شهید آوینی
       

آیت الله مهدوی کنی مانند برخی افراد خط خط حرکت نکرده و ثبات قدم داشتند

آیت الله محسن مجتهد شبستری عضو مجلس خبرگان رهبری به منظور بیان ابعاد شخصیتی مرحوم آیت الله مهدوی کنی در برنامه پنجشنبه اول آبان ماه گفتگوی ویژه خبری حضور داشتند.

 

آیت الله محسن مجتهد شبستری عضو مجلس خبرگان رهبری که به منظور تبیین ابعاد شخصیتی آیت الله مهدوی کنی در برنامه پنجشنبه 1 آبان ماه گفتگوی ویژه خبری حضور یافته بودند در پاسخ به اولین سوال مجری برنامه مبنی بر این که امروز شاهد وداع ماندگار و با عظمت و باشکوه مردم با آیت الله مهدوی کنی بودیم و این وداع ماندگار از یک خادم نظام چه پیام هایی به دنبال دارد اظهار داشت: در آستانه فرا رسیدن عزای سرور و سالار شهیدان و اصحاب با وفایش هستیم که به این مناسبت تسلیت عرض می کنم و همچنین به مناسبت ارتحال اسفناک فقیهی مجاهد آیت الله مهدوی کنی خدمت مردم، مراجع بزرگوار ،مقام معظم رهبری عرض تسلیت دارم.

وی ادامه داد: انصافاً همان طور که فرمودید امروز تشییع جنازه بسیار با شکوه و کم نظیر بود و شاید بعد از ارتحال حضرت امام (ره) تشییع جنازه ای به این عظمت یا وجود نداشته و یا کمتر اتفاق افتاده است البته شاید این تشییع جنازه با عظمت برای شهدای هفت تیر نیز این چنین با عظمت و با شکوه برگزار شده بود.

آیت الله مجتهد شبستری تصریح کرد: این عظمت و اجتماع عظیم مردم و تاثر و تاسف آنان به خاطر ایمان و عمل صالح این مرد بزرگ بود.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان این که ایشان مظهر ایمان،تقوا،عمل صالح و خدمت های شایسته برای ملت ایران بودند گفت: امام مجتبی (ع) می فرماید اگر می خواهید در جامعه عزت و محبوبیت پیدا کنید از وادی نافرمانی خدا خارج شوید و در مسیر تقوا حرکت کنید و مرحوم آیت الله مهدوی کنی نیز مجسمه تقوا بودند.

وی اضافه کرد:اگر افراد،مسئولین یا علمایی دارای تقوا، ایمان عمل صالح و خدمات ارزشمند باشند قطعاً محبوبیت پیدا می کنند و مردم در عزای آن ها این چنین سوگوار می شوند و این چنین اظهار ارادت می کنند این پیام این تشییع باشکوه بود.

آیت الله مجتهد شبستری گفت: ایشان ویژگی ها و خصوصیاتی داشتند که از وی شخصیتی جامع الطراف می ساخت.

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: "قرآن مجید می فرماید: علم ، تقوا و جهاد معیار فضیلت است" ، گر چه همه انسان ها با هم یکسان اند اما این سه گروه پیش خدا افضل و ارجح هستند و هر سه خصلت قرآنی در مورد آیت الله مهدوی کنی صدق می کرد.

وی در ادامه به احادیثی اشاره کرد و گفت: خدوم بودن و مفید بودن به حال جامعه معیار فضیلت است و بهترین مردم آن فردی است که خدمات و نفعش به مردم بیشتر باشد و مرحوم آیت الله مهدوی کنی نیز عنصری بسیار خدوم و جود مبارکی بود که از دست ما رفت.

آیت الله مجتهد شبستری تصریح کرد:ایشان در دانشگاه،حوزه،تربیت دانشجویان و در حوزه علمیه مروی به تربیت طلاب مشغول بودند و پست های حساس بعد از پیروزی انقلاب را تنها برای رضای خدا و مصلحت جامعه پذیرفتند نه برای انتفاع شخصی و رسیدن به پست و مقام ، پست و مقام به ایشان ارزش نمی داد بلکه این شخصیت عظیم ایشان بود که به پست و مقام ها ارزش می داد.

عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه به روایات دیگری اشاره کرد و گفت: در برخی روایات آمده است افرادی که دارای عمل صالح هستند نسبت به افرادی که این مزیت را ندارند صاحب برتری هستند،ایشان هر خدمتی که قبل از انقلاب داشتند یعنی اگر در مبارزات حضور داشتند و در مسیر امام (ره) حرکت کردند و متحمل زندان ها و تبعیدها شدند و بعد از پیروزی انقلاب نیز مسئولیت هایی از جمله سرپرستی کمیته های انقلاب،شورای انقلاب اسلامی،نخست وزیری، وزارت کشور ، دبیر کلی جامعه روحانیت مبارز تهران و اخیراً ریاست خبرگان را بر عهده داشتند همه برای رضای خدا و برای این بود که ایشان تشخیص دادند تکلیف و وظیفه شرعی ایجاب می کند.

وی با بیان اینکه در مورد ایشان آیات و احادیث فراوان را می شود،تطبیق داد گفت: یکی از ویژگی های دیگر ایشان ثبات قدم در مسیر انقلاب اسلامی و پس از ارتحال امام (ره) نیز وفاداری به مقام شامخ ولایت رهبری بود و ایشان مثل برخی افراد خط خط حرکت نکردند.

آیت الله مجتهدشبستری اضافه کرد: ایشان سعی می کردند که اختلاف نظرها از بین برود و مخصوصاً جناح هایی که در مسیر انقلاب هستند با هم باشند و گام های مثبتی نیز در این زمینه برداشتند و به راستی ایشان دلسوز انقلاب بودند.

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: علاوه بر این امتیازات، فقاهت متکلم بودن عالم علم اخلاق بودن،از دیگر ویژگی های ایشان بود.

وی در ادامه به آثار و نوشته های ایشان اشاره کرد و اظهار داشت: کتاب و تالیفات ایشان در علم اخلاق تالیفات بسیار ارزشمندی است که مردم و خصوصاً جوانان را به مطالعه نکته های آغازین در اخلاق عملی که اثر بسیار سودمندی است دعوت می کند که ظاهراً این کتاب 20 بار نیز به چاپ رسیده است در زمینه تفسیر نیز ایشان کتاب هایی نوشته اند که این ها نشانگر افکار،حسن اخلاق و حسن برخورد ایشان است.

آیت الله مجتهد شبستری ادامه داد: جذب دانشجویان درجمع بین حوزه و دانشگاه از دیگر ویژگی های ایشان بود.

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت:ایشان مانند شهید آیت الله مطهری از قم به تهران آمدند و تشخیص دادند در دانشگاه انجام وظیفه کنند و تاسیس دانشگاه امام صادق(ع) از باقیات و صالحات ایشان است و افراد متعهدی را برای نظام کادرسازی کردند و در حوزه های علمیه مخصوصاً مدرسه مروی خدمات شایسته ای در تربیت طلاب داشتند.

وی ادامه داد: خلوص نیت، ولایت مداری نیز از دیگر ویژگی های این عالم مجتهد بود و امام (ره) نیز در مورد ایشان فرموده بودند که "ما به آقای مهدوی ارادت داشته ایم داریم و خواهیم داشت" و مقام معظم رهبری نیز در نمازی که امروز بر پیکر مبارک ایشان اقامه کردند سه بار جمله " خدایا ما از این متوفی که برایش نماز می خوانیم در زندگی جز خیر و نیکی سراغ نداریم" که بنده تا به حال ندیده بودم که مقام معظم رهبری در مورد فردی این جمله را سه بار تکرار کند.

مرحوم آیت الله مهدوی کنی وظیفه خبرگان را صیانت از رهبری می دانستند

آیت الله مجتهد شبستری تصریح کرد:مرحوم آیت الله مهدوی کنی در مورد مقام معظم رهبری فرمودند "استوانه نظام رهبری است و نظام بدون رهبری معنا ندارد"،همچنین در مجلس خبرگان نیز فرمودند وظیفه ما خبرگان صیانت از رهبری است و مکرراً به مقام معظم رهبری تاکید کردند،ولایت مداری ایشان قابل تمجید بود و برای همه مسئولان و علما درس است.

عضو مجلس خبرگان رهبری در بیان خاطره ای از آیت الله مهدوی کنی اظهارداشت: خاطرات زیادی از مرحوم آیت الله مهدوی کنی دارم، از اول تاسیس جامعه روحانیت مبارز تهران که اواخر سال 55 و اوایل سال 56 با حضور مرحوم شهید مطهری، شهید بهشتی، مفتح و حجت الاسلام باهنر تاسیس شد، آیت الله مهدوی کنی یکی از پایه گذاران بود و در حقیقت همان طور که در شورای انقلاب جزء حلقه اول و ردیف اول بودند در تاسیس جامعه روحانیت مبارز تهران نیز در ردیف اول بودند.

وی ادامه داد:از اول تاسیس جامعه روحانیت مبارز که حدود 20 و چند نفر بودیم و بعدها تعداد اعضا زیاد شد، آیت الله مهدوی کنی در جلسات حضور مرتب داشتند.

آیت الله مجتهد شبستری تصریح کرد: قبل از پیروزی انقلاب بعد از حادثه اصفهان در سال 56 کشتاری به دست رژیم پهلوی اتفاق افتاد جلسه ای را تشکیل دادیم و قرار بود در آن اعلامیه ای بنویسیم و امام (ره) نیز فرمودند که باید حضور فعال داشته باشیم و مردم را آگاه کنیم لذا جلسه ای را در غرب تهران در منزل یکی از علما در ماه مبارک رمضان برگزار کردیم،در این جلسه قرار شد که بنده و آیت الله محمد امامی کاشانی دو نفری اعلامیه ای تهیه کنیم.
عضو مجلس خبرگان رهبری افزود:بنده در همان جا یک یادداشت نوشته بودم و در جیبم قرار داده بودم و بنا بود که با آیت الله امامی کاشانی اعلامیه ای را با هم تنظیم کنیم.

وی تصریح کرد: از منزل میزبان که خارج شدیم دیدیم که منزل وی را محاصره کرده اند، بیش از 100 پلیس و بیش از 20 کامیون آورده بودند از خانه که بیرون آمدیم ما را به سمت کامیون ها هدایت کردند،از جیب من کاغذ را درآوردند در آن کاغذ نتی که برای اعلامیه آماده کرده بودم وجود داشت، این در حالی است که این نت گم شد یا این که چیز دیگری در مورد آن برایم تعریف نکردند.

آیت الله مجتهد شبستری ادامه داد: در هر حال سوار کامیون ها شدیم و چون روپوش روی کامیون ها قرار داشت نفهمیدیم که ما را کجا می برند اما بعد معلوم شد که کلانتری بوده، شب را در آن جا گذراندیم و سحری خوردیم، تا قبل از ظهر هم آن جا بودیم و ساعت 4 یا 5 بعد از ظهر بود که آمدند و گفتند که شما مرخص هستید سپس مرخصمان کردند.

عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: حدود 20 و چند نفر از ائمه جماعت تهران بودند که دستگیری آن ها در تهران سر و صدا ایجاد کرده بود نمازهای جماعت تعطیل شده بود، آن ها ترسیدند که اگر این آقایان علما را بیشتر نگه دارند اسباب دردسر می شوند لذا آن ها را آزاد کردند.
وی یادآور شد: یادم می آید که همه آقایون که آماده مرخص بودند، آیت الله مهدوی کنی با تعنی بساط خود را برای خارج شدن جمع می کرد به من فرمودند که" زود ما را آزاد کردند کاش اینجا بیشتر می ماندیم تا اجرمان بیشتر می شد".

آیت الله مجتهد شبستری ادامه داد: البته ایشان در زندان های پهلوی مدت ها نیز بودند اما این بازداشت موقت شد لذا فرمودند که اجرمان کم شده کاش بیشتر بودیم، شاید ایشان آخرین نفری بودند که از زندان با تعنی خارج شدند.

عضو مجلس خبرگان رهبری در بخش دیگری از گفتگوی ویژه خبری در پاسخ به سوال دیگر مجری در رابطه با این که برخی از علما در راه اسلام و انقلاب حرکت کردند که آن ها برابری می کنند یا حداقل افضل هستند بر خون شهدا علت این امر چیست گفت: شهدا مقام والایی دارند اما دانشمندانی که انسان ها را ارشاد می کنند شهید پرور هستند، شهدا دست پروده های علمای دینی هستند، 90 تا 95 درصد از رزمندگان ما اهل مسجد بودند و کسانی بودند که پای منبرها می نشستند و برای مجاهدت آمادگی داشتند، آن ها 8 سال دفاع مقدس را اداره کردند، خیلی از شهدای بزرگوار ما انسان ها دست پروده علما بودند لذا چون علمای ما شهید پرور هستند از این جهت مرکب قلم علما از خون شهدا بالاتر است.

وی ادامه داد: امیدواریم بیان، گفتار، نوشتار و اعمال علمای دینی طوری باشد که فرهنگ شهادت طلبی را در جامعه ترویج دهند همچون مرحوم شهید مطهری و آیت الله مهدوی کنی.

آیت الله مجتهد شبستری همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که در بخش دیگری از پیام تسلیت مقام معظم رهبری آیت الله مهدوی کنی را به عنوان فردی شجاع در همه عرصه ها قلمداد می کنند، منظور از شجاعت ایشان قبل و بعد از انقلاب چیست گفت: قبل از انقلاب این دستگیری ها به خاطر صراحت لهجه و شجاعت ایشان در مسجد جلیلی و در مراکز دینی که سخنرانی می کردند بود، به خاطر این ایشان زندانی ، تبعید و زجر کشیده بودند.

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: بعد از پیروزی انقلاب نیز ایشان در هر موقعه ای که تشخیص می دادند باید با صراحت وارد میدان شد اقدام می کردند صریح الهجه و با صداقت صحبت می کردند و اگر در مورد مسئولین اشکال یا نقص یا انتقادی می دیدند انتقاد می کردند این در حالی است که همیشه سعی می کردند طبق نظر شامخ ولایت حرکت کنند.

آیت الله مهدوی کنی در مواقع لازم صریح الهجه بودند

وی گفت: مرحوم آیت الله مهدوی کنی دولت ها را تایید می کردند مگر در برخی از موارد همچون جریان بنی صدر که در مجلس رای بر عدم کفایت وی دادند و امام راحل هم بنی صدر را عزل کردند در غیر این صورت زمانی که انتقاداتی به شهرداران،دولتمردان،نمایندگان مجلس داشتند با صراحت بیان می کردند و از این نظر امتیازاتی را داشتند که انسان شجاعی بودند.

آیت الله مجتهد شبستری تاکید کرد: در عین حال آیت الله مهدوی کنی از نظام حمایت می کردند و هیچوقت تخریب نظام را جایز نمی دانستند اما در مواقع لازم صریح الهجه بودند و انتقادات خود را بیان می کردند.
عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه در پاسخ به سوال مجری مبنی بر این که در بخش دیگر پیام مقام معظم رهبری بیان می دارد که آیت الله مهدوی کنی هرگز ملاحظات جناحی و یا قبیله ای را به مسائل مملکت و نظام ارجح نمی دانستند این موضوع چقدر در جامعه امروز ما می تواند برای رجال سیاسی کشور درس باشد گفت: آیت الله مهدوی کنی انسان مصلحی بودند و سعی می کردند که اگر بین مسئولان اختلافی به وجود آید حل کند و در انتخابات نیز ایشان می فرمودند که "ما برای وصل کردن آمدیم نی برای فصل کردن آمدیم"، ایشان شخصیت با اعتدالی بودند و جز حقیقت تصور دیگری نداشتند و هر کسی که طرفدار حق بود را حمایت می کردند.

وی ادامه داد: آیت الله مهدوی کنی این امتیاز را داشت و سعی می کرد اصلاح ذاتی روی آن انجام بگیرد که این از امتیازات ویژه ایشان بود.

آیت الله مجتهد شبستری در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که تاثیر استادان بزرگ حوزه و دانشگاه بر روی شخصیت مرحوم آیت الله مهدوی کنی چیست گفت: آیت الله مهدوی کنی محضر آیت الله بروجردی را درک کرده بودند به طوری که زعیم مطلق جامعه تشیع به حساب می آمدند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به این که مرحوم آیت الله مهدوی کنی تنها مرجع منحصر به فرد به حساب می آمدند ادامه داد: مرحوم آیت الله مهدوی کنی پای درس آیت الله بروجردی می نشستند به طوری که دوره کامل اصول را درک کرده بودند.

وی با اشاره به این که مرحوم آیت الله مهدوی کنی در کلاس های درس اسرار و تفسیر علامه طباطبایی حاضر می شدند بیان کرد: ایشان در کلاس های درس گلپایگانی و امام خمینی (ره) نیز حضور می یافتند به گونه ای که دوره کامل اصول را در محضر امام خمینی (ره) تلمذ کردند.

آیت الله مجتهد شبستری با اشاره به این که این بزرگان انفس قدسیان نافذ هستند،گفت:استعداد خود فرد، تقوا و نفس اساتید از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

مرحوم مهدوی کنی سیاست را عین دیانت می دانستند

عضو مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر این که آیت الله مهدوی کنی فردی با فضیلت، مخلص، فقیه، سیاست مدار و با تقوا بودند افزود: ایشان سیاست را عین دیانت می دانستند.

وی با بیان این که ایشان در محضر درس امام خمینی(ره) حضور می یافتند ادامه داد: امام خمینی (ره) سیاست را عین دیانت می دانستند به طوری که در ذهن ایشان این مسئله جای گرفت.

آیت الله مجتهد شبستری با اشاره به این که مرحوم آیت الله مهدوی کنی با شهیدان مطهری، بهشتی، مفتح، و سایر بزرگان نیز هم دوره بودند اظهار داشت: همه این بزرگان دارای شخصیت های انقلابی بودند به طوری که برخی زودتر دار فانی را وداع گفتند.

مرحوم آیت الله مهدوی کنی از پیشتازان انقلاب بودند

عضو مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر این که مرحوم آیت الله مهدوی کنی از پیشتازان انقلاب بودند،ادامه داد: ایشان از استوانه های عظیم انقلاب و نظام بودند.

وی گفت: ان شا الله ایشان با امامان و ائمه اطهار محشور خواهند شد.

آیت الله مجتهد شبستری در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چه وظیفه ای بر دوش شاگردان ایشان است که راه آن بزرگوار ادامه یابد اضافه کرد: شاگردان باید علاوه بر علومی که فرا می گیرند سیره و روش را هم مورد آموزش قرار گیرند.

باید راه و روش مرحوم آیت الله مهدوی کنی ادامه یابد

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به این که شاگردان ایشان در علوم حوزوی و دانشگاهی باید راه و روش ایشان را ادامه دهند خاطر نشان کرد: آیت الله مهدوی کنی از شجاعت و اخلاص و ساده زیستی برخوردار بوده است.

وی با اشاره به این که شاگردان ایشان باید ادامه دهنده راه و روش این بزرگوار باشند،گفت: آن ها باید افرادی مفید و موثر در آینده واقع شوند.

آیت الله مجتهد شبستری افزود: شاگردان مرحوم مهدوی کنی باید سیره ایشان را تبعیت کنند.

عضو مجلس خبرگان رهبری در پاسخ به سوال پایانی مجری برنامه مبنی بر این که وظیفه حوزویان و دانشگاهیان برای ادامه روش مرحوم آیت الله مهدوی کنی چیست گفت: امام خمینی (ره) به دانشگاه ها حساسیت زیادی داشتند و می فرمودند دانشگاه ها باید اسلامی شود.

وی با اشاره به این که امام به دانشگاهیان و حوزویان فرمودند که نیازمند مهندسی فرهنگی هستیم ادامه داد: چند سالی بود که نام اقتصادی برای سال ها انتخاب می شد اما امسال فرهنگ هم نیز به آن اضافه شد.

آیت الله مجتهد شبستری با اشاره به این که باید فرهنگ بازسازی شود خاطر نشان کرد: فرهنگ غنی اسلامی باید ترویج یابد.

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: هم حوزه و هم دانشگاهیان باید توصیه های امام و رهبری را با جان و دل بپذیرند تا انسان ها متعهدی به بار آید تا بتوانند خدمات شایسته ای را به مملکت ارائه دهند.

وی با بیان این که آرزوی علو درجات برای این مرحوم دارم افزود: امیدواریم که ایشان با امام حسین(ع) محشور شوند.

 

منبع: مشرق نیوز

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo