعی تهیه کند، منتظر مصوبه شورای امنیت نمی‌ماند؛ یعنی ما حفظ منافع ملی و حفظ تمامیت ارضی‌مان و حفظ جمهوری اسلامی را با هیچ چیز معامله نمی‌کنیم، بنابراین اگر آنها مصوبه داشته باشند که براساس آن ما موشک دفاعی نتوانیم داشته باشیم، ما این مصوبه را قبول نداریم و آنچه که در جهت منافع ملی‌مان باشد را انجام می‌دهیم.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام تأکید کرد: ما نمی‌آییم که منافع ملی و تمامیت ارضی کشورمان را بر سر بازارهای دنیا به معرض حراج بگذاریم، حفظ کشور اولویت اول ما است زیرا ده‌ها هزار نفر از جوانان و هم‌وطنان ما برای حفظ تمامیت ارضی کشور به شهادت رسیدند، برای اینکه این کشور امن بماند و حتی یک وجب از خاک این کشور کم نشود، بنابراین مردمی که حاضرند برای حفظ ایران جانشان را فدا کنند حالا برای مصوبه‌ای که با اعمال نفوذ چند کشور زیاده‌خواه در سازمان ملل علیه ما تصویب می‌شود، منافع ملی‌مان را زیر پا بگذاریم؟

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: یک نکته‌ای در اینجا وجود دارد و آن این است که طرف مقابل اعلام کرده که موشکی که ایران را قادر کند، کلاهک هسته‌ای با آن حمل کند، آن موشک را به تعبیر آنها ایران نباید طراحی کند، این در حالی است که هیچ‌یک از موشک‌های ما برای این کار طراحی نشده‌اند و این حرف در حقیقت در جمهوری اسلامی ایران هیچ مخاطبی ندارد. آنها می‌گویند موشکی که برای حمل کلاهک هسته‌ای طراحی شده، جمهوری اسلامی ایران نباید درست کند، به هیچ یک از موشک‌ها از جمله موشک‌های شهاب و سایر موشک ها برای حمل کلاهک‌های هسته‌ای طراحی نشده‌اند بلکه برای طرح‌های جنگی طراحی شده‌اند و البته امکان دارد روزی بیایند و بگویند که ایران حق ندارد موشک بالستیک داشته باشد که البته به آنها هیچ ربطی ندارد.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: اگر قرار باشد دور تا دور ما کشورهایی باشند که از این موشک‌ها برخوردارند، و می‌توانند برخی از این کشورها بالقوه دشمنان ما باشند، بنابراین چرا ما نباید برای دفاع از خودمان از این موشک‌ها داشته باشیم.

ولایتی خاطرنشان کرد: یک زمانی ممکن است با استفاده از یکسری امکانات فنی بتوان کاری کرد که یک کلاهک بر روی یک سلاح نصب شود، که ما همچین قصدی را نداریم، یعنی زمانی که اساس بمب هسته‌ای از سوی مقام معظم رهبری تحریم می‌شود و هیچ کس در این کشور خارج از این مرزی که معظم‌له فراهم کردند پایش را نمی‌گذارد و ما هم چنین قصدی نداریم، به خاطر اینکه دیگران تصور می‌ کنند که ممکن است چنین ظرفیتی وجود داشته باشد به صورت بالقوه، ما بیاییم خودمان را از امکانات دفاعی محروم کنیم؟ که ما چنین کاری نخواهیم کرد.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران تاکنون نشان داده که براساس اصولی که دارد بر آن ایستادگی خواهد کرد که از اصول جمهوری اسلامی ایران می‌توان به تمامیت ارضی، حفظ نظام و کشور و حفظ منافع استراتژیک کشور است. ایران همچین قدرتی دارد که مقابل فشارهای بین‌المللی بایستد.

وی خاطرنشان کرد: اگر در شورای امنیت مصوبه‌ای تصویب شود که اگر آن مصوبه با منافع جمهوری اسلامی ایران در تضاد باشد، ما منافع حیاتی‌مان را حفظ خواهیم کرد و با آن مصوبه تن نخواهیم داد. این سیاست جمهوری اسلامی است، حالا اینکه آنها چه تعبیر دارند و چه بهانه‌هایی می‌خواهند بگیرند، زیرا اگر ما سست باشیم آنها از هر کار مشروع ما یک بهانه نامشروع می‌گیرند، بنابراین مبانی ما مشخص است و از آن مبانی و اصول کوتاه نمی‌آییم.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص امکان بازگشت برخی تحریم‌ها براساس بند 12 متن برجام گفت: اگر می‌شد ماشه یا تیرگر در این متن وجود نمی‌داشت بسیار بهتر بود؛ یعنی این یک نقطه قوت نیست، بالاخره این مسئله هم جزو نقاط کم قوت یا نقاط ضعفی است که این مجموعه دارد، بنابراین بنده هم اعلام کردم که این متن مجموعه‌ای نقاط قوت و ضعف است و اینکه آیا این متن درنهایت به مصلحت کشور است یا خیر، باید مراجع ذیربط قانونی آن را بررسی کنند و به هر نتیجه‌ای که رسیدند، طبیعتاً منافع کشور را درنظر می‌گیرند و در جمع‌بندی اگر به جمع جبری مثبت رسیدند، می‌پذیرند و اگر نشد حتماً یک فکر دیگری می‌کنند، به هر حال این برعهده ما نیست که این متن قابل پذیرش است یا خیر، ولی همانطور که عرض کردم در این متن نقاط قوت بسیار روشنی وجود دارد و برخی نقاط متوسط و منفی هم وجود دارد.

وی با بیان اینکه به خاطر خوشایند آمریکا منافع حیاتی خودمان و دوستان‌مان در منطقه را رها نمی‌کنیم اظهار داشت: نمونه روشن آن در لبنان، سوریه، عراق و یمن است که اگر ایران حمایت از مبارزان لبنان نمی‌کرد آنان پیروز نمی‌شدند و اگر حمایت ایران از دولت و ملت سوریه نبود آنان در چند هفته اول ساقط می‌شدند.

ولایتی ادامه داد: مصلحت استراتژی ما ایجاب می‌کند که از دوستان و متحدین خود در منطقه که مهم‌ترین نقاط مثبت ما هستند دفاع کنیم و در حقیقت حضور و ظهور جمهوری اسلامی ایران در منطقه به عنوان یک قدرت منتقد منطقه‌ای و قدرت اول دفاع از منافع ملت‌های منطقه و متحدین خودمان است.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: ما سنگرهای دفاع از امنیت ملی خودمان را بیرون از مرزها می‌زنیم و هر کشوری که اینگونه عمل کند می‌تواند مصون باشد وگرنه ملت و مردمی دچار مشکل نشدند مگر آنکه در خانه خود نشستند تا دشمن به سراغ آنان آمد و ما باید در بیرون از خانه به سراغ آنان برویم.

ولایتی داعش و امثال اینها دست ساخته آمریکایی‌ها، مرتجعین منطقه‌ای و اسرائیل دانست و تصریح کرد: مرز ایران برای آنان مرز واقعی نیست و اگر بتوانند به ایران بیایند و ایجاد اختلال کنند لحظه‌ای درنگ نمی‌کنند و رسماً اعلام کرده‌اند، یکی از افراد آنان به نام مصعف زرقاوی که از نفرات اول القاعده عراق است در بیانیه‌ای محکم هدف نهایی خود را ایران اعلام کرده بود. بنابراین ما که می‌بینیم دشمن در کشور همسایه لانه کرده است حتماً به کمک دولت قانونی همسایه می‌رویم تا دشمن مشترک را از بین ببریم.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه آمریکایی‌ها به دنبال آن هستند تا متحدین ایران را در منطقه نسبت به ایران بدبین بکنند، اظهار داشت: ما باید به آنان اعتماد به نفس و خاطره جمعی بدهیم که به هیچ‌وجه مذاکره هسته‌ای متعرض منافع منطقه‌ای ما و حمایت از دوستان منطقه‌ای ما نمی‌شود.

ولایتی در پاسخ به سؤالی مبنی براینکه آیا مذاکرات هسته‌ای در سیاست‌های منطقه‌ای ما تأثیر می‌گذارد یا خیر، گفت: خیر، به هیچ‌وجه این امر در سیاست‌های منطقه‌آی ما تأثیر نمی‌گذارد.

وی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای درباره کاهش توان دفاعی ایران با اجرای قطعنامه خاطرنشان کرد: با اجرای این قطعنامه حتماً توان دفاعی کشورمان کم که نمی‌شود، بلکه این دو ربطی به هم ندارد، حاصل بندهایی از این قطعنامه آن است که جمهوری اسلامی ایران و شش کشور متنفذ در صحنه بین‌‌المللی به تفاهمی می‌رسند و محدودیت‌هایی را موقت چه به لحاظ زمانی، مکانی، کمی و کیفی ایجاد می‌کند تا به تعبیر آنان که برداشت درستی نیست البته بالاخره چاره‌ای نبود جز آنکه ما به افکار عمومی جهان نشان دهیم ما به دنبال استفاده صلح آمیز از انرژی هسته‌ای هستیم.

ولایتی به محدودیت‌های موقت زمانی، کمی و کیفی که به ما تحمیل شده است اشاره و خاطرنشان کرد: چاره‌ای نبود و این کار انجام شد اما این امر ربطی به اینکه تعداد تانک‌هایمان، نفوذناپذیری زره تانک و زره‌پوش‌ و برد موشکی‌‌مان افزایش پیدا کند، ندارد و ما بتوانیم با خودکفایی هواپیما بسازیم و از امکانات دفاعی مختلف مانند دفاع راداری و ضدهوایی استفاده کنیم و توان دفاعی خودمان را افزایش دهیم، تردیدی نداریم.

وی خاطرنشان کرد: هیچ مصوبه بین‌المللی و تصمیمی خارج از مرزهای ایران نمی‌تواند ما را در استفاده از امکانات دفاعی برای حفظ حقوق حقه خودمان و تمامیت ارضی کشورمان و استفاده از آنان وادار کند تا از آنان عقب‌نشینی کنیم. چه چیزی وجود دارد که ما آنها یا بعضی فکر کنند که این کار که امضای احتمالی نهایی قرارداد هسته‌ای در صورتی که در مراجع ذی‌ربط به تصویب برسد، باعث شود که ما کاهش امکانات دفاعی داشته باشیم. مگر آنکه شایعات و جنگ روانی به راه بیندازند. مگرنه در بحث موشک، اینکه چه نوع موشک و تانکی داشته باشیم یا راداری داشته باشیم از کسی اجازه نمی‌گیریم.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: اگر بتوانیم امکانات پیشرفته را از خارج از کشور تهیه کنیم از کسی اجازه نمی‌گیریم. برای مثال ایران ‌اس300 را با روس‌ها توافق کرده است که به ایران بدهند و این امر توان دفاعی ما را افزایش می‌دهد و اگر این نشد ما می‌توانیم با توان، تلاش و انرژی و زمان بیشتر به خودکفایی برسیم اما ترجیح می‌دهیم که اگر می‌توانیم موارد پیشرفته را داشته باشیم بتوانیم از آن استفاده کنیم و ما می‌توانیم با مهندسی معکوس به جایی برسیم که قبلاً در آن توانایی نداشتیم.

وی ادامه داد: تا جایی که من می‌دانم و اطلاع دارم، همه کسانی که باید بررسی کنند در حال مطالعه هستند، بحث‌ها شروع خواهد شد برداشت من این است مجال کافی برای کسانی که صاحب رأی هستند و انتظار می‌رود آنان در تصمیم‌گیری و نهایی کردن این جمع‌بندی مؤثر هستند کار خود را شروع کردند و فکر می‌کنم مجال برای اینکه آنان به نتایجی برسند وجود دارد.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سؤالی مبنی براینکه اطلاعاتی که شما دارید جمع‌بندی‌‌ها به چه سمتی است، در جهت تأیید است یا رد آن اظهار داشت: من نمی‌دانم و واقعاً هر دو طرف ادله‌ای برای خود دارند چه افرادی که برای روی نقاط منفی تأکید دارند و چه کسانی که بر روی نقاط مثبت اشاره دارند اما عرض من این است که این دوستان که آموخته، با تجربه و مجرب برای کار بین‌المللی هستند، هرآنچه از دست‌شان برآمده است کرده‌اند و من معترفم به اینکه آنچه به دست آمده است ایده‌آل نیست و امیدوارم آنچه خیر و صلاح است پیش بیاید.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی براینکه هزینه «نه» گفتن ما به این توافق چقدر است، اظهار داشت: من بعید می‌دانم ارزیابی عموم متخصصین در این حوزه این باشد که این توافق، توافق بدی است، ممکن است افرادی بگویند امتیازاتی که در این توافق داده شده است به اندازه‌ای که ما می‌خواستیم نباشد، مگرنه توافق بد آن است که مصالح جمهوری اسلامی را در نظر نگیرد و ما را از انرژی هسته‌ای محروم کند یا موجب شود تحریم‌ها برجای بماند و مانع از پیشرفت جمهوری اسلامی در حوزه‌های مختلف علمی و فناوری شود و یا مانع از معاملات تجاری کشورمان با دنیا شود که این مشخصات توافق بد است.

ولایتی خاطرنشان کرد: بنده نمی‌بینیم آنچه آقایان در جمع‌بندی انجام دادند آن باشد که ما اسم آن را توافق بد بگذاریم اما ممکن است افرادی که آن را بررسی می‌کنند به این نتیجه برسند آن اندازه که به نظر می‌رسد مورد مطلوب نیست اما اتلاق لفط توافق بد درست نیست.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سؤال دیگری مبنی براینکه رسانه‌های مختلف چه وظیفه‌ای در این زمینه دارند، تصریح کرد: تا آنجا باید با همدیگر بحث کنیم که منافع ملی تحت‌الشعاع قرار نگیرد و منظور آن است که منافع ملی تحت تأثیر منافع جناحی و مصالح و غرض‌های جناحی قرار نگیرد و باید از خودمان بلوغ نشان دهیم که آنجایی که پای منافع ملی در میان می‌آید، منافع شخصی، جناحی، گروهی و سلیقه‌ای تحت‌الشعاع قرار بگیرد و بدانید منافع ملی برتر از همه منافع دیگر است و من فکر می‌کنم مردم، متخصصین و فرزانگان و اندیشمندان به این بلوغ فکری و اجتماعی رسیده‌اند که در منافع ملی اختلاف سلیقه را کنار بگذارند و همه ید واحده بشوند تا منافع ملی حفظ شود.

وی در پاسخ به سؤال دیگری درباره توانایی تیم مذاکره‌کننده و اینکه شما از آنان چه انتظاری داشتید، بیان داشت: این افراد دوستان ما هستند و من این را می‌دانم موجودی ما در حوزه بین‌الملل همین دوستانی است که متوسط 30 سال سابقه در حوزه بین‌الملل دارند و من نمی‌شناسم مجموعه‌ای که از این افراد بیشتر تجربه داشته باشد و به اندازه این افراد به منافع ملی، اصول انقلاب و نظام جاری و در نهایت تبعیت از نظام ولایت فقیه متعهد و پایبند باشند و در عین حال این میزان کارایی داشته باشند که این دوستان اینگونه هستند بنابراین این دوستان از مراحل مختلف گذشته‌اند، خیلی افراد بوده‌اند که در حوزه بین‌الملل دوام نیاوردند و به حوزه‌های دیگر رفتند اما این دوستان با توجه به علاقه و توانایی‌شان حداقل 33 سال سابقه کار در حوزه بین‌الملل دارند، سابقه کاری دارند که در وزارت امور خارجه آموزش دیده‌اند و ما قبل از انقلاب نیز چنین تیمی نداشته‌ایم.

 

منبع: مشرق

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo